FIRST LEGO League, Skandinavien

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PPR og Samarbejdet om børn som mistrives
Advertisements

Drømmescenarie – om 2 til 3 år
Hjalleseskolen – Fremtidens 7. klasser
MEDIEKULTUR OG SKOLEKULTUR
Energi- & Vandværkstedet
Matematik er det nye sort!
Opdatér dato Vælg >Indsæt >Sidehoved / Sidefod Skriv Måned og År i feltet for dato Vis hjælpelinjer som er en hjælp ved placering af billeder: 1.Højreklik.
Projektbeskrivelse 10. Marts 2006 Carl P. Knudsen.
Talentvejen, hvad? Før start på ungdomsuddannelsen – prioritere brobygning og introforløb endnu højere. Styrket samarbejde med UU og folkeskole. Undervejs.
Science Class Juelsminde Skole
Tryllefløjten tilbyder børnene kulturelle oplevelser indenfor drama, kunst, kulturhistorie og musik i børnehøjde i tæt samarbejde med kulturinstitutioner.
Roskilde Tekniske Gymnasium
BUDSKABER TIL FORÆLDRE:
MODERNE MEDIER – et 6 ugers kursus for lærere august-oktober 2012 Foto fra rapporten: Digitale medier i folkeskolen.
Grønt Flag Grøn Læreruddannelse GFGL. 27/08/10 Det Grønne Flag er hejst på Zahle Ved en flaghejsningsceremoni fredag den 27. august overrakte Børne- og.
Kommunikationsstrategi - et strategisk ledelsesværktøj
Systemvalg Oversigt og teknikker Kapitel 2.
Udvikling af fagenes didaktik Flakkebjerg,
Kommunikation / it.
I Mariagerfjord Kommune vil vi frem- me børn og unges muligheder for at få del i de gode jobmuligheder i frem- tiden. Derfor vil vi gøre flere børn og.
Samarbejde skole og erhvervsliv Arbejdsgruppemøde september 2011.
Velkommen! Til projektseminar på ferskvandscentret marts 2008 ___________________ Udviklingsprojekt Invention og Innovativ Naturvidenskab i teknologiundervisningen.
Uddannelsesparathed - hvad er det
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
IT i undervisningen.
- Hvad kan I forvente som forældre?
Science-kommune Sorø På vej ind i fremtiden… Mikael Scheby Naturfagskoordinator i Sorø Kommune.
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Udvikling af skole/hjemsamarbejdet på Højmeskolen
FIRST LEGO LEAGUE HVEM STÅR BAK? Stiftelsen FIRST Scandinavia står bag FIRST LEGO League- turneringerne i Skandinavien ” Stiftelsens formål er at.
SamfundsCup TIDSPUNKTPROGRAM Indtjekning og velkomst samt kort præsentation af SamfundsCup, årshjul og årets tema ved projektledere.
Til etablering af science klubber Materialet kan give: Inspiration til opstart af science klub Indblik i andres erfaringer Bud på, hvilke overvejelser.
Lærer Mig og min uddannelse Lærerprofessionen Sundhedsfremmende
Workshop om organisatoriske udfordringer & strukturelle løsninger v/ projektleder Helle Stuart.
Velkommen til forældremøde
Hvad er Projekt X:IT? Projekt Børn, Unge & Rygning Kræftens Bekæmpelse.
Sunds skole Evaluering
Forandringsteori for Lektiehjælpscafeer under Red Barnet Ungdom
Højskolernes Internationale og Europæiske arbejde Resultater fra undersøgelse forår 2006 På baggrund af besvarelser fra 74 ud af 79 højskoler.
Før vi begynder: Rød tråd Affaldstema –Parallelt med erfaringer Hvad skal vores produkt være? Hvad forventer du at få ud af dette forløb? –Noget du særligt.
Obligatorisk selvvalgt opgave
Obligatoriske fag Dansk A Teknik A Engelsk B Fysik B Kemi B Matematik B Teknologi B Biologi C Kommunikation/it C Samfundsfag C Teknologihistorie C 3 studieret-
Et udviklingsprojekt for Region Hovedstaden Projektets mål: Øge motivationen for lærere og elever Arbejde med fem innovative kompetencer.
Innovation Fredericia Gymnasium. De to spor:  Innovation i AT frem mod årsprøve i maj  Muligheder for innovation i studieretninger og afdækning.
UNIVERSITY COLLEGE LILLEBÆLT I ucl.dk I UNIVERSITY COLLEGE LILLEBAELT Arbejdsmøde den 8. november 2011.
Informationsmøde for forældre til kommende børnehaveklassebørn
Læreprocesser i naturvidenskabelige fag - I erhvervsuddannelses-kontekster Ole Ravn Christensen Paola Valero Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi.
Forretnings innovation ! 1/15 Det overordnede mål er værdiskabelse i virksomheder Metoder til afklaring af hvilke veje der skal følges. Idé og Udviklingshuset.
FIRST® LEGO® LEAGUE 2015 OPLÆGSHOLDER, DATO.
FIRST® LEGO® LEAGUE 2015 OPLÆGSHOLDER, DATO. Siden starten i 2000 har FIRST Scandinavia haft som formål at give børn og unge gode lærings- og udviklingsmuligheder.
AT Problemformulering, problemstillinger og innovation.
Jr. FIRST® LEGO® LEAGUE 2015 OPLÆGSHOLDER, DATO. Siden starten i 2000 har formålet med FIRST Scandinavia været at give børn og unge gode lærings- og succesoplevelser.
FIRST® LEGO® LEAGUE 2016 OPLÆGSHOLDER, DATO. Siden starten i 2000 har formålet med FIRST Scandinavia været at give børn og unge gode lærings- og succesoplevelser.
Jr.FIRST® LEGO® LEAGUE 2016 OPLÆGSHOLDER, DATO. Siden starten i 2000 har formålet med FIRST Scandinavia været at give børn og unge gode lærings- og succesoplevelser.
Jr.FIRST® LEGO® LEAGUE 2015 OPLÆGSHOLDER, DATO. Siden starten i 2000 har formålet med FIRST Scandinavia været at give børn og unge gode lærings- og succesoplevelser.
FIRST® LEGO® LEAGUE 2016 Kick Off møde mandag den 12. september 2016.
Hvad er AKADEMIET for Talentfulde Unge?
Implementering af PALS
Jr.FIRST® LEGO® LEAGUE 2015 OPLÆGSHOLDER, DATO.
TEMA 6 Præsentation: Sælg idéen
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Virksomhedssamarbejde
- en spændende kundskabs- og teknologikonkurrence for børn og unge
It i folkeskolens matematikundervisning
Naturfag.
Strategi Juni 2013 Montanas Strategi
Informationsmøde om erhvervsområde og erhvervsområdeprojekt i tekniske eux-forløb Bjørn René Hansen, Erik Engel og Rasmus Schou Christensen Styrelsen.
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Præsentationens transcript:

FIRST LEGO League, Skandinavien Stiftelsen FIRST Scandinavia står bag FIRST LEGO League-turneringerne i Skandinavien. ”Stiftelsens formål er at stimulere børns interesse for naturvidenskabelige og tekniske/matematiske fag gennem engagerende projekter, hvor børnene selv er drivkraften”

FIRST LEGO League, projektet FIRST LEGO League er en teknologi- og videns turnering for børn og unge i alderen 10-16 år. Projektet har 3 delmål:

FIRST LEGO League, Skandinavien er et tværfagligt projekt med fokus på naturfag, matematik og dansk har børn og unge i alderen 10-16 år som målgruppe har projektperiode fra 17. september til 12. november afsluttes med en turnering 12. november i 40 byer fordelt over hele Skandinavien

Hvorfor FIRST LEGO League? Gennem projektet ønsker vi, at give børn og unge gode oplevelser med teknologi og projektarbejde tilbyde en undervisningsform som egner sig godt for en innovativ didaktik i folkeskolen - bidrage til at øge interessen for de naturvidenskabelige fag og teknologi bidrage til øget rekruttering til de naturvidenskabelige studier   Fremtidens arbejdspladser kræver nye kompetencer!

Hvorfor FIRST LEGO League? Udfordre børn og unge gennem reelle problemfelter. Holdene møder mange af de arbejdsbetingelser, som man er underlagt i det virkelige arbejdsliv: Der er ikke tilstrækkelige resurser til rådighed Der mangler viden om konkurrenternes tiltag Holdene må selv opfinde/designe/udvikle Holdene må selv konstruere prototyper Der skal re-designes og bygges op på ny Afslutningsvis skal holdene levere et produkt i forhold til en deadline.

Forskningsopgaven Der skal foretages researches vedr. årets tema Definere et problem, som holdet skal finde løsninger på Finde innovative løsninger Forberede en præsentation af forskningsopgaven Projektindlevering

Teknologiopgaven Udvikle og bygge en robot Programmere robotten Vælge funktionelle værktøjer, motorer og sensorer Vælge strategi, hver runde er på 2,5 min Forberede en teknisk præsentation Projektindlevering

Eksempel på en robotbane

Profilering Markedsføre projektet og holdets løsning forud for turneringsdagen eller Udvikle en plan for markedsføring i forlængelse af turneringsdagen Planlægge og udforme PIT’området, så holdet og projektet bliver profileret Udarbejde ’råb’, sang, kostumer og andre effekter, for at synliggøre holdet på turneringsdagen Forberede en PIT præsentation Projektindlevering

Arbejdsprocessen Projektets arbejdsproces er lig den proces, som man ofte møder i erhvervslivet. Vurdere resultater i forhold til mål og planer Samarbejde Arbejdsfordeling, brug af den enkeltes stærke sider Internt støtte og hjælp på holdet Selvstændighed Dokumentere arbejdsprocessen i projektindleveringen Et godt resultat i FLL er som regel afhængig af et samarbejde mellem deltagere med forskellige intelligenstyper og med forskellige kvalifikationer.

