Turismen i Tønder Kommune Nu – og i fremtiden

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
HVAD KAN VI LÆRE af tyskerne og andre internationale destinationer Professor Henrik Halkier 1. Udfordringer, og nok af dem? 2. Flere.
Advertisements

Drømmescenarie – om 2 til 3 år
Hjalleseskolen – Fremtidens 7. klasser
Målgruppen, Konceptet og Kommunikationsplatformen af:
Det Sydfynske øhav ”Et øhav i verdensklasse”
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
Turismens økonomise betydning i Ringkøbing-Skjern kommune Potentialet Hvad vore gæster mener om Søndervig - hvad vi arbejder med for at imødekomme gæsterne.
Uddannede færingers tilpasning til arbejdsmarkedet og erfaringer med studieophold i udlandet En spørgeskemaundersøgelse blandt færdiguddannede
Hvor står vi nu, og hvor er vi på vej hen? Timbuktufonden
Kredsens udviklingsplan Del 1. Visionen - Vejen til nye initiativer i din kreds, og ikke mindst: Til succes!
Nye globale krav til virksomheder og regional udvikling Jan Hylleberg Adm. direktør Vindmølleindustrien.
Møde om Spejdernes Lejr efterår Velkommen til møde om Spejdernes Lejr 2012 giver intense oplevelser, hvor vi møder hinanden, udvikler os.
Kalundborg erhvervs- og udviklingspolitik 2006 Resultat af interviewrunde At planlægge er At vælge er At gøre forskel.
- Udkast til handlingsplan
Internationalisering UNDERVISNINGSPLAN. Navigation BAGGRUND Folkeskoleloven og Fælles Mål MÅL – og vision RAMMERUNDERVISNINGSPLAN Eleverne - aktive deltagere.
På kystferie som par + 50 år (voksne par) målgruppen
UDBUD.
Udviklingstendenser indenfor turismen – globalt og lokalt
AARHUS KARLSHAMN PRÆSENTATION
VERDENS BEDSTE NYHEDER HVAD SIGER DE LAVT HÆNGENDE FRUGTER? Interview med en forældre fra min datters Vesterbro-vuggestue.
Analyse for Ældre Sagen: Trafikundersøgelse: Cykel, cykelhjelm mv Rapport Marts 2010.
EU-indsaten for administrative lettelser1 Indsatsen for at lette byrderne i EU Anders Bering Erhvervs- og Selskabsstyrelsen Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering.
Indsæt billede i vinge: Gå ind under Indsæt > Billede > Fra fil Placer billedet, så det ønskede udsnit dækker vingen. (Det kan være nødvendigt at forstørre.
Newcomers – Bibliotekerne og de nye arbejdsmigranter En ny rapport fra Det Nationale Forskningscenter for Velfærd 16. september 2010 Highlights.
Boligselskabernes Landsforening – Danmarkspanel - Januar A&B ANALYSEs Danmarkspanel - Boligselskabernes Landsforening - Januar 2010.
Kredsens udviklingsplan Del 1. Visionen - Vejen til nye initiativer i din kreds, og ikke mindst: Til succes!
”Hvordan kan Sønderjylland klare konkurrencen
Kysferiebyer i vækst Nulpunktsmåling af kendskab og attraktivitet v. Epinions Den første analyse af kystferiebyer i Danmark Resultater for det danske og.
Øget samarbejde mellem kultur og turisme v. Lars Erik Jønsson, VisitDenmark Kulturseminar, Bymose Hegn 31. August 2011.
DESTINATIONSUDVIKLING SØNDERJYLLAND KICK-OFF 30. JANUAR, 2013.
Generalforsamling 20. marts 2014
O-service - Nye muligheder Alle slags arrangementer ind. Bedre visning og sortering af kalender. Tilmelding af ikke-DOF medlemmer. Betalingsmetoder og.
Udvikling i landet bag motorvejen Workshop 3: Vilkårene for erhvervsudvikling i udkantsområderne Direktør Lars Enevold Pedersen.
Debatten om den almene struktur Historik, statistik – og et kik i krystalkuglen Bjarne Zetterström.
MedTech Innovation Center – effektiv kommercialisering af innovationer.
Energierhvervsanalyse 2009 April 2010 Formålet med analysen af dansk eksport af energiteknologi og –udstyr er at dokumentere betydningen af den danske.
Trafik og beliggenhed i Øster Snede
Indsæt billede i vinge: Gå ind under Indsæt > Billede > Fra fil Placer billedet, så det ønskede udsnit dækker vingen. (Det kan være nødvendigt at forstørre.
Indsæt billede i vinge: Gå ind under Indsæt > Billede > Fra fil Placer billedet, så det ønskede udsnit dækker vingen. (Det kan være nødvendigt at forstørre.
. Præsentation af Handicapområdets udviklingsproces.
DI Hovedstaden Hans Skov Christensen 21.maj 08 Velkommen til DI Mød interesseorganisationen, arbejdsgiveren & samarbejdspartneren.
FolkeFerie.dk - Et stykke levende danmarkshistorie 1938Ca. 1962Idag FolkeFerie.dk blev oprettet i 1938 under den ferielov, som Stauning stod i spidsen.
Ikke-kommercielleKommercielle Strategi Koncept udvikling Masse medier (TV, annoncer) Web, social Kataloger Analyse Idégenerering Konceptudvikling for fælles.
Faggruppen Ledelse, Kompetence og Organisation DELTAGELSE I JOBMESSER - EN VEJ TIL PROFILERING OVERFOR POTENTIELLE MEDARBEJDERE Ole Møller Teknisk Direktør.
- sikkert og enkelt netværk for ældre Greve Bibliotek Præsentation af AgeForce med fokus på seniorer, livslang læring og nye.
Oplæg til Strategi for kreds-FDF HB møde februar 2012, bilag 4.2 Status – februar 2012 Ver.2.5.
Turistliv i Naturen Benno Blæsild og Hans Bodilsen.
TURISMEN ANNO VI INDLEDER PROCESSEN MED ANALYSER FASE 1 – EKSTERN ANALYSE – Formål: Bedre kendskab og forståelse for gæsterne fra Tyskland og Danmark.
Turisme i Region Midtjylland. Potentialer Turismen kan give regional identitet og dermed sammenhæng, bosætning osv. Fælles problemstillinger i regionen.
Camping Temaanalyse 11. oktober 2005 Gennemført af Jysk Analyse i maj 2005 Opkald til 3012 personer, 2310 gik videre Gennemført telefon interview med 608.
Turismeudvalg Turismeudvalgsformand: Tommy Schultz
PROJEKT BAGGRUND Hovedaktiviteter I projektet Konceptualisering Kick-off møde med de lokalenetværkspartnere SurveyInterviewsStudierejse til Vesterålen:
Spøttrup Borg som udviklingsstrategi Fokus på kernen Formidling af bygningen, senmiddelalderen og reformationen.
Flere vækstiværksættere i Danmark Oplæg på rådgiverkonference den 20. november 2008 V/ Lars Nørby Johansen Formand for Danmarks Vækstråd.
Økonomiske begreber Samfundsfag.
Fyn Rundt 2006 & alt det andet: En oplevelses år baseret på kvalitet, ægthed og holdbarhed - Og erfaringerne fra 2004 og 2005 We are in the people business…
Oplæg til LO Torsdag den 30. august 2007 Bedre vejledning og rådgivning.
Strategiske udfordringer på voksenuddannelsesområdet Brian Kjær Andreasen.
Beskæftigelsesregion Syddanmark Rekruttering til Tønder kommune – er der et problem?
1 Flere udenlandske gæster til danske kulturinstitutioner Lars Erik Jønsson Viceadm. Direktør VisitDenmark.
Præsentation 20. august 2015 Dansk Turismefremme på MID ”Made in Denmarks indflydelse på destinationen” Rasmus Jerver, Turistchef VisitVesthimmerland.
et stærkere og bredere turismesamarbejde
Der startes mange nye danske virksomheder hvert år
Rekruttering til Nyborg kommune – er der et problem?
Rekruttering til Kolding kommune – er der et problem?
Rekruttering til Assens kommune – er der et problem?
Rekruttering til Kerteminde kommune – er der et problem?
Rekruttering til Vejen kommune – er der et problem?
Rekruttering til Ærø kommune – er der et problem?
Energierhvervsanalyse
Præsentationens transcript:

