Kerneårsagsanalyse - kort beskrivelse af metoden

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Sekretariatet for Lægelig Videreuddannelse
Advertisements

Psykiatrisk patient dør af lungeemboli efter bæltefiksering
Journalaudit - en metode til kvalitetsudvikling i almen praksis
Lov om patientsikkerhed Legale aspekter
[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Resultater og opfølgningsmuligheder for LUP 2009 – kommunikation og patientinddragelse Specialkonsulent Trine Østerbye Web- og kommunikationsmedarbejder.
Den Danske Kvalitetsmodel
Set fra sundhedspersonens side
Første gang du logger på, skal du bestille ny adgangskode her
Læringsstile og lektier
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Arbejdspladsudvikling
Kejsersnit forsinkes pga kommunikationsproblemer
(1 – 1½ times oplæg og dialogøvelser)
06.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Brug Oversigt, principper og teknikker Kapitel 6.
Merlivs seminar 27. August 2008
Hændelsesanalyse - kort beskrivelse af metoden
Metoder til organisatorisk brugerinddragelse
Patientsikkerhedsrunde - et ledelsesredskab
Patientsikkerhedsrunde - et ledelsesredskab
Patientsikkerhed og klinisk biokemi
Modul C Kommunikation Referencer til de enkelte redskaber findes i bilag 1 i ’Sikker Mundtlig Kommunikation. Baggrund, begreber og litteratur’
Patientsikkerhed
Fejl i medicinanamnese medfører lungeødem
’Pårørende Empowerment’ Sundhedsfagligt Forum torsdag den 30. maj 2013
Økonomiske kompetencer
Leder APV v/ arbejdsmiljøkonsulent Maj-Britt Stobberup
Dødsfald efter leverbiopsi
Iltbeholder suget ind i MR-skanner Hændelse med medicinsk/medikoteknisk udstyr.
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004
Overdosering med blodtryksmedicin i forbindelse med dosisdispensering
Det uhensigtsmæssige uddannelsesforløb Mellem 3-10 %, ny undersøgelse i Århus 6,8 % Ikke forskel på køn Ikke forskel på alder Ikke forskel på speciale.
Vulvektomi på den forkerte side
Usystematisk patientinformation ved overflytning
Introduktion til opgaveskrivning
Analyse af genindlæggelser indenfor 30 dage efter udskrivning på Psykiatrisk Center Nordsjælland Opgørelse over 2012 Centerledelsen, maj 2013.
Håndtering af utilsigtede hændelser på Århus Universitetshospital, Skejby og erfaringer fra Klinisk Biokemisk Afdeling Else Marie Vestergaard Afdelingslæge,
Brand og ildspåsættelse
Haderslev Kommunes Alkohol- og Misbrugspolitik
Dansk Sygeplejeråd Kreds Syddanmark Patientsikkerhed - Utilsigtede hændelser Anamarie Søgaard, Risk Manager, RN, SD, MI, Kvalitetssekretariatet, Rigshospitalet.
Kerneårsagsanalyser Kortere undervisningsoplæg eller indlæg på fx et personalemøde (30–45 minutter) DREJEBOG 2.
Jan Nielsen praktiserende læge Århus
En patient får forkert blod
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
Ed - fasen Lokal Politiet EN BESKRIVELSE AF PROBLEMET (f.eks. Belyse problemets karakter, og omfang,. Undersøge hvem der er/ kan være medinteressenter.
Frivillighed. Det handler om at give Samarbejde Være sammen med nye mennekser Lave frivilligt arbejde.
Skemaet er lavet som felter til indtastning af tekst
Oplæg til Praktiserende Fysioterapeuter
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Patientsikkerhed Møder i Samordningsudvalgene, planområdemøder.
Hvordan inddrages praksissektoren, og hvorfor er det vigtigt? Afdelingschef, cheflæge Hans Peder Graversen Kvalitet og Sundhedsdata.
Ledende overlæge Bjarne Rønde Kristensen Gynækologisk-Obstetrisk Afdeling Y Århus Universitetshospital, Skejby Mail:
Forløbsbeskrivelse for indkaldelse til og afholdelse af koordinerende møde Kontakt til borger – Kender borger tovholder?
Rapportering, afslutning og opfølgning Indhold: Evaluering af det objektive bevis Afslutningsmødet Rapportering og opfølgning Lektion 8.
Patient sikkerhed – fra sanktion til læring Teamlederne i ældreområdet NK
Dokumentstyringssystem Dokument formalia Håndtering af dokumenter Peter Jezek.
D0sisdispensering Læringssæt om temarapporten: Dosisdispensering - identifikation af utilsigtede hændelser og forslag til forebyggende tiltag Velkommen.
CASE: Udvikling af system til optimering af kassebemanding
Læring gennem registrering og indberetning
Præsentation for SUND d.26. september 2017
Risikovurdering Livet Forstås Baglæns - men må leves forlæns.
Møder i Samordningsudvalgene, planområdemøder
Eksterne samarbejdspartneres tilfredshed med samarbejdet med Psykiatrisk Center Nordsjælland Spørgeskemaundersøgelse efterår 2013 Oplæg på samordningsudvalg.
Metoden fælles beslutningstagning
Møder i Samordningsudvalgene, planområdemøder
Markedsmodning, proces
Interne survey som ledelsesværktøj
Princip for udarbejdelse af principper
Præsentation af IT-sikkerhedsfunktionen
Præsentationens transcript:

Kerneårsagsanalyse - kort beskrivelse af metoden 17-04-03 Kerneårsagsanalyse - kort beskrivelse af metoden Jv. Vejledningen i kerneårsagsanalyse for yderligere information.

