Udviklingen fra 2007. Sundhedsloven § 119 tydeligere rammer for at gøre noget ved dette man har vidst længe. Middellevetidsrapporterne. Livsstilen og.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Sundhed menneske og samfund
Advertisements

Men hvad er forskellen på disse to lovgivninger?
Patientrettet forebyggelse Kommunerne i Region Sjælland Workshop D Konference den 24. maj 2012.
Hvordan kan resultaterne fra Sundhedsprofil 2010 bruges i den regionale folkesundhedsstrategi? Bente Lauridsen Regionsrådets 1. næstformand og medlem af.
Proces på sundhedsområdet Det nære sundhedsvæsen
Oplæg ved Claus Graversen, chefsygeplejerske 3. April 2013
Fredericia Former Fremtiden Længst muligt i eget liv
Hvordan kan resultaterne bruges i en kommunal sundhedspolitik
Introduktion til NY SUNDHEDSPOLITIK 28. Februar 2012 kl –
Brændpunkter i fremtidens lokale idrætspolitik IDAN 20. april 2006.
De kommende 4 år – udfordringer for samarbejdet • Konference om samarbejde om psykisk syge den 16. juni 2010 Martin Lund – direktør i Region Hovedstadens.
Kommunal rehabilitering – hvordan lykkes vi med den
Sundhed på tværs - og relationel koordinering
Omsætning af viden til handling
Kommuner og regioners perspektiv på revision af SOSU uddannelsen
Sådan står det til med sundheden i Nordjylland - hvad kan sundhedsprofiler bruges til? - hvad er social kapital? Tine Curtis Forskningsleder.
Hvad kan vi gøre for at få psykiske sårbare tilbage i arbejde ?
Resultater og indsatser for projekt Sædding og Ådalen på Toppen
Sygeplejerskeuddannelsen
Temadag om forebyggelse og sundhedsfremme for personer med handicap
“Fra sygefravær til arbejdsevne”
Aarhus Kommunes Røgfri Arbejdstid
Sven Erik Bukholt Center for Primær Sundhed og Forebyggelse
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Oplæg for DH-Vallensbæk d. 25. februar Inklusion i grundskolen
Sundhedspolitik for Favrskov Kommune Sundhedsambassadører i landsbyerne i Favrskov Sundhedskonsulent Christina Rasmussen-Rubæk.
Geriatri med fokus på funktionsevne
Sundhedsaftaler De endelig rammer for arbejdet med den kommende sundhedsaftale kendes endnu ikke Udkast til ny bekendtgørelse og vejledning er sendt i.
Tjek-ud konference Projekt styrket genoptræning og rehabilitering af personer med erhvervet hjerneskade 22. September 2014 Velkommen.
Byrådsseminar 23. januar 2012 Sønderborg Enhedschef Annemarie Knigge Enhed for Sunde Rammer Sundhedsstyrelsen Sundhedspolitikken – relevant i alle fagudvalg.
Dagsorden Generelt om organisationen Varde Kommune
Indsæt – Billede – Fra fil… her En fælles national satsning - den generiske model og forløbsprogrammerne Adm. direktør Else Smith 28. september 2011.
Sundhedsaftale V/ Torben Hyllegaard, Region Hovedstaden
2-01.
Kommuner og regioners perspektiv på revision af SOSU uddannelsen
Samarbejde om forebyggende hjemmebesøg – hvordan spiller de forskellige aktører sammen? Ved SUFO (Landsforeningen for ansatte i Sundhedsfremmende og Forebyggende.
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Patienten i centrum for den bedste europæiske behandling Morten Freil Direktør
Elementer i ”Forebyggelsespakken om Tobak”, der i særlig grad kan løfte kommunernes indsats Tobakstemagruppemøde i Sund By Netværket 17. juni 2013 Chefkonsulent.
Forvaltningsnavn Dagens oplæg -Projektet og boligområdet -Tilgangen i Sund Zone -Hvordan arbejder vi i praksis -Hvad får vi ud af det.
Den kommunale virkelighed med telemedicin
Koncern Plan & Udvikling Sundhedsaftale V/ Torben Hyllegaard, Region Hovedstaden Oplæg til møde i Regionsældrerådet den 9. marts 2011.
Den nye sundhedsaftale 2015 – 2018
sammen om sundhed Sundhedsforum
Der var engang…………….. Broen til bedre sundhed Preben Cramon, sundhedsfaglig chef, overlæge Region Sjælland.
Patientrettet forebyggelse Kommunerne i Region Sjælland
KL´s visioner for kroniske patienter
Fremtidens rehabilitering i kommunerne Rehabilitering består af en koordineret, sammenhængende og vidensbaseret indsats med det formål at give borgere,
AG Christiansborg  Flere og flere lever i mange år med én eller flere kroniske sygdomme  Gå fra et system, indrettet til at behandle akutte.
Årskursus for visitatorer
Vi kan gøre det sunde valg nemt og fordelagtigt for borgerne.
”Det Nære Sundhedsvæsen” Jan Trøjborg KKR Syddanmark, Januar 2012.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Politiske delmål og Fanefjordskolens indsatsområder.
1 Temamøde om Social Ulighed i Sundhed Erfaringer med at sætte social ulighed i sundhed (SUS) på dagsordenen i Københavns Kommune Disposition: - Begreber.
Introduktion Nationale retningslinjer - for rehabilitering til borgere med svære spiseforstyrrelser april 2016.
Ny håndbog: Forebyggelse på ældreområdet (Sundhedsstyrelsen d )
Genoptræningsforløbs- beskrivelser - samarbejde mellem Region Syddanmark og kommunerne i regionen Asger Kudahl - Odense Kommune 2. juni 2009.
‘En bevægende kommune - Bevæg dig for livet’
Modul 3.1 – Hvorfor og hvordan dokumenterer vi?
Sundhed, forebyggelse og sundhedsfremme
Tandlægernes rolle i det nære sundhedsvæsen
Social ulighed i sundhed i Københavns Kommune
Rehabilitering og hjemmehjælp
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
Sundhedsfremme, forebyggelse og rehabilitering.
Social ulighed i sundhed i Københavns Kommune
Tag snakken – bryd vanerne
Mere sundhed i det nære På borgernes præmisser Vision:
Præsentationens transcript:

