v/Niels-Anders Nielsen, Centerleder Center for Grøn Transport

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
Advertisements

FREMTIDENS LEVENDE LABORATORIUM Thomas Hune, Insero Software.
Gasdrift af busser – tid til at komme frem i bussen?
v. Konsulent Martin Mogensen 25.Oktober 2012
Et fremtidsscenarie for gas i vejtransport i Danmark Skive, 31
Landscentrets aktiviteter på bioenergi
Fremtidens energiplanlægning
Hvad betyder omlægning af transport til gas For CO2 reduktion?
Naturgas Fyns vision - omstilling frem mod 2050
Chaufførfaglærerkonference 2013
Fundraising Jakob Ugelvig Christiansen
REnescience & Amagerforbrænding
Nye globale krav til virksomheder og regional udvikling Jan Hylleberg Adm. direktør Vindmølleindustrien.
Præsentation af Fredericia Spildevand
CO2-reduktioner gennem energibesparelser i erhvervslivet Christian Stege, Energistyrelsen IDA Energi den 26. januar 2010.
Energy Day Hans Peter Slente 22.nov. 12 Eksport af energiløsninger Hans Peter Slente Branchedirektør DI Energibranchen.
Kampagneopstartsmøde ”Fællesoffentlig kampagne om overgangen til obligatorisk digital kommunikation med det offentlige, 2013”
Carbon 20, Herning Coach Janne Uldall 19. juni 2012
Beboermøde
Infrastruktur om gasstationer - Partnerskab mellem Fredericia kommune, Tide busser og Bionaturgas Danmark.
NORDHAVN ENERGIPARTNERSKAB
v/ Andrew Kjærulff Maddock
Målsætninger på klima- og energiområdet
DONG Energy 85/15 Jakob Askou Bøss Vice President DONG Energy
Klimapolitik: Kommer den bilbranchen ved?
INDHOLD Hvordan virker brændselsceller
ITB 2009 Grøn it Mere effekt end du tror …. ITB 2009 It – den ny klimahelt … It har potentiale til at blive klimahelt 2% brug af verdens energi, 5 gange.
Projekt Tønder Biofuel
Forgasning af affald og biomasse
Møde i Danmarks Vækstråd den 1. juni 2007
Spørgeskemaundersøgelse. ­Møde i Elbilsnetværket, 4. maj 2011 ­v/Niels Frees.
BIO-DIESEL.
SÅDAN LIGGER LANDET… - tal om landbruget 2011.
Biogasrejseholdet Borgermøde i Brande den 20. oktober 2014
Hvem er NGF Nature Energy Månsson?
Kapittel 9 Klima forandringer. Klimaet forandre sig  Drivhusgas forbruget stiger næsten i alle lande  I udviklningslandene stiger co2 udslippet især.
Konference om Grøn Transport DI – den 25. november 2009 CO 2 -tiltag her og nu Center for Grøn Transport v/centerleder Niels-Anders Nielsen Konkrete tiltag.
Vedvarende energi og energioptimering – muligheder og udfordringer? Marts 2013.
1 ISS – Carbon Hvorfor ISS i Carbon 20? 2 Dialog med kunder der prioriterer miljø Inspiration til det fortsatte arbejde med udvikling af.
En ny strategi for transportforskning Workshop - Trafikdage i Aalborg 28. august 2006.
Mindre CO 2 fra transporten Et V-oplæg om reduktion af CO 2 udledningen fra transport – med omtanke.
VE til procesordningen Hjallerup Fjernvarme Temadag 11. december 2014
Stedet som indgang til digital forvaltning
Forslag Energi 2020 – Lemvig Kommune % VE i 2020
Oplæg på workshop om teknologisk udvikling Procesindustriens årsmøde d. 26. marts 2006 Susanne Kuehn Hvordan møder en energitung virksomhed samfundets.
EU’s klimapolitik. Dagens program 1.EU og de internationale forpligtelser 2.Handel med CO2-kvoter 3.Aktører 4.Energi 5.Overordnede spørgsmål.
 Kommunalreformen, alle regioner og kommuner skal være medlem af et trafikselskab  Gl. Århus Amt og Gl. Ringkjøbing Amt havde ikke noget trafikselskab.
22 år med succes med biogas til kraftvarme Lemvig Kommune Danmark
Velkommen Styrk erhvervsklimaet i Viborg 17. marts 2015
Ole Michael Jensen SBi/Ålborg Universitet Energisparerådet
Udledninger og råderum
© 7 januar 2007 –Claus Felby 1 Biobrændsler, hvor langt er vi og hvor langt kan vi nå? Claus Felby Skov & Landskab, KU.
Regeringens politik med hensyn til biobrændstoffer i transportsektoren Den 11. januar 2006 Kontorchef Claus Andersen, Energistyrelsen.
3. December 2009 Møde i elbilsnetværk For en bæredygtig transport Center for Grøn Transport v/Centerleder Niels-Anders Nielsen.
Praktiske erfaringer med elbiler PRIMES temadag 6. oktober 2015 Tomas Sander Poulsen.
Indkøb af elbiler Temadag – PRIMES 6. oktober 2015 Tomas Sander Poulsen.
Elbilnetværksmøde for kommuner og regioner, 30. september 2014 Nyt fra ENS og TS 10:00 – 10:20 TS & ENS Bordrunde 10:20 – 11: 10 En kommunes historie 11:10.
Arriva Danmark de bedste rejseoplevelser i den kollektive trafik Tid til at komme frem i bussen? Anvendelsen af og forventninger til gasbusser i Arriva.
Erfaringer med brintbiler Trafikstyrelsen og Energistyrelsens elbilnetværk for kommuner og regioner 30. September 2014 » Birte Busch Thomsen » Projektleder.
1. KBH Udfordringen »Fra 0 % til 100 % på 15 år »Fra 0 % til 20 % på 5 år »Fra 20 % til 100 % på 10 år »Fokus på de smarte og væsentligste energi-
Elbiler i fleksible flåder Status for udviklingen.
1 Blue Corridor NGV Rally 2013 administrerende direktør Susanne Juhl.
Christian Ege, sekretariatsleder Biogas og bæredygtighed N&L-kommissionen Det Økologiske Råd.
Michael Rask & Claus Lewinsky Elbilnetværksmøde Tirsdag d. 27. marts.
Nyt fra Energistyrelsen Victor Hug, Energistyrelsen, 23. april 2015.
Gas i transport: element i roadmap for en fossilfri transportsektor inden 2050 Temamøde om gas i transport, 9. oktober 2013 v/ Tine Lund Jensen, kontorchef,
Temamøde 3: Strategisk energiplanlægning i kommunerne Bjarne Juul-Kristensen, Energistyrelsen, d. 14. april 2011.
Status på CO2-neutral landtransport på Bornholm
Center for Grøn Transport v/centerleder Niels-Anders Nielsen
Energiens infrastruktur – ejerskab og demokrati
Præsentationens transcript:

v/Niels-Anders Nielsen, Centerleder Center for Grøn Transport Gas til transport v/Niels-Anders Nielsen, Centerleder Center for Grøn Transport

Center for Grøn Transport Trafikstyrelsens Center for Grøn Transport blev etableret i forbindelse med aftalen om en Grøn Transportpolitik i januar 2009. Center for Grøn Transport fungerer som et kompetencecenter, der skal sikre synergien mellem regulering og udviklingsopgaver. Udviklingsopgaverne blev tilført gennem en bevilling på 284 mio. kr. til konkrete CO2-initiativer, som er fordelt over årene 2009 til 2013.

Målsætning Arbejde for en grønnere transportsektor Opbygge et viden- og kompetencecenter Sikre synlige og målbare resultater med fokus på konkrete CO2-reduktioner

Centrets initiativer ”Kør Grønt” kampagner og kampagne om energimærkning af biler Anbefalinger om offentlige indkøb af energirigtige biler Certificering af grønne transportkommuner og transportvirksomheder Krav til mere energieffektive taxier Der er igangsat 25 demonstrationsforsøg om mere energieffektive transportløsninger. Se mere www.trafikstyrelsen.dk – Grøn Transport

Igangsat tre gasprojekter Samlet tilskud ca. 13,5 mio. kr. Medfinansiering ca. det dobbelte Tre fyldestationer Begrænsede antal busser og lastbiler Det tager tid at komme i gang – køretøjer sættes i drift i 2013

Gasprojekt Arriva Go’ Bus: Forsøg med anvendelse af gas i bybusser i København. Projekt fra 1. ansøgningsrunde 5,5 mio. kr. i tilskud i 1. tilskudsrunde (tilsagn i foråret 2011) 750.000 kr. i 2. tilskudsrunde Status Planlægningsfase igangsat, regner med at påbegynde etablering af fyldstationer & lease gasbusser - De 4 busser forventes at komme på vejene i 2. halvdel af 2013

Gasprojekt Det Økologiske Råd/Københavns Kommune: Forsøg med gas i renovationsbiler. Projekt fra 1. ansøgningsrunde 1,4 mio. kr. i tilskud i 1. tilskudsrunde Tilsagn på 800.000 kr. i 2. tilskudsrunde Projektet fik tilsagn samtidig med Go’ Bus-projektet

Biogasprojekt Fredericia Kommune: Etablering af en fyldestation i forbindelse med et allerede eksisterende biogasanlæg samt forsøg med gas i bybusser. Projekt fra 2. ansøgningsrunde 5 mio. kr. Status Projektbeskrivelse ”næsten” opdateret primo 2013 Udbudsrunde afsluttet – Operatør valgt Busser kommer i drift i efteråret 2013

Fælles for projekterne anvendes CNG eller CBG CNG står for Compressed Natural Gas Komprimeres til ca. 200 bar Hyldevarer fra bilproducenterne LNG står for Liquified Natural Gas Nedkøling til -161 grader Celsius er gjort flydende. Større energitæthed – egnet til længere strækninger – fordampning. Der etableres ”demonstration/forsøg” bl.a. i Sverige der producerer tunge køretøjer. EU forslag til direktiv om miljøvenligt brændstof (clean fuel) Infrastruktur for el, gas og brint i 2020 For gas såvel for CNG og LNG i forbindelse med ”store” havne i DK Kbh. og Århus

