KOMPETENCEmidt - 9.december Side 1 De nye VEU-centre fra januar 2010 Kontorchef Kirsten Overgaard Bach Kontor for livslang læring, Undervisningsministeriet.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Status for de lokale uddannelsesudvalgs rolle efter lovforslag om VEU-centre på Konference for Lokale Uddannelsesudvalg og repræsentanter fra udbydere.
Advertisements

3. seminar om afklaring og vurdering af realkompetencer 20.maj 2010 Silkeborg Ulla Nistrup Velkommen.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Ungepakke.
Organisering af arbejdsmiljøapparatet
IKV i den politiske kontekst
Samspil med den offentlige sektor er afgørende
22. juni 2014 Status på projektet ’Kvalitetssikret IKV – et bidrag til løft fra ufaglært til faglært’
Mandag den 6. oktober 2008 VIP2 Jobpakkeambassadør kursus.
mellem Miljøministeriet og KL
De erhvervsrettede uddannelsesinstitutioner skal fremover i langt højere grad end i dag bidrage til, at voksne med kort uddannelses-baggrund øger deres.
Landsorganisationen i Danmark Kompetenceudvikling til tiden K onference 5 oktober 2011 Målrettet kompetenceudvikling af arbejdsstyrken – forudsætninger.
Møde med KKR den 28. august 2012 Oplæg v/ Johannes Flensted-Jensen & Harald Mikkelsen.
Danmarks Pædagogiske Universitet Side 1 De nye VEU-centre fra januar i et rådgivnings- og vejledningsperspektiv Kontorchef Kirsten Overgaard.
Regionale kulturaftaler En frivillig aftale, der indgås mellem Kulturministeriet og en række kommuner; en ’kulturregion’
EU Socialfondsprojektet
Ændring af arbejdsmiljøloven
Vurdering af basale færdighed, FVU og IKV i AMU
Undervisningsministeriet Temadag for regionale kompetencecentre 27. juni 2007 Fremtidens proceskonsulentuddannelse.
Hvad er AMU’s placering i uddannelsessystemet? Hvem laver AMU?
Styringskrav for jobcentre
Etableringssekretariatet for Beskæftigelsesregion Syddanmark Karl Schmidt Beskæftigelsesregion Syddanmark DSI temadag om det fremtidige beskæftigelsessystem.
Tillid Temadag for AMIR
Samarbejde og koordineret indsats Kompetencerådsmøde den 4. marts 2011
- et udviklingsprogram om forsøg med kompetencecentre Voksen- og efteruddannelse i centrum VEU-årsmøde 6. April 2006.
Perspektiver på voksen- og efteruddannelsesområdet
Sundhedsaftaler De endelig rammer for arbejdet med den kommende sundhedsaftale kendes endnu ikke Udkast til ny bekendtgørelse og vejledning er sendt i.
Rammebetingelser og udviklingsmuligheder for videregående uddannelse på Bornholm Analyse for Bornholms Vækstforum 19. juni 2014, Anja Bach-Jensen,
Kompetencerådet i Region Midtjylland
VEU-Centrenes rolle i løsning på voksen- og efteruddannelsesområde
Uddannelsescenter Holstebro
11. december 2014 Workshop D Motivation og barrierer for virksomhedernes brug af VEU - bidrag til analysegrundlaget for Trepartsudvalgets arbejde udarbejdet.
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Landsorganisationen i Danmark LO-fagbevægelsens synspunkt på en styrket indsats i forhold til efter- og videreuddannelse af voksne Oplæg på opstartskonference.
Konference om efteruddannelse og kompetenceudvikling
Bo Ravn Kommunernes indsats En samlet, strategisk indsats i kommunen En tidlig og differentieret indsats i grundskolen (overgang til ungdomsuddannelse)
Temadag for kommende RBR-repræsentanter 18. maj 2010.
Landsorganisationen i Danmark Voksenvejledning og virksomhedsrådgivning Nationalt Center for Kompetenceudvikling DPU, 3. december 2009 Lisa Schmidt /LO.
Oplæg fra EPOS på Augustseminar 2014 Nyborg 15. august
