Målgruppeanalyse Kategorisering 2.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Virksomhedens interessenter
Advertisements

At forholde sig professionelt Anne Skov
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
PERSONAS – ET EKSEMPEL Isabella, 35 år Akademiker Gift med Bernt
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet januar 2009 Målgruppeanalyse Målgruppeanalyse INTRODUKTION TIL FAGET.
Caseoplæg om Facebook.
LinkedIn Intro.
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
A&B ANALYSEs Danmarkspanel - Foreningen ”Odinstårnet” -
Borgernes barrierer for brug af IT
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Arbejdspladsudvikling
Vi gennemførte en række interview ifm
Henriette Lungholt Uge Kreative metoder.
Unge & IT. Kampagne og rekruttering af rollemodeller.
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet februar 2009 Målgruppeanalyse Målgruppeanalyse Kompleksitet, relevans og tillid.
Sprog/billeder på Internettet
Iværksætteri: Af Thomas Buhelt..
Målgruppeanalyse Kategorisering.
ART GALLERIES Gruppe 4.
Anvendelsesorienteret undervisning i Region Syddanmark
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
Kvantitative metoder
+ FORBRUGERNE OG LANDBRUGET: HVAD GIK GALT? Henrik Byager Kommunikationsrådgiver Planteavlerdagen 1.
Kommunikation.
Kommunikation / it.
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet august 2008 Målgruppeanalyse Målgruppeanalyse Introduktion til faget.
Dansk med it © Duncker & Ruus DIT-systemet Dansk med it Generel præsentation for studerende Dorthe Duncker og Hanne Ruus Institut for Nordiske Studier.
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Titeldias (uden baggrundsfarve) Husk at vælge korrekt layout for hvert dias: Klik med højre musetast på dias i ruden til venstre i skærmbilledet og vælg.
Sociologi – Individ og samfund
Sammenligning af to grupper – kapitel 7
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet september 2008 Målgruppeanalyse Målgruppeanalyse Kompleksitet.
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet OPFRISKNING AF BEGREBER FRA DAG 1 August 2011.
Dansen omkring handicapbegrebet
Hvad er målgruppeanalyse
Kommunikationsplanlægning – herunder målsætninger mm.
TEMA-EVENT OM KØN, KROP OG KOMPETENCER KØBENHAVNS UNIVERSITET 17/11/2010 Uniformerede mænd og maskuliniteter.
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2009 Målgruppeanalyse Målgruppeanalyse Metode 4 Farer og fejlkilder.
Leder af Frivilligcenter Aarhus
VEJEN TIL DEN GODE LINKEDIN PROFIL
Informations- kampagne om unødvendig kemi. Formål med mødet  Orientere om  Kampagnens baggrund  Målgruppe  Ønsker til form  Budskaber  Formalia.
Netværksmøde for praktikere. Inden man går i gang med DDB Den typiske process: Planlægning/Design/Produktion/Lancering Vi starter midt i produktiondelen.
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet februar 2009 Målgruppeanalyse Målgruppeanalyse Kategorisering.
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet April 2009 Målgruppeanalyse Målgruppeanalyse OPSUMMERING.
Et mærkeligt skib.
MANGLER BØRN GRÆNSER – eller mangler de voksne?
1 & 2 lektion: Samfundet og samfundsfag – hvad er det?
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet september 2008 Målgruppeanalyse Målgruppeanalyse Kategorisering 2.
Livsstilsanalyse i Danmark
INNOVATION I FAGENE - KONFERENCER ÅRHUS OG FREDERIKSBERG SEPTEMBER 2014 MEDIEFAG.
Service Action Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 ”Servicejournalistikkens opgave er at levere livshjælp til det moderne.
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet februar 2005 Formidling på Nettet Målgruppen i formidlingen på nettet.
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet BEGREBER TIL HATTETRÆK-ØVELSE Juni 2011.
Salg til det offentlige - Næsten det hele er sandt!
Specialeforsvar d. 25/ , IT-Universitetet København Mette Gamborg Jensen & Karina Kold Foldager STORYTELLING - Markedsføring af en kunstorganisation.
Økonometri 1: Dummy variable1 Økonometri 1 Dummy variable 24. marts 2003.
/ 30 ETNOGRAFIC FIELD METHODS - and their relation to design.
Kapitel 6: Teorier om social ulighed – fokus på funktionalismen og Bourdieus teori om social ulighed Ulighedens mange ansigter – perspektiver på social.
FISA – BATIBOUW Mia, Michelle, Pernille & Sofie CASE.
1 Målgruppeanalyse ITU forår 2011 Paul R. Metelmann.
Spørgeskemaundersøgelse – dfif.dk. Baggrund  Undersøgelsen er gennemført i perioden –  Undersøgelsen er gennemført som pop up på hjemmesiden.
Målgrupper og segmentering
Livsstilsanalyse i Danmark
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
SUF - gevinstrealisering
Virksomhedssamarbejde
Målgruppeanalyse Kategorisering 2.
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Præsentationens transcript:

