Er mit barn klar til skolestart ?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Advertisements

Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
Skoleparat LINDEHUSET - FORANDRINGSTEORIEN 2013
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Skoleparathed. Hvad er det?
Dialogisk læsning Hvorfor og hvordan.
Skoleparathed.
Krudtuglerne Krudtuglerne består af førskolebørn, dvs. de børn som skal i skole næste år. Personalet består af 1 pædagog og 1 medhjælper, i hverdagen er.
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Kastanjehaven - Sand Trivsels Agent Opsamlingsdagen 6. juni 2013
Bokstav børn.
Børns udvikling Af Sasja og Caroline.
Kids n’ Tweens, Leg og læring
Tryllefløjten tilbyder børnene kulturelle oplevelser indenfor drama, kunst, kulturhistorie og musik i børnehøjde i tæt samarbejde med kulturinstitutioner.
Min hobby Fornuftig og relevant tekst af emnet:
Velkommen til informationsaften
Jeg støtter barnet ved:
•Velkomst og præsentation • Skolens profil • At gå i børnehaveklasse • Struktur i SFO • At gå i SFO • Praktiske oplysninger • Tak for i aften.
Sprogtilegnelse d Ida Marie Holm.
Dialogisk læsning – Eksempler på spørgsmål
Hvordan kan man støtte sit barn i at blive skoleparat
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Velkommen til orienteringsmøde Torsdag d. 13. marts 2014
CASSIOPEIASTUEN TRIVSEL OG LÆRING. MORGENMAD Hygge og dialog!
- En rigtig god idé! Bevægelse i hverdagen på Høje Gladsaxe skole
Temaeftermiddag om design af sociale læringsmiljøer.
Krudtuglerne Krudtuglerne Krudtuglerne består af førskolebørn, dvs. de børn som skal i skole næste år. Personalet består af 1 pædagog og 1 medhjælper,
Et kærligt skub. Er det synd for børnene at de skal starte i skole? Er det en gave?
Hvad vej skal vi?. Unge Med Anden Etnisk Baggrund End Dansk UMAEBED.
Velkommen til Nordregårdsskolen
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier Læreplans.
Børns udvikling Tamim harise.
INDSKRIVNINGSMØDE.
Velkommen.
Lavet af Christine og Signe 8.C ESSAY. Beskrivelse Man inddrager sine egne meninger og tanker. Ved vi tænker over tingene, danner vi billeder oppe i vores.
Sprogets legeplads Sprogudvikling Højtlæsning og billedbøger
Røde Kors Årsmøde Psykolog Nina Wehmeyer Psykosocial støtte i Danmark
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Skoleparathed Sunds skole.
Børns udvikling Indholdsfortegnelse Finmotorik & grov motorik Vækst
Skolestart på Hillerød Vest Skolen
Præsentation af forårs-sfo
Dybkær Specialskole - ikke for ikke helt almindelige børn.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
HJÆLP TIL FAMILIER Lavet af: Sofie, Daniel G, Amr, Sophia.
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
Projekt ”Unge med psykiske vanskeligheder – overgang fra barn til voksen” Vingsted den 18.marts 2015.
Relations kompetencer
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
Kvalificeret selvbestemmelse i afdelinger. Dele viden Beslutte fælles mål Koordinere handling.
BØRNELINIEN Definition på kompetente børn og unge med særlige behov.
Fra børnehave til SFO/Skole Forældremøde Vindinge Børnehus/Vindinge skole 21. Oktober 2015.
Børns sprogtilegnelse Hvordan arbejder vi med børns sprog i Vejen Kommune?
Overgangen fra børnehave til SFO og skole Forældremøde i Børnehuset xxx xx september/oktober 2015.
Velkommen til Nordregårdsskolen Informationsmøde for forældre til 5-6 årige børn.
Krop og bevægelse 1. Halvår 2016 ? JUL JAN APR OKT JUN MAJ MAR FEB AUG SEP NOV DEC
Børnene kommer til tiden og har det nødvendige udstyr med
Hvorfor græder du, Lille Bjørn?
Velkommen til møde om førskolen 2017
Dagsorden Udviklingspsykologiske vilkår
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
EGU – hvad virker? EGU – et godt redskab til inklusion af unge til
Hvordan kan man støtte sit barn i at blive skoleparat
IKH Søskende som pårørende INSTITUT FOR KOMMUNIKATION OG HANDICAP
torsdag den 11. april 2019 Basen
Overgangen fra børnehave til SFO og skole
Præsentationens transcript:

Er mit barn klar til skolestart ?

Intellektuelt : Er parat til at lære. Er nysgerrig, dvs. opsøgende om ny viden. Har fantasi/er kreativ (problemløser, finder på nye lege). Fleksibel, kan omstille sig. Har gå-på-mod. Kan selv gå i gang med aktiviteter, og fuldføre dem. Kan forstå en kollektiv besked. Kan lytte til andre. Kan indgå i leg med andre, også i længere tid. Er selvhjulpen ifht. mad, toilet, tøj, sko, holde styr på egne ting. Kan koncentrere sig i længere tid. Eks. læse en bog, spille et spil færdigt.

Socialt og følelsesmæssigt: Har selvværd, tror på sig selv. Kan skabe og udvikle relationer til andre. Kan samarbejde, være en del af en gruppe. Kan mærke og give udtryk for egne følelser. Kan forklare sig i en konfliktsituation, hvad er der sket, osv. Kan sætte sig ind i andres følelser, tilsidesætte egne behov. Kan kommunikere, gøre sig forståelig. Kan klare forandringer og nye udfordringer. Har ikke hele tiden brug for en voksen omkring sig.

Sprogligt : Færdigudviklet sproglyd, taler rent. Besidde et passende ordforråd, så sproget forstås af andre. Almen viden, der giver baggrund for at forstå det man læser og taler om. Kan lytte og vente på andre, og tie når der er behov for ro i gruppen/familien. Har en korttidshukommelse af en sådan længde, at barnet kan opfatte både slutningen af en sætning og samtidig holde sammen på meningen.

Motorisk : Har en veludviklet motorik (eks. balance, finmotorik, mundmotorik) Kan eks. holde korrekt på en blyant og klippe med en saks. Barnet udfordres på sine sanser, bruger sig selv og sin krop. Eks. bærer selv sin taske, føler vægten på ryggen. Går ture, også lange. Cykler selv, kan lide at gynge og dreje rundt. Kan lide at have andre tæt på sig, ikke bare mor og far. Kaste og gribe en bold.

Skal mit barn starte i skolen nu – eller vente et år ? Hvis I er i tvivl, så lad tvivlen komme jeres barn til gode. Man kan komme for tidligt i skole, men ikke for sent. Lad børnene, især de meget unge børn, lege ”færdig” i børnehaven. At vente et år : kan være med til at styrke dit barns selvværd. Giver dit barn overskud til at klare svære situationer og undgå fiaskoer… Kan være bedre for dit barn end at starte i skole, fordi legekammeraterne skal.