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
3. december 2009 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Erfaringsopsamling: Virksomhederne og voksenvejledningsnetværkene NCK konference.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Introduktion til Analyseenheden under FPC Oplæg for FSE den 7. februar 2008 Anette Dørge Jessen Lotte Faurbæk.
KVIK Kvalitet og evaluering Centre selvevaulerer Dec. inst. i gang Centre forbedrer Øget fokus på resultater og dokumentation Centre selvevaulerer.
Øget samarbejde mellem erhvervsfremme – beskæftigelse - uddannelse Det Midtjyske Kompetenceråd 4. marts 2011.
Udvikling af model for ressourceregnskaber Oplæg for Rådet for de Gymnasiale Uddannelser den 5. marts 2007.
Den foreløbige evaluering af voksenvejledningsnetværkene NCK-konference 3. dec Voksenvejledning og virksomhedsrådgivning.
Oplæg til LO Torsdag den 30. august 2007 Bedre vejledning og rådgivning.
Evaluering af VEU-centrene Vurdering af styreform, samarbejde og resultater Oplæg for VEU-rådet, 26. marts 2012 Tue Vinther-Jørgensen, områdechef Christina.
Grundaftale for hjælpemidler i et overordnet perspektiv
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Politiske delmål og Fanefjordskolens indsatsområder.
1 Strukturreformens konsekvenser for kompetenceudvikling i Region Midtjylland Tinghallen 21. september 2006 Bent Hansen.
RAR Østjylland Tema: De rette kvalifikationer til virksomheder i rette tid VEU-center chef, Niels Petterson Mandag den 14. marts 2016.
VEU centrenes rolle med nye reformer John Vinsbøl Udviklings- og VEU chef.
- Set fra en vinkel med uddannelsesmæssigt fokus ”Intention og rammer i Infrastrukturrapporten – og deres betydning for uddannelsesområdet” - Set fra en.
Bilag 1. Forandringsteori TUP-projekt Én fælles VEU-center tilgang til IKV i AMU 1. Problembeskrivelse VEU-center Nords udbydere mangler en tværgående.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Uddannelsesløft for akutledige - seminar for jobcentre og a-kasser 17. december 2012.
”En indgang til voksen og efteruddannelse” - et oplæg til temamøde i beskæftigelsesregionen 12. maj 2010 – Temamøde, Roskilde v/ VEU centerchef.
Udviklingen i bygge- og anlægsbranchen og strategi for indsatsen på området V. Palle Christiansen Beskæftigelsesregion Midtjylland.
Regional udvikling (1) Regionsrådet skal varetage nedennævnte regionale udviklingsopgaver: a) Udarbejde regionale udviklingsplaner og varetage opgaver.
LUU konference d. 20. oktober 2009 Oplæg v. Gitte Vind, formand for EPOS Samarbejdet mellem EPOS og de lokale uddannelsesudvalg.
Vejlederkonference Randers Tirsdag den Voksenvejledning.
Aktiviteter OutputResultater kt. sigt Effekt ml. sig t Virkning lg. sigt Lokalt samarbejde med private og offentlige arbejdspladser om IKV Ledige, a-kasser.
Nye veje i uddannelses- og beskæftigelsessituationen i Østdanmark Temamøde 9. december 2011 Nye veje i uddannelses- og beskæftigelsessituationen i Østdanmark.
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
VEU-centre og voksenvejledning
Det kommende udbud – refleksioner og debat
Regionale arbejdsmarkedsråd og borgere med funktionsnedsættelse
Ungdomsuddannelse til alle v/direktør i Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen Kaj Ove Christiansen
Det kompetente Nordjylland
Præsentationens transcript:

KOMPETENCEmidt - 9.december Side 1 De nye VEU-centre fra januar 2010 Kontorchef Kirsten Overgaard Bach Kontor for livslang læring, Undervisningsministeriet

