Jacob Torfing LIF Temadag 26. November, 2012

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Forum for Offentlig Topledelse Åbningskonference 1. september 2003
Advertisements

Mere Velfærd kræver øget produktivitet. Hvad er KORA?  Dannet 1. juli 2012  En fusion af: – DSI – AKF – KREVI  P.t. ca. 100 medarbejdere – økonomer,
Forandringsteori for Frue i Eget Liv / Indvandrerkvindecenteret 2013
På vej mod en innovativ offentlig sektor
Håb og forandring Johs. Bertelsen Frivilligt Forum.
‘Compacts’ i konkurrencestaten
Samskabelse af velfærdsservice: Ledelse og rammesætning
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Lederudvikling.
Fra service til policy innovation: Lokalpolitikernes rolle i innovationsskabelse Eva Sørensen Roskilde Universitet og Universitetet i Nordland.
Jacob Torfing, RUC og CLIPS Børne- og kulturchefforeningens årsmøde
Jacob Torfing Væksthus for Ledelse 24. April, 2013
Ledelsesudfordringer i de danske kommuner
Styringsnetværk som middel til at skabe lokal og kommunal udvikling
Styring og autenticitet
LSP - Laboratorium for forskningsbaseret skoleudvikling og pædagogisk praksis, Institut for Læring og Filosofi, AAU og UCN,
Samlet udbud - Hvad er det?
27. november 2003Konference for kulturforvaltere Kulturpolitiske strategier Rationel styringstænkning Netværksstyring Kompetencer på tværs.
Bedste praksis i vandplanarbejdet Irene Wiborg Projektchef Det siger EU – Guideline nr. 8 om involvering.
Ledelse af innovative medarbejdere
Fire aspekter Ledelsen (strategisk branding)
7 dogmer for offentlig styring
Lotte Bøgh Andersen 13. marts, 2013
Tillid Temadag for AMIR
Ledelsesudfordringer i sociale institutioner
Visioner for fremtidens offentlige styring Enkel styring – rig dialog
Tillidsbaseret ledelse: Faldgruber og forudsætninger
Empowerment og sundhed
Udlicitering Hvorfor er det så svært? 12. juni 2008 Johs. Due.
1 New Right September Hvordan skabes politik Supply side – fokus på staten som bestemmende aktør Demand side – fokus på grupper som bestemmende.
Nye fagprofessionelle lederroller
Kodeks for offentlig topledelse
Ledere mellem profession, management og demokrati Karina Sehested, Seniorforsker Skov og Landskab, KU.
Kontrakten og partnerskabet som grundlag for samarbejde Anders la Cour og Holger Højlund, Kofoeds Skole, den 30. november 2005.
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
Synergi og samarbejde mellem kommuner og frivillige organisationer Center for frivlligt socialt arbejde 6. Juni 2012.
Modernisering af den offentlige sektor … og indflydelse på medarbejdernes opgaver og positioner i pædagogisk praksis Lars Christensen / Professionshøjskolen.
Barrierer i og for forbedringsprojekter Udenom, indenom, henover eller igennem barriererne Hvilken vej vil du? 12. oktober C2E netværk.
Årsmøde for ledere og chefer i den kommunale myndighed
Mulighed for øget produktivitet i det offentlige.
Fattigdom – på kanten af samfundet Brian Lentz
Udfordringer for de selvejende institutioner og deres organisering DLO i Slagelse 11. april 2008 V/ formand for Børne- og Kulturchefforeningen Per B. Christensen.
Samskabelse Den 19. februar 2014 blev der afholdt Visionsseminar for Kommunalbestyrelsen i Lemvig Kommune, hvor der på politisk niveau blev drøftet og.
Ny styring og ledelse af den offentlige sektor v. MF Steen Gade (SF) Oplæg ved De Offentlige tandlægers temadag.
Det Kommunale Innovationslandskab
Eva Sørensen Roskilde Universitet. Old Public AdministrationNew Public ManagementNew Public Governance.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Hvordan samarbejder vi om kulturen?
Offentlig ledelse mellem management og politik Jørgen Grønnegård Christensen FMOL-præsentationsforelæsning.
Sammen finder vi ud af det
Bibliotekerne i Vejles CB-område? Udgangspunktet Kulturstyrelsen Central- bibliotekerne Kulturministeriet Finansministeriet Det kommunale,- politiske-
Allindelille skoles værdigrundlag og profil Udarbejdet i marts 2009.
Innovation, Samarbejde og Ledelse Jacob Torfing FOA Ledertræf, Nyborg Strand 13. Juni, 2013.
Den selvejende institution – mellem stat, marked og civilsamfund Lars Bo Kaspersen, Statskundskab, Københavns Universitet.
Eva Sørensen Roskilde Universitet Universitetet i Nordland.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Frivilligpolitik Politisk Indsatsområde Organisationsudvikling Frivilligpolitik for medlemsorganisationer i Friluftsrådet.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Hvor bevæger kommunestyret sig hen styrings- og ledelsesmæssigt?
Samskabelse af frivilliges bidrag til velfærdsservice
STRATEGI FOR INDFØRING AF RØGFRI ARBEJDSTID
På job i samskabelsessamfundet -Udfordringer og muligheder
KONCERNSERVICE STRATEGI 2020
Er der et liv efter New Public Management?
Digitalisering i den offentlige sektor
Relationel Kapacitet: Ledelse af relationel velfærd Carsten Hornstrup
Gladsaxestrategien omfatter også erhvervslivet
Energiens infrastruktur – ejerskab og demokrati
Præsentationens transcript:

