Bevægelse og sundhed Horne Skole 20. januar 2009.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
SMUT PAKKE 2 VIDEN OM SUKKERSYGE.
Advertisements

Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
SMUT PAKKE 3 VIDEN OM KOST.
Forældrearrangement om folkeskolereform
Oplæg v Stine Liv Johansen, ph.d., Aarhus Universitet Opstartsdag i Skanderborg Lørdag den 22. januar 2011.
24. november 2006 Lærerseminar Disposition •Soldaten i centrum •Vigtigt om læring •Din rolle i undervisningen •”Hvad vil jeg som skolechef tilbyde?”
Trivselspolitik på Løsning Skole
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
Læringsstile og lektier
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Fysisk aktivitet – muligheder og udfordringer for krop og sjæl
Uddannelse til konsulent i udeliv og -motion 6. november 2009
Idrætsskole fra 1. august 2008
TEMA I SUNDHEDSFREMMENDE LIVSSTIL
1 DSB og Bibliotekerne Personlige interview foretaget 20. til 25. januar respondenter Holdning til evt. ny portal.
Beboermøde
Dias 1 – kostkompasset udfoldet for rådet om fysisk aktivitet
1 Sundhedsprojektet. 2 Sundhedsprojekt •Projektansøgning 2006 udarbejdet i samarbejde med CVU 2.8mio. fra Familieministeriets pulje til kvalitetsudvikling.
4 fokuspunkter i kommende skoleår • Motion • Læsestund for alle klasser • Læring i bevægelse • Glæde og trivsel.
Skolereformen Oplæg Lejre d. 6. februar
Illustration fra Kort om kræft figur 4.1.
Klasseledelse Lene Heckmann.
”Religion er opium til folket”
Mad, Måltider og Pædagogik
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Hanne og Marianne siger tak for et par gode uger. Vi glæder os til resten af året sammen med jer! Opstartsugerne på Sønderholm Skole På de følgende sider.
Sundhed og livsstil Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
- En rigtig god idé! Bevægelse i hverdagen på Høje Gladsaxe skole
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
5/6 klasse Dagbog for lejrskole til Bornholm
Introduktion til Access (Access, del 1)
Temaeftermiddag om design af sociale læringsmiljøer.
Undervisning af tosprogede elever i grundskolen
Opdagende skriftsprog i et inklusionsperspektiv
HVAD BETYDER SKOLEREFORMEN FOR MIG SOM FORÆLDER PÅ NORDBYSKOLEN? Som forælder på Nordbyskolen vil du til næste skoleår møde nye ting, men det meste vil.
7- KLASSE INTRO Program  Velkomst  Info om reformen  Præsentation i klasserne  Retur til festsalen – grillene skulle nu være varme.
Vejlederens kommunikation
SSID årskonference 2008 Gør storrummet til en succes… 23. april 2008 Ole Nielsen COWI A/S.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier Læreplans.
8.1. Få bevægelse ind i hverdagen - voksne mindst 30 minutter om dagen 8.2.
INDSKRIVNINGSMØDE.
Bevægelse i hverdagen. Navn Navnesen  1,6 mio. idrætsaktive  frivillige ledere, trænere og instruktører.  foreninger er organiseret i.
Folkeskolereformen Lystrup Skole. Dagsorden Reformen generelt Skolehverdagen i børneperspektiv Skole-hjemsamarbejdet.
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Biblioteket som læringscenter
Lederseminar 2014 Varde Kommune
Oplæg Dansk Bygningsarv: "Skole+"112/14/2014 Skole + bevægelse.
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Den digitale kløft Professor Birgit Jæger Institut for Samfund og Globalisering Roskilde Universitet.
I det følgende er der 20 spørgsmål, hvor du skal afgøre hvilken af 3 konturer der spilles: op, ned og ligeud. Alle spørgsmålene har stor afstand. Melodisk.
I det følgende er der 20 spørgsmål, hvor du skal afgøre hvilken af 2 konturer der spilles: op-ned, ned-op og ligeud. Alle spørgsmålene har stor afstand.
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
I det følgende er der 20 spørgsmål, hvor du skal afgøre hvilken af 2 konturer der spilles: op-ned, ned-op og ligeud. Alle spørgsmålene har stor afstand.
Frivillighed. Det handler om at give Samarbejde Være sammen med nye mennekser Lave frivilligt arbejde.
Livsstilsændringer i Flok. 2 Aabenraa kommune 6000 medarbejdere Ca. 450 arbejdssteder MED. System med HMU som beslutningsorgan.
Broen til bedre sundhed – fremtidens voksne Borgmester Stig Vestergaard 3. Maj 2013.
Anne Mette Rosendahl Rasmussen
 1. Velkomst og præsentation  2. Kort gennemgang af reformen  3. Hvordan bliver reformen udmøntet på Byskolen  4. Skolebestyrelsen  5. Farvel Velkommen.
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
Overtrædelse af menneskerettigheder i Tibet
TRÆK VEJRET.
Dagens program Hvem er jeg Formålet med workshoppen Forskning omkring fysisk aktivitet i undervisningen Formål med fysisk aktivitet i undervisning Hvordan.
Besat af sundhed Asta & Nikoline.
Se mere om L21 ansøgning på
Samspil mellem krop, træning og trivsel
Kropslig læring - oplæg UCC. Mikael Lytzen
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Bevægelse og sundhed Horne Skole 20. januar 2009