KOMPETENCEmidt - 9.december Side 2 Dagsorden 1.Proces for VEU-centre 2.Hvorfor VEU-centre? 3.Efter etablering af VEU-centre 4.Hvordan får vi det til at lykkes? 5.VEU-centrene, Rådgivning og vejledning af virksomheder og dens ansatte

KOMPETENCEmidt - 9.december Side 3 1. Proces for VEU-centrene ”Regeringen og arbejdsmarkedets parter er enige om at afdække og vurdere mulighederne for at forny styring og vilkår for udbud af AMU, evt. gennem etablering af kompetencecentre” (aftale mellem regeringen og arbejdsmarkedets parter, oktober 2007) ”Enighedspapir” – beskrivelse af ny AMU- udbudsrunde samt VEU-centre (12. november 2008) Politisk aftale om AMU-udbud og VEU-centre (april 2009) Udbud – august 2009

KOMPETENCEmidt - 9.december Side 4 Lov vedtaget med ikrafttræden den 1.december Bekendtgørelsen udstedes pr. 1. januar 2010 Landet opdeles efter dialog med institutionsforeningerne og parterne –og efter udtalelse fra VEU-rådet - i geografiske områder, hvor der skal placeres 8 – 14 VEU-centre på eksisterende uddannelsesinstitutioner UVM udmelder afgrænsning af geografiske områder til alle AMU-udbydere, som har hjemsted inden for samme geografiske område, om at drøfte og efterfølgende indstille til UVM, hvilken af udbyderne der skal varetage VEU-centerfunktionen På baggrund af AMU-udbydernes indstillinger udpeger ministeren – efter VEU-rådets udtalelse - hvilke AMU-udbydere, der skal varetage de 8-14 VEU-centerfunktioner

KOMPETENCEmidt - 9.december Side 5 Evaluering af AMU-udbuddet og VEU-centerfunktionen – herunder bl.a. ordningens effekt over for uddannelser i udkantsområderne – begyndelsen af 2012 AMU-udbydere, der skal varetage VEU- centerfunktionerne, anmodes om at etablere et centerråd Hvert VEU-center udarbejder en handleplan Bestyrelsen for den uddannelsesinstitution, der varetager VEU- centerfunktionen, indgår en udviklingskontrakt med UVM. VEU- centrets handleplan indgår i grundlaget for udviklingskontakten

KOMPETENCEmidt - 9.december Side 6 2. Hvorfor VEU-centre? Brugernes kompetencebehov i centrum Større fokus på kvalitet og effekt af AMU – og FVU/AVU

KOMPETENCEmidt - 9.december Side 7 3. Efter etablering af VEU- centre Mere dækkende og målrettet opsøgende vejledning og rådgivning om det samlede VEU-tilbud – bl.a. gennem et effektivt konsulentarbejde Systematisk afdækning af kompetenceudviklingsbehov hos virksomheder og medarbejdere – bl.a. gennem en slagkraftig analyseenhed Koordinering af almene og erhvervsrettede uddannelsesindsatser, herunder AMU/FVU, gennem et tættere strategisk samarbejde med de øvrige udbydere af VEU – herunder VUC Forbedret viden hos brugerne om eksisterende og kommende uddannelsesmuligheder – bl.a. gennem synlig informations- og markedsføringstiltag

KOMPETENCEmidt - 9.december Side 8 Koordinering af uddannelsesinitiativer og regionale kommunale initiativer gennem stærkere faglige miljøer, som kan fremstå som seriøse og professionelle samarbejdspartnere i forhold til de regionale og kommunale aktører Mulighed for at trække på erfaringer fra hele landet gennem VEU-centrenes indbyrdes samarbejde og erfaringspolitik Synergi i forbindelse med at uddannelses-, erhvervs- og beskæftigelsespolitik knyttes tættere sammen – bl.a. gennem strategiske samarbejder med vækstfora, jobcentre og beskæftigelsesråd Bedre ressourceudnyttelse – gennem tættere skolesamarbejde