Jacob Torfing LIF Temadag 26. November, 2012 Det Offentlige Lederskab efter New Public Management: Status og udfordringer Jacob Torfing LIF Temadag 26. November, 2012

Udgangspunkt Henvendelse til Helle Thorning sidste sommer gav positiv respons En bred forskerkreds blev samlet og der var et overraskende stort fodslag Debatoplæg blev offentliggjort i April (www.forvaltningspolitik.dk) Affødt en masse debat, som vi gerne vil involvere jer i

Formålet Kort sigt: Mellem sigt: Langt sigt: Skabe en bredere fundering af og ejerskab til den fremtidige forvaltningspolitik Mellem sigt: Skabe en ny fortælling om den offentlige sektor, der tager udgangspunkt i nye tendenser og skaber nye energi Langt sigt: Skabe bedre balance mellem: Ønsket om stram politisk og økonomisk styring Behovet for styrkelse af medarbejdernes motivation og faglighed, tværgående samarbejde, mobilisering af samfundets ressourcer og offentlig innovation

Old Public Administration Efter 2. verdenskrig blev det offentlige bureaukrati (regler, meritokrati og hierarki) den foretrukne styringsform i velfærdsstaten Fra 50’erne og frem udviklede og demokratiserede vi den offentlige sektor, som blev mere og mere vildtvoksende I 1975 sendte den Trilaterale Kommission en chokbølge gennem den vestlige verden: Staten er overbebyrdet Samfundet er ustyrligt Legitimitetskrise rummer en fare for en totalitær udvikling!

New Public Management Thatcher og Reagan lancerede et radikalt svar på den dystre prognose: privatisering New Public Management (NPM) var baseret på en mere nuanceret historie Problemet er det offentlige monopol og løsningen er konkurrence, øget kundeorientering og strategisk ledelse: Konkurrence sikres gennem en kombination af privatisering, udlicitering og kommercialisering Kundeorientering sikres gennem fritvalgsordninger og brugerundersøgelser Strategisk ledelse sikres ved at importere ledelses-teknologier fra den private sektor: Armslængde mellem ’government’ og ’agencies’ Mål- og rammestyring kombineret med resultatmåling Øget brug af økonomiske incitamenter

NPM har tabt pusten NPM har givet mere fokus på ledelse, målstyring og evaluering, og større lydhørhed over for borgerne Men de gode ting er blevet til hverdag og udgør ikke længere et pejlemærke Står tilbage med nogle uindfriede forventninger: Færre regler, mere autonomi, billigere og bedre service gennem udlicitering, mv. Samt nogle utilsigtede negative konsekvenser: Stramt og ressourcekrævende tælleregime, der virker kontrollerende frem for understøttende Fortrængning af medarbejdernes indre motivation Borgere der reduceres til krævende kunder Frustrationen breder sig og folk spørger: ’Hvad kommer der efter NPM?’