Perspektiver ved danske demonstra-tionsforsøg med Natur/bio-gas Gasteknologi er markedsmoden og anvendes med forskelig baggrund i andre lande. Hvorfor igangsætte danske demonstrationsforsøg? Biogas er et attraktivt alternativ til fossil diesel til især den tunge transport, hvor det er vanskeligt at finde andre alternativer. Det er vigtigt at etablere et landsdækkende net af fyldestationer, der også vil skabe en korridor for kørsel med gaskøretøjer gennem Danmark.

Gas i transportsektoren? Fælles for ansøgningerne peges på – omkostningseffektivt i forhold til diesel og benzin.

Danske erfaringer Driftsfasen Praktiske erfaringer Myndigheder - værkstedsfaciliteter Drift og vedligeholdelse Motor med styret tænding Energiforbrug Miljøegenskaber – fælles måleprogram Passagerens oplevelse Biogas Produktion Opgradering – pris mv. Certifikater Fyldestation - etablering Lokalitet – egnet grund ved N-gas nettet Tilladelse fra myndigheder (erfaringer fra biodiesel) Teknik og funktion Pris -mange forskellige bud i ansøgninger Biler – anskaffelse Priser Oplæring og uddannelse af personale Fælles opsamling af erfaringer med sammenlignelige data.

Andre forhold -lokalt miljø Euro VI normen, som gælder fra 2014 medfører at diesel og gas har samme niveau Ved indfasning af nye busser og lastbiler igen væsentlig forskel på lokal emission – partikler og NOx.

Støj - ja måske! Energiforbrug - CO2- udslip Forbrænding af naturgas ca. 20 lavere CO2- udslip Diesel versus gas ikke den store forskel CO2 fortrængningen ”spises” da CO2 fordelen stort set udlignes af gasmotorens dårligere virknings-grad – 7% biodiesel iblandet Benzin versus gas en fordel - 5% ethanol Nye teknologier på vej – dueal fuel - længere strækninger Det får vi belyst når resultaterne begynder at komme TS vil i efterårer samle interessenter

VE-direktiver tilpasses med samme bonus som fx el – certifikatsystem Biogas – bæredygtighedskriterier – lighed med fokus på biodiesel (RME)

Demonstration afgrænsede flåder – ”tunge køretøjer” Det er en vej til at få gasbiler i øjenhøjde – ligesom vi har demonstrationsprojekter med elbiler – fx Test en Elbil. Det er muligt at imødekomme økonomisk med de puljemidler der er til rådighed. Ny ansøgningsrunde – Forventet ansøgningsfrist 15. august. 41 mio. kr. – Det forvente at ”forligskredsen” øremærker midler til gas. Energiaftalen afsætter midler til infrastruktur.

Energi- og CO2 afgift i EUR/GJ Tyskland   Energi- og CO2 afgift i EUR/GJ Naturgas Diesel Benzin Danmark 10,97 10,82 17,54 Litauen 6,55 8,32 13,22 England 6,53 18,40 20,33 Holland 4,66 11,67 21,87 Sverige 4,29 13,57 18,16 Tyskland 3,86 13,38 20,39 Portugal 2,78 10,04 17,75 Letland 2,65 9,08 12,39 Slovakiet 2,60 10,65 16,76 Cypern 9,09 10,93 Rumænien 8,33 10,95 Finland 2,51 10,03 19,09 Østrig 1,66 11,71 14,67 Slovenien 1,23 9,68 12,70 Spanien 1,15 9,12 12,93 Italien 0,08 13,01 18,67 Frankrig 0,00 11,80 18,47 Irland 12,83 Belgien 12,34 18,68 Polen 9,01 12,84 Tjekkiet 12,35 10,01 Malta 10,54 14,29 Estland 10,83 12,87 Ungarn 9,79 13,34 Luxemburg 8,91 14,14 Grækenland 11,35 20,40 Bulgarien 8,66 11,05 Afgifter på Naturgas

Markedet? Ca. 85.000 biler ud af 50 mio. biler svarende til 0,3% N-gas fyldestationer i Tyskland Ca. 85.000 biler ud af 50 mio. biler svarende til 0,3% Der er ca. 1.000 fyldestationer – svarende til 85 biler pr. fyldestation! Det er spørgsmålet om hvad der får en omstilling i gang.

Varmt emne Mange aktører i spil før det kan lykkes (stat, regioner, kommuner, transportudbydere, bilproducenter og energiselskaber). Megen lobby og stort fokus på gas mange konferencer og meget debat. Forsøgene kan bidrage med fakta. Erfaringer og fakta samt analyser spilles ind i det netværk, som er på vej i et samarbejde med TINV, Energistyrelsen og Trafik-styrelsen.