Gys og gru i romantismen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

Oplysningstiden.
Danehofskolens værdigrundlag
Husk at lukke døren efter dig!
At forholde sig professionelt Anne Skov
Parforhold; kommunikation og seksualitet
Aleksander Stii Stud.merc.fil. Forskningsassistent CVL, CBS
Kulturmøder og kulturforskelle
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
At have øje for alle tanker om børn og palliation 15. november 2013
Velkommen til 3 ugers kursus
I gyseren kan man prøve kræfter med det monstrøse og være sikker på, at det hele ender godt. Gyser-fortællinger handler om noget ondt der skal bekæmpes.
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Anerkendende refleksion
Processuelle netværksmøder – et psykologisk perspektiv på samarbejde i praksis Af Rikke Kann, cand. psych. Speciale ved Institut for Psykologi, Københavns.
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
Kenneth Bøgh Andersen Hvis du skulle give et råd til en spirende forfatter, hvad ville det så være? Jeg kan give tre: Skriv, skriv og skriv! Det gamle.
Kreativitet og innovation i ALT
Læringsstile og lektier
Livets Ord April 2012.
AT AFSKAFFE MEDLØBERKULTUREN MOBNING SLADREHANK MEDLØBER DUKS TRUSLER.
Et barns relationer og fællesskabets betydning ”At være udenfor”
Erkendelsesteori: vidensmodel
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Orientering om om CBT (Cognitive behavior therapy) © John Winston Bush, PhD. All rights reserved.
Institution Ravnsnæs Sundhedsfremmeprojekt
Havde Luther en teologi om Guds rige?
+ FORBRUGERNE OG LANDBRUGET: HVAD GIK GALT? Henrik Byager Kommunikationsrådgiver Planteavlerdagen 1.
Billeder af det uvirkelige liv - Gysets handling
Hvordan handler jeg ved æresrelaterede konflikter v. Susanne Willaume Fabricius Projektleder LOKK.
Peter Nedergaard: Konstruktivisme
NOEA/Aalborg Universitet
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Præstationsangst!.
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Jørgen Haagen & John Andersson UCSJ
November 2014 Livets Ord "Hos dig er livets kilde" (Salme 36, 10)
En hest, der kan flyve. Ure, der smelter, og mærkelige væsener, som ligner noget fra en drøm. De surrealistiske kunstnere malede det, de fandt i deres.
Selvfordobling Hegel, Heiberg: Dannelse er en selvfremmedgørelse, en selvobjektivering, hvor man bliver i stand til at erkende sig selv og derigennem overskride.
DIT LIV Tænd for lyden og læn dig tilbage -.
High fantasy Den mest udbredte og almindelige form for fantasy, på dansk også kaldet episk fantasy. Magi, mytologiske væsner, andre racer og stort verdensbillede.
Dolken Tove Ditlevsen, 1963.
Opgaver og drøftelser kristendomskundskab og dansk 8. – 9
1.
Videnskabsteori - for begyndere 3g AT 2014
Billeder af det uvirkelige liv - Gysets univers Tekst: Rikke Schubart: I lyst og død, pp:
forståelse & støtte til mønsterbrydere
Eventyrforløb 8.a½ Præsentation af forløb Gennemgang af genretræk
”Den største sorg i verden her er dog at miste den, man har kær”
Vædderen Af Cecil bødker.
Ipk-model.2 idé Ideen med at modellere en interpersonel kommunikationssituation – set med videnskabsteoretiske øjne er at vise og give overblik over :
Drømmetydning Psykoanalysen & Freud. Stillede Spørgsmål - Hvori består drømmetydning ifølge Freud? - Hvad er ifølge Freud drømmens væsentligste karakteristikum?
Kapitel 6: Teorier om social ulighed – fokus på funktionalismen og Bourdieus teori om social ulighed Ulighedens mange ansigter – perspektiver på social.
Ind i eventyr - en interaktiv assistent til 6. klassetrin
Tema: Klassisk psykoanalyse & Objektrelationsteori
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
Opstandelse, bortrykkelse og dom. Teksten 1 Thess 4,13-18 (1084) så sandt som vi tror, at Jesus døde og opstod Gud vil føre de hensovede sammen med ham.
 Formål: kendskab til hovedforskellene på de tre fakulteter (i AT1-AT7 udbygges jeres viden)  Fremgangsmåde – tre-trins-læringsraket: 1. Oplæg v. Jan.
Sigmund Freud Teorien om det ubevidste. Mennesket som et driftsvæsen, der ikke er herre i eget hus.
Romantisme og Biedermeier. Forskellen Universalromantikken: Den store natur som sjælens landskab Biedermeier: Et hjørne af naturen, hjemmet, kærlighed.
AT 7 filosofi Objektivitetens sammenbrud. ”AT- elefanten” Lignelsen om de 5 blinde og elefanten.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
Brikker til litteraturhistorien
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
“Min nåde er dig nok, for min magt udøves i magtesløshed”
- og hvordan du undgår dem…
BAGGRUND FOR DEN INTERAKTIVE ASSISTENT
Præsentationens transcript:

