Tegning som billedform der både er aktivitet og produkt

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
? Fra 1 til 10.
Advertisements

Leg og lektier Idéer til 2-4 piger Alder 4. klasse
Psykisk arbejdsmiljø.
Den 16.august 2010 Regionsgården
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Åbent bord Den Kreative Platform
Jeg er flyttemand Branchearbejdsmiljørådet for transport og engros
Jeg kører bus Branchearbejdsmiljørådet for transport og engros
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
Billedanalyse 1.Præsentation af billedet Indhold Materiale og teknik
Det skrå kast - dokumentation
Readymades / genbrugskunst
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Velkommen til Jeopardy: Trafiksikkerhed i Øjenhøjde
INTERPERSONEL KOMMUNIKATION MODEL 1 situation1situation 2 et sted i verden situation 3 tid K1 g1 g2g1 K2 g2 g1 K1 K2 P1 P2 C1 C2 S1: Cyl(g2) S2: Cyl(g2)
Kommunikation/IT eksamen
Lektor Rasmus Fink Lorentzen
Børn, bevægelse og motivation
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Kids n’ Tweens, Leg og læring
Introduktion til Det Praktiske Projekt Det Praktiske Projekt Udvikling og skriveproces.
Reservatet Kapitel 1: Reservatet - Virksomheden som et reservat
Forskellige collage teknikker Af Kirsten Hyldahl Pedersen
Computerens anatomi.
Formularer (Access, del 3)
The Sims2 Double Deluxe + Sims 2 Pets
Faglig læsning 2.
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
Lav en familie I skal nu i gang med at skabe en familie
Den lille forskel - der gør så stor forskel Kære familie og venner Selvom I alle kender til Daniels diagnose, så ved vi at det kan være svært helt at forstå.
mine observationer Filmanalyse af OK Gloser til filmen
Symbolismen Historisk tid ca – 1920, hvad kendetegner - ismen
I-Space Niels Henrik Helms, Knowledge Lab SDU. Projektet: Udfordringer i forhold til velfærdsteknologi: Hvordan skaber vi løsninger som både giver mening.
Modul 1 Rød løber (A). Spilleregler for dagen Ingen pauser Byrge, C. & Hansen, S. (2009). The creative platform: A new paradigm for teaching creativity,
Glaskursus Åse og Sanne
Praksisforløb i grundskolen klasse Billedkunst som uddannelses- og dannelsesfag Konference i Fællessalen på Christiansborg d. 21. april 2010 v/
- et forsøg på en analyse
Samarbejdsøvelse En lille øvelse, hvor man samtidig får lejlighed til at vise sin kreativitet.
Uligheder.
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
Indsæt foto: Klik på det lille fotoikon og vælg det ønskede foto i dialogboksen. Skift eksisterende foto: Klik på foto og brug derefter slettetasten til.
ER-diagrammer Hvad er det? Og hvad bruges det til?
J. Schirmer 26. oktober 2007 Portfolio Undervisning Læring Evaluering Dokumentation Jørgen Schirmer Nielsen.
Reklameanalyse Walkthrough.
Spillet er af adventure typen. Det skal foregå i real time 3D. Spillet foregår i en model af et eksisterende, velkendt bymiljø i København. Udtrykket skal.
INTERPERSONEL KOMMUNIKATION MODEL 1
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 3. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Det moderne gennembrud
REPRÆSENTATIONS-SYSTEM
Opgave af ren kreativitet… Kunst i det offentlige rum
Grafisk tryk Malene Brun Sabransky (LH230558). Min opgave  Optegning af skitse/mit rum på alm. Hvid papir  Optegning af skitse/mit rum på sort kardus.
Den Kreative Platform I TIK 3
Konference om mundtlige prøver PRØV! Et program til de mundtlige prøver.
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
Jeg kører truck Branchearbejdsmiljørådet for transport og engros
Jeg kører lastbil Branchearbejdsmiljørådet for transport og engros
Cooperative Learning i sprogfagene  Hillerød, Vejle og Aalborg Helle Kirstine Petersen.
Kontekst: Formålet er at lave en let overskuelig og hjælpsom guide til billedanalyse i 8. klasse. Målet er at eleverne skal opnå en god forståelse for,
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Undervisning/vejledning - Hvordan kan man gøre? 1.
MERETHE KLINT (UDVIKLING – FORANDRING – INNOVATION)
Abstraktioner.
Backgammon Formål: Du skal primært øve dig i brug af figurer i PowerPoint. Opgave: Lav et backgammon vha. figurer. Find et billede på Internettet af det.
WORKSHOP 2, Gribskov Kommune, 2017
Målestok forhold Lars Alexander Clark.
Skulderartroskopi Kikkertoperation i skulderen
Banner Emneuge KINA.
Jeg kører lastbil Branchearbejdsmiljøudvalget for transport og engros
Simulering af binomialforsøg
Præsentationens transcript:

Tegning som billedform der både er aktivitet og produkt Forløb: Tegning Tegning som billedform der både er aktivitet og produkt

Tegningens taksonomi Tegningens taksonomi af M. Massironis, hvor alverdens tegninger inddeles i ca. 20 kategorier Tegningerne er bl.a. inddelte efter de strukturelle komponenter: Primær komponenter: Disse har med det materielle og med det perceptuelle kognitive at gøre. Dvs.: tydelige linjer (tykke og klare) Sekundær komponenter: Disse er afhængige af tid, sted og kultur og tegnerens personlighed. Dvs. kulturbetinget kode

Tegningens taksonomi Tegningens taksonomi inddeles i to hovedgrupper: Figurativ/repræsentationstegning – dvs. den repræsentere noget der eksistere Abstrakt – noget der altså ikke eksistere Eksempel på kategorier som eleverne kan arbejde med: Operationeltegning : Eleverne skal for eksempel tegne hvordan de samler en fuglekasse. Taksonomisk tegning: Eleverne kan f.eks. Tegne en plante set fra mange synsvinkler samtidig. Grafer, diagrammer, kort: Disse bruges i mange sammenhænge hverdagen og eleverne kan selv lave et kort over f.eks. Skolen. Understøt elevernes fortælleglæde Hjælp eleverne med at forenkle ved at give dem forskellige redskaber.

