Strategisk kommunikation, 2006 P.R. Metelmann

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Foreningsudviklingstesten
Advertisements

EJERSKIFTE Statistik om ejerskifter i Danmark baseret på resultater fra spørgeskemaundersøgelse Okt./nov for Erhvervs- og Byggestyrelsen og INSEAD.
Mere Velfærd kræver øget produktivitet. Hvad er KORA?  Dannet 1. juli 2012  En fusion af: – DSI – AKF – KREVI  P.t. ca. 100 medarbejdere – økonomer,
Hjælp der er en journalist i røret
Lean Salgskonsulentuddannelsen
Workshop almene boligdage
MedarbejderUDVIKLINGSsamtale
Samarbejde med eller uden Service Level Agreement (SLA)
Vi gennemførte en række interview ifm
Køb af andelsbolig - hvorfor man altid skal tænke sig om, når man køber bolig – også når der er tale om en andelsbolig!
– Sådan virker det! Dit elektroniske postsystem Ved Arne Crown Rasmussen
1 Beboerinformation BL: Budskaber og målgrupper Paul R. Metelmann.
Det Internationale Område
INFORMATIONSFORMIDLING KRÆVER EN PLAN SKANKOMP VIBORG LOUNGE TIRSDAG DEN 5. OKTOBER 2010.
Sprog/billeder på Internettet
15 Promotion Oversigt Promotionformer (herunder reklame)
Lektion 1: Hvad er Public Relations?
Beretning for år 2001 Fremtiden.
Hold Fast projekt - praktik
Sådan skaber du værdi som leder i din virksomhed
Kommunikation i projekter
Futures og optioner på Københavns Fondsbørs
MUNDTLIG FREMSTILLING
Sociale Medier og Jobsøgning - Sælg dig selv på nettet.
Fire aspekter Ledelsen (strategisk branding)
IS-Strategi.
Virksomheder - definition
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Relationer – børn og voksne
1 Samfundsøkonomi-7 Uge Aktuel økonomi ECB rentenedsættelse.(Formål, virkning) Dansk Nationalbanks reaktion. G20. Hvad kom der ud af topmødet?
Corporate Governance Chapter 18. AMD: CEO Pay in Public and Private Firms Explain why executives might be paid more to run private companies than these.
Lektion 1: Strategisk kommunikation og Public Relations
- EN TILVALGSMULIGHED FOR DATALOGISTUDERENDE
Køb af processer Dialog med kaospiloterne hold september 2004 Lisbet Thyge Frandsen, adm.dir. BDO ScanRevision.
Introduktion af Danmarks største jobmarked på Godkendt rådgiver for Selskabet.
Cheminova En CSR Virksomhed? Hvorledes Cheminova kan forstås som en social ansvarlig virksomhed.
TESTERROLLEN OG SPØRGSMÅLSTYPER. Testerrollen  Testeren bør Tilpasse taletempo, ordvalg og struktur til niveauet for det givne modul Tilpasse spørgsmål.
Secret Key kryptering – teknikker og problemer INTRODUKTION TIL KRYPTERING.
Regnskabsanalyse HA 5. semester.
GRUPPEARBEJDE Opsamling for Middelfart 25 grupper (ca. 6 pers. i hver gruppe)
TRUET AF FREMTIDEN?. ”The future is already here – it’s just not evenly distributed”
God ledelse og god bestyrelseskultur Ledelse og samarbejde Temamøde BL´s 6.kreds Den 11.November 2014.
1 & 2 lektion: Samfundet og samfundsfag – hvad er det?
Reklame & Markedsføring
Mennesker Værdier Resultater Sådan ønsker jeg at være i dialog med mine rådgivere Erik Ravn Schmidt.
Kapitel 1 Virksomheder og ejerformer.
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Regnskabsanalyse HA 5. semester.
Erhvervsøkonomi - en tilvalgsmulighed for datalogistuderende
På vej mod er du med ? Strategi, ledelse og netværk - hvis du fortsat vil være i business Ved chefkonsulent i driftsøkonomi Bjarke Poulsen.
MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 FORMÅL FORVENTNINGER FORMALIA 6/
VELKOMMEN TIL KURSET ”FORRETNING OG LEDELSE” Forretning og Ledelse – Lektion1.
Regnskabsanalyse HA 5. semester.
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Læreren som læringsleder
Strategi 2011 – x4 edsbjerg er et konsulenthus, der rådgiver og.
Tommy Engedal Kronborg
Hvad kan vi gøre for at hjælpe søskende??
1 Målgruppeanalyse ITU forår 2011 Paul R. Metelmann.
Dansk Supermarked i korthed
Sammen skaber vi i morgen Venture City Horsens 10 slides du bør have med /spørgsmål du skal besvare (inspiration Guy Kawasaki) sammen skaber vi i morgen.
Betaler en professionel bestyrelse sig ?. Professionel bestyrelse og ejerskifte… Mindre pres på virksomhedens daglige ledelse En rigtig pris Mindre bøvl.
Forretningsudvikling med Destination Lillebælt
Markedsføring og reklame
Sælg mere, og finansier din virksomhed. Med statsgaranti.
Union Governance Principper for god fagforeningsledelse
Et digitalt løft af dansk erhvervslivs produktivitet
Firmanavn Forretningsplan.
Værktøj 10: Forandringer og stress - Arbejdsgruppen
Præsentationens transcript:

Strategisk kommunikation, 2006 P.R. Metelmann Lektion 6: Finansiel PR Strategisk kommunikation, 2006 P.R. Metelmann

Opsamling fra sidst Opstil mål for kommunikationen Test, mål og evaluer En målgruppe er en gruppe mennesker man vil kommunikere til Tre begreber: normalt medieforbrug, opmærksomhed og værdi for modtageren Forhold ved modtageren (livssituation, relevansopfattelse, behov for information, etc.) Værktøjer: segmentering, kvantitativt og kvalitativt

Midtvejsevaluering Mængde af læsestof Emner Form Underviseren

Agenda Kurser og kommunikation Hvad er en børsnoteret virksomhed Krav til kommunikation Hvorfor kommunikation? DK og udlandet Finansiel PR og IR Hvad vi skal lære: 1. Hvad er en børsnoteret virksomhed og hvordan bliver den det? 2. Hvordan skal man kommunikere med investorerne og hvilke specifikke krav er der til kommunikation for børsnoterede virksomheder?

Ændring af lovgivning m.v. Salg branding Public Relations Public Affairs Investor Relations holdningsændring holdningsændring Opmærksomhed Interesse Interesse Opmærksomhed holdningsændring branding branding Ændring af lovgivning m.v. Kurspleje

Spørgsmål til dagens tekster Forklar ’proxy battle’ ud fra Jones’ tekst om agency. Hvad er fordelen ved at bruge internettet til IR? Og hvad skal man iflg. Holtz være opmærksom på i den forbindelse? Forklar Regesters (1990) udsagn: ”..investor relations is the financial end of the communications function, rather than the communications end of the financial function.” Er du enig? Hvordan beskriver Dolphin forholdet mellem corporate reputation og financial reputation? Hvordan gør Københavns Fondsbørs? Kan du finde eksempler, der understøtter eller modsiger de to beskrivelser? Hvad er forholdet mellem strategi og investor relations? Hvorfor tror du at det er mere prestigefyldt for kommunikationsfolk at være involveret i IR? I Dophins undersøgelse hører IR i nogle tilfælde under corporate communication – i andre under økonomiafdelingen. Hvilke fordele ser du ved de to fordelinger?

Hvorfor investor relations?

Fordi det ikke er nok at gøre det godt

Markedet skal også vide det…

.. og have tillid til at det fortsætter…

Hvad er investor relations? By investor relations we mean continuous, planned, deliberate, sustained marketing activities the identify, establish, maintain and enhance both long and short term relationships between a company and not only its prospective and present investors, but also other financial analysts and stakeholders (Dolphin 2004). Spørgsmål: Hvordan forholder IR sig til corporate communication og public relations? – husk også på Huttons tekst om PR. Hvad er forholdet mellem virksomheden og og dens finansielle interessenter? – husk på Jones instrumental stakeholder teori om ‘agency’ og ‘constracting’. Hvilken udviklingstendens ser Dolphin indenfor IR? – prøv at beskrive denne udvikling med Lawrence & Lorch’ begreber ‘differentiering’ og ‘integration’ (fra forrige semester).

Fiktiv case: Hattenålefabrikken Om et par dage skulle der gerne være 50 mio, håber jeg. Vi mangler penge!

Børsintroduktion - Men hvad kræver det? Krav fra Københavns Fondsbørs: Aktiekapital på kr. 15 mio. Kursværdi af noterede aktier på min.kr. 8,5 mio. Min 25% af noterede aktier udbydes til offentligheden Spredning på 3-500 aktionærer Min. 3 års drift og 3 års regnskaber Forventning om en rimelig daglig omsætning Udarbejdelse af prospekt Krav fra Investorer: Markedsværdi på min. Kr 2-3 mia. – free float 1 mia Professionel ledelse (direktion og bestyrelse) Krone = stemme ( ej stemmeværn) Corporate governance Veldefineret strategi

Hvordan kommer vi i gang? Styrekomite Projektleder Markedsbeskrivelse Virksomhedsbeskrivelse Økonomi oplysninger Indikativ værdifastsæt. børsegnethed tids- og aktivitetsplan honorarfastsættelse

Børsprospektet – hvad er det? Beskrivelse af: Virksomhed Markeder Økonomi Risici Formalia Valg af introduktionsmetode Udbudsperiode, -størrelse og -kurs Skal godkendes af Københavns Fondsbørs og verificeres af verifikationsadvokat

Varen skal (pre)sælges til: Potentielle investorer (institutionelle) Aktieanalytikere Markedet (Prospekt, roadshows, annoncering, redaktionel omtale) Udbudskursen fastsættes. Så er vi klar til noteringen!