Gys og gru i romantismen

Det monstrøse Ordets oprindelse: kommer fra ordet monster Betydning: det der skræmmer mennesket Det monstrøses mange skikkelser: fra hekse og trolde, til vampyrer og seriemordere I mødet med det monstrøse oplever mennesket angst, da det er magtesløs overfor dets terror, mennesket kan ikke tale det monstrøse til fornuft, har ingen kontrol med det og kan ikke handle på det

Hvorfor fascineres vi af gyset? Vi tiltrækkes af det farlige Det udtrykker sig i forskellige former for aktivitet (ex ekstremsport eller rutsjebaneture) Aktiviteterne fremkalder en blanding af angst og lyst (tysk: Angstlust, eng: Thrill) I disse aktiviteter udfordrer og omgås vi det farlige uden dog at sætte livet på spil

Gyset i fiktionen I mødet med gyserlitteratur eller -film, oplever vi ligeledes denne ”thrill-fornemmelse”. Men hvorfor påvirkes vi overhovedet, hvis vi med fornuften ved, at indholdet i gyseren er ufarligt for os? Fordi det er vores ubevidste side, som reagerer. Angsten har vi allerede ubevidst i os selv i form af fortrængte følelser. Vi møder altså vores egne fortrængte fantasier og konflikter.

Freuds opfattelse af drømme Drømmene er kongevejen til det ubevidste I stedet for at realisere vores seksuelle og aggressive følelser i vågen tilstand, drømmer vi dem om natten De følelser og behov, som bevidstheden om dagen finder pinlige, uacceptable og angstfremkaldende, udtrykkes i søvnen i en nyrevideret og censureret udgave

Drømmesproget er et symbol-sprog, hvor vores ubevidste ønsker og følelser er forklædte, så vores bevidsthed kan tåle dem Vi kan huske vores drømme og sprogliggøre dem (drømmenes manifeste, åbenbare indhold), men bagved gemmer sig de oprindelige ønsker og følelser (drømmenes latente, skjulte indhold)

Freuds opfattelse af det monstrøse Ligesom vi i vores drømme får afløb for vores undertrykte drifter, vores fortrængte og ubevidste fantasier (drømmene er den forklædning, som vores bevidsthed kan tåle at møde) Således er også vores omgang med det monstrøse i form af gyserlitt/film en måde at møde vores egne fortrængte og ubevidste fantasier på, - en måde, som vores bevidsthed kan tåle at møde

Gyserlitteraturens skjulte indhold I gyserlitteraturen er det karakteristisk, at det er den forbudte, tabuerede og fortrængte seksualitet og aggression, som i forskellige og ofte voldsomme former kommer til udtryk. Men herved genspejles og gennemspilles vores egne ubevidste konflikter på en alligevel kontrolleret og acceptabel måde.

