Bevægelse og sundhed Horne Skole 20. januar 2009
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 2 Pilotprojekt i FMK Manual for sundhedsfremmende arbejde i skolen: Politikdannelse – hvad vil vi og hvorfor? Handleplan – hvordan virkeliggør vi politikken? Læseplan – hvordan kan man arbejde med sundhedsfremme i hjemkundskab og idræt?
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 3 Projektpakke fra UC Lillebælt Udvikling af projekt Udbredelse af projekt Milepæle – status Evaluering og det videre forløb 2 valgfrie oplæg – fx om bevægelse og sundhed + mad og måltider
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 4 Handler det om ham her?
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 5 Skal vi have børn til at gøre sådan her?
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 6 Eller er det bedre at få børn til at gøre sådan her?
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 7 Da vores krop blev til, var fedme ikke et problem! •Primitiv jæger: skridt pr dag •Fysisk aktivt moderne menneske: skridt pr dag •Inaktivt moderne menneske: skridt pr dag
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 8 Hvorfor er bevægelse vigtig? Fordi vi er bygget til at bevæge os: Vores krop er meget udholdende Kroppen oplagrer så meget energi som den kan Men… kroppen vil gerne holde energiforbruget nede
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 9 Bevægelse regulerer energiomsætningen
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 10 Fysiske aktiviteter giver ægte oplevelser kropslige oplevelser er mere intense end formidlede oplevelser det styrker selvværdet at lære bevægelser det giver status at være god til at bevæge sig
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 11 Forskellige syn på bevægelse og sundhed Fornuften råder Det skal være sjovt at leve sundt Det er samfundets skyld
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 12 Fornuften råder Information om sundt og usundt Viden om hvorfor Handlemuligheder Selvstændige og bevidste valg
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 13 Det skal være sjovt at leve sundt Bevægelsesaktiviteter skal være frivillige Bevægelsesaktiviteter skal være sjove Bevægelsesaktiviteter skal være selvorganiserede Bevægelsesaktiviteter skal være for alle
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 14 Det er samfundets skyld Transportformer skal fremme bevægelse Indretning skal fremme bevægelse Hverdagsrutiner skal fremme bevægelse Det skal være besværligt at fravælge bevægelse
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 15 Forbrug af energi ved passiv kontra aktiv livsstil 8.6
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 16 Idræt er et godt supplement til hverdagsmotion Idræt er sjovt – hvis man er i form til det! Hverdagsmotion styrker grundformen Hverdagsmotion er rutiner i hverdagen
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 17 Skab rammerne Bevæg jer sammen Fortæl hvorfor
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 18 Læs mere: Froberg, K m.fl., ”Børn og bevægelse”, ”Lægens bord, DR Multimedie, 2003 Akselsen, K, m.fl., ”Sundhed, udvikling og læring” Billesø og Baltzer, 2006 Hede, A, m.fl., Fremtidens puls – et debatoplæg om fysisk aktivitet, Huset Mandag Morgen, 2006,
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 19 Hvilket syn har du på bevægelse og sundhed? Fortæl sidemanden om du kan genkende dit eget syn på bevægelse og sundhed i de 3 perspektiver Prøv at finde eksempler på hvordan dit syn på bevægelse og sundhed viser sig i hverdagen
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 20 Gruppeopgave Spørgsmål til grupperne: 1. Hvad sker der på skolen med hensyn til bevægelse og sundhed? 2. Hvordan fungerer det, vi gør nu? 3. Hvad kunne vi tænke os, der skulle ske på skolen med hensyn til bevægelse og sundhed? 4. Hvilke muligheder og barrierer kan vi se?