KOMPETENCEmidt - 9.december Side 9 4. Hvordan får vi det til at lykkes? Alle AMU-udbydere og VUC’er har et ansvar og skal være aktive for at få VEU-centret til at fungere Centerråd • sikre at alle de medvirkende institutioner bidrager til at løse VEU-centrets opgave Handleplan • prioriterede opgaver og samarbejdsrelationer – diskuteres i centerrådet

KOMPETENCEmidt - 9.december Side 10 Udviklingskontrakt mellem de enkelte VEU-centre og Undervisningsministeriet • handleplanen indgår som et centralt element • tydeliggørelse af VEU-centrets indsats i forhold til de prioriterede målsætninger • ressourcer Evaluering • begyndelsen af 2012 Understøtning af VEU-centre • rådgivning af virksomheder og medarbejdere • redskaber til markedsføring • afdækning af behov • kompetenceudviklingstilbud • profilering af VEU-centre

KOMPETENCEmidt - 9.december Side 11 Good (best practice) future practice Strategisk funderet kapacitetsopbygning i fase 1 (2010 – 2012) bl.a. med afsæt i evalueringens delkonklusioner om at der: 5. VEU-centrene Rådgivning og vejledning af virksomheder og dens ansatte

KOMPETENCEmidt - 9.december Side 12 Etableres fælles mål og strategier blandt institutionerne i netværkene, og at der skal vælges en organisationsform, som understøtter formål og strategier Etableres organisatoriske løsninger på VEU-området, der tilgodeser både uddannelsesaktørernes og virksomhedernes behov for varige og genkendelige konstruktioner Anvendes tilstrækkelig tid til opbygning af forpligtende samarbejdsstrukturer, og at institutionerne aktivt og begrundet tager stilling til forholdet mellem konkurrence og fælles løsning af samfundsmæssige uddannelsesopgaver og udarbejder strategier herfor Indgås et forpligtende samarbejde også på konsulentniveau, hvilket forudsætter, at der anvendes tid og ressourcer på etablering og løbende vedligeholdelse af samarbejde og tillidsforhold

KOMPETENCEmidt - 9.december Side 13 Fortsat udvikles en professionalisering og systematisering af kontakten til virksomheder og gennemførelse af virksomhedsrådgivningen, herunder funktionelle registreringssystemer og systematiserede opfølgninger og overleveringer Videreføres et samarbejde om fleksible og integrerede uddannelsesløsninger, som er etableret i netværkene mellem VUC og AMU-udbydere Fortsat vedligeholdes et netværkssamarbejde blandt udbydere af almen voksenuddannelse, erhvervsrettet voksenuddannelse og tredje sektor, hvilket udvider kendskabet til uddannelses- og kursusmuligheder i netværket og kvalificerer rådgivningen af virksomheder og ansatte

KOMPETENCEmidt - 9.december Side 14 ”Vi forventer med de nye VEU-centre, at vi får et langt mere gennemskueligt uddannelsessystem. De nye centres primære opgave bliver at gøre det lettere for virksomheder og medarbejdere…..Succeskriteriet for DA er, at VEU modsvarer virksomhedernes behov og kommer til at fungere rigtig godt og let i praksis…..Lykkes det, vil det give os en stor samfundsmæssig gevinst….” (Henrik Bach Mortensen, DA) ”VEU-centrene er en enestående mulighed for at tværinstitutionel strategisk indsats, der kan bidrage til at kræfterne samles om koordination og markedsføring, fælles opsøgende indsats over for arbejdspladser og ansatte m.v. Ligesom intentionen om én indgang for brugerne af den almene og erhvervsrettede VEU skal realiseres. VEU-centre udgør på den måde et strategisk knudepunkt for an øget indsats og aktivitet inden for VEU.” (Ejner Holst, LO)

KOMPETENCEmidt - 9.december Side 15

KOMPETENCEmidt - 9.december Side 16 Tak for opmærksomheden