Turismen i Tønder Kommune Nu – og i fremtiden Turist- og udviklingschef Bodil Glistrup Rømø-Tønder Turistforening

Overnatninger i lejede feriehuse Antal registrerede overnatninger i Tønder Kommune 2008 Nationalitet Alle overnatninger Overnatninger i lejede feriehuse Tyskland 822.000 590.000 Danmark 483.000 128.000 Holland 38.000 21.000 Norge 17.000 9.000 Sverige 14.000 5.000 Andre lande 20.000 8.000 I alt 1.394.000 759.000

Største marked er Tyskland: Tyskerne står for 59 % af alle overnatninger, og i feriehusene udgør de 78 %. Næststørste marked er Danmark.

VisitDenmark estimerer, at det samlede antal overnatninger/besøg i Tønder Kommune er på det dobbelte, nemlig 2,8 mio. Oveni de 1,4 mio. registrerede overnatninger lægger VisitDenmark nemlig private overnatninger og overnatninger på små hoteller etc., som ikke er med i Danmarks Statistiks tal, på 360.000 + éndagsbesøg (”antal gæstedøgn”) på 1,05 mio.

Finanskrisen har også ramt turismen Alt i alt var der i Tønder Kommune i 2009 597.000 overnatninger på hoteller, feriehoteller, campingpladser og vandrerhjem i 2009 – mod 634.000 i 2008. Det er en nedgang på 5,9 % - men for de samme overnatningsformer var der i hele Danmark et fald på 6,9 %. Tønder Kommune ligger altså på den rigtige side af landsgennemsnittet. Tallene for overnatninger i lejede feriehuse kommer først den 27. april, men alt tyder på et – efter omstændighederne – fint resultat i Tønder Kommune.

