v/Niels-Anders Nielsen, Centerleder Center for Grøn Transport Gas til transport v/Niels-Anders Nielsen, Centerleder Center for Grøn Transport
Center for Grøn Transport Trafikstyrelsens Center for Grøn Transport blev etableret i forbindelse med aftalen om en Grøn Transportpolitik i januar 2009. Center for Grøn Transport fungerer som et kompetencecenter, der skal sikre synergien mellem regulering og udviklingsopgaver. Udviklingsopgaverne blev tilført gennem en bevilling på 284 mio. kr. til konkrete CO2-initiativer, som er fordelt over årene 2009 til 2013.
Målsætning Arbejde for en grønnere transportsektor Opbygge et viden- og kompetencecenter Sikre synlige og målbare resultater med fokus på konkrete CO2-reduktioner
Centrets initiativer ”Kør Grønt” kampagner og kampagne om energimærkning af biler Anbefalinger om offentlige indkøb af energirigtige biler Certificering af grønne transportkommuner og transportvirksomheder Krav til mere energieffektive taxier Der er igangsat 25 demonstrationsforsøg om mere energieffektive transportløsninger. Se mere www.trafikstyrelsen.dk – Grøn Transport
Igangsat tre gasprojekter Samlet tilskud ca. 13,5 mio. kr. Medfinansiering ca. det dobbelte Tre fyldestationer Begrænsede antal busser og lastbiler Det tager tid at komme i gang – køretøjer sættes i drift i 2013
Gasprojekt Arriva Go’ Bus: Forsøg med anvendelse af gas i bybusser i København. Projekt fra 1. ansøgningsrunde 5,5 mio. kr. i tilskud i 1. tilskudsrunde (tilsagn i foråret 2011) 750.000 kr. i 2. tilskudsrunde Status Planlægningsfase igangsat, regner med at påbegynde etablering af fyldstationer & lease gasbusser - De 4 busser forventes at komme på vejene i 2. halvdel af 2013
Gasprojekt Det Økologiske Råd/Københavns Kommune: Forsøg med gas i renovationsbiler. Projekt fra 1. ansøgningsrunde 1,4 mio. kr. i tilskud i 1. tilskudsrunde Tilsagn på 800.000 kr. i 2. tilskudsrunde Projektet fik tilsagn samtidig med Go’ Bus-projektet
Biogasprojekt Fredericia Kommune: Etablering af en fyldestation i forbindelse med et allerede eksisterende biogasanlæg samt forsøg med gas i bybusser. Projekt fra 2. ansøgningsrunde 5 mio. kr. Status Projektbeskrivelse ”næsten” opdateret primo 2013 Udbudsrunde afsluttet – Operatør valgt Busser kommer i drift i efteråret 2013
Fælles for projekterne anvendes CNG eller CBG CNG står for Compressed Natural Gas Komprimeres til ca. 200 bar Hyldevarer fra bilproducenterne LNG står for Liquified Natural Gas Nedkøling til -161 grader Celsius er gjort flydende. Større energitæthed – egnet til længere strækninger – fordampning. Der etableres ”demonstration/forsøg” bl.a. i Sverige der producerer tunge køretøjer. EU forslag til direktiv om miljøvenligt brændstof (clean fuel) Infrastruktur for el, gas og brint i 2020 For gas såvel for CNG og LNG i forbindelse med ”store” havne i DK Kbh. og Århus
Perspektiver ved danske demonstra-tionsforsøg med Natur/bio-gas Gasteknologi er markedsmoden og anvendes med forskelig baggrund i andre lande. Hvorfor igangsætte danske demonstrationsforsøg? Biogas er et attraktivt alternativ til fossil diesel til især den tunge transport, hvor det er vanskeligt at finde andre alternativer. Det er vigtigt at etablere et landsdækkende net af fyldestationer, der også vil skabe en korridor for kørsel med gaskøretøjer gennem Danmark.
Gas i transportsektoren? Fælles for ansøgningerne peges på – omkostningseffektivt i forhold til diesel og benzin.
