Udfordringer i den kommunale byggesagsbehandling
Indhold Formål og metode Undersøgelsens resultater Anbefalinger
Formål At identificere behov og udfordringer At uddybe og opdatere eksisterende viden At skabe grundlag for en fortsat dialog og samarbejde med kommunerne At samarbejde med kommunerne om initiativer der kan bidrage til at styrke byggesagsbehandlingen
Metode 5 mellemstore kommuner Dataindsamling: 2 besøg Spørgeskema Dybdegående interview med byggesagsbehandlerne 1. besøg: Introduktion af undersøgelsen og udlevering af spørge- skema Indsamling og analyse af spørgeskema 2. besøg: Dybdegående interview og gennemgang af kommunernes besvarelser af spørgeskemaerne Endelig analyse og afrapportering
Om debatoplægget 2 overordnede temaer Om funktionskrav og helhedsvurderinger Om prioriteringer i byggesagsbehandlingen Øvrige emner (bl.a.) Efteruddannelse/kompetence Ekstern assistance/kompetence Ansøgningsmateriale Tjeklister Digitalisering Forhåndsdialog
TEMA 1: Om funktionskrav og helhedsvurderinger Gennemgående en del skepsis overfor funktionskrav – dog: Forskellige holdninger både internt og mellem kommunerne Forskellige holdninger til forskellige dele af reglementerne.
Funktionskrav – udfordringer og behov Nye bebyggelsesregulerende bestemmelser mere tidskrævende sværere at forklare/begrunde giver flere klager Nye brandbestemmelser faglig udfordrende svære at formidle Behov for fokus på varetagelse af funktionskrav og kommunikation af disse til borgerne Kurser Faglige netværk
TEMA 2: Om prioriteringer i sagsbehandlingen Overordnede hensyn vs. nære og lokale hensyn Lokale og nære hensyn (byggeriets placering) Bebyggelsesregulerende bestemmelser Planforhold Overordnede hensyn (byggetekniske forhold) statiske beregninger CE-mærkning De lokale og nære hensyn prioriteres ofte højere end de overordnede forhold
Eksempler Statiske beregninger Ansøgningsmateriale Landinspektør Tjeklister Kontrol af CE-mærkning
Årsager til høj prioritering af byggeriets placering Lokalpolitiske hensyn Stimuler økonomisk udvikling Undgå klagesager Vægt borgerservice (undgå stive krav og procedurer) ”Vi er ikke kontrollanter men hjælpere” Fokus på myndighedskontrol – skal balanceres med hensyn til lokaludvikling og borgerservice
Øvrige resultater
Kompetence Løbende udvikling af byggelovgivningen og i byggeriet En del byggesagsbehandlere udtrykker behov for faglig opgradering og nye kompetencer F.eks. varetagelse af funktionskrav (sammenligning af løsninger og kommunikation til borgerne)
Kompetence Interesse for efteruddannelse i: Servicering af borgerne Sagsbehandling generelt Nye elementer i byggelovgivningen eller anden relevant lovgivning Specifikke faglige problemstillinger Byggeriets udvikling og processer Relativt få midler afsat til efteruddannelse af de kommunale byggesagsbehandlere
Ekstern kompetence F.eks.: Udbud, fælleskommunale selskaber eller større brug af konsulenter Skeptisk holdning til inddragelse af ekstern assistance i byggesagsbehandlingen. Behov for viden om fordele og ulemper ved ekstern assistance.
Ansøgningsmaterialet Mangelfuldt ansøgningsmateriale Både i BR95 og BRS98 sager Mangelfuldt materiale accepteres (til en vis grad) Hvorfor er materialet så dårligt?
Tjeklister Mange kommuner anvender tjeklister Indholdet af tjeklisterne varierer Fokus på bebyggelsesregulerende bestemmelser og anden lovgivning Sjældent fokus på konstruktive og materielle bestemmelser
ANBEFALINGER - kvalitetssikring Kommunerne EBST Handlingsplaner fra kommunerne Byggelovsudvalg Vejledning i god byggesagsbehandling Workshops Modeller for inddragelse af ekstern kompetence Bedre ansøgningsmateriale oplysningsaktiviteter forhåndsdialog vejledning mv. Mere konsekvent afvisning af utilstrækkelige ansøg-ninger Tjeklister Statistik
ANBEFALINGER - Kompetencer EBST Kommunerne Fokus på varetagelse af funktionskrav – herunder kommunikation med borgerne Kurser Faglige netværk
ANBEFALINGER - digitalisering EBST Kommunerne Idékatalog/handlingsplan med fokus på: Funktionalitet af byggesagsbehandlingssystemer Lovmæssige barrierer Rådighedsindskrænk-ninger Øget digitalisering (scanning af byggesagsarkiver)
Opfølgning Fælles indsats EBST vil fokusere på byggesagsbehandlingen de kommende år Ny undersøgelse om et par år