Når vi er på børsen

Hvilke virksomheder har finansiel PR altid relevans for? Børsnoterede virksomheder Virksomheder som ønsker at blive børsnoterede Virksomheder som ønsker en kapitaludvidelse vha. aktieemission

Hvad er formålet med finansiel PR? 480 Først og fremmest at sikre virksomheden et godt forhold til sine investorer – nuværende og potentielle Gennem relevant og rettidig information at sikre at investorernes informationsniveau er tilstrækkeligt til at de har tillid til virksomheden og fortsat ønsker at investere i den Undgå ubehageligheder fra fjendtligtsindede / utilfredse aktionærer (fx Frank Aaen i Mærsk) 470 460 450

Forskellen på finansiel PR og IR Finansiel PR - fokus på mediehåndtering - involveres i større finansielle begivenheder IR - fokus på direkte kontakt til investorer - sørger for den daglige kurspleje

Virksomheder i DK Stor tradition for statsmonopoler Nogle er privatiseret (fx TDC, Girobank) Mange består endnu (fx DSB, TV2) Få meget store virksomheder – mange små og mellemstore Forholdsvis mange institutionelle og professionelle investorer – færre private Få børsnoterede virksomheder Indtil nu forholdsvis sparsom brug af massemedier

Virksomheder i UK Indtil Big Bang i 1980’erne mange statsmonopoler Big Bang betegner en eksplosionsagtig vækst i privatiseringsprocessen og et stort antal fusioner og konsolidering i erhvervslivet Finansielt centrum i London (the City = USA’s Wall Street) Mange institutionelle og professionelle investorer – færre private Shareholder kommunikationen kan således målrettes til få hundrede mennesker som reelt (i form af analyse, køb og salg) har indflydelse på virksomhedernes kursdannelse, dvs. aktieanalytikere og brokers i de store finanshuse Mange børsnoterede virksomheder Forholdsvis stor brug af massemedier (primært finansjournalister)

Virksomheder i USA mange private investorer mindre tradition for statsmonopolisme virksomheden har svært ved at identificere en homogen aktionærgruppe øget brug af massekommunikation, når virksomheden vil kommunikere med sine aktionærer (fx gennem aviser, elektroniske medier, kampagner, roadshows osv)

Perspektiv for finansiel PR i DK Få børsnoterede virksomheder Få professionelle investorer Spinkel aktiekultur i befolkningen Få finansjournalister Men vi har de seneste år oplevet øget fokus på: Mediernes magt i forhold til påvirkning af virksomheders aktiekurs Øget brug af nettet til IR – fra årsrapportering til daglig rapportering. + Øget interaktion. Hyppig optræden af finansanalytikere i pressen Globaliseret aktiemarked Store kapitalfonde

Opsamling Aktionærerne er virksomhedens ejere – det er fornuftigt at have dialog med dem. Aktiekurser handler om tillid – kommunikation er vigtig! Der er særlige regler for børsnoterede virksomheders oplysningspligt Der er få børsnoteringer i DK - meget kapital sikres gennem EQT-fonde.

Opgave 2: Meddelelse til Københavns Fondsbørs . Det er blevet besluttet at benytte samme meddelelse til Fondsbørsen og pressen. Det er derfor vigtigt, at fondsbørsmeddelelsen - ud over at leve op til Københavns Fondsbørs' krav - også efterlever kravene om god journalistisk formidling, fx ved brug af citater fra relevante aktører. Meddelelsen skal naturligvis være faktuel og præcis omkring opkøbet, men nok så vigtigt så forventer finansmarkedet også en kommentar omkring fremtidsudsigterne. Inden du går i gang: overvej din målgruppe nøje. Hvem er de primære modtagere? Hvem skal du nå gennem pressen? Pressemeddelelsen skal være på max 1 side - i dette tilfælde højst 2700 tegn inkl mellemrum. Se fondsbørsmeddelelse, som omhandler en lignende situation.

Næste gang Public affairs og lobbyisme a) Miniforelæsning: Udvikling, værktøj og HR b) Case: Henry - de hensynsfulde rygere