Paradigmeskift New Public Management New Public Governance Offentligt ansatte er egennyttemaksimerende Mixed motives: egennytte og fagligt understøttet altruisme Problemet er det offentlige monopol Problemet er den voksende kompleksitet Offentlig-privat konkurrence gennem privatisering og udlicitering Offentligt-privat samarbejde gennem netværk og partnerskaber Effektive siloer med fokus på input og output Interorganisatorisk samarbejde med fokus på proces og outcome Borgere som kunder i fritvalgsordninger Borgere, frivillige og civilsamfundsorganisationer som medproducenter

Den aktuelle udfordring NPM problemer: Politikerne isoleret i toppen, og udøver svagt politisk lederskab Strategiske topledelse mangler politisk opbakning Ledere på forvaltnings-niveuaet har problemer med policy-eksekvering og føler sig afkoblede Medarbejdernes indre motivation og faglighed fortrænges pga. mistillid og kontrol Borgerne er ansvarsløse NPG løsninger: Politikerne skal i dialog med omverdenen og lede frem for at styre Involvere politikere i teambaseret politik-udvikling Større inddragelse af implementeringsniveauet og private interessenter i policy design Sikre at måling opleves understøttende frem for kontrollerende og udvikle ny fagprofessionalisme Udvikling af nyt aktivt medborgerskab

Udvikling af nye politikerroller Problem: Politikerne er blevet administratorer og administratorerne er blevet politikere Kommunerne er blevet store koncerner og fritidspolitikerne står tilbage på perronen og spiser småsager når de ikke kan overskue opgaven Løsning: De skal styre mindre og lede mere bl.a. ved at sætte dagsorden og formulere målsætningerne for det lokale politiske fællesskab De skal i dialog med jer og det omgivende samfund for at få det nødvendige input (§ 17. stk. 4) Ledelsesudfordring: Indgyde politikere mod til at insistere på at lave robuste løsninger gennem tværgående dialog Designe dialogprocesser og skabe rum hvor politikerne kan være søgende, uden at få ørene i mediemaskinen

Strategisk med- og selv-ledelse Problem: For meget vægt på styring vha. pisk, gulerod og prædikener: Regler og kontrol skaber mistillid og skaber en ufleksibel opgaveløsning Præstationsorienteret løn opleves som uretfærdig Værdibaseret ledelse hæmmer nytænkning Løsning: Den strategiske ledelse skal lægge mere vægt på med-ledelse og selv-ledelse Udfordring: Hverken tage udgangspunkt i total mistillid eller blind tillid, men lede så vi fremmer ’frihed under ansvar’

Styrk medarbejdernes motivation Problem: Regel- og kontrolsystemer undergraver medarbejdernes motivation og fagprofessionalisme Løsning: Revidere målinger så de bliver resultatfokuserede, opleves som understøttende frem for kontrollerende, samt fremmer læring og innovation Give mere plads til fagprofessionalismen, uden at bringe professionsvældet tilbage Ledelsesudfordring: Inddrage dem der underkastes måling i designet af målesystemerne Udvikle nyt kodeks for god fagprofessionalisme: faglig opdateret, selvkritisk og udøver justits, åben og dialogsøgende, villig til at blive kigget efter i kortene, …

