Teori, begreber, faglige metoder og undersøgelsesmetode

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kort metodeoplæg.
Advertisements

Hvad synopsen skal indeholde fremgår på de
AT og faget Engelsk På de følgende dias får du nogle gode tips til, hvordan faget engelsk mest hensigtsmæssigt indgår i AT-eksamen.
Videnskabsteori & metode
Hvad er videnskab? - videnskabsteori i relation til projektarbejde
Metode i AT Religion.
Det Internationale Område Studieområde 3/
3 ungdomsromaner i et kompetenceperspektiv
htx-hverdagen set med videnskabernes briller
Situationelle Metoder til Digitale Studier
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Humaniora.
Retorik og eksamen - den mundtlige eksamen i samfundsfag
Peter Nedergaard: Hypotesetest
(almene målsætninger)
Kvantitative metoder
DEN 3-delte prøve: Den skriftlige synopsis Den mundtlige fremlæggelse
Samfundsvidenskab Tirsdag den 29. september 2009.
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
1 Velkommen! Informationssøgningsprocessen:  Hvordan kan I gribe det an (strategier)  Omdanne jeres emne til søgeord  Søgeteknik  Bruge søgeordene.
Samfundsvidenskabelig metode
Teori, begreber, faglige metoder og undersøgelsesmetode
Karl Henrik Flyums model
At udforske sin egen praksis
Vt-9 kursus program 2. møde
Vt-speciale, 1. Møde program
Kulturanalyse i teori og i praksis
Regionalmøder i dansk – sept Indhold:
Faglige mål for AT – forskellige metoder til komplekse problemer
Teori, metodologi og metode
Teori og metode Stine Heger, cand. mag
Synopsis VIP3/2012.
Grundkursus i synopsisskrivning Stine Heger, cand.mag.
Projektvejledning på performance-design
Inquiry Based Science Education - IBSE
Dannelse og kompetencer
Styr på begreberne EUX - REBSLAGERVEJ.
Katastrofen – årsager og konsekvenser
Introduktion til opgaveskrivning
Formalia ved opgaveskrivning
Samfundsfaglig metode – kapitel 25 Samfundsfagsbogen Kureer, 2012
Udvidet problemformulering
Videnskabsteori - for begyndere 3g AT 2014
Synopsis VIP13 HH3.
Eksamen psykologi synopsis synopsiseksamen 2013.
Bacheloropgavens mundtlige dimension onsdag d. 4/5-11
Om brug af empiri i bachelorprojektet
Værkstedsundervisning
Videnskabsteori & metode
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Henriette Lungholt Uge Akademisk skrivning - Opgaven som et argument.
Problemformulering En problemformulering er et sæt af åbne spørgsmål.
Hvordan skriver man sin afsluttende opgave?
SKABELON.
Metoder og argumentation.  1. Hvilket spørgsmål? 2. Hvordan gå til det? 3. Hvorfor gøre det sådan? 4. Hvad kan gå galt? Videnskabsteoretisk køreplan.
KNÆK KODEN Selvvalgt problemstilling. Tidsplan TidspunktAktivitet 25. maj (5.-8. lektion) Kursus i synopsis, knæk koden, samt vejledning efter træffetider.
1 Efter Karl Henrik Flyums modeller At formulere spørgsmål - led 1- 7.
Fælles Mål Landsforeningen af 10. Klasseskoler. Læringsmål.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 1 - Frivillighed.
Teori og metode i AT?. AT – læreplan – faglige mål De faglige mål med almen studieforberedelse er, at eleverne skal kunne: – tilegne sig viden om en sag.
Fra praktik til universitetsopgave Kapitel 12. Agenda At koble teori og praksis Mål for praktikopgaven Typiske krav til praktikopgaven Hierarkiet for.
SRO SKRIV!.
Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 1 – Demografi og velfærd
Sso SKRIV!.
Den naturvidenskabelige metode
Efter Karl Henrik Flyums modeller
Efter Karl Henrik Flyums modeller
Velkommen til Metode i DIO.
SRO SKRIV!.
Præsentationens transcript:

Teori, begreber, faglige metoder og undersøgelsesmetode Fortællinger & Genrer 2011

Definitioner Teori Begreber Faglige metoder Undersøgelsens metode System af læresætninger (eller antagelser) inden for et fagområde som kan beskrive, forklare og forudsige fænomener, og som danner forståelses-ramme for et fagligt område Begreber Nøgleord fra teorien som man bruger til at analysere og organisere sine informationer med Faglige metoder Specifikke, faglige, ofte teoribaserede redskaber til konkrete opgaver (analyse, fortolkning, vurdering, handling) Undersøgelsens metode Den fremgangsmåde man bruger til sin undersøgelse af det faglige problem (eller antagelser) Empiri Materiale som er genstand for undersøgelse: iagttagelser, data, udsagn, tekster, kilder

Udvikling af antagelser Hvilket felt har din særlige interesse? (lav en overskrift, en sætning eller nogle stikord) Hvad vil du gerne undersøge nærmere - og evt. hvordan? Hvorfor vil du gerne dykke ned i det emne? Hvad er dine antagelser i forhold til refleksionen? Hvad beror du dine antagelser på? Hvad har du brug for lige nu?