Målgruppeanalyse Kategorisering 2

Plan for i dag Bourdieu om kategorisering Idealtyper som kategorier Gruppearbejde Opgave og litteratur til næste gang

Kompleksiteten http://chnm.gmu.edu/courses/magic/police/policework.html De gældende paradigmer Facebook klassekammerater – Måske fordi vi endnu ikke har modeller og teori, der kan beskrive og håndgribeliggøre sådan viden. Måske om 20 år, hvor vi så kan kigge tilbage.

At forenkle det komplekse Individet i de mange kontekster = komplekse mennesker: Hyper Individuelle Personer (Henrik Vejlgaard): HIP: En større og større gruppe af mennesker falder uden for de traditionelle segmenteringskasser. Derfor skal man ikke henvende sig til forbrugeren eller modtageren, men til forbrugeren/modtageren i forskellige eller bestemte situationer.

Bourdieu, Pierre og Wacquant, Loïc J. D. 1996: Refleksiv Sociologi. "Det er forbudt at forbyde noget som helst" Bourdieu, Pierre og Wacquant, Loïc J. D. 1996: Refleksiv Sociologi. Nogle gange vil Minervamodellen vise sig at være relevant, men andre gange vil anden slags kategorisering (eller mangel på samme) vise sig at være det mest hensigtsmæssige.

Bourdieu Bourdieus bud på en løsning: Kombination af en eller flere kapitalformer

Bourdieus bud på en løsning: Sociale kapital – målgruppens sociale liv, dvs. sociale baggrund og sociale kontakter. kulturelle kapital – målgruppens kulturelle liv, dvs. smag for kunst, uddannelse, opdragelse eller anden kulturel dannelse, der betinger ens præferencer og de valg man foretager. Symbolske kapital – målgruppens sprog og baggrundsviden, dvs. evnen til at beherske symboler, sprog og love som gælder indenfor det område der er tale om. Økonomiske kapital – penge og købekraft, dvs. ikke kun penge men også andre materielle ressourcer, man er i besiddelse af.

Bourdieus bud på en løsning: Dette betinger hvad folk synes er vigtigt/ikke-vigtigt, smukt/grimt, klogt/dumt højt/lavt, åndelig/materielt, fin/groft, let/tungt, frit/tvungent, bredt/smal, unikt/almindelig, lyst/mørk osv.

Max Weber: Magt og bureakrati (1922) Idealtyper Personas User scenarios Bruger scenarier Idealtypificeringer […] dens betydning består i å være et rent ideelt grensebegreb, som virkeligheten måles med i den hensikt å tydeliggjøre bestemte betydningsfulle empirisk foreliggende forhold, og som den empiriske virkelighet sammenlignes med. Max Weber: Magt og bureakrati (1922) At beskrive det komplekse på en enkel måde – med de fejlkilder det måtte indbefatte.

Idealtyper Konstruerede tankebilleder Karakteristika ved målgruppen Ikke (nødvendigvis) idealer - men ideel Kan være en gennemsnitsperson … men KAN også være en speciel person der illustrerer f.eks. produktets mangeartethed

Idealtyper - anvendelse Idealtypescenarier kan både anvendes til: beskrivelse af nuværende arbejdsgange og til beskrivelse af udkast til nye – evt. problematiske arbejdsgange. Respondentudvælgelse Beskrivelse af målgruppen som den er. Beskrivelse af produktets ideelle anvendelse. Beskrivelse af en problematisk anvendelse   Det vigtige er at der redegøres for brugerscenariets anvendelse og pointe

Produkter og idealtyper Informere Forandring/handling Salg Læring Underholdning Danne fællesskab (communities, fagligt, socialt) Andet?

Bagom Idealtyper Demografiske variable: Alder, bopæl, køn. Socio-økonomiske variable: Arbejde, indtægt, uddannelse, socialgruppe. Kulturelle variable: Etnicitet, seksualitet, subkultur, værdier, livsform og livsstil.