Udviklingen fra 2007. Sundhedsloven § 119 tydeligere rammer for at gøre noget ved dette man har vidst længe. Middellevetidsrapporterne. Livsstilen og de vilkår vi lever i har indflydelse Sundhed skabes der hvor folk lever bor og arbejder. Opgaven er placeret. Tydeligere blik for sammenhængene mellem kasserne søjlerne. Også flere opgaver det borgernære sundhedsvæsen.

Vi spiller sammen om sundhed = Sundhed på tværs Borger, Job, Kultur og Fritid Børn og Uddannelse Teknik og Miljø Social og Sundhed Intern stab

Oversigt over processen

Sundhedspolitikkens opbygning - vision

Det der betyder noget for vores sundhed

Sundhedspolitikkens opbygning - spilleregler

Sundhedspolitikkens opbygning - redskaber

Sundhedspolitikkens opbygning - sundhedsplaner

Banen kridtes op Langt de fleste har det godt, men…. Rygning Alkohol Mental usundhed Usund kost Fysisk inaktivitet Stigende social ulighed i sundhed Flere med kroniske sygdomme Flere ældre = flere kroniske sygdomme Psykisk syge har flere fysiske sygdomme

Sundhedsvaner Daglig rygere: 22,1% Vil gerne stoppe: 70% Borgere der drikker over genstandsgrænsen og vil gerne nedsætte forbruget: 24% Borgere med usundt kostindtag: 14%. Af disse vil 42% gerne spise sundere Borgere der dyrker moderat eller hård fysisk aktivitet i fritiden 25% Borgere der er stillesiddende i fritiden: 15%. Af disse vil 57% gerne være mere aktive Overvægt: 15,5% er svært overvægtige, 62% af disse vil gerne tabe sig

Sundhedsindikatorer og uddannelsesniveau

Fakta – fysisk inaktivitet Tab af middellevetid på 9-10 mdr. i gennemsnit Inaktiv person på 25 år kan forvente: 5 år kortere levetid og 8-10 leveår med langvarig belastende sygdom 1400 indlæggelser kan direkte/indirekte henføres til fysisk inaktivitet. Udgifter for Sdr. Kommune = 5,7 mio. kr. pr. år Fysisk inaktivitet er medvirkende – eller direkte årsag til mange kommunale udgifter i forbindelse med eksempelvis: Sygefravær, aktivering, hjælpemidler, hjemmehjælp osv. Fysisk inaktivitet producerer 17 nye førtidspensionister om året. Udgifter for Sønderborg Kommune = 2,1 mio. kr. pr. år

