Årshjul for 5. klasse August September Oktober November December

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
Advertisements

Atomer Et programmeret forløb. En måde at lære på.
Andreas Nielsen – Kalbyrisskolen  Matematiklærerens tænkebobler illustrerer, at matematikundervisning ikke udelukkende handler om opgaver, men.
Program for aftenen kl – 20.30
UU-Aalborg Evaluering af brobygning og intro 2013/14 Velkommen UU-Aalborg Ungdommens Uddannelsesvejledning.
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Skolen år 2016 * Mark Prensky Digitale indfødte * Digitale indvandrere
Tid Til Dansk Tid Til Dansk er et komplet dansksystem for klasse.
Skolereform ’14 - Gesten Skole (børnecenter)
Holsted Skole Holsted SFO & førskolegruppe. Holsted Skole Holsted SFO & førskolegruppe.
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
Opgaver og svarark – til individuel brug
LæseUdviklingsSkemaet
Folkeskolens Afgangsprøve
Samlet årsrapport for Gårdhaven 2012 SIP-socialpsykiatri
Introduktion til Sprogpakken
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
Årshjul Skolebestyrelse 2010/11
Danskforløb i 10. klasse Gentofte Ungdomsskole
Sådan underviser vi i stavning
1 DSB og Bibliotekerne Personlige interview foretaget 20. til 25. januar respondenter Holdning til evt. ny portal.
Elevernes digitale dannelse
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
Tidlig skriftsprog i dagtilbud
Mobiltelefoner i mellemtrinnets danskundervisning
ÅRSHJUL 2009 Hornsyld Idrætsbørnehave
av Lajla Ellingsen og Mari By Rise Adresseavisen
Brugen af Angusakka Juliane Enoksen.
0.-6. årg., Haderslevreformen og Folkeskolereformen Juni 2014
Velkommen til nye børn som er kommet fra vuggestue og dagpleje eller hjemmefra. Blomsterprojekt hvor vi får blomster hjemmefra som vi passer, vander og.
SPROGFAG – DIDAKTIK OG METODE
Arbejdsmarkedsuddannelser – også for personer med læse-, skrive- og regnevanskeligheder Oplæg fra AMU-Fyn Konference d. 22/5 -07.
FOLKESKOLENS AFGANGSPRØVER
Representations for Path Finding in Planar Environments.
Temadage i kulturområdet Studieområdet del 1: 3 områder: Det samfundsøkonomisk/samfundsfaglige - område Det erhvervsøkonomiske område Sprog- og kulturområdet.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Årshjul 2012 Børnehuset Hørgården Her er det naturen der er i fokus.
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
S TUDIERETNINGSPROJEKTET ÅSG H VAD ER ET STUDIERETNINGSPROJEKT ? En skriftlig opgave i typisk to fag Du skal tage udgangspunkt i et studieretningsfag.
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Pleje og Sundhed Gennemførte719 Inviterede895 Svarprocent80% FREDERICIA KOMMUNE MTU og Psykisk APV 2012 Rapportspecifikationer.
Region Midtjyllands tilbud 2013
Tidsplan for eksamen 40s umd
Årshjul for aktiviteter 2013– 14 med indarbejdet læreplanstemaer
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
klasse Livet på godt og ondt - Lidelsen - Adams Æbler
Nørre Aaby Realskole - en skole jeg er stolt af Velkommen til info-møde om Ællinger 2015 tirsdag den 4. november 2014.
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
Affaldsordninger Lemvig Kommune. Dagrenovation Ændringer pr. 1. januar 2011 Frivægt pr. tømning er 5 kg. Herudover er kg. prisen 1 kr. Fra 1. januar 2011.
Matematik B 1.
Claus Brabrand, ITU, Denmark Mar 10, 2009EFFECTIVE JAVA Effective Java Presentation Workshop Claus Brabrand [ ] ( “FÅP”: First-year Project.
Grunde til at jeg elsker dig
Januar 2009 MandagTirsdagOnsdagTorsdagFredagLørdagSøndag Uge 2. Anette Ø. Kl Tina H. Lone M. 6 Kl Britt H. 7 Kl Vinnie G. Gerda.
Fundamentale datastrukturer
Januar Rytmik / gymnastik Vinteraktiviteter Fællesmandag, første mandag i måneden.
Engelsk i grundskolen Condidact, mandag d. 7. jan v/ Signe S. Rye,
Nyt dansksystem til mellemtrinnet. d’dansk er et system til hele danskfaget alle danskfagets områder indgår i en meningsfuld og konsekvent pædagogisk.
KNÆK KODEN. Tidsplan TidspunktAktivitet 12. april Information om intern prøve i Studieområdet Del 1 Lodtrækning om område i klasserne 29 april Valg af.
Nabosprogsundervisning samt Lyrik og billeder Oplæg til: lørdag den 14. april uge (individuelle overvejelser vedr. nabosprogsundervisning)
FAGDAGE 1.x Matematik - Josefine Onsdag 16. august Dansk - Anne-Mette
August 2009 MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG LØRDAG SØNDAG
Hvorfor dansk på GF1?.
Dansk på GF2.
Januar 2010 MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG LØRDAG SØNDAG
Januar 2010 MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG LØRDAG SØNDAG
Januar 2010 SØNDAG MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG LØRDAG
Januar 2010 MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG LØRDAG SØNDAG
Januar 2010 MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG LØRDAG SØNDAG
August 2009 MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG LØRDAG SØNDAG
Præsentationens transcript:

