Lars Olsen, journalist og forfatter

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Advertisements

Forældrearrangement om folkeskolereform
Bogens klasser   Klasserne i bogen er defineret sådan (tallene er deres andel af de årige, når studerende ikke regnes med): Overklasse.
Folkeskolereform 2014 En gennemgang af hvor vi på TDS er nu i forhold til forliget om ny folkeskolereform.
Hvordan kan resultaterne fra Sundhedsprofil 2010 bruges i den regionale folkesundhedsstrategi? Bente Lauridsen Regionsrådets 1. næstformand og medlem af.
HOP-IN (Hands On Production – Innovation New Ideas)
Arbejdskraft og fastholdelse
Læringscentret og nye vejledningsformer
Landsorganisationen i Danmark Kompetenceudvikling til tiden K onference 5 oktober 2011 Målrettet kompetenceudvikling af arbejdsstyrken – forudsætninger.
Vælg layout på masteren: Højreklik på siden / Layout / Vælg mellem ”Fastholdelseskaravenen” eller ”Brug for unge” Overskrift MAX 2 linjer Underoverskrift.
Social mobilitet er bremset op
ProNet Konference – Korsør 29. november 2011 Udfordringer set fra et dansk Jobcenter 2011 Anette Steffensen Arbejdsmarkedsområdets Tværfaglig unge- og.
Roskilde Tekniske Gymnasium
En erhvervsuddannelse er også en karrierevej
Tingbjerg og Utterslevhuse
Skoler og uddannelse i verdensklasse Bertel Haarder Undervisningsminister Minister for nordisk samarbejde NHO’s årskonference, ”Kunnskapslandet Norge”,
Ud af skolen – og hva’ så? UU Ringkøbing Fjord
Det delte samfund Segregeringen på boligområdet og dens konsekvenser for samfundet Lars Olsen, journalist og forfatter.
: Ulighed og uddannelse - Akademisering af uddannelsessystemet? Martstræf 2011 Gry Poulsen.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
”Vi når målet – men hvordan?”
Orientering forældremøde 10. klasse
Esbjerg 5. nov 03 / TC1 Reform af de gymnasiale uddannelser.
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Obligatorisk Ungdomsuddannelse SFU 5/3-11 Vejle Lars Andersen Arbejderbevægelsens Erhvervsråd
Afdelingsbestyrelsernes rolle i særligt udsatte boligområder Konference 19. november 2011.
Eleverne bliver bedre Eleverne læser nu lige så godt i 3. klasse, som de gjorde før i 4. klasse. I naturfag og matematik er de nu lige så gode i 4. klasse,
Uddannelse for unge med særlige behov Produktionsskoleforeningens konference, Middelfart den 12. juni 2007 Fagkonsulent Preben Siersbæk, Undervisningsministeriet.
Hvordan ser fremtidens arbejdsmarked ud? Adm. direktør Jens Klarskov, Dansk Erhverv.
Arbejdsgivernes forslag til beskæftigelsesplan 2010 Arbejdsgiverrepræsentanterne i LBR Fokus på en målrettet indsats.
VUC og de unge Konference i Fællessalen på Christiansborg d. 27. Februar Kommunerne, ansvaret for 95%-målsætningen og VUC v/ Per B. Christensen, Børne-
24. november 2014 Fremtidens industrimedarbejder - tendenser og udfordringer.
Fokuspunkter Hvem er vi? Hvad tilbyder vi? Samarbejdsaftaler mellem skole og UUV. Valg af uddannelse - tal på vejen.
Kompetenceudvikling i Region Midtjylland - Om kompetenceudvikling som motor for virksomhedernes udvikling Oplæg på opstartskonference.
Regeringens globaliseringsudspil
Et regionalt perspektiv på Strategi for Velfærdsuddannelserne 1. næstformand i regionsrådet Bente Nielsen Temadag og workshop:
1 CRU Bog - lancering. 2 3 CRU Bog - Programmet Velkomst ved Centerleder Jesper Lindgaard Christensen Udvalgte kapitler i bogen præsenteres af nogle.
Lars Olsen, journalist og forfatter
Hvor bevæger det danske erhvervsuddannelsessystem sig hen? Oktober 2013.
Bredere rekruttering, nye krav - gymnasiet / hf fra eliteuddannelse til masseuddannelse Lars Olsen, journalist og forfatter.
Det politiske arbejde med udvikling af folkeskolen i Esbjerg kommune
Flere vækstiværksættere i Danmark Oplæg på rådgiverkonference den 20. november 2008 V/ Lars Nørby Johansen Formand for Danmarks Vækstråd.
Ulighed, fattigdom og social arv
UU Ringkøbing Fjord Ungdommens Uddannelsesvejledning
1 Social skævrekruttering til uddannelse – læreres og vejlederes betydning for ’mønsterbrud’. Trond Beldo Klausen, lektor, ph.d., Aalborg Universitet.
Vejledning på den politiske dagsorden Regeringsgrundlaget ”Nye Mål” Aftalen ”En ny chance til alle” 4 debatoplæg til Globaliseringsrådet Udspillet om ungdomsklassen.
De Bedste Arbejdspladser Personalepolitisk Messe 2010 Direktør Lars Mathiesen.
Gymnasierådet – 11. marts 2008 Evalueringer af gymnasiereformen Forsøg med digitale eksamensopgaver Forsøg med nyt bioteknologifag i stx og htx.
Ungdomsuddannelse til alle Konference d. 18. april 2007 Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør, Næstved Kommune og formand for Børne- og Kulturchefforeningen.
1 Status og muligheder for en højere uddannelsesfrekvens blandt unge fra uddannelsesfremmede miljøer Trond Beldo Klausen, lektor, ph.d., Aalborg Universitet.
Fremtidens ungdomsuddannelsessystem Vejlederkonferencen, Svendborg 7. maj 2014 Niels Egelund, professor i specialpædagogik, dr.pæd. Direktør, Center for.
Uddannelsesudfordringer efter globaliseringsrapporten og velfærdsforliget Paneldrøftelse i Danmarks Vejlederforening d. 30. januar 2007 v/ Per B. Christensen,
Det vi skal de næste tre kvarter Tale om hvorfor vi i ledelsen foreslår, at vi stiller skarpt på skole-hjem samarbejdet Tale om den tidsplan vi foreslår.
Beskæftigelsesregion
Uddannelse – dit barns fremtid
Digital vidensdeling på DE´s årsmøde 2014
Lars Kunov Direktør Danske Erhvervsskoler Udfordringerne for erhvervsskolerne.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Faglært.
Chefanalytiker Har vi råd til velfærd? Lars Andersen Arbejderbevægelsens Erhvervsråd
En fremtid med muligheder: Fremtidens produktion i Danmark Jesper Bo Jensen, ph.d. Fremtidsforsker.
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Beskæftigelsespolitisk konference den 5. maj 2014 ”Udfordringer og målsætninger for beskæftigelsesindsatsen.
Albertslund Kommune Nordmarks Allé 2620 Albertslund T F Skole for alle - uddannelse,
Projektleder Marianne Eltong Gade Tirsdag den 6. oktober 2015
faglært Arbejdskraft Det fremtidige behov
Kollektiv vejledning 8. klasse, første gang
Beskæftigelsesregion
Ungdommens Uddannelsesvejledning Ungecenter Mariagerfjord
Herfølge: Per Bredholt Frederiksen
Hvordan samarbejder vi med grundskolen om det praksisnære?
Præsentationens transcript:

Lars Olsen, journalist og forfatter En skole for de mange Lars Olsen, journalist og forfatter

Disposition: En fortælling fra Nordjylland Fra videnssamfund til videns- og produktionssamfund Ulighed i skole og uddannelse - uddannelseskulturens rolle Handlemuligheder, folkeskolereform, Ny Nordisk Skole

Videnssamfund? Ja, tja, bum, bum, bum… Større krav om omstillingsevne + højere fagligt / bogligt niveau i mange job Overskud af ufaglærte, men mangel på både videreuddannede og faglærte Skifte i erhvervspolitikken: Danmark er både videnssamfund og produktionsland

”Det er nødvendigt at få gang i innovationen, hvis virksomhederne skal klare sig globalt. Danmark har stolte traditioner som produktionsland. Det skal vi fortsat have. For produktion er forudsætningen for, at der også fremover bliver placeret arbejdspladser med et stort vidensindhold i Danmark. Viden og erfaring fra medarbejderne i produktionen indgår i udviklingen af nye eller forbedrede produkter og processer. Innovation og produktion hænger snævert sammen.” Regeringsgrundlaget: ”Et Danmark, der står sammen”

Videnssamfund? Ja, tja, bum, bum, bum… Større krav om omstillingsevne + højere fagligt / bogligt niveau i mange job Overskud af ufaglærte, men mangel på både videreuddannede og faglærte Skifte i erhvervspolitikken: Danmark er både videnssamfund og produktionsland Vigtigt at forene teori og praksis – og samarbejde ml teoretikere og praktikere

Unge uden uddannelse Andel 25-årige der ikke har en ungdomsuddannelse og heller ikke er i gang, 2009 % Ufaglærte forældre Faglærte forældre Forældre med ml.udd. Akademiker forældre Drenge Piger Kilde: AE-Rådet / Danmarks Statistik

Overklassen – 1 % Højere middelklasse – 9 % Middelklassen – 24 % Arbejderklassen – 47 % Underklassen – 20 %

Den klassedelte skole Karakterer i dansk ved Folkeskolens Afgangsprøve 2009/10 Kilde: ”Det danske klassesamfund”

Stikord om handlemuligheder og reformtiltag Tværfaglighed skal være konkret – problem- og projektorienteret Mere anvendelsesorientering i boglige fag Styrke praktiske elementer i folkeskolen, uden at bryde med enhedsskolen Folkeskolereform: Helhedsskole, anvendelsesorientering, teori/praksis Ny Nordisk Skole – nyt og uprøvet alternativ til New Public Management

Den klassedelte skole Karakterer i dansk ved Folkeskolens Afgangsprøve 2002/03 og 2009/10 Kilde: ”Det danske klassesamfund”

Skolekulturer og ulighed Karaktergennemsnit ved studentereksamen 2008-10 Alment gymnasium Htx 6,1 6,1 % % Ufaglærte / faglærte Mellemlang vid. uddannelse Kun gymnasium / kort vid.uddannelse Lang vid. uddannelse / ph.d. Kilde: Undervisningsministeriets database

Skolens sociale pyramide Forskerudd. Lang vid.udd. Mellemlang vid.udd. Kort vid.udd. Kun gymnasium Faglært Ufaglært % Gennemsnitskarakterer i mundtlig dansk 2010 Kilde: Undervisningsministeriet

Den stærkeste sociale arv Andel 25-årige der har en lang videregående uddannelse eller er i gang, 2009 % Ufaglærte forældre Faglærte forældre Forældre med ml.udd. Akademiker forældre Drenge Piger Kilde: AE-Rådet / Danmarks Statistik

Farvel til klassesamfundet? 600.000 kr. Årlig disponibel indkomst i kr. Andel 25-26- årige børn i akademisk uddannelse Andel med belastende fysisk arbejdsmiljø % Kilde: AE/Danmarks Statistik