Gratis GIS og ”Godter” Philip K. Jakobsen Greve, 26. marts 2008

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
I forbindelse med integration af it i matematik Steen Groðe.
Advertisements

Præsentation af BibTeach2 Uddannelsesbiblioteket i en omstillingstid Middelfart, d november 2006 v. Susanne Nielsen Holstebro Tekniske Gymnasium.
Til logbogTil SatteliteEye Is og klima Sammenhæng mellem havis og lokalt klima? NV-øvelse i naturgeografi med Philip Jakobsen 2007.
AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Jeg har brugt gratis billedebehandlingsprogrammet
Introduktion til HTML HTML dokumentets struktur & Indhold.
Naturgeografi Jordens og livets udvikling samt menneskets tilpasning set i et geologisk og aktuelt samfundsmæssigt perspektiv Altså handler geografi om.
Global undervisning.
Energi- & Vandværkstedet
SEO (Search Engine Optimization) - Hvordan bliver du mere synlig på nettet?
Fra faglig rapport til akademisk opgave Et didaktisk redskab.
Web 2.0 Teoretisk viden.
GODE IWB RÅD TIL UNDERVISNINGEN  Det skal ikke (kun) være lærerens tavle  Altid være på nettet – så der er plads til at være impulsiv og søge på nettet,
Sygeplejerskens virksomhedsfelt
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
Trafikplanlægger for en dag! •Mål med undervisningen –At I får en viden om sikkerhed, sundhed og energiforbrug ved trafik •Program –Intro –Arbejd.
– Sådan virker det! Dit elektroniske postsystem Ved Arne Crown Rasmussen
Satellitter og Satellitdata
Eksamensspørgsmål Hvordan er levevilkårene langs Jordens pladegrænser? 1. Begrund problemstillingens relevans og aktualitet 2. Redegør for de centrale.
Startside: ”Geografi –din verden”, altså elevernes ! Konsekvens: 1. Geografi skal primært beskæftige sig med perioden ! 2. Vi skal anvende dagens.
Sprog/billeder på Internettet
Tværfagligt undervisningsforløb
AT opgaven 2013 Kampen for det gode liv.
Udvikling af fagenes didaktik Flakkebjerg,
? Det Vil Vi Have…. • Lærerens IT-Kompetencer • Word, Excel, PowerPoint og Publisher • Aktiv brug af interaktive medier • Interaktive tavler • Inklusion.
Geografi BeskriveJorden. Geografi SamfundsfagFysikGeologiBiologiMatematikKemiHistorie.
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
Introduktion til Geografiske Informationssystemer (GIS)
DEN 3-delte prøve: Den skriftlige synopsis Den mundtlige fremlæggelse
Studieretningsprojekt
GPS i undervisningen inspiration.
Undervisning Klasseundervisning Elevernes oplæg Fælles læsning
Introduktion til Geografiske Informationssystemer (GIS) Zoologisk Museum Foråret 2003.
Tips & tricks Lærings-stile og it – den helt rigtige kobling Ny PIXI
Elevaktiverende undervisning
Relationer – børn og voksne
IT i undervisningen.
Undervisning Klasseundervisning Elev oplæg Fælles læsning Fig. Beskrivelse (analyse) Opgaveløsning Film og efterfølgende diskussion Gruppearbejde Laboratorium.
Sådan bruger vi LærerIntra
Institut for Miljø, Samfund og Rumlig Forandring Geografiske Informations Systemer HUMTEK workshop Thomas Theis Nielsen 1.
Et kursus om it som faglig udfordring og didaktisk mulighed for danskfaget. Ph.d. Jeppe Bundsgaard
CAS i matematikundervisningen Middelfart
Matematik og IT uden matematikprogrammer
Koncern HR, Organisation og Ledelse At lede og facilitere møder med mere effekt Workshop 8 Ledelseskonferencen 9. juni 2010.
Inquiry Based Science Education - IBSE
Fra sanseindtryk til fagudtryk
Dagens program Præsentation af mig15 min. Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium m.m.)15 min. Øvelse:
De naturvidenskabelige fag identificerer sig (også historisk) som
Formalia ved opgaveskrivning
Innovation i AT/SO.
1 Webdesign - De første trin Grundliggende begreber Internettet (1969-): En fællesbetegnelse for netværk eller tjenester der benytter samme.
No. 1 TemaTitelMateriale 1 IS i sundheds-sektorenPatientdatas anvendelighedLynge et al. 2 Registrering af patientdata Berg. Kap. 2 Waiting for Godot. 3.
D i g i t a l R e t o r i k 2 2 / 2. D i g i t a l R e t o r i k Problemer med Wordpress? -Så hiv fat i Lisbeth eller mig efter denne power point.. Ugens.
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Hvad er en flodbølge? Flodbølge hedder tsunami på Japansk. Det udtales soo-ná-mee. Tsunami betyder ”havne-bølge”. Tsunamibølger bliver fejlagtig også kaldt.
Videregående pc-vejledning Modul 06: Netværk WWW = World Wide Web 60+Bornholm.
3.lektion: Magt og indflydelse
Google Earth som GIS applikation? Nikolaj Kamstrup National Geodatabank, Kort & Matrikelstyrelsen.
Træning af mundtlighed årgang Fysik/kemi UL Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
Glogster Nu er det muligt at udskifte plancher og andre præsentationer i undervisningen med en digital præsentation, der kan kombinere tekst, lyd, billeder.
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
Usability – 3. november: Tilgængelighedstests Vigtige deadlines! Dagens øvelse Tilgængelighedsrapport Usability-rapport Næste uge.
Udvikling af mobilsites Einar Gislason / FTF. Mobilsites Mobilvenlige sites.
Kjeld Svidt  Institut for Byggeri og Anlæg  Aalborg Universitet IT i Byggeriet Semester kursusgang Projektweb og html (fortsat) Kjeld Svidt.
Remote Sensing og GIS i Naturfagene - Hvorfor? - Hvordan? Torben P. Jensen.
Jorden og lyset Johs. V Jensen 1937 Kursus i naturgeografi B Har du forestillet dig Jorden, Tellus Mater, som en guldhaaret Gudinde stiger af.
SRO SKRIV!.
EKsamen på Horsens Gymnasium 2017
Digital præsentation som grundlag for den faglige samtale om projektarbejdet ved eksamen i dramatik.
Skriftlighed i nv Skriftlighed i nv Aalborghus Gymnasium.
Præsentationens transcript:

Gratis GIS og ”Godter” Philip K. Jakobsen Greve, 26. marts 2008 ”There’s no such thing as a free lunch” Philip K. Jakobsen Greve, 26. marts 2008

OPLÆG TIL DISPOSITION A. Oplæg med diskussion om følgende emner: Kort om baggrunden for at benytte GIS Opvarmning: Faglig skattejagt via. Google Earth. Eksempler på GIS med Google Earth Hvordan får vi fat i data? Hvordan får vi data ind i Google Earth Andre gratis GIS-programmer B. Eksempel på gratis remote sensing C. Workshop efter eget valg

Hvorfor bruge GIS? ”Kortet er for geografen hvad noderne er for musikeren” Nogle faglige mål fra lærerplanerne for Naturgeografi: identificere, genkende og klassificere rumlige mønstre i geofaglige sammenhænge udskille, analysere og fortolke væsentlige naturfaglige enkeltfænomener og delprocesser i naturen og menneskets omgivelser og sætte dem ind i overskuelige sammenhænge Anvende geofaglige repræsentationsformer som tekster, data, kort, diagrammer, profiler, figurer og billeder. indkredse væsentlige geofaglige problemstillinger og anvende problemformuleringer i analysen af naturen og menneskets omgivelser analysere og vurdere geofaglige problemstillinger i en bredere samfundsmæssig sammenhæng og udnytte geofaglig viden sammen med viden og kompetencer opnået i andre fag Definition af GIS fra WIKIPEDIA: GIS er et IT-værktøj, der som analyse- og visualiseringsredskab kan give overblik over data med en geografisk relation: Når data kobles til digitale kort, bliver det muligt at afdække geografiske sammenhænge i data. Hidtil ukendte mønstre kan dermed fremtræde klarere og fremme kommunikationen, fordi alle kan forstå, hvad de ser på et kort. DISKUSSIONSSPØRGSMÅL: Hvor adskiller GIS sig fra div. Atlasopslag?

