EU og det danske sundhedsvæsen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Sådan kan myndighederne hjælpe…
Advertisements

Men hvad er forskellen på disse to lovgivninger?
København, 25. november Dias 1 Patienters berettigede forventninger til informationsniveau og informationsmåde – en udfordring for sundhedsvæsenet Professor,
Statsstøtte og udbudsreglerne
1 3. liberaliseringspakke - Baggrund, indhold og ENTSO 3. liberaliseringspakke Baggrund, indhold og ENTSO Lene Egeberg-Gjelstrup International rådgiver,
Fordele, muligheder og udfordringer ved direktivets implementering i forhold til Universitetshospitalet i Aalborg. Morten Noreng Lægefaglig Direktør.
Professor, dr jur Ruth Nielsen On-line spil og EU-retten Konference
Introduktion til NY SUNDHEDSPOLITIK 28. Februar 2012 kl –
Udvikling og implementering af en kommunal model for
Date :31 1.
Unionsborgerskabet og retten til fri bevægelighed for personer
Almen praksis rolle i det nære sundhedsvæsen
Geriatri og geriatrisk sygepleje i et vadested
Velkommen Hvorfor er vi her i dag. Hvad skal vi lave i dag? Hvad er EU?
Arbejdsmiljørådgivningen i det nye reguleringsparadigme
Grænseoverskidende sundhedsydelser - en EU beslutning Oplæg ved Ole Christensen Medlem af Europa-Parlamentet (S)
6 fortællinger om Europa
Region Midtjyllands Praksisforskningsfond.
Sven Erik Bukholt Center for Primær Sundhed og Forebyggelse
Kliniske retningslinjer!
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
En faglig og effektiv misbrugsbehandling
Sundhedsaftaler De endelig rammer for arbejdet med den kommende sundhedsaftale kendes endnu ikke Udkast til ny bekendtgørelse og vejledning er sendt i.
Patientrettighedsdirektivet – baggrund, forhandlingsforløb, resultat og udfordringer Oplæg ved Asger Andreasen, Danske Regioner Konference.
Indsæt – Billede – Fra fil… her En fælles national satsning - den generiske model og forløbsprogrammerne Adm. direktør Else Smith 28. september 2011.
Dansk Forening for Konkurrenceret den 31. oktober 2006 Gentagelsesvirkning og fuldbyrdelse af afgørelser i EU v/Kirsten Levinsen Konkurrencestyrelsen.
Dyrevelfærd i EU-kontekst
EU: mere magt, mindre deltagelse Demokraticafé, Niels Brock, København, 2. december 2010.
”Social dumping” indenfor luftfart Keld Ludvigsen Vicedirektør SOLA Konferencen 2014.
Kommuner og regioners perspektiv på revision af SOSU uddannelsen
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
30 oktober Kursus i miljøvurdering Screening af projekter - baseret på forudsætninger Ulf Kjellerup, COWI.
Patienten i centrum for den bedste europæiske behandling Morten Freil Direktør
Peter Nedergaard: Domstolens politiske rolle
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Europæiske samarbejdsudvalg EU og arbejdsmarkedet F 8. Skandinaviske Transportarbejderkonference 8. oktober 2004 i Helsingør - Danmark F Europæiske samarbejdsudvalg.
6. maj Henning Nilausen, vicekommunaldirektør, Gribskov Kommune Kommunernes rolle og udfordringer i forhold til sygehus- og specialeplanlægning.
Den nye overenskomst for praktiserende læger. Nye muligheder og udfordringer Regionsældreråd. Hovedstaden.
De første erfaringer – og udfordringer?. De første erfaringer – og udfordringer?
Koncern Plan & Udvikling Sundhedsaftale V/ Torben Hyllegaard, Region Hovedstaden Oplæg til møde i Regionsældrerådet den 9. marts 2011.
Lægefaglig prioritering og driftsøkonomiske hensyn
Skærpelse af aftalen om arbejdsdelingen på forebyggelsesområdet Mere fokus på børne- og svangre området Aftaler om fællesinformation og rådgivning Fokusområder.
Servicedirektivet Henrik Schramm Rasmussen, chefkonsulent 18.mar. 09 Servicedirektivet Det indre marked for tjenesteydelser.
KL´s visioner for kroniske patienter
Forum for Globalisering, Region Sjælland d. 12. maj 2009
Grundaftale for hjælpemidler i et overordnet perspektiv
Strategier, udfordringer og udvikling Visitatorernes årsmøde 2011.
Århus Kommune Magistratens 3. Afdeling Sundhedsaftaler Økonomi og Myndighed Sundhedsaftaler mellem Århus Amt og Århus Kommune – inspiration til de fremtidige.
Ældre- og Handicapforvaltningen Seminar for tillidsrepræsentanter og Kredsbestyrelse i DSR Kreds Nordjylland Mandag den 3. juni 2013 Sundhedsaftaler i.
Bjørneklo bekæmpelse EnviNa 20. Februar 2015.
1 Sigtelinjer for arbejdet På baggrund af budgetmaterialet (inkl. bagvedliggende notater og viden i øvrigt): Udarbejde formuleringer til sigtelinjer for.
Ingelise Juhl, Sundheds- og omsorgschef ,Syddjurs kommune
Historien/Baggrunden for EU-samarbejdet 1951: Traktaten om Det Europæiske Kul- og Stålfællesskab - At skabe fred i EuropaDet Europæiske Kul- og Stålfællesskab.
Hvad lærte vi sidst? 1.Tjenesteydelsesbegrebet 2.Introduceret til art. 49’s anvendelsesområdet: forbuddet mod diskriminationer og restriktioner 3.Introduceret.
Hvad lærte vi sidst? 1. Retten til at bevæge sig frit i EU (udrejse og indrejse) 2. De erhvervsaktives ret til at opholde sig i: - en anden medlemsstat.
FAS Årsmøde Politiske prioriteringer i sundhedsvæsenet v/ Sophie Hæstorp Andersen Sundhedsordfører for Socialdemokratiet Oktober 2011.
Historien/Baggrunden for EU-samarbejdet 1951: Traktaten om Det Europæiske Kul- og Stålfællesskab - At skabe fred i EuropaDet Europæiske Kul- og Stålfællesskab.
Hvad lærte vi sidst? 1.At etableringsbegrebet er bredt defineret 2.At EF-Domstolen ligeledes fortolker de rettigheder, som falder under art. 43 bredt,
Hvad skal vi lære i dag? 1.At løse en eksamensagtig opgave 2.At få afklaret nogle tvivlsspørgsmål om etableringsretten 3.Introducere til den frie bevægelighed.
DATATILSYNENES ROLLE OG OPGAVER
Hvad lærte vi sidst? At art. 49 omfatter
Lovgrundlaget for overvågning i VVM
Ved Arnfred Bjerg og Søren Knudsen
Kvalitetsudvikling hvordan
Kvalitet i plejen.
Tilbage til EU’s vision
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
Viden indbygget i hverdagen - arbejdet med standarder og kvalitet
Er 25-timers reglen i strid med EU-retten?
DDKM – Den Danske Kvalitetsmodel
Præsentationens transcript:

EU og det danske sundhedsvæsen Kontorchef John Erik Pedersen 16. december 2011

Har EU kompetence på sundhedsområdet? Enekompetence: Nej Delt kompetence: Ja, vedr. ”fælles sikkerhedsudfordringer på folkesundhedsområdet for så vidt angår de aspekter, der er fastlagt i denne traktat” Kompetence til at gennemføre tiltag for at understøtte, koordinere eller supplere medlemsstaternes tiltag: Ja Men effekterne af kompetencer på andre områder er også væsentlige – det indre marked

EU og sundheden: To hovedspor TEUF art. 168: Sundheden ind ad fordøren Effekter for sundhedsvæsenet af det indre marked og den fri bevægelighed Varer Tjenesteydelser Personer (arbejdskraft) Kapital

Artikel 168 om folkesundhed (1) Hensyn til sundhed i alle unionens politikker: Skal forbedre sundheden, forebygge sygdomme, overvåge grænseoverskridende sundhedstrusler o.s.v. Områder med delt kompetence p.g.a. fælles sikkerhedsudfordringer: Blod, blodprodukter og donororganer Veterinær- og plantesundhedsområdet Standarder for kvaliteten og sikkerheden af lægemidler og medicinsk udstyr

Artikel 168 om folkesundhed (2) Områder med tilskyndelsesforanstaltninger Kommissionen samarbejder med medlemsstaterne om retningslinjer og indikatorer, bedste praksis m.m. Råd og Parlament kan vedtage foranstaltninger til at overvåge og bekæmpe grænseoverskridende sundhedstrusler og mod tobak og alkoholmisbrug, men uden harmonisering af lovgivning Unionens indsats respekterer medlemsstaternes ansvar for sundhedspolitik og sundhedsvæsen

Sundhedsydelser: Tjenesteydelser i det indre marked Forbud mod restriktioner, der hindrer fri udveksling af tjenesteydelser inden for Unionen (art. 56) Tjenesteydelser er ydelser, der normalt udføres mod betaling (art. 57) Konsekvenserne for sundhedsvæsenet især udlagt af EU Domstolen Nu udmøntet i direktiv

Hvordan vurderer Domstolen restriktioner, der hindrer fri udveksling? Er det en tjenesteydelse i traktatens forstand? Udgør den nationale regel el. praksis en hindring? Er der ”tvingende hensyn”, der kan retfærdiggøre en undtagelse fra fri udveksling? Er afvigelsen proportional – ikke mere indgribende end det tvingende hensyn nødvendiggør? - - o - - Domme: Tjenesteydelse, men tvingende hensyn for sygehuse (planlægning, økonomi m.m.), forhåndsgodkendelse ok, men skal gives ved lang ventetid

Implementering af dommene i Danmark Praksisområdet: Patienterne har frit valg på de fleste områder undtagen almen lægehjælp for grp. 1 Sygehuse: Krav om forhåndsgodkendelse, men skal gives, hvis regionen ikke kan tilbyde patienten rettidig behandling

Forhåndsgodkendelse ifølge direktivet Behov for planlægning: Sikre udbud Styre omkostninger Undgå spild Indlæggelse Tekst Specialiseret, dyr infrastruktur, udstyr Forhåndsgods-kendelse ok Tekst Behandlinger med en særlig risiko Tekst Konkret bekymring for kvalitet og sikkerhed Tekst

Direktivets implementering i Danmark Justering af regler om forhåndsgodkendelse? Nationale kontaktpunkter Grp. 1-sikredes adgang til almen lægehjælp? Anerkendelse af recepter

Direktivets konsekvenser for regionernes sundhedsvæsen Stor udstrømning af patienter til andre lande? Næppe Men måske større interesse for muligheden - nationale kontaktpunkter Afledte konsekvenser for det danske sundhedsvæsens organisering – f.eks. frit til almen praksis (grp. 1) eller frit valg til private sygehuse?