Viden om Idealtypen Indledende (kvantitativ) afdækning af den ønskede målgruppe: Fx via statistik fra Index Danmark (Gallup), Danmarks Statistik. Eller via kundedatabase. Kvalitativ uddybning og perspektivering af målgruppen: Fx gennem kunde- og ikke-kundeinterview, besøg på arbejdsplads, fokusgrupper, osv. Undersøgelse af de ”bløde” værdier. Som Christel Stormhøj I dagens lektie er inde på, bør forskeren gerne kombinere flere betragtningsmåder og metoder, når man undersøger målgruppens livsstil. Det er sjældent nok med f.eks. En spørgeskema, da folk vil have tilbøjelighed tila t svare som de tror det forholder sig, mens deres opførsel I praksis kan være anderledes. Derfor skal man vurdere hvordan holdninger og handlinger hænger sammen.

Viden om Idealtypen - Forslag til fokus Kapitalformerne Hvordan vurderes afsenderen Hvordan vurderer han/hun sig selv Hvordan vurderes mediet Hvordan bruges erfaring

Forslag til fokus: …og husk MAYA! Æstetisk orientering. Funktionel orientering. Indholdsmæssig orientering Viden om afsenderen – f.eks. ”hvad er afsenderens motivation?” Viden om sig selv – f.eks. ”hvad har jeg brug for?” Viden om den kommunikative sammenhæng. Institutionaliseret erfaring – f.eks. ”hvad er en søgemaskine?” Tillid som forankring – f.eks. ”tør jeg foretage en pengetransaktion?” Rekontekstualisering – udfyldning af huller. Relevans – f.eks. ”er sammensætningen af hjemmesidens indhold, funktionalitet og det grafisk-æstetiske udtryk relevant for mig?” Men derudover har vi oversigten, jeg har vist tidligere. Der er et par gengangere fra forrige slide. …og husk MAYA!

Idealtyper kan illustrere: Hvem er modtageren? (Alder, køn, kultur, status) Modtagerens informationsbehov og -niveau Modtagerens holdninger til emnet? Forudsætninger/barrierer hos modtageren

Idealtyper kan illustrere: Forskellige målgrupper til produktet? Presse, privatpersoner, potentielle økonomiske støtter, konkurrenter, politikere, organisationer og studerende. Er der overlap mellem hvad de skal bruge af informationer? Hvad er idealtypen interesseret i? Hvad slags sprog? Er han/hun interesseret i f.eks. billedmateriale, informationer om organisationens politiske tilhørsforhold, hvilke lande organisationen arbejder i, jobtilbud og diverse artikler? Kendskab til hjemmesiden. (Hvad findes der af udbytterige strategier til at udbrede kendskabet til hjemmesiden?)

- Forslag til beskrivelse: Idealtypens forløb med produktet - Forslag til beskrivelse: Eksponering (kendskab) Indledende opmærksomhed (første brug) Fortsat opmærksomhed (forventning tilgodeses) Forståelse (oplevelse af nytte) Erindring (positiv vurdering af erfaringen) Forstærkning (tages i videre brug).

Målret idealtypen Hvilket formål skal idealtypen tjene?! Hvilket motiv har forbrugeren for at vælge produktet? Hvordan hænger pris og kvalitet sammen? Hvor velovervejet er forbrugeren i købssituationen? Hvem skal læse idealtypebeskrivelsen? Kreative hjerner har brug for ’bløde’ og billedrige beskrivelser Teknikere og finansfolk har brug for ’kolde’ data Kunden har typisk brug for en mellemting Kan være en pointe, at skræddersy idealtypen til lige netop dem, der skal arbejde videre.

Den ideelle idealtype Er nøje tilpasset sit formål: Fremhæver det, der tjener formålet bedst Er kort og præcis, men også inspirerende og fuld af billeder Normalt fokus på kvalitative data, men kan indeholde kvantitative beskrivelser. Vær målgruppens talsmand Hvor meget skal forklares, og hvordan skal det forklares? Vurder hvad der er ’nice to know’ og ’need to know’.

Idealtyper MEN der er ingen formel – hver case skal behandles selvstændigt Forslag: Vær nysgerrig og åben Kombination helhedsforståelse fra fx livsstilssegmentering og detailanalyse af feltet Husk: Idealtyper skal ikke være nøjagtige og altomfattende... ... men forenklede, tendentiøse og inspirerende!

