Agenda Refleksion over sidste undervisningsdag.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
HUNDE SPEED km h 34,4 HUNDE SPEED km h 34,1 HUNDE SPEED km h 32,8 HUNDE SPEED km h 31,9 HUNDE SPEED km h 31,8 HUNDE SPEED km h 30,9.
Advertisements

Forretningsudvikling og Urmennesker
Uddannelsesseminar 25.August 2008 Horesta – 3f DK 1 De lokale uddannelsesudvalgs arbejdsopgaver og kompetencer Bruno Clematide.
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
På vej mod en innovativ offentlig sektor
Introduktion Values Interweave ™. Når ledelsen sætter fokus på et område, så er ord sjældent nok til at få medarbejderne til følge med.
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Hvad er det der sker, når der ingenting sker?
E – styret ( 68 ) ESTJ ( 26 ) ESTP ( 7 ) ENTP( 13 ) ENTJ ( 5 )
Modul 1 - Processer.
Lean i den offentlige sektor Carsten Lindorf
Styringsnetværk som middel til at skabe lokal og kommunal udvikling
Produktion og Logistik
PRODUKTER – DEL 1. Ledergruppen • Melde ærligt ud og slå ihjel – i både drift og udviklingsprojekter gennem ledelsesmæssige prioriteringer • Skabe motivation.
Ledelse af forandringer
1 Jørgen Nue Møller Bygherren og Byggeriet - Om strategier og organisation Publiceret i 21. April 2003:
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
Virksomheden Den 6. største searchvirksomhed i verden
Ledelse af innovative medarbejdere
Velkommen til dag 6 Opsamling - Indtil nu - Erhvervscase
Læringsrum for implementering af akkrediteringsstandarder
Brug piletasterne eller musen til at skifte slides
Hvilken vej kører IT-toget ? en meget polemisk sammenligning af de to forskellige opfattelser af, hvordan man integrerer IT i uddannelsesmiljøer. det bliver.
Energieffektivisering i byggeriet”. Program Introduktion til Energieffektivisering af byggeriet Delprojekt_01Systematisk energieffektivisering af tekniske.
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Fremtidens ledelse af en kulturvirksomhed
Virksomheder - definition
Grundlæggende regnskabsforståelse
1 Lektion 18: Priser i en åben økonomi 1.Økonomiske nyheder 2.Repetition 3.Dagens pensum 4.Hvad kan I få eksamensspørgsmål i? 5.Næste lektion 6.Tilbagemelding.
Roller og ansvar i forandringsnetværket
Forandring og læring i organisationen
Østjysk rapport om udligning og tilskud Seminar om udligning den 26. April 2010 Job og Økonomidirektør Asbjørn Friis Jensen, Favrskov.
Akademiuddannelsen i Ledelse Modul 2 Lederskab
Formulering af strategi ud fra analyse og ”Scenarier”
Kodeks for offentlig topledelse
SSID årskonference 2008 Gør storrummet til en succes… 23. april 2008 Ole Nielsen COWI A/S.
Friluftsrådet – mere natur – mere friluftsliv Velkommen til Fællesmøde den 29. oktober
”Et fællesskab af tjenester” Kirke som TEAM Et netværk af menigheder… 1.
Rick Maurers forandringscyklus
VEJLEDERNES FORHÅBNINGER FRA BRANDMAND TIL ARKITEKT AFKLARING AF EGEN VIDEN: HVAD KAN JEG? AFKLARING OG AFGRÆNSNING AF ROLLEN KONTRAKT : DIALOG OMKRING.
Grundlæg din succes med en langsigtet strategi Derfor er en strategi vigtig – også på landbrug. Mikael Vest 10. januar 2007.
Carsten Lindorf Lean - kompetenceudvikling Ledelsen.
IBC Kurser Ole Høyer 1 VVU Akademiuddannelse i Ledelse Lederskab Dag 3.
planlægnings- og styringsmodel og afsnit i bogen
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
Forandringsledelse Hvorfor går det så ofte galt
Den lærende organisation
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
Ledelse i forskellige retninger
Floor Heating arketype processen. Hvorfor skal vi dog se på værdierne? I 2003 køber Danfoss DEVI A/S. DEVI brand´et forandres fra et Corporate Brand til.
Balanced Scorecard Økonomisk perspektiv ”Hvordan bør vi
Grunde til at jeg elsker dig
Forandringer i almen praksis
Magt Magt som et kontroversielt tema Poul og undertegnede
Implementering - fra hoved til hænder
Fundamentale datastrukturer
Systemudvikling og kommunikation med brugerne