Årshjul for 5. klasse August September Oktober November December Uge 33: 1. skoledag d. 12/8. Uge 34: Uge 35: September Uge 36: Uge 37: Forældremøde d. 19/9 Uge 38: Uge 39: Oktober Uge 40: Uge 41: Motionsdag d. 11/10 Uge 42: Efterårsferie Uge 43: November Uge 44: Uge 45: Emneuge Uge 46: Uge 47: Uge 48: December (Uge 48) Uge 49: Uge 50: Uge 51: juleafslutning d. 20/12 Uge 52. juleferie Januar Uge 1: Opstart d. 2/1 Uge 2: Uge 3: Uge 4: Februar Uge 5: Emneuge Uge 6: Emneuge og Husfest d. 6/2 Uge 7: Vinterferie Uge 8: Fastelavn 28/2 Uge 9: Trivselsdag d. 7/3 Marts Uge 10: Uge 11: Uge 12: Uge 13: . April Uge 14: Uge 15: 11/4 påskeferie Uge 16 Uge 17: Maj Uge 18: Uge 19: Uge 20: Uge 21: Uge 22: Juni (uge 22): Uge 23: Uge 24: Emneuge 10/6 Uge 25: Uge 26: Sommerferie uge 27 – 32. Årets stævner: Svømmestævne, Atletikstævne evt. (Høvdingebold).

Litteratur 5. klasse August Uge 34: Haltefanden af Peter Mouritzen (PBR) 75 stk. d. 21/8 – 25/9 Uge 35: Safran af Bodil Bredsdorff (MLJ) 70 stk. 28/8 – 02/10 September Uge 36: Safran fortsættes Oktober Uge 39: Faglig læsning - Frilæsning.dk November Uge 43: Sisdæ Sjangsæ af Kenneth Bøgh Andersen (LBO) 70 stk. 2/10-30/10 Uge 44: Guldhjertet af Ulf Stark (LBO) 70 stk. 30/10 – 04/12 December Uge 49: Guldhjertet af Ulf Stark fortsættes. Uge 50: Overraskelse af julehistorie. Januar Uge 1: Skelettet på hjul af Louis Jensen 8/1-19/2 eller Frede af Hanne Kvist 8/1-29/1 70 stk. (LBO/ PBR) Februar Uge 8: Kevin Kujon og de andre fortællinger af Bent Haller (PBR) 70 stk. 19/2 – 26/3 Marts Uge 11: Frilæsning Uge 13: Glasbørnene af Else Marie Pedersen 26/3 – 30/4 (MLJ) April Uge 18: Garmanns gade af Stian Hole (LBO) 70 stk. 30/4-28/5 . Maj Uge 19: Garmanns gade fortsættes Uge 22: Evaluering af årets litteratur og læsning via eget bibliotek. Juni Uge 24: Din egen bestseller novelle/ roman Øvrige biblioteksbøger: Skammerens datter Fantastiske fortællinger Hønsepigen Drengen med sølvhjelmen Frilæsning.dk

