Klassedannelser til Ansgarskolen 2014
Program Velkomst og intro Formål Skolebestyrelsens principper for klassedannelse Ansgarskolens handleplan Evt.
Dagens informationsmøde Formålet er: • At informere jer forældre om klassedannelser i forbindelse med fusion af Nørremarkskolen og Valdemarskolen 2014, så det er tydeligt, hvordan rammerne for arbejdet med at danne gode og velfungerende klasser er.
Skolebestyrelsens principper Mål: Det tilstræbes at gøre klasserne så socialt og fagligt velfungerende som muligt. Der tilstræbes et godt og udviklende læringsmiljø for børnene.
Klassesammenlægninger: Gennem processen forsøges at skabe størst mulig tryghed for den enkelte elev. Processen bør gennemføres med stor åbenhed og god information.
Følgende elementer indgår med forskellig vægtning efter elevernes alder: Lige store klasser Harmonisk fordeling af drenge og piger i klasserne. Kendte udfordringer Sociale relationer Pædagogiske hensyn Elevernes fremtidsplaner (overbygningen)
Skolelederen udarbejder efter samråd med det pædagogiske personale en procedure og orienterer hjemmene.
Skolebestyrelsens bemærkninger til processsen i 2014: Skolebestyrelsen har tillid til, at den bedste procedure foregår, når de pædagogiske medarbejdere varetager opgaven i henhold til skolebestyrelsens principper Det tværgående professionelle samarbejde, skolebesøg og fælles aktiviteter i foråret 2014 betragtes som en del af det forberedende arbejde med klassedannelser Børnenes involvering aftales på årgangene efter aftale med skolelederen Forældre bør oplyse til klasselærerne, hvis der er særlige forhold, som kan være af afgørende karakter for barnets trivsel I nye klasser skal der være børn fra begge de tidligere skoler
Hvordan? Årgangenes lærere på tværs af de to skoler samarbejder om klassedannelse for ”deres elever” Teamenes arbejde med klassedannelse foregår i overensstemmelse med skolebestyrelsens principper
Børn bliver involveret – og der vil blive fokuseret på børnenes alder, gode egenskaber hos sig selv, gode samarbejdsrelationer i nuværende klasse og mulige kendte relationer på genpartens skole Der er endnu ikke placeret lærere på de enkelte klasser, men vi vil arbejde med, at der kan bevares og deles viden i teamene, så vi kan leve op til skolebestyrelsens principper
Forældre skal i processen have mulighed for at udtale sig til klasselæreren, hvis der er særlige bekymringer eller forhold, skolen skal tage vare på i forbindelse med klassedannelse
Processens forløb