Foredrag for lærere & pædagoger Randers kommune D. 31.oktober 2011

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvilken afdeling på Hadsund skole går dit barn i?
Advertisements

Den gode Klasse Forældresamarbejde 1. Møde i klassen.
Hvorfor denne opgave Fordi erfaring og forskning viser, hvad der duer
Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Danehofskolens værdigrundlag
Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
At forholde sig professionelt Anne Skov
Lederkonference Holdbar ledelse – i pædagogisk praksis
Set i forældreperspektiv
Forældresamarbejde på Gjøl Skole
DLF ind i debatten om fremtidens skole
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Anerkendende refleksion
Det svære liv i en sportstaske
John.M.Nielsen Metode & Co.
Inklusion – et fælles anliggende Daugaard
Hvad du har lært Dine nye mentaltræningsvaner. Du har nu lært dig selv bedre at kende som løber • Du er blevet mere bevidst om den tankevirksomhed der.
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Et barns relationer og fællesskabets betydning ”At være udenfor”
Baggrunden for indførelsen af PALS
Fra en børneforkæmpers perspektiv. Børns sorg er et voksent ansvar OmSorg.
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
At være magtesløs med den magtesløse
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
MIN skabelon MIN generalisering! MIN specielle virkelighed!
Samarbejde med brugerne – konflikthåndtering og den gode relation Træf om Mening i arbejdet 2011 Julie Gredal og Ida Bering 13. Januar 2011.
Hvordan gør vi vore børn lykkelige?
Velkommen.
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Psykologi Hvad er psykologi? Hvem bruger psykologi?
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
HVORDAN SKABER VI EN GOD TRIVSEL MOBNING – VI KAN OGSÅ OPDRAGE TIL FÆLLESSKAB Tine Guldager Lang.
Undersøgende. Indkredser situationen: Hvem gjorde hvad, hvor, hvornår, hvordan.? Hvad skete der? Hvem gjorde hvad? Hvad sagde hun? Var alle der? Hvem var.
Hvordan passer jeg på mig selv ?
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
- Et arbejdsredskab til videndannelse
Opgaver om omsorgssvigt
Præsentation af resultaterne fra erfaringsopsamlingen om ny klassedannelse LIM den 5. januar 2012.
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
Inspiration til reformarbejdet
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet OPFRISKNING AF BEGREBER FRA DAG 1 August 2011.
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
RARRT© RELATION ANERKENDELSE RESSOURCER REFLEKSION TEORI
Cand.pæd. og exam. eksistentiel psykoterapeut (PI)
Skolens fællesskab er for alle. Hvordan arbejder vi i DH med inklusionsbegrebet ? Et paradigmeskift: Fra de gode viljer til rettigheder Fra parallelle.
Institut for uddannelse og pædagogik (IUP) Aarhus Universitet
Overskrift Max 1 linje Resultater fra ny evaluering Lars Olsen og Nikolaj Borup Rasmussen Har Sikker Trafik LIVE effekt?
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Konfliktløsning ”Det er min dystre overbevisning, at mennesker kun kan blive enige om det, der ikke interesserer dem.” Bertrand Russel Ordet betyder sammenstød.
Hvis du ønsker at opnå fremragende
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Inklusion og inkluderende processer
Læreren som læringsleder
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
DEN GODE LEDER FTF REGION NORDJYLLAND Aalborg den 2. november 2009
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
BØRNELINIEN Definition på kompetente børn og unge med særlige behov.
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Danmarks Vejlederforening Landsmøde september 2011
Præsentationens transcript:

Foredrag for lærere & pædagoger Randers kommune D. 31.oktober 2011 ”Det bedste tidspunkt at løse en konflikt – er inden den opstår!” - om relationsarbejde og konfliktløsning Foredrag for lærere & pædagoger Randers kommune D. 31.oktober 2011 aut. psykolog Bent Hougaard

”DET PSYKOLOGISKE MINEFELT” Vok-sen Barn elev lærer Barn pæd. elev Det psykolo-giske minefelt Vok-sen elev Vok-sen pæd. lærer Barn Vok-sen aut. psykolog Bent Hougaard

aut. psykolog Bent Hougaard FRA PRIVATPERSON TIL EMBEDSMAND M/K Mental opvarmning til ”relationsarbejdet”: Styr dine idiosynkrasier Al adfærd situationsforankres og situationsbestemmes Hvis du vil ændre verden – så start med dig selv Sæt dig i den andens sted Rosenthal – effekten Carl Popper: loven om utilsigtede virkninger Relationen er alfa og omega. Alternativt: os-mod-dem aut. psykolog Bent Hougaard

ROSENTHAL-EFFEKTEN - dine forventninger vil blive opfyldt - Vi har stor indflydelse på vore omgivelser og medmennesker alene ved den måde, vi tænker på! Det gælder såvel positive som negative tanker Rosenthals mest berømte forsøg: læreres betydning for elevers evne til at lære nyt stof. Vi vælger i stort omfang vore egne problemer og konflikter. Vi opfylder vores egne forudsigelser: ”Hvis hun gør sådan, gør jeg sådan!” Vi har mulighed for at ændre samværet med andre ved at tænke anderledes. Ved at gøre noget anderledes i forhold til andre, ”tvinges” de selv til at gøre noget anderledes. Ved at blive bevidst om den måde vi selv tænker på Ved at tænke positivt, dvs. tænke i nye muligheder frem for at tænke i begrænsninger eller gengive (dårlige) erfaringer. aut. psykolog Bent Hougaard