Årsplan for 5. klasse Mål for undervisningen:: Hovedvægten lægges på elevernes fortsatte arbejde med udvikling af ordforråd, begreber og danskfaglige færdigheder gennem oplevelse, udforskning, erfaring og begyndende analyse. De danskfaglige dimensioners indbyrdes sammenhænge er grundlaget for undervisningen. Læse-, skrive- og stavefærdigheder udvikles og konsolideres/ automatiseres. Læsning og skrivning udvikles og forbedres i et fortsat samspil. Eleverne vænnes til at iagttage bestemte genretræk og reproducere dem i egne tekster. Der lægges vægt på, at eleverne lærer at drøfte og vurdere skønlitteratur med udgangspunkt i egne oplevelser og med forståelse for sammenhængen mellem sprog og indhold. It og forskellige elektroniske medier og muligheder anvendes målrettet i mange varierede dansksammenhænge.  

Årsplan for 5. klasse Indhold ordforråd og begrebsdannelse   ordforråd og begrebsdannelse grammatiske begreber sprogets sammenhæng med kultur og litteratur sprogs og teksters opbygning og æstetik elevernes individuelle og fælles mundtlige og skriftlige tekster, herunder fiktive og ikke fiktive handlingsforløb, fortællinger, beskrivelser, redegørelser, referater, digte, drama, breve, anmeldelser og rapporter nyere og ældre danske og udenlandske fiktionstekster, fx romaner, noveller, eventyr, digte, myter og sagn, sange og salmer, børne- og ungdomslitteratur dansk litteraturs kanon litterære sammenhænge, fx forfatterskab, genre og tema ikke-fiktive tekster, fx aviser og fagblade, fagbøger, brugsanvisninger, opskrifter andre udtryksformer, fx drama, billeder, lyd, film, dokumentarfilm, tegninger, præsentationer og computerspil skærmtekster, fx hjemmesider, undertekster, sms, email, e-bøger og spil indskannede tekster digitale bøger og lydbøger fra internettet notater, dagbog og logbog layout og illustrationer billeder og billedkunst faktaprogrammer i elektroniske medier og film mediepræsentationer, bookcreator/ pages/ power point

Årsplan for 5. klasse Arbejdsmetoder og arbejdsformer:  Vi vil arbejde videre med det sociale liv i klasserne. Vi skal læse minimum 7 værker, arbejde med grammatik og sammenhængende skriveøvelser. Litteraturarbejdet vil indgå som en naturlig del af tekstarbejdet. Vi vil arbejde med faglig læsning. Vi anvender elementer fra Cooperative learning. Tilpasse læsningsniveau for den enkelte. Vi stiller større krav til skriftlighed og sværhedsgrad i læsning. Undervisningsdifferentinering via materialer og samarbejde. De centrale kundskabs- og færdighedsområder er::  Det talte sprog: videreudvikle ordforråd, begreber og faglige udtryk udtrykke sig med ord, sprog, tekster og andre udtryksformer samtale og deltage i drøftelser og diskussioner i klassen og i grupper udforske sprog og tekster gennem samtale, øvelser og eksperimenter planlægge og fremlægge en længere mundtlig præsentation lytte til andre elevers og lærerens oplæsning og fremlæggelse læse op med vægt på artikulation og fortolkning iagttage, vurdere og udarbejde medieproduktioner udtrykke sig frit i ord, tekst og drama lytte til og finde ligheder og forskelle i betydning og udtale på dansk, norsk og svensk

