Dahlbom & Mathiassen Computers In Context 9. Power

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Anskaffelse af ny teknologi
Advertisements

Om nærhed og distance mellem uddannelsesinstitution og praksisfelt
Kulturmøder og kulturforskelle
Kvalitet i systemudvikling
Social kapital – rig på relationer
Forsøgsskoleprojekt – med inspiration fra John Dewey
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
Fra service til policy innovation: Lokalpolitikernes rolle i innovationsskabelse Eva Sørensen Roskilde Universitet og Universitetet i Nordland.
Omsorg sundhed eller samvær? Rehne Christensen filosofisk firma
Medicinsk relevante filosofiske og videnskabsteoretiske spørgsmål
Almen studieforberedelse
Chris Argyris f
Kultur i organisationer
Samfundsvidenskab Tirsdag den 29. september 2009.
Peter Nedergaard: Konstruktivisme
Udvikling – del II.
Ekspansiv læring – Hvad betyder det?
6. Lektion: Ligestilling med politologiske briller
Følgende temaer går som en rød tråd gennem målene og de strategier, der knyttes til dem: det multisektorielle ansvar for sundhed sundhed gennem hele livet.
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet OPFRISKNING AF BEGREBER FRA DAG 1 August 2011.
- Gør jeg det godt nok som leder. - Gør mine ledere det godt nok
Samfund og teknologi (B-niveau)
Organisationstruktur
Informationsteknologi B-A, HHX, 2005,
Begrebsafklaring og et blik på sprogets betydning for tosprogede børn
Kvalitet i almindelighed og i relation til softwareudvikling.
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Velkommen.
Videnskabsteori - for begyndere 3g AT 2014
Subjektivitet, Teknologi Samfund P ROBLEMFORMULERING 2. Ø VELSESGANG.
Social- og sundhedshjælper retning
Patientens svære kamp – patientinvolvering i praksis - TAK
HVAD ER EN PROBLEMFORMULERING ?
Den lærende organisation
1 & 2 lektion: Samfundet og samfundsfag – hvad er det?
Frivillighed på kommando findes ikke
FORSA Temadag Helhedssyn – livsmønstre og alkoholmisbrug
Implementeringsforskning
Velkommen Teknologi historie – 2. Øvelsesgang. Agenda 1. Siden sidst 2. Genopfriskning: De tre niveauer 3. At arbejde Begrebsorienteret™ 4. Lektier 5.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Marc Berg og afgrunden Hollandsk læge Teknologisociolog Positivisme Rationalisme.
Ane Søndergaard Thomsen1 Hvorfor etik ? Den etiske fordring skal ses på baggrund af erkendelsen af, at i menneskers samvær med hinanden er den ene altid.
Velkommen Inddragelse af barnets udtalelse i analysen.
Systemudvikling i organisationer Systemudvikling som organisation af Keld Bødker Lars Bogetoft Pedersen Præsenteret af Maibritt Peter Gert Forundersøgelse.
Videnskabsteori og metode pkp september 2006
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet BEGREBER TIL HATTETRÆK-ØVELSE Juni 2011.
Videnskabsteori og metode pkp september 2006
Henriette Lungholt Uge Akademisk skrivning - Opgaven som et argument.
Specialeforsvar d. 25/ , IT-Universitetet København Mette Gamborg Jensen & Karina Kold Foldager STORYTELLING - Markedsføring af en kunstorganisation.
Humanistisk sundhedsforskning
Ledere mellem profession, management og demokrati
Brand Communities: Nye Segmenttyper? Per Østergaard Institut for Marketing Syddansk Universitet.
Technology as material in design Johan Redström 2005, Design Philosophy Collection Two.
Datalogi - 1. modul - systemudvikling - LCK 1 Håndtering af systemudvikling! Efterår 2000 Datalogi LCK.
SKABELON.
Rekruttering og fastholdelse af frivillige Brønden, Brøndby kommune 2. oktober 2010 Anders Jacobsen Konsulent Center for frivilligt socialt arbejde 1.Motiver.
1 Social kapital – én mulighed… Det handler om de skjulte velfærdsreserver.
Program for eftermiddagen 29/ Mindfulness (psykolog) og intro til Sokratisk Dialog (Vibeke) Kort Sokratisk Dialog i grupper.
Uddannelse til bæredygtig omstilling Universiteternes bidrag Ulrik Jørgensen, prof., centerleder DIST, Aalborg Universitet København 1 Ulrik Jørgensen.
Forandringskompasset. Program 9:00- 9:15Velkommen og formål med dagen 9:15- 10:00Introduktion til kompassets forandringsfaser + mini øvelse 10:00-10:15Pause.
Kursus: At tænke hovedområderne sammen. Modul: Videnskabsteori og hovedområder Gymnasiets tre faglige hovedområder.
Hvem er vi?.
Idegrundlag og målsætninger
Den naturvidenskabelige metode
Der er i de senere år en stadigt voksende erkendelse af at
Kritisk realisme og poststrukturalismen
Naturvidenskabelig metode
Metoden fælles beslutningstagning
Anerkendende tilgang Organisationer er levende systemer, og ledelse er en relation Ledelse handler om relationer og sociale systemer Vi kan ikke ændre.
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Dahlbom & Mathiassen Computers In Context 9. Power Kvalitet Dahlbom & Mathiassen Computers In Context 9. Power