Det der betyder noget for vores sundhed – sociologisk set Frit efter Bandura

Social ulighed i sundhed Særligt tre faktorer har stor indflydelse på forudsætningerne for et liv med et godt helbred og en god social position: Børns tidlige udvikling Skolegang Lokalområde og socialt nærmiljø Sundhedsstyrelsen, 2011

Banen kridtes op fortsat Udgiftspres på de kommunale ydelser Nye opgaver som en del af det samlede sundhedsvæsen Antal patienter i Sønderborg Kommune 2010 Afledte udgifter for Sønderborg Kommune 2010 Diabetes Ca. 3.500 Ca. 90.000.000 kr./år KOL Ca. 2.800 Ca. 95.000.000 kr./år Hjerte-kar Ca. 4.320 Ca. 118.000.000 kr./år Kræft Ca. 1.480 Ca. 44.000.000 kr./år

Redskab: 1. En sund og aktiv hverdag

Sundhedsfremme Sundhedsrelateret aktivitet, der søger at fremme den enkeltes sundhed og folkesundheden ved at skabe rammer og muligheder for at mobilisere patienters og andre borgeres ressourcer og handlekompetence. Sundhedsstyrelsen, 2005 Forebyggelse Sundhedsrelateret aktivitet, der søger at forhindre opståen og udvikling af sygdomme, psykosociale problemer, eller ulykker og dermed fremmer folkesundheden. Sundhedsstyrelsen, 2005

At gøre det sunde valg let – Strukturel forebyggelse Strukturel forebyggelse rummer mange elementer. Nogle har borgerne og kommunen indflydelse på, og andre er nationalt eller internationalt bestemt. I kommunen sker strukturel forebyggelse gennem styring, regulering og sundhedsfremmende rammer. Sundhedsstyrelsen, 2005

Sunde miljøer Flersporet tilgang skaber synergi og effekt Udvikling af personlige kompetencer Politikker Genforme/omforme miljøer Bygge partnerskaber Skabe bæredygtig forandring gennem deltagelse Udvikle handlekompetence (skole/lærere/elever) Ejerskab af forandring i hele miljøet Overensstemmelse mellem miljø og undervisning Whitelaw et al,2001

Redskab: 1. En sund og aktiv hverdag Vi vil bygge videre på indsatsen ved at: fremme en sund og aktiv hverdag i dagplejen, børnehaven, skolen, SFO’en, på arbejdspladser og i boligmiljøer/ boligområder forebygge faktorer der fører til overvægt fremme seksuel sundhed samt støtte unge mødre og forældre i udsatte situationer gøre fysisk aktivitet og sundhedsfremme til et led i beskæftigelsesindsatsen

Redskab: 1. En sund og aktiv hverdag (fortsat) informere om tilbud, eksisterende initiativer og events samt andre muligheder, der kan understøtte sunde vaner videreudvikle tilbud til borgere der vil holde op med at ryge og drikke alkohol og som vil spise sundere og bevæge sig mere – herunder også med fokus på rammerne for sundhed og social ulighed i sundhed skabe adgang for borgere til udenomsarealer ved kommunens bygninger og institutioner, eks. ved plejehjemmene

Redskab: 1. En sund og aktiv hverdag (fortsat) kompetenceudvikle kommunens medarbejdere til at arbejde endnu mere sundhed ind i den daglige opgaveløsning fremme et sundt arbejdsliv på kommunens arbejdspladser og samarbejde med det private erhvervsliv Udnytte synergien mellem kultur og sundhed

Overvej lige 2 minutter for dig selv Hvilke samarbejdsmuligheder/fokusområder ønsker I at drøfte med de andre fagudlvag?

Redskab: 2. Livskvalitet og trivsel

Livskvalitet og trivsel Fremmer mental sundhed oplevelse af kontrol og indflydelse høj tiltro til at kunne håndtere udfordringer positive livsværdier

Mental sundhed Mental sundhed er et positivt begreb og indeholder 2 element Oplevelsesdimension – eks. at have det godt Funktionsdimension – eks. klare dagligdags gøremål

Helbredsrelateret livskvalitet Landsplan – Region Syddanmark - Sønderborg

Forekomsten Voksne og ældre Psykiske lidelse Børn og unge

Redskab: 2. Livskvalitet og trivsel Vi vil bygge videre på indsatsen ved at: arbejde systematisk med at styrke borgernes tro på egen indsats og mestring styrke samarbejdet med den frivillige verden gennemføre lokale informationskampagner med det formål at bryde tabu og afstigmatisere mentale lidelser og sygdomme fremme børns mentale sundhed, venskabsdannelse og mindske ensomhed i skolerne