Link http://www.personas.dk/

Case: Fiat Stilo (BENTON & BOWLES) Fiat Stilo – Lanceringskampagne: Målgruppen er 30-55 år, bor primært i hus/rækkehus, deres indkomst ligger over landsgennemsnittet. De har børn – den yngre del af målgruppen har vuggestue-/ børnehavebørn – den ældre del af målgruppen har børn i skole- og gymnasiealderen. Kvalitet og miljø er interesseområder. Bil er en nødvendighed – i flere af husstandene er der to biler. Ferie er for størsteparten = bilferie, hvorfor en rummelig bil er altafgørende. Den ældre del af målgruppen er sandsynligvis mere praktisk orienteret og vil typisk vælge en 5-dørs, mens den yngre del med småbørn fortsat er mest til en smart bil – altså 3-dørs versionen. Målgruppen vil gerne ha’ meget bil for pengene, og de har en svaghed for små finesser og ny teknologi.

Case: Læger uden Grænser Læger uden Grænser – Indstik i ugeblad: Målgruppen er Alt for Damernes læsere.   Læseren er en kvinde i alderen 20-49 år, som: lever et aktivt liv, nyder at gå ud og er storforbruger af kultur er veluddannet og interesseret i både sig selv og omverdenen er travl, udadvendt og søger gerne udfordringer – udfordringer betragtes som en stor del af den personlige identitet er en kvalitetsbevidst forbruger, der er åben og modtagelig for impulser – og hun har råd til at følge dem, da hun og evt. familien har indkomster over gennemsnittet bor typisk i HT-området har økonomisk overskud til at give humanitærbidrag, men skal opfordres før, hun tager action.   Det er vigtigt, at dette indstik er meget følelsesmæssigt formuleret, så vi taler til de moderlige instinkter hos kvinderne!

Case: Alfa 147 Alfa 147 – Dansk lancering af ny model: Vi taler til primært til Kosmopolitterne, Parcellisterne og Karrierestarterne. De har høje indkomster, bor oftest i villa og er højtuddannede – husstanden har ofte to eller flere biler. Køberne af Alfa er stærkt overrepræsenteret på Sjælland (Frb. Kommune, Københavns amt, Frederiksborg amt og Roskilde amt) med en enkelt afstikker til Århus amt. Køberne er primært mænd – De elsker alle biler! Alfa er drengedrømme – Det lækre design appellerer til deres selvopfattelse som værende kendere af kvalitet. Alfa 147 – Dansk lancering af ny model: Kosmopolitten er ofte mellem 40 og 59 år. Kraftigt overrepræsenteret blandt selvstændigt erhvervsdrivende samt ledere. De er typisk storbymennesker og meget aktive mennesker. Parcellisterne er mellem 40 og 60 år og har større hjemmeboende børn. De er ansat inden for handel og service eller sidder i nøglepositioner i det offentlige. De bor i forstæderne. Karrierestarterne er mellem 20 og 30. De bor typisk til leje eller i andelslejlighed. De personlige og karrieremæssige ambitioner er store. De er med på den sidste nye teknologi. Bor typisk på Østerbro eller Frederiksberg. Det er en typisk Kosmopolit in spe.

Case: Kellogg’s Special K Overordnet kommunikationsmålgruppe – rationelt: Kvinder 20–40 år. De fleste bor i større byer. Generelt tænker de mere på sundhed og deres vægt. Udfra studier baseret på behov har man identificeret følgende adfærd i den gruppe, hvor der er flest fra Special K’s målgruppe: - De træner mere end andre - De kontrollerer deres vægt og fedt indtag mere i forhold til andre - De spiser mere frugt og grøntsager - De spiser morgenmad og anser det for et meget vigtigt måltid - De ser nyheder

Case: Kellogg’s Special K Overordnet kommunikationsmålgruppe – emotionelt: Shape conscious women age 20-40 – core 25 (Healthy Body Controllers & Full Till Lunch Health Seekers- from Need Studies) Female shape watchers (priority ‘healthy maintainers’ – those women who strive to control their body shape through everyday healthy eating) They “feel good” about themselves as a result of “looking good”. They feel they look good because they are healthy and have a body (shape) they are happy with. When they feel good about themselves they have a greater confidence to act the way they would like to act rather than the way they are expected to act

Litteratur til næste gang Kompendie:274-304 (Rogers) + ”Målgruppeanalyse”: Side 70-77

Øvelse Idealtyper: ØVELSE Vælg mindst 2 af følgende i forhold til jeres projekt – eller formuler selv hvad idealtyperne skal illustrere. Respondentudvælgelse Beskrivelse af målgruppen som den er (gerne flere typer). Beskrivelse af en realistisk ideel anvendelse af produktet (fra start til slut). Beskrivelse af en realistisk problematisk anvendelse (fra start til slut).