Sæt stikket i borgeren Problem: Løsning: Ledelsesudfordring: Kundeliggørelsen har øget forventningspresset, givet et kæmpe informationstab og gjort borgerne ansvarsløse Løsning: Skabe et aktivt medborgerskab, der mobiliserer ressourcer og skaber fælles ansvar: Kompetent fortolker af eget liv Selvhjulpen når den rette hjælp gives Aktiv medspiller i den offentlige indsats Frivillig bidragsyder til velfærdsproduktion Medproducent af offentlige løsninger Ledelsesudfordring: Få frontlinjen til i højere grad at lytte til, stille krav til, aktivere og inddrage borgerne Håndtere forskellige i borgernes ressourcer: både bønder og dronninger Lede frivillige der ikke kan ledes vha. ordrer og belønninger (Se rapport på lederweb)

Mod et realistisk udgangspunkt for dansk forvaltningspolitik? Dronninger: borgere med høj handlings-kapacitet New Public Management Landsknægte: Medarbejdere der maksimerer egennytte Riddere: Medarbejdere med Public Service Motivation Empirisk måling Velfærdsstaten Bønder: Borgere med lav handlings-kapacitet

Netværk og partnerskaber med private interessenter Problem: Frugtesløst ideologisk slagsmål: stat vs. marked Behov for mere tværgående vidensdeling, koordination og problemløsning Løsning: Pragmatisk valg mellem hierarki, marked og netværk ud fra opgavens karakter Etablering af netværk og partnerskaber med udgangspunkt i gensidig afhængighed Ledelsesudfordring: Metastyre styringsnetværk og partnerskaber gennem institutionelt design, rammesætning, processtyring og deltagelse Undgå såvel under- som overstyring og inddrage politikerne

Mere offentlig innovation Problem: Skærpet krydspres, flere wicked problems og øget globaliseringspres skaber behov for innovation Indtil nu har der været alt for stort fokus på diverse innovationshelte Løsning: Samarbejdsdrevet innovation, der sikrer at alle aktører med relevante innovation assets inddrages Metoder: rum uden for men tæt på driften, partnerskaber, netværk og crowd-sourcing Ledelsesudfordring: Offentlige ledere skal træde i karakter som innovationsledere og skabe en stærk innovationskultur

Behov for innovationsledelse Konvener Facilitator Katalysator Aktører Interaktion Samarbejde Innovation Barrierer: Ingen tradition, dårlig erfaringer og demotiverende usikkerhed Barrierer: Mentale siloer, mangel på tillid og modstridende interesser Barrierer: Tunnelsyn, risiko aversion, og løs institutionalisering

Innovationslederens tre roller Konvener: Skabe momentum, sætte holdet, fordele roller, klargøre proces, sikre opbakning og råderum, og afstemme forventningerne Facilitator: Understøtte processen, skabe gensidig tillid, udvikle fælles forståelsesrammer, løse konflikter, og fjerne forhindringer for samarbejde Katalysator: Konstruere trusler, anlægge nye vinkler, bringe ny viden eller aktør i spil, anspore transformativ læring, indgyde mod og håndtere risici

Behov for en kulturrevolution Hands-on innovationsledelse skal suppleres med hands-off innovationsledelse: Bruge HR funktionen Sikre diversitet og boundary spanners Tilskynde tværfaglighed og problemorientering Rekruttere, udvikle og fastholde kreative talenter Skabe organisationskultur Skabe fælles sprog Begrænse nulfejlskulturen Give plads til eksperimenter og fast learning Undgå et alt for fast og entydigt værdigrundlag Skabe flade og fleksible organisationer Bore huller i siloerne og skabe grænseløse organisationer

Det politiske spil om forvaltningspolitikken Jo tættere folk er på serviceproduktionen til borgere, jo mere enige er de med forskergruppens debatoplæg Finansministeriet, der plejer at være først med det sidste nye, holder stædigt fast en styrings-tænkning, som blev udviklet for 30 år siden Skyldes en kombination af overenskomsttaktik og mistro til, at der er andre måder at fremme effektivitet på end NPM Men kan vi pine mere effektivitetsfremme ud af NPM, eller er der en aftagende gevinst? Det som forskerkredsen understreger er, at der er andre midler til at sikre den nødvendige effektivitetsgevinst