Implementering af strategi
Præsentation af Aalborg Universitet 1 af 31 Udvalg for kommunikation.
1 Fundamentale datastrukturer. 2 Definitioner: abstrakt datatype, datastruktur Elementære datastrukturer og abstrakte datatyper : arrays, stakke, køer,
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
Kaplan og Norton: The balanced scorecard Kap 1: Måling og ledelse i informationstidsalderen.
Præsentation af egen institution En forudsætning for en konstruktiv erfaringsudveksling og sparring indenfor netværket er, at kendskabet til hinanden er.
Forandrings processen © Sapiens 2112 Professionel ledelse – min baggrund - Kotter – Person profil – team analyser (hvordan arbejder vi sammen) - Performance.
Projektlederens mareridt ”Jeg red ind i byen ved solopgang. Straks bemærkede jeg fjendskabet. Jeg var fremmed – jeg skulle ikke blande mig i deres liv.
SUF - gevinstrealisering
PRODUKTER – DEL 1.
Værktøj 10: Forandringer og stress - Ledelsen
Præsentationens transcript:

Agenda Refleksion over sidste undervisningsdag. Er der sket noget spændende siden sidst. Dagens lektioner Forandringsledelse.

REFLEKTIONENS KUNST

Organisationsprocessen til at skabe større forandringer 5. Skabe grundlag for handling på bred basis Fjernelse af forhindringer Ændring af systemer eller strukturer, som underminerer forandringsvisionen Opmuntring til risikovillighed eller utraditionelle idéer, aktiviteter eller handlinger 1. Etableringen af en oplevet nødvendighed Undersøgelse af markedet og konkurrencesituationen Identificering og diskussion af kriser, potentielle kriser og væsentlige muligheder 2. Nye me- toder 6. Generering af kortsigtede gevinster Planlægning af synlige præstationsforbedringer eller ”sejre” Virkeliggørelse af disse sejre Synlig anerkendelse og belønning af de medarbejdere, som muliggjorde sejrene 2. Oprettelse af den styrende koalition Sammensætning af en gruppe med tilstrækkeligt indflydelse til at styre forandringen Få gruppen til at arbejde sammen som et team 1. Op- tø- ning 7. Konsolidering af resultater og produktion af mere forandring Brug af øget troværdighed til at ændre alle systemer, struk- turer og politikker, som ikke passer sammen og ikke harmo- nerer med forandringsvisionen Ansættelse, forfremmelse og udvikling af medarbejdere, der kan implementere forandringsvisionen Opstramning af processen med nye projekter, teamer og aktører 3. Udvikling af en vision og en strategi Skabelsen af en vision, der kan styre forandringsarbejdet Formulering af strategier for realiseringen af visionen 3. Inte- gration og fast- frysning 8. Forandring af nye arbejdsmåder i kulturen Opnåelse af bedre præstationer gennem kunde- og produktivitetsorienteret adfærd, mere og bedre lederskab og mere effektiv ledelse Fremhævelse af forbindelserne mellem ny adfærd og organisatorisk succes Udvikling af midler til at sikre udvikling og kontinuitet i lederskabet 4. Formidling af forandringsvisionen Anvendelse af ethvert middel til konstant at kommunikere den nye vision og strategierne Lade den styrende koalition fremstå som forbillede for den adfærd, der forventes af medarbejderne Kilde:John P. Kotter