Hvorfor bruge GIS? – jo fordi: Med GIS i undervisningen kan man: komme tættere på at vise eleverne sammenhæng imellem teori og data i nogle geofaglige sammenhænge. introducere flere induktive, elevaktiverende og analyserende elementer i undervisningen. gøre eleverne i stand til at identificere, genkende og klassificere rumlige mønstre i geofaglige sammenhænge. Målet må være at udvikle undervisningseksempler hvor principperne for GIS kan introduceres for eleverne således at ”luppen ikke skygger for det som vi kigger på” – altså må det være den faglige problemstilling frem for det faglige computerprogram der er det væsentligste. Vi skal således være i stand til at minimere barrierer for anvendelsen af GIS således at der kan sættes fokus på den faglige problemstilling som GIS benyttes til at undersøge. Min Pointe er: GIS skal tænkes meget bredt. Google Earth er et fantastisk værktøj som kan benyttes til en bred vifte af funktioner gående fra ”næsten” ægte GIS til elektronisk atlas Google Earth kan benyttes til elevernes analyse, men eleverne kan også præsentere deres arbejde gennem Google Earth. Google Earth kan være med til at træne elevernes forståelse for geografiske mønstre samt deres globale bevidsthed

Hvordan får vi fat i data? FOR GREVE OMRÅDET: GIS Køge Kommune: http://www.plf.dk/greve/  GIS Region Sjælland: http://webkort.regionsjaelland.dk/ FOR DANMARK Areal info http://www2.dmu.dk/1_Viden/2_Miljoe-tilstand/3_samfund/AIS/4_Download/AWdownload/aisdownload.htm Skolegis:https://kortdata.emu.dk/gosportal/gotogos.jsp EDUGIS: http://edugis.dk/ Danmarks arealinformation: http://kort.arealinfo.dk/ GODE RÅD OG ANDRE LINKS: GOGIS: http://www.gogis.dk/ http://www.gko.dk/nyheder.jsp (ikke gratis). Søg på grundkort Eksempler på andre regioner: http://www.aalborgkommune.dk/Borgerportal/Kort+og+planer/Geografi/default.htm http://kbhplan.cbkort.dk/index.html Scan kort ind og georeferer dem i ArcMap Find data udenfor Danmark: http://www.geographynetwork.com/explorer/explorer.jsp?mode=arcmap http://data.geocomm.com/catalog/ http://www.esri.com/data/resources/geographic-data.html

Hvordan får vi data ind i Google Earth? ArcGIS : Vektordata: Kml (gratis) http://arcscripts.esri.com/details.asp?dbid=14273 Vektordata og rasterdata: Arc2Earth (250$) Google Earth: Image overlay Fotos Placemarks

Andre gratis GIS-programmer ArcGIS Explorer ArcVoyager Special Edition Worldwind: http://worldwind.arc.nasa.gov Quantum GIS: http://www.qgis.org/ (Frederiksborg gymnasium, Jan) Andre forslag: http://www.mapcruzin.com/free_gis.htm

Mine råd: Udvikl nogle få gode cases. Start med den faglige problemstilling og undersøg så hvilke data der kræves. Globale cases med rumlige mønstre som eks. pladetektonik Lokale cases med elevobservationer og præsentationer som eks. bykartering eller landskabsanalyse Brug Google Earth som elevernes værktøj og anskaf ArcGIS til jer selv. Eksporter data som anvist og læg disse data på jeres netværk. Gerne så eleverne kan få fat i dem hjemmefra. Benyt desuden Google Earth som et værktøj til at understrege ”oplevelerne” og det æstetiske element.

Gratis remote sensing data Download Landsat og MODIS billeder gratis: http://glcfapp.umiacs.umd.edu:8080/esdi/index.jsp Meteosat billeder med mere http://www.eumetsat.int/Home/Main/Image_Gallery/Real-time_Images/index.htm

Behandling af satellitbilleder Gratis program MULTISPEC: http://cobweb.ecn.purdue.edu/~biehl/MultiSpec/ Øvelse: IS, albedo og klima (naturvidenskabeligt grundforløb): http://fc.silkeborg-gym.dk/~pj/nv/is%20og%20klima/