Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Hvordan gør vi vore børn lykkelige?

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Hvordan gør vi vore børn lykkelige?"— Præsentationens transcript:

1 Hvordan gør vi vore børn lykkelige?
Korning skole Tirsdag d.7.februar 2012 Aut. Psykolog Bent Hougaard

2 MON DER FINDES GENVEJE TIL PARADIS?
kan lykke købes for penge? kan vi forhandle os til lykke? skal vi forsvare vore børn for en pris? tager børn skade af skæld ud? kan man opdrage uden brug af straf? kan omsorg blive til service? …og så nogle smutveje: 1. helst gennem en skov 2. at have sin mor og sin far for sig selv. 3. ”Lykken er at lege ”arbejde” Bent Hougaard

3 GØR FORÆLDRE TIL SAMARBEJDSPARTNERE
Samarbejdspartnere er ligeværdige Forældre ved meget om deres eget barn. Pædagoger ved noget andet om barnet, end forældrene gør. Disse forskelle = merviden skal komme alle til gode. Bent Hougaard

4 FORÆLDRE SOM SAMARBEJDSPARTNERE 2
Empowerment: ”Myndiggørelse” Styrke hinandens forudsætninger Afstemme forventninger/holdninger Praktisere kommunikativ magt = - fælles fodslag mellem forældre og pædagoger (Habermas) - børn skal opleve, at de voksne er enige og siger det samme om: Opførsel/adfærd Sociale spilleregler Bent Hougaard

5 EINSTEINS PÅSTAND: ”Folk, der forsøger at løse det samme problem - igen og igen - med de samme metoder uden at opnå det ønskede resultat, er at betragte som idioter Bent Hougaard

6 ”Simon afprøver mine grænser”!
VI HANDLER SOM VI TÆNKER HVIS VI TÆNKER FORKERT, HANDLER VI FORKERT (ADORNO) Memer = kulturelle stereotypier ”Simon afprøver mine grænser”! påstand: børn afprøver ikke vores grænser – de overskrider dem! Lukas 6.41 og projektionsmekanismer ”Nu har jeg sagt det 117 gange, hvor mange..?” ”Ka´ du SÅ holde op?” ”Det var ikke det vi aftalte!” Bent Hougaard

7 HVORDAN GØR VI VORES BØRN LYKKELIGE
D E T N Y E B Ø R N E S Y N HVORDAN GØR VI VORES BØRN LYKKELIGE VI VIL GIVE VORES BØRN FRIHED Frihed – ”det bedste guld” - børn skal inddrages - børn skal lære selvforvaltning - børn har kompetencer - børn er ligeværdige ”samarbejdspartnere” VI VIL GIVE VORES BØRN DET BEDSTE Materielt - børn skal have masser af legetøj - børn skal have masser af tøj - børn skal ikke mangle noget VI VIL GIVE VORES BØRN DE BEDSTE MULIGHEDER Fysisk som psykisk - børn skal stimuleres sprogligt - børn skal stimuleres fysisk - børn skal have udfordringer - børn skal accepteres og roses VIL VIL GØRE ALT FOR VORES BØRN Omsorg - børn skal kunne deltage i mest muligt - børn skal elskes - børn skal føle sig trygge VI VIL IKKE STRAFFE VORES BØRN Straffrihed - børn skal føle sig frie - børn skal ikke føle frygt - børn skal opdrages med det gode Bent Hougaard

8 PISKEN ELLER GULERODEN?
8 METODER/KATEGORIER TIL ÆNDRING AF ADFÆRD Metode: Eksempler: 1. Isolation ”Kvæl barnet” Fjerne fra brændpunktet. Skyd først – spørg bagefter. Bortvisning. Overlad barnet til sig selv. ”Lærestreg”. 2. Sanktion/straf ”Nu ska’ jeg lære dig!” Fratage fordele eller ting. Begrænse frihed/råderum. ”Lægge på is”. Skælde ud. True. Ydmyge. 3. Trussel om straf / konsekvens ”Kvik-straf” ”Kontant afregning”. Spørg først – skyd bagefter. Trusler: Hvis... Så!” 4. ”Udslukning” ”Lad dog barnet” Overse / overhøre 5. Uforenelig adfærd ”Elegant afledning” Find det positive i den negative situation. 6. Sæt opførslen i system. Bed barnet larme endnu mere. Forstærk adfærden. 7. Ros og belønning, når barnet opfører sig ønskværdigt Tag barnet på fersk gerning i at gøre noget positivt. ”Du har nu i 2 dage overholdt alt. Du vil noget andet nu!” 8. Skab en anden motivation. Undgå at der opstår umulige situationer Brug ”forhandlings- teknik” Aftal, hvad der skal ske, når/hvis en konflikt opstår. Tal om problemerne, når de ikke er til stede. Snak om/planlæg sammen med barnet = inddragelse og anerkendelse. Bent Hougaard

9 Kvinde overhældt med sirup
Af Bertel Thomsen BTSILKEBORG Irriteret vendte damen i supermarkedets kassekø sig om til moderen med en fire-årig dreng og bad hende sørge for, at knægten ikke blev ved med at skubbe hende i bagdelen med indkøbs-vognen. ”Det kan jeg ikke tage mig af. Det er min søns måde at afreagere på”, sagde moderen. Damen foran havde fået revet sin strømpebukser og blev ked af det. Stemningen i kassekøen i det store supermarked i Silkeborg var temmelig trykket. Men den blev helt anderledes et øjeblik senere, for bag moderen stod en mand, som bl.a. havde købt et glas sirup. Han åbnede sirups-krukken og begyndte at hælde sirup ud i hovedet på moderen. Hun råbte og skreg og protesterede. JEG BETALER ”Det er min måde at afreagere på”, sagde manden roligt og blev afbrudt af en mand bag ham i køen, der råbte til kassedamen: ”Den sirup vil jeg gerne betale – det er min måde at afreagere på.” Bestyreren i det store supermarked bekræfter episoden. Bent Hougaard

10 Se også www.bent-hougaard.dk
MINE BØGER KAN KØBES I BOGHANDELEN ELLER VED AT MAILE TIL: Se også Bent Hougaard


Download ppt "Hvordan gør vi vore børn lykkelige?"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google