Årsplan for 5. klasse Det skrevne sprog - læse: udvikle deres læsefærdigheder øge deres læsehastighed – med bevidsthed om læseformål og teksttype udvikle ordforråd gennem læsning af sprogligt varierede og udfordrende tekster læse trykte og elektroniske tekster benytte forskellige læseforståelsesstrategier som at stille sig spørgsmål undervejs i læsningen, opsummere tekstindholdet med egne ord, sammenligne det nye, man møder i teksten med allerede kendt information og anvende forskellige visualiseringsteknikker som ord- og begrebskort vælge læsemåde ud fra bevidsthed om forskellige genrer blive fortrolige med læseteknikker (oversigtslæse, nærlæse og punktlæse) afhængigt af læseformål og genre udtrykke forståelse af det læste, fx gennem illustration, fortælling og i forskellige skriftlige genrer søge forklaringer på ord, begreber og vendinger forberede og gennemføre oplæsning for andre søge bøger og andre tekster til egen læsning og opgaveløsning udvikle god læsekultur forholde sig til udbyttet af egen læsning anvende computeren til støtte for læsning og orientere sig på websider læse enkle norske og svenske tekster i forskellige genrer.

Årsplan for 5. klasse Det skrevne sprog - skrive: skrive selvstændigt og varieret med et udviklet ordforråd i forskellige genrer forstå sammenhængen mellem situation, formål og tekst bruge læseerfaringer i deres egen skrivning bruge skrivning som et redskab i hverdagen til at fastholde tanker og idéer disponere tekster indsamle og udvælge stof i trykte og elektroniske medier før skrivning kende og bruge forskellige skrivestrategier (fx hurtigskrivning, tankekort og brainstorm) som afsæt for mundtlige og skriftlige forløb give respons på andres tekster og bearbejde tekster ud fra modtaget respons stave korrekt i egne tekster, samt kunne redegøre for lydregler og forskellige ordklassers bøjningsformer anvende periodeadskillelse (punktum og andre fuldpausetegn) og kommatering skrive en funktionel sammenbundet håndskrift med øje for skriftens form, binding og hældning anvende stavekontrol og ordforslagsprogrammer med oplæsningsmulighed og udvikle egne ordlister bruge ordbøger – trykte og elektroniske skrive på computer med hensigtsmæssig skriveteknik og bruge computeren til redigering af egne tekster foretage informationssøgning i digitale medier kommunikere via forskellige elektroniske medier med bevidsthed om afsenders og modtagers ansvar layoute egne tekster med enkle grafiske udtryk.

Materialer Grammatik: Stavevejen 3 samt kopimateriale fra ny ”skriftlig for”, min fjerede danskbog og andre relevante materialer. Litteratur: Se litteraturplan og frilæsning.dk Øvrigt materiale: der kan blive inddraget i undervisningen efter behov: Over sø og land, Fantastiske forvandlinger, Gid du brækker benene, Genreserien, Mens du skriver 3, Fortsæt historien, Sådansk 5.

Ferieplan 2013/2014 Sommerferie Lørdag 29.06.13 - søndag 11.08.13 Efterårsferie Lørdag 12.10.13 - søndag 20.10.13 Juleferie Lørdag 21.12.13 - onsdag 01.01.13 Vinterferie Lørdag 08.02.14 - søndag 16.02.14 Påskeferie Lørdag 12.04.14 - mandag 21.04.14 St. Bededag Fredag 16.05.14 - søndag 18.05.14 Kristi himmelfartsdag Torsdag 29.05.14 - søndag 01.06.14 Grundlovsdag + Pinse Torsdag 05.06.14 - mandag 09.06.14 Sommerferie Lørdag 28.06.14 - Alle nævnte dage inkl.