Computere i samfundet Enhver etableret arbejdsdeling på en arbejdsplads er uløseligt knyttet til anvendelsen af teknologi Man kan som regel ikke ændre det ene, uden at det påvirker det andet Forholdet mellem brug af computere og beskæftigelse er komplekst

Politiske og moralske spørgsmål Skal systemudviklere tage stilling til spørgsmål? Måske / måske ikke Hvem er brugeren? Begrebet interessenter er bredere Spørgsmålet kan kun besvares entydigt, hvis der er konsensus mellem brugerne

Ekspert eller politisk individ Eksperter udvikler deres systemer for en abstrakt og idealiseret bruger Politiske individer træffer bevidste valg mellem forskellige interesser, som de ønsker at fremme i forbindelse med deres arbejde

Computer eksperter Tilbyder teknisk ekspertise Forventer at brugerne er klar over, hvad de vil have Denne forudsætning er tvivlsom

Socioteknisk ekspert Gode systemer og tilfredse brugere forudsætter, at der tages hensyn til sociale forhold Forudsætter aktiv medvirken fra brugerne Situationen anses for at være harmonisk Kompromis eller konsensus anses for at være realistisk muligt

Politisk individ Spørger: Hvem er brugeren egentlig? Kender vi svaret på dette spørgsmål, kan vi lave et godt system for den pågældende gruppe Man kan ikke lave et system, som flere grupper af brugere alle vil anse for at være af god kvalitet

Politisk bevidst systemudvikler Udspringer af en skandinavisk akademisk tradition med rødder i 1970’ernes ungdomsoprør Den traditionelle ekspert anses for at være naiv Den sociotekniske ekspert anses for at være en hykler

Hvordan bliver man, som man bliver Som regel et produkt af mange faktorer Man kan forlade sig på sin professionelle erfaring som systemudvikler Man kan også inddrage teoretisk viden fra forskellige filosoffer Dette kan være særdeles givtigt selvom filosofferne sjældent skriver direkte om systemudvikling

Videnskabelig tænkning Naturvidenskab er præget af induktion – udvikling af lovmæssigheder på basis af eksempler Humaniora derimod er præget af fortolkning af data Socialvidenskab er præget af kritik, som fører til den enkeltes frigørelse

Magten I vores samfund er viden stort set synonymt med magt Deling af viden er en forudsætning for demokrati Hvilken rolle spiller det i systemudvikling?

Forskellige opfattelser af kvalitet Et samfund er baseret på tre forskellige organisationsformer: arbejde, sprog og magt Hvilken, man anser for vigtigst, har afgørende betydning for ens opfattelse af begrebet kvalitet

Systemudviklerens roller Svarende til de tre organisationsformer er der tre roller for systemudvikleren Engineer Facilitator Emancipator

Engineer Opgaven for en engineer er at hjælpe brugerne med at kontrollere teknologien

Facilitator Opgaven er at medvirke til at forøge brugernes kompetencer Rollen er mere lærerens og problemløserens end ekspertens

Emancipator Udviklingen af computer systemer ses som en mulighed for samtidig at udvikle samfundet og dets sociale organisationer i retning af mere lighed, retfærdighed og demokrati

PC’en De første mikro computere var simple maskiner, som inviterede deres ejere og brugere til at forsøge sig med programmering i Basic Senere udviklede den sig til en mere brugervenlig PC med masser af standard programpakker til alskens formål Et fremskridt eller et tilbageskridt?

Artefakter har magt Teknologisk determinisme er teorien om, at en udviklingsteknologi vil have sociale konsekvenser, som vi skal forudse og lære at leve med. En anden teori ser teknologien som et socialt fænomen, som dannes af det samfund, der skaber den. Teknologien siges at være socialt konstrueret

Ansvar En teknologisk determinist påtager sig som teknologi ekspert et ansvar for de ændringer i folks liv, som systemet medfører En social konstruktør deler ansvaret med alle, der er involveret i design og brug af teknologien. Paradoks

Teknologisk søvngængeri Folk har generelt kun lille indflydelse på udviklingen af computer teknologi, og de er ofte afvisende overfor teknologiens muligheder Computer eksperter tænker ikke meget på de sociale konsekvenser af deres teknologi Burde ikke være acceptabelt for professionelle systemudviklere

Morale Professionelle systemudviklere bør være bevidste og kritiske i forhold til de grundlæggende betingelser for udførelsen af arbejdet Det er altid vigtigt at spørge: Hvem er brugeren af systemet? Hvordan og med hvilke midler kan man skabe kvalitet i projektet?

Andre kilder Forfatteren Robert M. Pirsig har begået et par romaner, som med god ret kan siges at indeholde gode anvisninger på, hvordan den filosofiske side af systemudviklingen kan forstås Zen og kunsten at vedligeholde en motorcykel. En undersøgelse af værdier. Lila. En undersøgelse af moral.