UDDANNELSER I UDVIKLING – side 2 Pilotprojekt i FMK Manual for sundhedsfremmende arbejde i skolen: Politikdannelse – hvad vil vi og hvorfor? Handleplan – hvordan virkeliggør vi politikken? Læseplan – hvordan kan man arbejde med sundhedsfremme i hjemkundskab og idræt?

UDDANNELSER I UDVIKLING – side 3 Projektpakke fra UC Lillebælt Udvikling af projekt Udbredelse af projekt Milepæle – status Evaluering og det videre forløb 2 valgfrie oplæg – fx om bevægelse og sundhed + mad og måltider

UDDANNELSER I UDVIKLING – side 4 Handler det om ham her?

UDDANNELSER I UDVIKLING – side 5 Skal vi have børn til at gøre sådan her?

UDDANNELSER I UDVIKLING – side 6 Eller er det bedre at få børn til at gøre sådan her?

UDDANNELSER I UDVIKLING – side 7 Da vores krop blev til, var fedme ikke et problem! •Primitiv jæger: skridt pr dag •Fysisk aktivt moderne menneske: skridt pr dag •Inaktivt moderne menneske: skridt pr dag

UDDANNELSER I UDVIKLING – side 8 Hvorfor er bevægelse vigtig? Fordi vi er bygget til at bevæge os: Vores krop er meget udholdende Kroppen oplagrer så meget energi som den kan Men… kroppen vil gerne holde energiforbruget nede

UDDANNELSER I UDVIKLING – side 9 Bevægelse regulerer energiomsætningen

UDDANNELSER I UDVIKLING – side 10 Fysiske aktiviteter giver ægte oplevelser kropslige oplevelser er mere intense end formidlede oplevelser det styrker selvværdet at lære bevægelser det giver status at være god til at bevæge sig

UDDANNELSER I UDVIKLING – side 11 Forskellige syn på bevægelse og sundhed Fornuften råder Det skal være sjovt at leve sundt Det er samfundets skyld

UDDANNELSER I UDVIKLING – side 12 Fornuften råder Information om sundt og usundt Viden om hvorfor Handlemuligheder Selvstændige og bevidste valg

UDDANNELSER I UDVIKLING – side 13 Det skal være sjovt at leve sundt Bevægelsesaktiviteter skal være frivillige Bevægelsesaktiviteter skal være sjove Bevægelsesaktiviteter skal være selvorganiserede Bevægelsesaktiviteter skal være for alle

UDDANNELSER I UDVIKLING – side 14 Det er samfundets skyld Transportformer skal fremme bevægelse Indretning skal fremme bevægelse Hverdagsrutiner skal fremme bevægelse Det skal være besværligt at fravælge bevægelse

UDDANNELSER I UDVIKLING – side 15 Forbrug af energi ved passiv kontra aktiv livsstil 8.6

UDDANNELSER I UDVIKLING – side 16 Idræt er et godt supplement til hverdagsmotion Idræt er sjovt – hvis man er i form til det! Hverdagsmotion styrker grundformen Hverdagsmotion er rutiner i hverdagen

UDDANNELSER I UDVIKLING – side 17 Skab rammerne Bevæg jer sammen Fortæl hvorfor

UDDANNELSER I UDVIKLING – side 18 Læs mere: Froberg, K m.fl., ”Børn og bevægelse”, ”Lægens bord, DR Multimedie, 2003 Akselsen, K, m.fl., ”Sundhed, udvikling og læring” Billesø og Baltzer, 2006 Hede, A, m.fl., Fremtidens puls – et debatoplæg om fysisk aktivitet, Huset Mandag Morgen, 2006,

UDDANNELSER I UDVIKLING – side 19 Hvilket syn har du på bevægelse og sundhed? Fortæl sidemanden om du kan genkende dit eget syn på bevægelse og sundhed i de 3 perspektiver Prøv at finde eksempler på hvordan dit syn på bevægelse og sundhed viser sig i hverdagen

UDDANNELSER I UDVIKLING – side 20 Gruppeopgave Spørgsmål til grupperne: 1. Hvad sker der på skolen med hensyn til bevægelse og sundhed? 2. Hvordan fungerer det, vi gør nu? 3. Hvad kunne vi tænke os, der skulle ske på skolen med hensyn til bevægelse og sundhed? 4. Hvilke muligheder og barrierer kan vi se?