Redskab: 2. Livskvalitet og trivsel (fortsat) fremme unges mentale sundhed og mindske ensomhed på ungdomsuddannelserne skabe sammenhæng i indsatsen i forskellige miljøer - eksempelvis skolen, arbejdspladsen, ungdomsuddannelsen, boligmiljøet/boligområdet koble indsatsen for Trivsel og livskvalitet med redskabet for En sund og aktiv hverdag, hvor det er relevant sikre videndeling gennem evaluering og formidling

Input fra forvaltningerne

Hvilke samarbejdsmuligheder/fokusområder ønsker I at drøfte med de andre fagudvalg?

Redskab: 3. Udvikling af den kommunale sundhedsindsats

Redskab: 3. Udvikling af den kommunale sundhedsindsats Vi vil bygge videre på indsatsen ved at: bakke op om borgerens egen indsats for at genvinde og opnå så høj funktionsevne som muligt fremme borgernes evne til at mestre hverdagen på trods af sygdom og sætte fokus på ressourcer, organisering, ydelser og effekt af indsatsen understøtte udviklingen og udnyttelsen af ny teknologi - hvor det gavner

Redskab: 3. Udvikling af den kommunale sundhedsindsats (fortsat) prioritere høj kvalitet og effektivitet i plejen ved at arbejde sundhed, rehabilitering, hverdag og pleje sammen – både i forhold til ældre, borgere med handicap og borgere med psykiatriske lidelser udvikle det nære sundhedsvæsen og de specialiserede tilbud, der hører herunder i samarbejde med KL (Kommunernes Landsforening)

Redskab: 4. Samarbejde og sammenhæng

Redskab: 4. Samarbejde og sammenhæng Vi vil bygge videre på indsatsen ved at: fokusere på dialog og tværgående samarbejde om sundhed styrke sundhed som en sammenhængende og naturlig del af kommunens tilbud på børne- og ungeområdet, fritidsområdet samt social- og beskæftigelsesområdet udnytte projektarbejdsformen og sammensætte arbejdsgrupper for sundhedsplanerne af relevante medlemmer fra forskellige dele af kommunens opgaveløsning

Redskab: 4. Samarbejde og sammenhæng (fortsat) sikre opfølgning og information om arbejdet med sundhedspolitikken skabe netværk mellem forvaltningerne for at styrke den fælles løsning af opgaven og skabe synergi mellem kerneopgaverne øge medarbejdernes sundhedsbevidsthed styrke medborgerskabet

Redskab: 4. Samarbejde og sammenhæng (fortsat) styrke samarbejdet med foreningslivet og Frivilligheden Udvikle en model hvor der arbejdes med, at alle involverede bidrager med ressourcer og økonomi

Adfærd, trivsel og KRAM faktorer Ulighed i sundhed Banen kridtes op Adfærd, trivsel og KRAM faktorer Ulighed i sundhed Flere ældre og flere borgere med kronisk sygdom (og flere borgere med mere end en kronisk sygdom samtidig) Flere opgaver på sundhedsområdet Social ulighed i sundhed Social ulighed i sundhed viser sig ved, at risikofaktorer og sygdomme er socialt skævt fordelt i samfundet. Vi bliver ikke nødvendigvis syge af eksempelvis at have en kort uddannelse eller en lav indkomst. Alligevel har borgere med kort uddannelse/lav indkomst statistisk set en højere sygelighed og dødelighed, færre leveår uden sygdom samt en lavere livskvalitet. Særligt tre faktorer har stor indflydelse på forudsætningerne for et liv med et godt helbred og en god social position: Børns tidlige udvikling Skolegang Lokalområde og socialt nærmiljø Sundhedsstyrelsen, 2011

Illustration af kommunens opgaver på sundhedsområdet Folkesundhed Kommunens opgaver på sundhedsområdet Rehabilitering Tidlig opsporing Det nære sundhedsvæsen Velfærds- teknologi Efterbe- handling Pleje Sundhedsfremme og forebyggelse Folkesundhed Befolkningens samlede sundhedstilstand. I brugen af begrebet skelnes der mellem tilstanden folkesundhed, dvs. befolkningens sundhedstilstand, og arbejdet for at forstå og fremme folkesundheden og forebygge sygdom på befolkningsniveau, dvs. folkesundhedsarbejde. Sundhedsstyrelsen, 2005