Organisationsprocessen til at skabe større forandringer 5. Skabe grundlag for handling på bred basis Fjernelse af forhindringer Ændring af systemer eller strukturer, som underminerer forandringsvisionen Opmuntring til risikovillighed eller utraditionelle idéer, aktiviteter eller handlinger 1. Etableringen af en oplevet nødvendighed Undersøgelse af markedet og konkurrencesituationen Identificering og diskussion af kriser, potentielle kriser og væsentlige muligheder 2. Nye me- toder 6. Generering af kortsigtede gevinster Planlægning af synlige præstationsforbedringer eller ”sejre” Virkeliggørelse af disse sejre Synlig anerkendelse og belønning af de medarbejdere, som muliggjorde sejrene 2. Oprettelse af den styrende koalition Sammensætning af en gruppe med tilstrækkeligt indflydelse til at styre forandringen Få gruppen til at arbejde sammen som et team 1. Op- tø- ning 7. Konsolidering af resultater og produktion af mere forandring Brug af øget troværdighed til at ændre alle systemer, struk- turer og politikker, som ikke passer sammen og ikke harmo- nerer med forandringsvisionen Ansættelse, forfremmelse og udvikling af medarbejdere, der kan implementere forandringsvisionen Opstramning af processen med nye projekter, teamer og aktører 3. Udvikling af en vision og en strategi Skabelsen af en vision, der kan styre forandringsarbejdet Formulering af strategier for realiseringen af visionen 3. Inte- gration og fast- frysning 8. Forandring af nye arbejdsmåder i kulturen Opnåelse af bedre præstationer gennem kunde- og produktivitetsorienteret adfærd, mere og bedre lederskab og mere effektiv ledelse Fremhævelse af forbindelserne mellem ny adfærd og organisatorisk succes Udvikling af midler til at sikre udvikling og kontinuitet i lederskabet 4. Formidling af forandringsvisionen Anvendelse af ethvert middel til konstant at kommunikere den nye vision og strategierne Lade den styrende koalition fremstå som forbillede for den adfærd, der forventes af medarbejderne Kilde:John P. Kotter

Organisationsprocessen til at skabe større forandringer 5. Skabe grundlag for handling på bred basis Fjernelse af forhindringer Ændring af systemer eller strukturer, som underminerer forandringsvisionen Opmuntring til risikovillighed eller utraditionelle idéer, aktiviteter eller handlinger 1. Etableringen af en oplevet nødvendighed Undersøgelse af markedet og konkurrencesituationen Identificering og diskussion af kriser, potentielle kriser og væsentlige muligheder 2. Nye me- toder 6. Generering af kortsigtede gevinster Planlægning af synlige præstationsforbedringer eller ”sejre” Virkeliggørelse af disse sejre Synlig anerkendelse og belønning af de medarbejdere, som muliggjorde sejrene 2. Oprettelse af den styrende koalition Sammensætning af en gruppe med tilstrækkeligt indflydelse til at styre forandringen Få gruppen til at arbejde sammen som et team 1. Op- tø- ning 7. Konsolidering af resultater og produktion af mere forandring Brug af øget troværdighed til at ændre alle systemer, struk- turer og politikker, som ikke passer sammen og ikke harmo- nerer med forandringsvisionen Ansættelse, forfremmelse og udvikling af medarbejdere, der kan implementere forandringsvisionen Opstramning af processen med nye projekter, teamer og aktører 3. Udvikling af en vision og en strategi Skabelsen af en vision, der kan styre forandringsarbejdet Formulering af strategier for realiseringen af visionen 3. Inte- gration og fast- frysning 8. Forandring af nye arbejdsmåder i kulturen Opnåelse af bedre præstationer gennem kunde- og produktivitetsorienteret adfærd, mere og bedre lederskab og mere effektiv ledelse Fremhævelse af forbindelserne mellem ny adfærd og organisatorisk succes Udvikling af midler til at sikre udvikling og kontinuitet i lederskabet 4. Formidling af forandringsvisionen Anvendelse af ethvert middel til konstant at kommunikere den nye vision og strategierne Lade den styrende koalition fremstå som forbillede for den adfærd, der forventes af medarbejderne Kilde:John P. Kotter