Danske erfaringer Driftsfasen Praktiske erfaringer Myndigheder - værkstedsfaciliteter Drift og vedligeholdelse Motor med styret tænding Energiforbrug Miljøegenskaber – fælles måleprogram Passagerens oplevelse Biogas Produktion Opgradering – pris mv. Certifikater Fyldestation - etablering Lokalitet – egnet grund ved N-gas nettet Tilladelse fra myndigheder (erfaringer fra biodiesel) Teknik og funktion Pris -mange forskellige bud i ansøgninger Biler – anskaffelse Priser Oplæring og uddannelse af personale Fælles opsamling af erfaringer med sammenlignelige data.
Andre forhold -lokalt miljø Euro VI normen, som gælder fra 2014 medfører at diesel og gas har samme niveau Ved indfasning af nye busser og lastbiler igen væsentlig forskel på lokal emission – partikler og NOx.
Støj - ja måske! Energiforbrug - CO2- udslip Forbrænding af naturgas ca. 20 lavere CO2- udslip Diesel versus gas ikke den store forskel CO2 fortrængningen ”spises” da CO2 fordelen stort set udlignes af gasmotorens dårligere virknings-grad – 7% biodiesel iblandet Benzin versus gas en fordel - 5% ethanol Nye teknologier på vej – dueal fuel - længere strækninger Det får vi belyst når resultaterne begynder at komme TS vil i efterårer samle interessenter
VE-direktiver tilpasses med samme bonus som fx el – certifikatsystem Biogas – bæredygtighedskriterier – lighed med fokus på biodiesel (RME)
Demonstration afgrænsede flåder – ”tunge køretøjer” Det er en vej til at få gasbiler i øjenhøjde – ligesom vi har demonstrationsprojekter med elbiler – fx Test en Elbil. Det er muligt at imødekomme økonomisk med de puljemidler der er til rådighed. Ny ansøgningsrunde – Forventet ansøgningsfrist 15. august. 41 mio. kr. – Det forvente at ”forligskredsen” øremærker midler til gas. Energiaftalen afsætter midler til infrastruktur.
Energi- og CO2 afgift i EUR/GJ Tyskland Energi- og CO2 afgift i EUR/GJ Naturgas Diesel Benzin Danmark 10,97 10,82 17,54 Litauen 6,55 8,32 13,22 England 6,53 18,40 20,33 Holland 4,66 11,67 21,87 Sverige 4,29 13,57 18,16 Tyskland 3,86 13,38 20,39 Portugal 2,78 10,04 17,75 Letland 2,65 9,08 12,39 Slovakiet 2,60 10,65 16,76 Cypern 9,09 10,93 Rumænien 8,33 10,95 Finland 2,51 10,03 19,09 Østrig 1,66 11,71 14,67 Slovenien 1,23 9,68 12,70 Spanien 1,15 9,12 12,93 Italien 0,08 13,01 18,67 Frankrig 0,00 11,80 18,47 Irland 12,83 Belgien 12,34 18,68 Polen 9,01 12,84 Tjekkiet 12,35 10,01 Malta 10,54 14,29 Estland 10,83 12,87 Ungarn 9,79 13,34 Luxemburg 8,91 14,14 Grækenland 11,35 20,40 Bulgarien 8,66 11,05 Afgifter på Naturgas
Markedet? Ca. 85.000 biler ud af 50 mio. biler svarende til 0,3% N-gas fyldestationer i Tyskland Ca. 85.000 biler ud af 50 mio. biler svarende til 0,3% Der er ca. 1.000 fyldestationer – svarende til 85 biler pr. fyldestation! Det er spørgsmålet om hvad der får en omstilling i gang.
Varmt emne Mange aktører i spil før det kan lykkes (stat, regioner, kommuner, transportudbydere, bilproducenter og energiselskaber). Megen lobby og stort fokus på gas mange konferencer og meget debat. Forsøgene kan bidrage med fakta. Erfaringer og fakta samt analyser spilles ind i det netværk, som er på vej i et samarbejde med TINV, Energistyrelsen og Trafik-styrelsen.