Udvikling af nøglebegreber Hvordan håndterer du skelnen mellem praksisviden, professionsviden og videnskabelig viden? Hvad er et godt nøglebegreb? Hvad er god praksisrefleksion Vælg to nøglebegreber der passer til antagelsen – og til din praksisrefleksion

Hvad er god teori? Hvad er god teori? Hvad er analyse og fortolkning? Hvordan håndterer du forholdet mellem analyse og fortolkning?

Baggrund og emnevalg Præsentér dit emne, din personlige/faglige (ikke private) begrundelse for at beskæftige sig med det. Hvilke faglige perspektiver ser du i dit emne? Skriv hvad du vil gøre, hvorfor og hvordan, - uden undskyldninger og beklagelser over det der ikke kom med. Elementer i indledninger: emne, problemindkredsning, undersøgelsens formål, synsvinkel (ståsted), begrebs-definitioner, hypoteser/antagelser, afgrænsning, fremgangsmåde Begrundelser for metoder, teori og empiri

Empiri Empirien er det vi gør til genstand for vores undersøgelser Tekster, observationer, data, kilder, cases Eksempler to forskellige computerspil, fortællinger af enhver slags, billedromaner, billedbøger, udvalgte episoder af dokumentarserie/reality shows, egne produktioner Kvalitativ og kvantitativ empiri Kvalitativ: de særlige kvaliteter og egenskaber ved det felt man studerer Kvantitativ: det der let kan erfares i tal, mængde- og størrelsesforhold Undersøgelsens argumentation er afgørende for udvalg af empiri Forbered altid indsamlingen grundigt! (spørgeguide, interviewmetodik, fokus i antagelser/problemformulering Du skal kunne svare på spørgsmål om din empiri er tilstrækkelig omfattende, sigende, repræsentativ, om den be- eller afkræfter din opgaves teori

Jeg har valgt at foretage en lærerfaglig plotanalyse af Pigen uden øjne for at indkredse de træk ved teksten, der er fantastiske og som har betydning for læseoplevelsen og litteraturforståelsen (se bilag 1). Til eksamen vil jeg gerne fremhæve centrale elementer fra analysen Jeg vil analysere, faktorer der knytter sig til de ovenstående antagelser. Analysen tager sit udgangspunkt i udvalgte teoretiske begreber, der skal fungere som fag- og almendidaktisk baggrund for en refleksion over formidlingen af ungdomsromanen på UCN. Konstruktionismens teori om identitetsdannelsen samt begreber som ”multiple identiteter” og mediekonvergens danner udgangspunkt for antagelse et. I antagelse to diskuterer jeg udvalgte dannelsesidealer i folkeskoleloven, ungdomsromanen som medie samt bibliotekets litteraturformidling, her indgår Bourdieus habitusbegreb. Afslutningsvis vil jeg formulere spørgsmål til videre refleksion over egen praksis En plotanalyse (Annemette Hejlsted 2007) for skabe klarhed over hvordan fortællingen i På jagt fungerer. Teorien ”sætter fokus på fortællingen fra læserens synsvinkel. Tilgangen hviler med andre ord på et læserorienteret grundlag, idet den spørger, hvordan fortællinger fungerer, og ikke hvad de siger.” Annemette Hejlsted, Fortællingen – teori og analyse s.73-74 Annemette Hejlsted, Fortællingen – teori og analyse s.11-12. For at skabe klarhed over billedernes betydning og samspillet mellem tekst og billeder, har vi lavet en analyse af romanens billeder inspireret af Maria Nikolajeva(2004) Maria Nikolajeva, Billedbogens puslespil s.105-106 Når vi taler om reception og bruger begrebet ’tomme pladser’ er det med inspiration fra Wolfgang Iser(Annemette Hejlsted 2007) og Bo Steffensen(2010) Annemette Hejlsted, Fortællingen –teori og analyse s. 14-15.

Opgaven som et argument Jeg hævder at…. (din opgaves hovedpåstand, det du ender med at konkludere) Jeg afgrænser den til… (hvor gælder din påstand?) Jeg har følgende dokumentation…(Hvilken?) Følgende princip…eller metode sammenbinder dokumentation og påstand Men hvad med..? Det kan jeg imødegå… For det første… Men hvad hvis…? Min pointe er gyldig så længe… Er der slet ingen problemer her? Jeg vil medgive at…

Analyse og fortolkning Analyse er At se på fx en genstand/tekst ved at adskille, opdele, inddele og fordele At bruge sin faglige systematik: begreber, teorier, metoder At kigge på udvalgte elementer af genstanden/teksten ud fra de faglige systematikker Fortolkning er Analyseresultater som forklaring/fortolkning/helhedforståelse af analysens genstand Svar på (dele) af problemformulering/antagelser Vurdering af systematikkernes velegnethed(kunne man se noget vigtigt med dem? Havde de begrænsninger?)

Shoes, 1888 Vincent van Gogh (Dutch, 1853–1890) Oil on canvas 18 x 21 3/4 in. (45.7 x 55.2 cm) Signed (lower left): Vincent Purchase, The Annenberg Foundation Gift, 1992 (1992.374)