Det nære sundhedsvæsen Det nære sundhedsvæsen omfatter sundhedstilbud i kommuner og hos de praktiserende læger. Er borgernes indgang til sundhedsvæsenet (med undtagelse af akutsituationer) Forebygger indlæggelser gennem levering af almen og specialiseret sygepleje, genoptræning, rehabilitering og selvtræning Understøtter behandling af borgeren i og nær borgerens eget hjem Understøtter borgerens mulighed for at tage hånd om egen sygdom, blandt andet gennem uddannelse og moderne teknologi Skaber sammenhæng mellem kommuner, almen praksis og sygehusvæsenet for at sikre sammenhæng i patientforløb KL, 2012

At gøre det sunde valg let – Strukturel forebyggelse Strukturel forebyggelse rummer mange elementer. Nogle har borgerne og kommunen indflydelse på, og andre er nationalt eller internationalt bestemt. I kommunen sker strukturel forebyggelse gennem styring, regulering og sundhedsfremmende rammer. Sundhedsstyrelsen, 2005

Strukturel forebyggelse – eksempler Styring kan være politikker eller resultatkontrakter. Regulering kan være rygeforbud og alkoholbevilling. Rammer kan være, at gør kommunens dejlige natur tilgængelig via veje og stier uanset om man foretrækker at gå, løbe, løbe på rulleskøjter, cykle, svømme eller ro. Der er et stort potentiale for at arbejde mere sundhed ind i vores omgivelser og miljø. Andre rammer, der påvirker muligheden for at tage sunde valg, er kantinernes udvalg af varer. Den mad vi kan købe på farten og til særlige arrangementer i foreninger, i byerne, til fester m.m. Strukturel forebyggelse går ud på at finde veje til at udvikle borgernes mulighed for at tage sunde valg ved at ændre på rammer, vilkår og strukturer, der er bestemmende for hverdagens praksis. Rammerne kan også udvikles ved hjælp af videndeling, uddannelse og netværk. Konsekvensen af det kunne være, at medarbejdere kan spotte og hjælpe videre, når en borger har brug for hjælp til eksempelvis at komme ud af ensomhed, drikke mindre alkohol eller støtte et barns sunde udvikling. Rambla Sønderborg og Hjerneglad – hjernemad er eksempler på indsatser, der udvikler sundhedsfremmende rammer.

Sundhedsfremme Sundhedsrelateret aktivitet, der søger at fremme den enkeltes sundhed og folkesundheden ved at skabe rammer og muligheder for at mobilisere patienters og andre borgeres ressourcer og handlekompetence. Sundhedsstyrelsen, 2005 Forebyggelse Sundhedsrelateret aktivitet, der søger at forhindre opståen og udvikling af sygdomme, psykosociale problemer, eller ulykker og dermed fremmer folkesundheden. Sundhedsstyrelsen, 2005

Rehabilitering og funktionsevne Målgruppen for kommunal rehabilitering er borgere med nedsat funktionsevne samt et potentiale for at udvikle funktionsevnen (rehabiliteringspotentiale). Borgere kan være i målgruppen for rehabilitering i forskellige situationer: Pludseligt funktionstab eksempelvis i forbindelse med akut sygdom Langsomt funktionstab Udsigt til funktionstab Rehabilitering er en målrettet og tidsbestemt samarbejdsproces mellem en borger, pårørende og fagfolk. Formålet er, at borgeren, som har eller er i risiko for at få betydelige begrænsninger i sin fysiske, psykiske og/eller sociale funktionsevne, opnår et selvstændigt og meningsfuldt liv. Rehabilitering baseres på borgerens hele livssituation og beslutninger består af en koordineret, sammenhængende og vidensbaseret indsats. Begrebet funktionsevne er et fælles begreb for borgeres evne til at fungere i de sammenhænge, de lever i og er en del af. Fælles for tildelingen af ydelser og tilbud med et rehabiliterende sigte på sundheds-, social-, beskæftigelses- og undervisningsområdet er, at indsatsen – direkte eller indirekte – baseres på en vurdering af borgerens funktionsevne og dermed behov for ydelser og tilbud. MarselisborgCentret, 2004 Indenrigs- og Socialministeriet, 2011