Organisationsprocessen til at skabe større forandringer 5. Skabe grundlag for handling på bred basis Fjernelse af forhindringer Ændring af systemer eller strukturer, som underminerer forandringsvisionen Opmuntring til risikovillighed eller utraditionelle idéer, aktiviteter eller handlinger 1. Etableringen af en oplevet nødvendighed Undersøgelse af markedet og konkurrencesituationen Identificering og diskussion af kriser, potentielle kriser og væsentlige muligheder 2. Nye me- toder 6. Generering af kortsigtede gevinster Planlægning af synlige præstationsforbedringer eller ”sejre” Virkeliggørelse af disse sejre Synlig anerkendelse og belønning af de medarbejdere, som muliggjorde sejrene 2. Oprettelse af den styrende koalition Sammensætning af en gruppe med tilstrækkeligt indflydelse til at styre forandringen Få gruppen til at arbejde sammen som et team 1. Op- tø- ning 7. Konsolidering af resultater og produktion af mere forandring Brug af øget troværdighed til at ændre alle systemer, struk- turer og politikker, som ikke passer sammen og ikke harmo- nerer med forandringsvisionen Ansættelse, forfremmelse og udvikling af medarbejdere, der kan implementere forandringsvisionen Opstramning af processen med nye projekter, teamer og aktører 3. Udvikling af en vision og en strategi Skabelsen af en vision, der kan styre forandringsarbejdet Formulering af strategier for realiseringen af visionen 3. Inte- gration og fast- frysning 8. Forandring af nye arbejdsmåder i kulturen Opnåelse af bedre præstationer gennem kunde- og produktivitetsorienteret adfærd, mere og bedre lederskab og mere effektiv ledelse Fremhævelse af forbindelserne mellem ny adfærd og organisatorisk succes Udvikling af midler til at sikre udvikling og kontinuitet i lederskabet 4. Formidling af forandringsvisionen Anvendelse af ethvert middel til konstant at kommunikere den nye vision og strategierne Lade den styrende koalition fremstå som forbillede for den adfærd, der forventes af medarbejderne Kilde:John P. Kotter

Organisationsprocessen til at skabe større forandringer 5. Skabe grundlag for handling på bred basis Fjernelse af forhindringer Ændring af systemer eller strukturer, som underminerer forandringsvisionen Opmuntring til risikovillighed eller utraditionelle idéer, aktiviteter eller handlinger 1. Etableringen af en oplevet nødvendighed Undersøgelse af markedet og konkurrencesituationen Identificering og diskussion af kriser, potentielle kriser og væsentlige muligheder 2. Nye me- toder 6. Generering af kortsigtede gevinster Planlægning af synlige præstationsforbedringer eller ”sejre” Virkeliggørelse af disse sejre Synlig anerkendelse og belønning af de medarbejdere, som muliggjorde sejrene 2. Oprettelse af den styrende koalition Sammensætning af en gruppe med tilstrækkeligt indflydelse til at styre forandringen Få gruppen til at arbejde sammen som et team 1. Op- tø- ning 7. Konsolidering af resultater og produktion af mere forandring Brug af øget troværdighed til at ændre alle systemer, struk- turer og politikker, som ikke passer sammen og ikke harmo- nerer med forandringsvisionen Ansættelse, forfremmelse og udvikling af medarbejdere, der kan implementere forandringsvisionen Opstramning af processen med nye projekter, teamer og aktører 3. Udvikling af en vision og en strategi Skabelsen af en vision, der kan styre forandringsarbejdet Formulering af strategier for realiseringen af visionen 3. Inte- gration og fast- frysning 8. Forandring af nye arbejdsmåder i kulturen Opnåelse af bedre præstationer gennem kunde- og produktivitetsorienteret adfærd, mere og bedre lederskab og mere effektiv ledelse Fremhævelse af forbindelserne mellem ny adfærd og organisatorisk succes Udvikling af midler til at sikre udvikling og kontinuitet i lederskabet 4. Formidling af forandringsvisionen Anvendelse af ethvert middel til konstant at kommunikere den nye vision og strategierne Lade den styrende koalition fremstå som forbillede for den adfærd, der forventes af medarbejderne Kilde:John P. Kotter