Disposition Hvornår foretages kerneårsagsanalyser Forudsætninger for analysen Forløb før analysen De fire trin i analysen Tidsforbruget

Kerneårsagsanalyse – hvornår? Når en utilsigtet hændelse har haft alvorlige konsekvenser for patienten – medførte faktuel skade: Død eller varigt betydende funktionstab Når en utilsigtet hændelse potentielt kunne medføre skade for flere patienter Når der er et særligt læringspotentiale – ”det her er ikke godt for vores faglighed og omdømme”

Forudsætninger for analysen Altid en person med beslutningskompetence som mødeleder Altid frontlinjepersoner med i analysen, hvis de magter det. Ellers personer med tilsvarende arbejdsopgaver (Altid) interview af frontlinjepersoner, hvis de ikke er med i analysen Altid en risikomanager til dataindsamling, analyse og rapportskrivning

Før kerneårsagsanalysen En alvorlig utilsigtet hændelse er erkendt (rapporteret) Umiddelbare handlinger: stillingtagen til patientens fortsatte behandling fysisk materiale eller datamateriale sikres patient og/eller pårørende informeres (”first victim”) evt. opfølgning i relation til personalet (”second victim”) Ledelse / leder beslutter analyse: sammensætter team beslutter mødedatoer (2 møder af 1½ – 2 timer)

Før kerneårsagsanalysen RM udarbejder udkast til faktuelt forløb (flowdiagram og/eller tekst) ud fra datagrundlaget (rapporteringen, patientjournal, skemaer m.v.) Interviewer evt. frontlinjepersoner Teamet mødes hurtigst muligt efter hændelsen: Et neutralt mødested Uden afbrydelser – ingen telefoner Indenfor en fast tidsramme

Kerneårsagsanalyse Teamet introduceres til metoden Trin 1 Kerneårsagsanalyse Teamet introduceres til metoden Evt. aftales ”spilleregler” for fortrolighed Teamet drøfter udkast til faktuelt forløb – tilføjer eller sletter detaljer Teamet godkender det faktuelle forløb RM noterer alle kommentarer

Trin 1 Kerneårsagsanalyse Med afsæt i det faktuelle forløb anlægger teamet ”et helikopterperspektiv” på hændelsen: undrer sig / kommer med ”hv-spørgsmål”. alle udsagn noteres på en tavle eller flipover (smart board) Udsagnene ordnes i forhold til problemområder Problemområderne prioriteres – ”hvad handler det her egentlig om?”

Kerneårsagsanalyse Trin 2 Risikomanager: Redigerer faktuelt forløb Ordner datagrundlag mhp. mønstre og tendenser Analyserer data i dybden hvilke problemer kan uddrages = ”hullerne i osten” Identificerer mulige kerneårsager hvordan kunne det ske? = ”kæden af huller i osten” Inddrager relevante retningslinjer, procedurer etc. Inddrager relevant litteratur Udarbejder udkast til rapport: Det godkendte faktuelle forløb Forslag til kerneårsager

Kerneårsagsanalyse Trin 3 Teamet mødes igen: Godkender det faktuelle forløb Gennemgår og præciserer forslag til kerneårsager En kerneårsag er den kæde af faktorer, der pga. særlige omstændigheder på det pågældende tidspunkt, kombineret med huller i sikkerhedssystemerne medførte den utilsigtede hændelse Teamet udarbejder forslag til handlingsplan Handlingsplanen adresseres – ”hvem, gør hvad til hvornår”

Kerneårsagsanalyse RM redigerer rapporten Trin 4 Kerneårsagsanalyse RM redigerer rapporten Sender rapporten til endelig godkendelse i teamet (pr. mail eller evt. på et møde) Sender rapporten til formel godkendelse i organisationen Afslutter sagsbehandling lokalt og i relation til formelle krav Handlingsplanen føres ud i livet Effekten af handlingsplanen bliver evt. vurderet

Rammer for rapporten Kerneårsager – typisk to til tre i en analyse er beskrevet: Som en kæde af begivenheder, der fastholder systemperspektivet Uden brug af negative ord og vendinger Uden adressering til individniveau Ingen cpr.numre eller andre data, der kan identificere patienten Kerneårsagsanalyserapporten er ikke en del af patientjournalen, da den omhandler arbejdstilrettelæggelse og sikkerhedssystemer Ingen navne eller andre data, der kan identificere de involverede fagpersoner

Tidsforbrug Møder i teamet 1½ – 2 timer x 2 x antal deltagere Risikomanagerens tidsforbrug (min. 20 timer): x antal timer til sagsbehandling (forberedelse, koordination, evt. forberedende møder, formidling m.v.) x antal timer til evt. interviews x antal timer til litteratursøgning x antal timer til analyse og rapportskrivning