aut. psykolog Bent Hougaard ”VI HANDLER, SOM VI TÆNKER - HVIS VI TÆNKER FORKERT, HANDLER VI FORKERT” ADORNO Memer = kulturelle stereotypier ”Simon afprøver mine grænser”! påstand: børn afprøver ikke vores grænser – de overskrider dem! Lukas 6.41 og projektionsmekanismer ”Nu har jeg sagt det 117 gange, hvor mange..? ”Hvad laver den taske der?! Memer er beskrevet af Richard Dawkins 1976/1999 Memer er kultur-DNA, kulturens ækvivalent til gener Memer er handlinger/tanker som kan kopieres fra person til person Memer overlever i grupper Mange memer udgør et memplex aut. psykolog Bent Hougaard

aut. psykolog Bent Hougaard 1 PROFESSIONEL 2 PERSONLIG 3 PRIVAT Saglig Autentisk Usaglig – egne meninger Faglig kompetent Personlig kompetent ”In it for the money” Målrettet Fleksibel Modstand i forhold til forandringer Neutral Indfølende/empatisk Følelsesladet Samarbejdsvillig Social Egenrådig Tværfagligt orienteret Faget/opgaven som ”privat” ejendom Kunne redegøre for egen faglighed - teorier/metoder Udvikling af praksis/handlemåder Fastholde eget revir og vante metoder ”Forandringsresistent” Accept af de givne præmisser og trufne beslutninger Ansvarsbevidst Solidaritet ”Mele egen kage” Passiv aggressivitet 60 argumenter mod fornyelse Fortløbende opdatering af teori og metode Livslang læring ”Plejer” ”Jeg er, som jeg er – Og det er der ikke noget at gøre ved!” Tilfredsstille de andres behov Tilfredsstille de andres/egne behov Tilfredsstille egne behov Gøre det loven siger Gøre det så godt som muligt Gøre det der ikke er lov om aut. psykolog Bent Hougaard

”INTET ER SÅ PRAKTISK SOM EN SYNLIG TEORI!” Kurt Levin En teori er kun en foreløbig løsning på et problem Psykologien og pædagogikken er nu så godt undersøgt og så vel beskrevet, at alt hvad vi gør, har et navn – og det fortsætter! Uden en fælles teoretisk referenceramme og kendskab til hinandens metoder, arbejder vi i blinde Det uklart sagte – er det uklart tænkte Det, der virker, er det rigtige – forudsat at ingen kommer til skade! Saglige begrundelser frem for private meninger aut. psykolog Bent Hougaard

aut. psykolog Bent Hougaard EINSTEIN-CITAT ”Folk, der prøver at løse de samme problemer med de samme metoder igen og igen uden at opnå de ønskede resultater – er at betragte som idioter!” aut. psykolog Bent Hougaard

aut. psykolog Bent Hougaard FRA EKSKLUSION TIL INKLUSION - tallene er efter hukommelsen, og skal derfor tages med et ”gran salt”! Det, der virker, er det rigtige: 25% af folkeskolens midler går til specialundervisning SFI: 60% af mandlige indsatte i alderen 18 – 25 år har været anbragt uden for eget hjem, 80% er droppet ud af skolen inden eller i 9.klasse Einstein: Problemer kan ikke blive løst af det samme niveau af bevidsthed, som skabte dem Hougaard: Når alt er prøvet, så prøv noget nyt aut. psykolog Bent Hougaard

GØR FORÆLDRE TIL SAMARBEJDSPARTNERE Samarbejdspartnere er ligeværdige Forældre ved meget om deres eget barn, som lærere & pædagoger ikke ved. Lærere & pædagoger ved noget andet om børn, som forældrene ikke ved. Disse forskelle = merviden, skal komme alle til gode. aut. psykolog Bent Hougaard

FORÆLDRE SOM SAMARBEJDSPARTNERE 2 Empowerment: ”Myndiggørelse” Styrke forældrenes forudsætninger Afstemme forventninger/holdninger Realisering af kommunikativ magt = fælles fodslag mellem forældre og professionsudøverne (Habermas) aut. psykolog Bent Hougaard

AL ADFÆRD SITUATIONSBESTEMMES AL ADFÆRD PERSONFORANKRES Alle påvirker alle. Der skal mindst 2 til 1 konflikt. Hvad er elevens andel, og hvad er forældrenes/lærerens/ pædagogens? Hvad kan de gøre anderledes som forud- sætning for, at eleven kan gøre noget anderledes? Hvis du vil ændre verden, så… aut. psykolog Bent Hougaard

aut. psykolog Bent Hougaard ”FIND 5 FEJL”-MODELLEN 1.Konkret adfærd generaliseres ud fra konkrete hændelse uden hensyn til kontekst, og 2.Transformeres til ”noget” i barnet. 3.Ofte en organisk deficit – f.eks. ADHD 4.Relationen mellem barnet og dets kammerater, pædagoger, lærere og forældre er ikke (nok) i fokus 5.Opdragelses- og socialiseringsformer underbelyses aut. psykolog Bent Hougaard

VISUALISERING af ”symptom-forskydning” Dreng, 4 år Mor Far (+) (+) (+) (-) Dreng, 10 år Dreng, 17 år + aut. psykolog Bent Hougaard

DEN UDFORDRENDE SYNSVINKEL   Vi ændrer og udvikler os i henhold til de udfordringer, vi møder Vi kan vælge enten at ændre ved eller beholde de problemer, vi har Mange tror, at andre ikke forandrer sig, fordi de ikke vil Mange ændrer sig ikke, fordi de tror, de ikke kan Vi har alle langt større muligheder for at ændre os, end vi selv og andre tror Vores psykologiske svagheder overvurderes ofte af både os selv og andre Langt de fleste former for adfærdsvanskeligheder kan ændres drastisk Det, vi oplever her og nu, er i mange tilfælde langt vigtigere, end det vi oplevede i tidligere faser af vort liv Frank Farally aut. psykolog Bent Hougaard