Freud og das Unheimliche Das Unheimliche kommer oprindeligt af ordet ‘Heimlich’, som betyder både ‘hjemlig’ og ‘hemmelig’ das Unheimliche er således noget uhjemligt (ukendt) og uhemmeligt (kendt) Med denne forklaring argumenterer Freud for at das Unheimliche er: Når det hjemlige, velkendte pludselig forekommer os fremmed Når det, som burde være forblevet skjult/hemmeligt/fortrængt pludselig træder frem i lyset (”Det fortrængtes tilbagekomst”) Det uhyggelige er altså på en eller anden måde en art af det hemmelige/hjemlige. Det er det, der engang var hjemligt, fortroligt.

Uforståelige >< forståelige Det er i rummet mellem det kendte og ukendte (gode og onde), at gyset opstår, for det er her det ubevidste (lystprincippet) mødes med det bevidste (realitetsprincippet). Altså mellem det: Uforståelige >< forståelige Unormale >< normale Skjulte >< synlige Natur >< kultur (normer) Kaos >< kosmos

Romantismen og Das Unheimliche Hvor der i romantikken er en dualisme mellem fænomen- og ideverden (noget ydre), bliver denne dualisme i romantismen til en indre dualisme/splittelse mellem overjeg og id i Freuds forstand altså mellem det normstyrede og det lystbetonede.

Romantismen og Das Unheimliche Denne dualistiske opdeling af verden skaber de rette betingelser for das Unheimliches modsætningsfyldte væsen Mennesket som dydigt, pænt, ærbart, retskaffent – et ideal i romantikken Mennesket som et driftsvæsen, et erotisk væsen er uønsket i det borgerlige samfund => Det kropslige/seksualiteten kan kun vende tilbage i en uhyggelig form.

Romantismen og Das Unheimliche Det monstrøse havde ofte skikkelse af det dyriske (dyriske voldelige mandspersoner) samt overnaturlige elementer (varsler, genfærd) Det monstrøse afspejlede samfundets fortrængning af driftsmennesket, en kritik af det pæne borgerlige samfund

Opsamling på Freuds forklaring på gyset Ifølge Freud var netop gysergenren en ventil for vores fortrængte følelser og lyster, det forbudte. Samfundet tillod ikke nogen form for udlevelse af de indre lyster/seksualiteten. Det, mennesket fortrænger, er de følelser og fantasier, som ikke kan accepteres af samfundet (seksualitet, aggression) Disse skjulte lyster kan kun vise sig i forklædning, og gysergenren er en af de forklædninger, mens drømme er en anden forklædning.

Todorov ”Det fantastiske” Todorov: Fantastisk litteratur er den litteratur, som fastholder en tøven i læseren, om begivenhederne blot er mærkværdige (men kan forklares med naturlovene), eller om de er overnaturlige. Todorov definerer fantastisk som en slags mellemstation mellem det realistiske og det eventyrlige. I en verden som ligner vores realverden – realistisk og øjensynligt uden dæmoner, varulve eller vampyrer, sker der et indbrud af noget, som ikke kan forklares ved hjælp af denne verdens regler. Ifølge Todorov er det fantastiske usikkerheden om hvilken fortolkning dette indbrud skal have.

Todorov og Freud Man kan bruge Todorovs definition til at supplere Freuds teori om Das Unheimliche. For om en tekst er uhyggelig afhænger af den kontrakt, den laver med læseren. Hvis litteraturen bekender sig fuldstændig til en urealistisk eventyrverden med trolde, engle osv. er den ikke uhyggelig. Hvis derimod litteraturen foregiver at være realistisk, men der pludselig sker overnaturlige hændelser, altså hændelser, som ikke lader sig forklare inden for det oprettede fornuftige reale rum, så bliver det uhyggeligt. Især hvis fortælleren længe er i stand til at fastholde vores tvivl/tøven om, hvordan vi egentlig skal opfatte den verden, han beskriver.