Priserne Priserne afspejler de vigtigste værdier i FIRST LEGO League ------------------------------------------------------------------ FIRST LEGO League CHAMPIONS – prisen Robotkonkurrencens 1. pris Robotkonkurrencens 2. pris Forskningsprisen (1. og 2. plads) Teknologiprisen (1. og 2. plads) Profileringsprisen (1. og 2. plads) ------------------------------------------------------------------ Samarbejdsprisen TURNERINGENS VINDER

FIRST LEGO League i skolen FLL er et projekt, der passer godt ind i faghæfternes beskrivelser og forskningsmetodikken står stærkt i dette projekt. Her er nogle få eksempler på aktuelle mål fra ’Fælles mål’. - Dansk eksempler fra: Mål for Sprog , litteratur og kommunikation. Undervisningen skal lede frem til, at eleverne Skal kunne bruge sproget bevidst til kommunikation, argumentation, problemløsning og formidling af viden Skal søge og anvende information og dokumentere kendskab til kritisk anvendelse af søgeresultater Matematik: Mål for Matematik i anvendelse. Undervisningen skal lede frem til ,at matematisere problemstillinger fra dagligdagen, samfundslivet og natur og tolke matematiske modellers beskrivelser af virkeligheden anvende faglige redskaber, begreber og kompetencer til løsningen af matematiske problemstillinger i forbindelse med dagligliv, samfundsliv og natur erkende matematikkens muligheder og begrænsninger ved beskrivelse af virkeligheden Hjemkundskab: Samfund – resurser - miljø: Fødevarer , forbrug, hygiejne. Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne kan få en forståelse af fødevarers vej fra jord til bord (oprindelse, sæson, produktion, distribution, indkøb, anvendelse og bortskaffelse) FLL kan organiseres som en integreret del af skolens hverdag, ikke blot som et supplement til den. Ved at deltage i FLL vil eleverne via flere fag arbejde med specifikke dele af Fælles Mål.

FIRST LEGO League for alle mellem 10-16 år Her er der plads til både... Teknologen Programmøren Forskeren Problemknuseren Entertaineren Kunstneren Teoretikeren og Projektlederen

Arbejdsfordeling Organisering Hele klassen deltager En gruppe af elever deltager En gruppe sat sammen af elever på tværs af flere klasser deltager Et valghold Et fritidsprojekt FLL er en del af den ordinære undervisning FLL organiseres som et tiltag udenfor den ordinære undervisning – herunder eksempelvis ungdomsskoleundervisning

Arbejdsfordeling Jobsøgning Det er en god idé, at lade eleverne ”søge” de forskellige job: Teknologipræsentation og robot Bygning af Challenge – sæt Forskningsdel Profilering og markedsføring Foto Projektindlevering

Skole-hjem samarbejde Forældrenes rolle Faglige bidragsydere Ansvar for nogle af grupperne Arrangere egne FLL aftener, miljøarrangementer Opgaver på turneringsdagen (eks. Tidstagere) Sponsorer

Turneringsdagen Lørdag 12. november 2011 Turneringen gennemføres i 40 byer i Skandinavien

Turneringsdagen Turneringen streames i mange byer Adressen lægges på www.hjernekraft.org

Turneringsdagen Råskitse for turneringsdagen: Turneringsområdet åbner og holdene bliver registreret, når de ankommer Pit’en skal klargøres Åbningsarrangement Robotkørsler, PIT og teknisk præsentation, præsentation af forskningsopgaven overfor dommerne efter en planlagt tidsplan Præmieuddeling Afslutningsarrangement

Turneringsdagen Konkurrere med robotter på robotbaner

Turneringsdagen Præsentation af forskningsopgaven foran et dommerpanel

Turneringsdagen Teknisk præsentation foran et dommerpanel

Turneringsdagen PIT - præsentation og profilering af holdet på turneringsdagen

FIRST LEGO League Skandinavisk finale 3. december 2011 i Gjøvik, Norge Holdet består af max 10 deltagere og 2 vejledere

En god samarbejdsarena

FLL og erhvervslivet Samarbejde med erhvervslivet Holdene har blandt andet til opgave at tage kontakt til lokale virksomheder for at skaffe samarbejdspartnere, som kan bidrage både fagligt, økonomisk og på andre måder til projektet og til projektløsningen . FLL’s dommere kommer fra erhvervslivet og uddannelsesinsintitutionerne Utklipp fra Herning Folkeblad 10.11.2008

www.hjernekraft.org På hjemmesiden www.hjernekraft.org findes alle relevante informationer. Fra www.hjernekraft.org kan du også down loade den nyttige ”Håndbog for vejledere” samt ”FLL i skolen” som beskriver, hvad FLL er.