Udfordringer i den kommunale byggesagsbehandling

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
OMRÅDESELVRANSAGELSE OG PLANLÆGNING
Advertisements

Lovlig sagsbehandling
Porteføljestyring
Inddrag nu Kick-off møde
Særlige ressourcepersoner i folkeskolen
Dataindsamling og kildebearbejdning
Evaluering af kommunalreformen og den nye nationale koordinationsstruktur Oplæg ved Torben Buse, Vicedirektør, Socialstyrelsen 8. Maj 2014.
NYE BESTEMMELSER I BR08 OG NY BYGGELOV
1 Erfaringer med at indtænke handicapaspektet i sagsfremstillinger v/Kate Bøgh Socialdirektør, Middelfart Kommune.
Trivselsfremme og -vedligeholdelse • Projekt ”Bach – trivsel og vækst” (2003 – 2005) • Resultat og forandringer (2005 – 2006) • Nye tiltag (ultimo 2006.
v/Kate Bøgh Socialdirektør, Middelfart Kommune
Erfaringer fra Danmark efter 15 år
Inddrag nu kredsformandsmøde den 8 marts 2011
Læring og videndeling om god arbejdsmiljøpraksis Oplæg på AM 2006 ved: Brian Knudsen, Arbejdsmiljøinstituttet Sune Netterstrøm og Peter Frimer, Bymusen.
Kvantitative metoder
It-ledelse for ikke-it-chefer
Funktionsbaserede brandbestemmelser
Uddannelse til Alle! FNs topmøde for uddannelse i Dakar 2000 FNs topmøde for uddannelse i Dakar konkrete målsætninger 6 konkrete målsætninger 2015-målene.
Gå-hjem-møde 17. april 2007 Joachim Boll og Bodil Damgaard
Roller og ansvar i forandringsnetværket
Etnisk konsulent Produktionsskolerne i Danmark Tværkulturelt seminar.
Hvem er jeg? Gunvor Hallas Chefkonsulent Cand.scient.adm., født 1952
Navn (Sidehoved/fod)Bispebjerg og Frederiksberg Hospitaler Adfærdskampagner Mandag den 17. juni 2013 FM | enheden.
Medalje til Høje-Taastrup
Evaluering af dagtilbud Oplæg til DLO’s konference København 25. april 2007 Anne Kjær Olsen og Pia Vinther Dyrby konsulenter på Danmarks Evalueringsinstitut.
Fra sanseindtryk til fagudtryk
VELTEK medlemsmøde 22. januar 2008 DS Certificering A/S VA-godkendelser – nu og i fremtiden.
Oplæg om DUKH og retssikkerhed for handicappede
VVM redegørelsen - hvordan arbejder vi for en højere kvalitet? GRUPPEOPGAVE 1: HVAD ER KVALITETEN AF REDEGØRELSEN? Miljøvurderingsdag
11. december 2014 Workshop D Motivation og barrierer for virksomhedernes brug af VEU - bidrag til analysegrundlaget for Trepartsudvalgets arbejde udarbejdet.
Årskursus for visitatorer 2009 Et blik i krystalkuglen på visitatorernes fremtidige arbejdsområde.
NATIONALT BENCHMARK 2013 BEDRE BIBLIOTEKER Alternative title slide.
IT wokshop, Radisson SAS, Odense, IT workshop Opsamling og afrunding Bo Öhrström Vicedirektør Biblioteksstyrelsen.
GRUPPEARBEJDE Opsamling for Middelfart 25 grupper (ca. 6 pers. i hver gruppe)
GRUPPEARBEJDE Opsamling for Aalborg 24 grupper (ca. 4 pers. i hver gruppe)
GRUPPEARBEJDE Opsamling for København 27 grupper (ca. 6 pers. i hver gruppe)
Det gode børneliv - og det tværprofessionelle samarbejde Børn og Kultur Internt seminar 22. Juni 2012.
God ledelse og god bestyrelseskultur Ledelse og samarbejde Temamøde BL´s 6.kreds Den 11.November 2014.
Samskabelse Den 19. februar 2014 blev der afholdt Visionsseminar for Kommunalbestyrelsen i Lemvig Kommune, hvor der på politisk niveau blev drøftet og.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004 Måleovervejelser Overvejelser inden I beslutter jer for en måletype Præsentation af hovedmåletyper Oplæg til.
Digital formidling af offentlig borgerservice, kursusnr Retningslinier & procedurer Lokale/overordnede instrukser Praktiske procedurer.
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Indkøbs- og logistikchef, Region Midtjylland
Seminar 6 – Arbejdsmiljøledelse
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
FI’s sekretariatsbetjening og kommunikation med faggrupperne IDA, den 17. april Anette Dørge Jessen Forsknings- og Innovationsstyrelsen.
INDUSTRIENS LEAN-KØREKORT
Workshop 4 Hjerteforeningens politiske arbejde
Det Nationale Exitkontaktpunkt Socialstyrelsen, 23. maj 2016.
Gap! Forskelligt syn på sagsbehandlingen Andreas Jull Sørensen, sekretariatschef Det Centrale Handicapråd.
Regional udvikling (1) Regionsrådet skal varetage nedennævnte regionale udviklingsopgaver: a) Udarbejde regionale udviklingsplaner og varetage opgaver.
Kvalitetsstyringsordning for sagsbehandling på natur- og miljøområdet Maj 2010.
Oplæg om DUKH DH - Sønderborg 9. marts Dagens program:  Kort præsentation  Orientering om DUKH  Retssikkerhed  Hvad kan DUKH – opgaver  Henvendelse.
Kontakt mellem borgere med handicap og den kommunale forvaltning GAP-analyse af Det Centrale Handicapråd.
Helle Anttila Arbejdsmarkedsafdelingen Frederiksberg kommune Mål og delmål i rehabiliteringsindsatsen.
Naturfagsprøven BS
Vidensbaseret praksis i botilbud
Etablering af en Socialstyrelse
Naturfag.
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Metoder og produktion af data
Dannelse af trafikselskaber
Bevidstgørelser og bekæmpelse af diskrimination
§ 18-teamet Socialforvaltningen Center for Socialpolitik og Udvikling
Statens HR – Implementeringskoncept
APV - Arbejdspladsvurdering
Præsentationens transcript:

Udfordringer i den kommunale byggesagsbehandling

Indhold Formål og metode Undersøgelsens resultater Anbefalinger

Formål At identificere behov og udfordringer At uddybe og opdatere eksisterende viden At skabe grundlag for en fortsat dialog og samarbejde med kommunerne At samarbejde med kommunerne om initiativer der kan bidrage til at styrke byggesagsbehandlingen

Metode 5 mellemstore kommuner Dataindsamling: 2 besøg Spørgeskema Dybdegående interview med byggesagsbehandlerne 1. besøg: Introduktion af undersøgelsen og udlevering af spørge- skema Indsamling og analyse af spørgeskema 2. besøg: Dybdegående interview og gennemgang af kommunernes besvarelser af spørgeskemaerne Endelig analyse og afrapportering

Om debatoplægget 2 overordnede temaer Om funktionskrav og helhedsvurderinger Om prioriteringer i byggesagsbehandlingen Øvrige emner (bl.a.) Efteruddannelse/kompetence Ekstern assistance/kompetence Ansøgningsmateriale Tjeklister Digitalisering Forhåndsdialog

TEMA 1: Om funktionskrav og helhedsvurderinger Gennemgående en del skepsis overfor funktionskrav – dog: Forskellige holdninger både internt og mellem kommunerne Forskellige holdninger til forskellige dele af reglementerne.

Funktionskrav – udfordringer og behov Nye bebyggelsesregulerende bestemmelser mere tidskrævende sværere at forklare/begrunde giver flere klager Nye brandbestemmelser faglig udfordrende svære at formidle Behov for fokus på varetagelse af funktionskrav og kommunikation af disse til borgerne Kurser Faglige netværk

TEMA 2: Om prioriteringer i sagsbehandlingen Overordnede hensyn vs. nære og lokale hensyn Lokale og nære hensyn (byggeriets placering) Bebyggelsesregulerende bestemmelser Planforhold Overordnede hensyn (byggetekniske forhold) statiske beregninger CE-mærkning De lokale og nære hensyn prioriteres ofte højere end de overordnede forhold

Eksempler Statiske beregninger Ansøgningsmateriale Landinspektør Tjeklister Kontrol af CE-mærkning

Årsager til høj prioritering af byggeriets placering Lokalpolitiske hensyn Stimuler økonomisk udvikling Undgå klagesager Vægt borgerservice (undgå stive krav og procedurer) ”Vi er ikke kontrollanter men hjælpere” Fokus på myndighedskontrol – skal balanceres med hensyn til lokaludvikling og borgerservice

Øvrige resultater

Kompetence Løbende udvikling af byggelovgivningen og i byggeriet En del byggesagsbehandlere udtrykker behov for faglig opgradering og nye kompetencer F.eks. varetagelse af funktionskrav (sammenligning af løsninger og kommunikation til borgerne)

Kompetence Interesse for efteruddannelse i: Servicering af borgerne Sagsbehandling generelt Nye elementer i byggelovgivningen eller anden relevant lovgivning Specifikke faglige problemstillinger Byggeriets udvikling og processer Relativt få midler afsat til efteruddannelse af de kommunale byggesagsbehandlere

Ekstern kompetence F.eks.: Udbud, fælleskommunale selskaber eller større brug af konsulenter Skeptisk holdning til inddragelse af ekstern assistance i byggesagsbehandlingen. Behov for viden om fordele og ulemper ved ekstern assistance.

Ansøgningsmaterialet Mangelfuldt ansøgningsmateriale Både i BR95 og BRS98 sager Mangelfuldt materiale accepteres (til en vis grad) Hvorfor er materialet så dårligt?

Tjeklister Mange kommuner anvender tjeklister Indholdet af tjeklisterne varierer Fokus på bebyggelsesregulerende bestemmelser og anden lovgivning Sjældent fokus på konstruktive og materielle bestemmelser

ANBEFALINGER - kvalitetssikring Kommunerne EBST Handlingsplaner fra kommunerne Byggelovsudvalg Vejledning i god byggesagsbehandling Workshops Modeller for inddragelse af ekstern kompetence Bedre ansøgningsmateriale oplysningsaktiviteter forhåndsdialog vejledning mv. Mere konsekvent afvisning af utilstrækkelige ansøg-ninger Tjeklister Statistik

ANBEFALINGER - Kompetencer EBST Kommunerne Fokus på varetagelse af funktionskrav – herunder kommunikation med borgerne Kurser Faglige netværk

ANBEFALINGER - digitalisering EBST Kommunerne Idékatalog/handlingsplan med fokus på: Funktionalitet af byggesagsbehandlingssystemer Lovmæssige barrierer Rådighedsindskrænk-ninger Øget digitalisering (scanning af byggesagsarkiver)

Opfølgning Fælles indsats EBST vil fokusere på byggesagsbehandlingen de kommende år Ny undersøgelse om et par år