Organisationsprocessen til at skabe større forandringer 5. Skabe grundlag for handling på bred basis Fjernelse af forhindringer Ændring af systemer eller strukturer, som underminerer forandringsvisionen Opmuntring til risikovillighed eller utraditionelle idéer, aktiviteter eller handlinger 1. Etableringen af en oplevet nødvendighed Undersøgelse af markedet og konkurrencesituationen Identificering og diskussion af kriser, potentielle kriser og væsentlige muligheder 2. Nye me- toder 6. Generering af kortsigtede gevinster Planlægning af synlige præstationsforbedringer eller ”sejre” Virkeliggørelse af disse sejre Synlig anerkendelse og belønning af de medarbejdere, som muliggjorde sejrene 2. Oprettelse af den styrende koalition Sammensætning af en gruppe med tilstrækkeligt indflydelse til at styre forandringen Få gruppen til at arbejde sammen som et team 1. Op- tø- ning 7. Konsolidering af resultater og produktion af mere forandring Brug af øget troværdighed til at ændre alle systemer, struk- turer og politikker, som ikke passer sammen og ikke harmo- nerer med forandringsvisionen Ansættelse, forfremmelse og udvikling af medarbejdere, der kan implementere forandringsvisionen Opstramning af processen med nye projekter, teamer og aktører 3. Udvikling af en vision og en strategi Skabelsen af en vision, der kan styre forandringsarbejdet Formulering af strategier for realiseringen af visionen 3. Inte- gration og fast- frysning 8. Forandring af nye arbejdsmåder i kulturen Opnåelse af bedre præstationer gennem kunde- og produktivitetsorienteret adfærd, mere og bedre lederskab og mere effektiv ledelse Fremhævelse af forbindelserne mellem ny adfærd og organisatorisk succes Udvikling af midler til at sikre udvikling og kontinuitet i lederskabet 4. Formidling af forandringsvisionen Anvendelse af ethvert middel til konstant at kommunikere den nye vision og strategierne Lade den styrende koalition fremstå som forbillede for den adfærd, der forventes af medarbejderne Kilde:John P. Kotter

Organisationsprocessen til at skabe større forandringer 5. Skabe grundlag for handling på bred basis Fjernelse af forhindringer Ændring af systemer eller strukturer, som underminerer forandringsvisionen Opmuntring til risikovillighed eller utraditionelle idéer, aktiviteter eller handlinger 1. Etableringen af en oplevet nødvendighed Undersøgelse af markedet og konkurrencesituationen Identificering og diskussion af kriser, potentielle kriser og væsentlige muligheder 2. Nye me- toder 6. Generering af kortsigtede gevinster Planlægning af synlige præstationsforbedringer eller ”sejre” Virkeliggørelse af disse sejre Synlig anerkendelse og belønning af de medarbejdere, som muliggjorde sejrene 2. Oprettelse af den styrende koalition Sammensætning af en gruppe med tilstrækkeligt indflydelse til at styre forandringen Få gruppen til at arbejde sammen som et team 1. Op- tø- ning 7. Konsolidering af resultater og produktion af mere forandring Brug af øget troværdighed til at ændre alle systemer, struk- turer og politikker, som ikke passer sammen og ikke harmo- nerer med forandringsvisionen Ansættelse, forfremmelse og udvikling af medarbejdere, der kan implementere forandringsvisionen Opstramning af processen med nye projekter, teamer og aktører 3. Udvikling af en vision og en strategi Skabelsen af en vision, der kan styre forandringsarbejdet Formulering af strategier for realiseringen af visionen 3. Inte- gration og fast- frysning 8. Forandring af nye arbejdsmåder i kulturen Opnåelse af bedre præstationer gennem kunde- og produktivitetsorienteret adfærd, mere og bedre lederskab og mere effektiv ledelse Fremhævelse af forbindelserne mellem ny adfærd og organisatorisk succes Udvikling af midler til at sikre udvikling og kontinuitet i lederskabet 4. Formidling af forandringsvisionen Anvendelse af ethvert middel til konstant at kommunikere den nye vision og strategierne Lade den styrende koalition fremstå som forbillede for den adfærd, der forventes af medarbejderne Kilde:John P. Kotter

