Fysioterapeutisk vejledning af forældre til præmature børn Vejledning i sansemotorisk stimulation Bolette Teglskov, Anette Stokbro Fysioterapeuter Århus Universitetshospital, Skejby Landssymposium i Neonatologi 2009
Baggrund Sen henvisning af præmature børn med motorisk forsinkelse Forespørgsler fra andre faggrupper i forhold til mulige tilbud til forældre til præmature børn Usikkerhed hos forældre til præmature børn
Målgruppe Børn født på Århus Universitetshospital, Skejby GA < 32. uge eller fødselsvægt <1500 g Hvis barnet har en blødning eller PVL, må der endnu ikke være konstateret synlige følger heraf
Metode Individuel vejledning 1-3 gange under indlæggelse Vejledning i mindre grupper efter udskrivelse med 2-3 mdr. interval
Mål for interventionen Overordnet mål: At barnet opnår en optimal sansemotorisk udvikling.
Delmål At motivere forældre og give dem forståelse for deres betydning i stimulering af barnets sansemotoriske udvikling At give forældre redskaber til at stimulere barnet sansemotorisk At give forældre redskaber til optimal håndtering af barnet i hverdagssituationer
Undersøgelse Vurdering af barnets sansemotoriske udviklingsniveau. Der vurderes på følgende parametre: Spontan lejring Motorik Tonus Kommunikation og samspil Hypersensitivitet
Intervention under indlæggelse Vurdering af barnets sansemotoriske udvikling Forældre instrueres og guides i sansemotorisk stimulation af deres barn herunder lejring og håndtering Forældre vejledes i, hvordan de kan hjælpe barnet i tilfælde af hypersensitivitet
Intervention ambulant Vurdering af det enkelte barns sansemotoriske udvikling Vejledning i forhold til stimulation Udveksling af aktuelle problemstillinger i gruppen Vejledning i forhold til hypersensitivitet
Status efter 2 år 50 børn, heraf har 3 kortvarigt fået ekstra individuel vejledning 2 er overgået til individuel fysioterapeutisk behandling 2 er overgået til børnepsykiatrisk afdeling p.g.a. ADHD og spiseforstyrrelse 2 børn er under udredning, obs. CP Der er behov for revidering af henvisningsprocedure
Nye mål og intentioner Mere skriftlig information til forældrene Undersøgelse af forældrenes udbytte af vejledningen Standardiseret test ved afslutning Udviklingsvurdering indtil skolestart