Få nye og anderledes ideer til din undervisning

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Sprogpakkens 6-dages kursus
Advertisements

Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Fordybelsesdag med fokus på konflikter
Danehofskolens værdigrundlag
Lederkonference Holdbar ledelse – i pædagogisk praksis
Om et øjeblik kommer du ind i en magisk verden....
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
24. november 2006 Lærerseminar Disposition •Soldaten i centrum •Vigtigt om læring •Din rolle i undervisningen •”Hvad vil jeg som skolechef tilbyde?”
Temadag om undervisningsmiljø
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Anerkendende refleksion
Roskilde Tekniske Skole
Da Gud skabte kvinden, var han kommet til den 6. dag med overarbejde.
Hvad gør livet så værdifuldt?
Hierarki for styringsredskaber
Det her talent foregår i nærheden af mig…
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
NDU Jan Jaap Rothuizen Pædagogik og etik NDU Jan Jaap Rothuizen.
1. Individuel start 3.1 Det bør være muligt at starte på kursus, når man har behov, uden at skulle vente til næste opstart.
Biblioteket som arena i viden- og oplevelsessamfundet
AT-1 - efterspil 2013.
” Hvorfor lige netop kristendom ? ”
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Arbejde i grupper med KIE-modellen
Anvendelsesorienteret undervisning i Region Syddanmark
Team 9 gruppe eksamen, evalueringsproces
Fnidderspillet Redder SPLID MODSTAND KRIG TOMGANG Anklager Offer.
Om et øjeblik kommer Du ind i en magisk verden!. Om et øjeblik...
Værkoplysninger: Til venstre: Niels Lergaard
1. november 2012Erling Birkemose Eksaminators rolle Censormøde 1. november 2012.
Dette diasshow er udarbejdet af:  Gitte Larsen  Charlotte Pedersen Fra O 27.
3. trin 2. trin 1. trin. 3. trin 2. trin 1. trin.
Hvad gør livet så værdifuldt?
Netværksmødet Professionelle relationer i tværfagligt samarbejde med kvalitet og effektivitet 2012.
Hvordan passer jeg på mig selv ?
En ny model for bibliotekernes rum
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Støvring den 11. september 2007
Pædagogisk Psykologi Forelæsningsnoter og andre praktiske oplysninger
Forståelse og fortolkning – Peter Nedergaard
Temaeftermiddag om design af sociale læringsmiljøer.
Birgitte Ravn Olesen, Kommunikation/RUC Hvorfor gør de ikke som vi siger?
Læring i et vejledningsperspektiv
Omgangstone og kollegialitet
Karl Tomms Spørgsmålstyper Coaching øvelse Frokost
Workshop 1 Forskningsprojektet Ind i undervisningsrummet på EUD.
- et forsøg på en analyse
Eksamen.
Udvidet problemformulering
Social- og sundhedshjælper retning
Pædagogik & kompetenceudvikling i SPIDO-forløbene Knud Erik Jensen, konsulent og underviser på SPIDO
Michael Elbo Ditte-Lene Betina
LANDSBYHAVEN OG KORNING SKOLE
Motiver, motivation og barrierer.
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 1. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Akutafdelingen På vej mod DNV Oplæg til gruppearbejde: Hvad gør vi først? Hvad gør vi siden?
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004 Måleovervejelser Overvejelser inden I beslutter jer for en måletype Præsentation af hovedmåletyper Oplæg til.
Læreprocesser i naturvidenskabelige fag - I erhvervsuddannelses-kontekster Ole Ravn Christensen Paola Valero Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi.
Symposium, Ministeriet for Børn og Undervisning, 5. november 2012
Word 2007 F-Niveau Lektion 1 Keld Hinsch.
Problemformulering En problemformulering er et sæt af åbne spørgsmål.
Læringsorienteret feedback og Den dynamiske årsplan
Hvordan skriver man sin afsluttende opgave?
Den Kreative Platform I TIK 3
Pædagogisk Rådsmøde F olkeskolereform 6. Februar 2014.
Kvalificeret selvbestemmelse i afdelinger. Dele viden Beslutte fælles mål Koordinere handling.
Kævlefolket - Et undervisningsforløb i skulptur
Trivselsmålingens resultater på vores skole
“Min nåde er dig nok, for min magt udøves i magtesløshed”
Præsentationens transcript:

Få nye og anderledes ideer til din undervisning Ved pædagogisk konsulent Mette Rold Center for Undervisningsmidler i Slagelse November 2007

3 påstande om pædagogik! Pædagogikken spejler et menneskesyn. Det fysiske rum spejler en pædagogisk tænkning! Kimen skal lægges.

Et bud på en pædagogik Statisk forståelseshorisont Antik Nu fundamentalistisk Dynamisk forståelseshorisont Antik Nu Et møde

Undervisningssituationen Dynamisk forståelseshorisont Evangeliet Fortolkeren Da-kontekst Nu-kontekst Det fremmede Det kendte Horisonter mødes Horisontsammensmeltning Horisontudvidelse vedvarende gyldighed virkningshistorie Med inspiration fra Gadamer ”Forståelsens historicitet som hermeneutisk princip”

Et bud på en pædagogik Æstetiske perspektiver analyse oplevelse ”Perspektiver på æstetiske læreprocessor” ved Hohr og Pedersen følelse oplevelse analyse

Det æstetiske er form, men en skabt og tilsigtet form! Kan udtrykke det usigelige, det som man ikke kan sætte ord på. Skaber mening og sammenhæng. Mennesket oplever sig som en del af denne verden. Metafysisk og religiøs oplevelse.

Det fysiske læringsrum Læringszoner og arenaer Hvordan er lokalet indrettet? Hvorfor er løsningen valgt? Hvilke muligheder findes?

Læringsrum – fysisk og psykisk Fordybelsesområde Selvstændigt arbejde Gruppearbejde Ansvar Envejskommunikation Lærerstyret ikke ansvar Samtalerum Dialog Fællesskab Ansvar

Æstetisk praktisk virksomhed Læseteater Billedsamtalen

Om at kunne se det, der ikke kan ses ! Onkel Finns billede

Til billedsamtalen De 4 spørgsmål Det kan jeg lide. Det kan jeg ikke lide. Det undrer mig. Det minder mig om.

Din pædagogik Hvad vil du opnå med din undervisning? Overvej ud fra din egen vision og læseplanen? Vær på vagt overfor ”Vi plejer at…”! Spørg altid dig selv HVORFOR? Hvad er årsagen til, at du netop gør det på denne måde? Hvad forhindrer dig i at gøre det på en anden måde?

”I oppdragelsen trer nemlig et fritt vesen et annet fritt vesen i møte med visse fordringer, og derfor må oppdrageren fra begyndelsen av prinsipielt ta den annens frihet med i betraktningen. Men å anerkjenne denne frihet betyr samtidig å si ja til oppdragelsen som et vågespill”. Otto Friedrich Bollnow, Eksistensfilosofi og pedagogikk, side 148