Organisationsprocessen til at skabe større forandringer 5. Skabe grundlag for handling på bred basis Fjernelse af forhindringer Ændring af systemer eller strukturer, som underminerer forandringsvisionen Opmuntring til risikovillighed eller utraditionelle idéer, aktiviteter eller handlinger 1. Etableringen af en oplevet nødvendighed Undersøgelse af markedet og konkurrencesituationen Identificering og diskussion af kriser, potentielle kriser og væsentlige muligheder 2. Nye me- toder 6. Generering af kortsigtede gevinster Planlægning af synlige præstationsforbedringer eller ”sejre” Virkeliggørelse af disse sejre Synlig anerkendelse og belønning af de medarbejdere, som muliggjorde sejrene 2. Oprettelse af den styrende koalition Sammensætning af en gruppe med tilstrækkeligt indflydelse til at styre forandringen Få gruppen til at arbejde sammen som et team 1. Op- tø- ning 7. Konsolidering af resultater og produktion af mere forandring Brug af øget troværdighed til at ændre alle systemer, struk- turer og politikker, som ikke passer sammen og ikke harmo- nerer med forandringsvisionen Ansættelse, forfremmelse og udvikling af medarbejdere, der kan implementere forandringsvisionen Opstramning af processen med nye projekter, teamer og aktører 3. Udvikling af en vision og en strategi Skabelsen af en vision, der kan styre forandringsarbejdet Formulering af strategier for realiseringen af visionen 3. Inte- gration og fast- frysning 8. Forandring af nye arbejdsmåder i kulturen Opnåelse af bedre præstationer gennem kunde- og produktivitetsorienteret adfærd, mere og bedre lederskab og mere effektiv ledelse Fremhævelse af forbindelserne mellem ny adfærd og organisatorisk succes Udvikling af midler til at sikre udvikling og kontinuitet i lederskabet 4. Formidling af forandringsvisionen Anvendelse af ethvert middel til konstant at kommunikere den nye vision og strategierne Lade den styrende koalition fremstå som forbillede for den adfærd, der forventes af medarbejderne Kilde:John P. Kotter

Uundgåelige problemer ved organisationsforandirng Vi har ikke tid til dette – kontrol med egen tidsanvendelse Vi får ingen hjælp – coaching til innovative grupper Udviklingsprojektet er ikke relevant – legitimering af eksperimenter Ledelsen gør jo som den plejer – walk the talk Usikkerhed – åbenhed giver sårbarhed – godt klima!! Svært at vise fremgang – mål ikke pionererne efter traditionelle (drifts)mål Isolation af pionerer – pas på gruppetænkning Magtkampe – mellem de gamle og det nye Den dybe tallerken – overfør den nye viden til andre dele af organisationen Hvor fører det hen? – klarhed i mål

Aktørers støtte og antagonisme Positiv støtte Fanatikere Solide støtter Konstruktive kritikere Ambivalente Fortalere Tvivlere og vægelsindede Passive Småbrokkere Modstandere og oprørere Modstand/antagonisme

af selvstændige konsulenter. Aktørtyper 1 Fanatikere og fortalere stærk støtte uden modstand arbejder uden at blive opfordret imod kompromisser kan ødelægge alliancemugligheder, kan optræde helt tåbeligt Solide støtter stærk støtte med en vis modstand ønsker en aktiv rolle i projektet ønsker reelt ansvar kan være med til at overtale andre grupper Vægelsindede potientielle allierede vil give støtte på visse betingelser forstår passives tvivl - et netværk af selvstændige konsulenter. Hele mennesker skaber, - hele løsninger.

af selvstændige konsulenter. Aktørtyper 2 De passive hverken støtte eller modstand det tavse flertal, kan ikke lide at blive kaldt passive vil ikke spille tid, selv et nyhedsbrev kan opfattes negativt deres magt er at være passive Småbrokkere en del antagonisme, men handler sjældent imod projektet Modstandere stærk antagonisme og modstand påvirkelige af styrke Oprørere klar til at gå planken ud Splittede skifter fra støtte til modstand - et netværk af selvstændige konsulenter. Hele mennesker skaber, - hele løsninger. Jeppe Gustafsson

Topledelsen LOGISTIK SALGSAFDELINGEN PRODUKTIONSAPPARATET UDVIKLING Marketing Støttefunktioner. EDB ØKONOMI VEDLIGEHOLD ADMINISTRATION

Innovation

Kolbs indlæringscyklus Erfaringsbaseret læring: Erfare Reflektere Udtænke Beslutte Handle

Balanced Scorecard