Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Etablering af en Socialstyrelse

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Etablering af en Socialstyrelse"— Præsentationens transcript:

1 Etablering af en Socialstyrelse
Maj 2017

2 Baggrund – Store udfordringer for kommunerne
Stort pres på kommunerne for at styrke indsatsen på børn, unge og handicapområdet Nye omstillings- og udviklingskrav til kommunerne Ganske betydeligt behov for central understøttelse af kommunernes indsats Generelt behov for mere dialog om samarbejde mellem Selvstyret og kommunerne om døgninstitutionsområdet dvs bedre match mellem udbud og efterspørgsel

3 Baggrund - Behov for modernisering af socialpolitikken – børn og unge
Behov for at omstille børn og ungeindsatsen Mere forebyggelse og tidlig indsats Mere familieorienteret indsats Flere behandlingsorienterede institutioner Færre anbringelser

4 Baggrund- Behov for modernisering af socialpolitikken–handicapområdet
Anerkendelse af FN’s handicapkonvention Behov for modernisering af handicappolitikker Flere specialtilbud på døgninstitutionerne Flere uddannelsestilbud Flere handicappede i eget hjem

5 Udviklingsafdelingen / Ledelsessekretariatet Central Rådgivningsenhed
Styrelseschef Familie Børn og Ungeafd. Handicapafdeling Udviklingsafdelingen / Ledelsessekretariatet Økonomiafdelingen Central Rådgivningsenhed Udviklingsråd

6 Resultat - Socialstyrelse
Skal være i tæt dialog med kommunerne Forbedre og Styrker samarbejdet om implementering af ny lovgivning og omstilling af socialpolitikken Stort pres på kommunerne for at styrke indsatsen på børn, unge og handicapområdet Understøtter kommunerne i styrkelsen af forvaltningen Udviklingsrådet bliver et væsentligt dialog og samarbejdsforum

7 Overordnede mål Vejledning  Rådgivning Udvikling

8 Styrelsens hovedopgaver vil samlet set omfatte:
Bistå kommunerne med at implementere gældende lovgivning Bistå kommunerne med specialrådgivning og udredning i komplicerede sager Bistå kommunerne i helt særlige situationer, hvor der er behov for bistand ifm. sagsbehandlingen Varetagelse af efteruddannelses- og kursusvirksomhed på det sociale område Udvikle system- og procesunderstøttende værktøjer

9 Opgaver - fortsat Forvaltning af tilskudsordninger
Drift og udvikling af selvstyreejede døgninstitutioner, o.l. Opsamle, kvalificere, formidle og implementere viden om social service og specialrådgivning i samarbejde med relevante parter. Udvikle nye metoder og redskaber samt iværksætte nye initiativer. Omsætte og formidle ny lovgivning, således at denne får størst mulig gennemslagskraft

10 Samarbejde om udfordringer
Udnyttelse af forskellige kompetencer Uddannelsesgrad Holdning: Ikke behandler, men myndighed Forventingsafstemning Tværfaglighed – accept af andres faglighed og personlige kompetencer

11 Lovrevision – hvorfor ? Nødvendig – mindst muligt inden for sociale område Meget komplekse lovgivninger Uensartet lovgivning og nogle gange modsatrettede regler Lovgivningsambitioner højere end komeptenceniveauer Manglende “change management” Usikker ledelsesstruktur

12 QUJANAQ APEQQUTIT ?


Download ppt "Etablering af en Socialstyrelse"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google