Økonomiske nøgletal for turismen i Tønder Kommune (Tal fra 2006, beregnet af VisitDenmark)   Samlet turismeomsætning: 880 mio. kr. Afledte skatter og afgifter: 270 mio. kr. Antal beskæftigede årsværk som følge af turismen: 1.446 Andel af beskæftigede i kommunen: 8,2 %

Andel i Region Syddanmark Hvem er turisterne i Tønder Kommune? Målgruppe Andel i Tønder Kommune Andel i Region Syddanmark Voksne 40+ uden børn 43 % 38 % Børnefamilier 34 % 58 % Unge 17-39 år 17 % - Den største gruppe er voksne uden børn. Analyser viser endvidere · at en stor andel rejser med venner (27 %). · at de voksne ofte er over 60 år (specielt de danske) · at familierne i Tønder oftere rejser med store børn

Effektiv markedsføring Når turismen i Tønder Kommune har klaret sig hæderligt i 2009, hænger det naturligvis sammen med den effektive markedsføring, som Rømø-Tønder Turistforening gennemfører – i samarbejde med mange gode kræfter i og uden for kommunen. Vi markedsfører os først og fremmest i Danmark og Tyskland, som jo er vores to helt store hovedmarkeder. Derudover er vi aktive i Norge, Sverige, Holland og Italien. Vi arbejder her først og fremmest sammen med Turistgruppen Vestjylland og VisitDenmarks kontorer i de pågældende lande.

Vores markedsføringsredskaber: Fyrtårns/imagemagasin Annoncering nationalt, regionalt og lokalt Messedeltagelse Pressearbejde og journalistbesøg Feriehuskatalog Et helt nyt initiativ:samarbejde med Billund Lufthavn.

Turistinformation og service Hjemmeside Turistbureauer SMS-service Informationsstandere Kompetenceudvikling, medarbejdere

Ny strategi- og handlingsplan frem til 2014 Nøgleord og værdier: Helårsturisme, der kombinerer strand og vand med det kulturelle bagland Naturværdier, bæredygtighed og miljøbevidsthed Autenticitet, kultur og historie Kvalitet i service, tilbud og kompetencer Fællesskab og samarbejde

Helårsdestination Tønder Kommune skal være en attraktiv turismedestination på helårsbasis. Vi skal bygge på vores unikke natur og mangfoldigheden af autentiske historier og skabe en vekselvirkning mellem havet og stranden og kulturen i baglandet. SVUF/Destination Sydvestjylland Syddansk Turisme: Internationale konferencer EU-projekt ”Vestkystturisme”

Interreg 4a projekt ”Vestkystturisme” Bevilling på 4,85 mio. kr. over 3 år Lead partner: Rømø-Tønder Turistforening Samarbejdspartnere: Turistgruppen Vestjylland Skærbæk Fritidscenter Wirtschaftsförderungsgesellschaft Nordfriesland Nordsee-Tourismus-Service

Interreg 4a projekt ”Vestkystturisme” 4 ”arbejdspakker”: Markedsanalyser: Hvorfor kommer turisterne til vestkysten – og hvorfor er der nogle, der vælger området fra? Erfaringsudveksling, kompetenceudvikling Produktudvikling, f.eks. Grænseoverskridende temaer og ruteforløb Kommunikation, f.eks. presse, annoncering, fælles ”landing page”

Hvad vil vi fokusere på i de kommende år? Arbejde i retning af helårsturisme. Det betyder bl.a.: Kombinere den traditionelle bade/kystferie med kulturelle oplevelser i baglandet, f.eks. busture fra Rømø til baglandet med guide efter fast køreplan og kalender. Det største fyrtårn er Nationalpark Vadehavet

Nationalpark Vadehavet Temaoplevelser i Vadehavet: Sort Sol, Grå Sol, Hvid Sol Kunstdestination Nationalpark Vadehavet Maritime oplevelser i Nationalpark Vadehavet

Hvad byder fremtiden på? Trendforskerne peger især på: Turisterne vil have den ægte vare - og til den rigtige pris Turisterne vil have individualiserede ferieoplevelser og vil gerne selv være med til at ”skræddersy” deres ferie DET PASSER GODT TIL TØNDER KOMMUNE - MEN VI SKAL NATURLIGVIS VÆRE KLAR OVER AT KONKURRENCEN ER ENORM. Konkurrencen er global; vi konkurrerer faktisk med hele verden

Der bliver ikke flere turister at tage af… Men der bliver flere ældre og færre unge – og i Tønder Kommune har vi i forvejen godt fat i de lidt ældre par uden børn

Med National-parken og vore øvrige fyrtårn har vi i Tønder Kommune gode chancer for at rykke fra 1. division og op i superligaen i dansk turisme