Tegning: Øvelser Stregens udtryk: Form, Lys/mørke, Struktur, Stoflighed og tekstur Komposition: Dynamisk og Statisk Didaktik: Øvelse i at holde tegneredskabet Bevidsthed om stregens forskellighed (udtryk) Tegne med forskellige materialer Træne iagttagelse Fælles erfaringer som udgangspunkt Afgrænset opgave Undervisningsdifferentiering: lave nogle lidt ekstra ordinere billeder fx. vanskeligere figurer.

Øvelse med stregens udtryk

Iagttagelsesøvelse Iagttagelsestegning af ålegræset Et stykke ålegræs er limet på et stykker sort papir. Iagttagelsestegning af ålegræset

Iagttagelsesøvelse med malertape.

Iagttagelsestegning Stuelampe Opstilling: Vinflaske, vase med bambus og en hjerteformet skål

Øvelse i ekspressive fladetegninger i nonfigurativt rum Øvelse: Tegne bevægelse/stilling via forskellige tegneteknikker: Fladtegning Pinde/krydstegning Krøltegning Blindtegning Iagttagelse af rigtige modeller og allerede eksisterende billeder/tegninger

Øvelse: Fladtegning Fladtegning af billede med grøn oliekridt. Fladtegning af billede med rød oliekridt.

Øvelse: Fladtegning Michelangelo: ung mand, modelleret frem ved skravering. Fladtegning med blå oliekridt baseret på iagttagelse af Michelangelos billede

Øvelse: Pinde/krydstegning Michelangelo: ung mand, modelleret frem ved hjælp af skravering Krydstegning baseret på iagttagelse af Michelangelos billede.

Øvelse i Pinde/krydstegning Krydstegning lavet med begge hænder samtidig. Krydstegning af en person der har den ene fod placeret på en stol.

Øvelse: krøltegning Tegnet efter allerede eksisterende tegning Tegnet efter ”gående” levende model

Krøltegning på baggrund af allerede eksisterende tegning Krøltegning af Louis Soutter Iagttagelses-krøltegning af kvinden til venstre

Krøltegning af siddende levende model

Øvelse: Blindtegning Begge disse tegninger er tegnet efter en levende model

Øvelse i Negativt rum Tegning i negativt rum er hvor man tegner det der er ”uden om”. Her er tegnet i negativ rum af en opstilling af to udstoppede dyr.

Øvelse i negativ rum Billedet til venstre er af to personer, hvor den ene står op med den ene hånd placeret på sit eget hoved, og den anden er placeret på hovedet af personen ved siden af

Tegning med kæp Mål: at udtrykke sine bevægelser i tegningen.

Portrættegning Énface: Portrættet er tegnet lige forfra. Profil: Portrættet er tegnet fra siden ¾ Profil: Skråt fra siden Det er vigtigt at der er nærvær i tegnesituationen. Øvelse i at iagttage og øve sig i at ”sætte sig ind i sit bytte” Tillidssag De 3 elementer: Modellen, tegneren, tegningen. Impressionistisk (øjeblikkets indtryk).

Øvelse i Portrættegning OPGAVE: Tegn først efter nogle af de viste tegninger, lur kunstnerne af! Og tegn derefter efter levende model.

Øvelse inden portrættegning Øjne Læber

Portrættegning af allerede eksisterende tegning Udvalgt modeltegning Min modeltegning

Portrættegning; ¾ profil

Portrættegning; ¾ profil

Portrættegning; Profil

Didaktiske overvejelser Se opgaver i helhed, så kommer pigerne ikke til at sidde og ”nusse”. Ligeledes kommer eleverne heller ikke til at føle at de ikke kan og således falder de heller ikke fra. God ide at lave ”step by step” opgaver i tegning, når man skal starte fra bunden. På den måde har elevere noget at forholde sig til og får mulighed for at føle succesoplevelser ( ifht. videre motivation og selvværd i faget) med tegning fra starten.

Perspektivtegning

Landskab Tegning

Skitse med blyant

Skitse med blyant

Begrænset farvebrug: Lilla, lyserød og grøn

Begrænset farvebrug: Lilla, lyserød og grøn

Begrænset farvebrug: Blå, gul og grøn

Begrænset farvebrug: Blå, brun og hvid

Begrænset farvebrug: Blå, brun og hvid

Øvelser i skitsetegning

Øvelse: tegning med madkulør Iagtagelsestegning- med fokus på omridset

Øvelse med madkulør Model på guldhornene Fenrisulven

Øvelse med madkulør Anja Andersen triumfere med armene Anja Andersen i skyder på mål

Øvelse med madkulør Kvinde i en stol Kvinde sidder på en stol med sit barn

Øvelse med madkulør Model: Hanne Bøgesvang Kvinde med armen i vejret og en hånd i siden Model: Hanne Bøgesvang

Øvelse med madkulør Kvinde med hånden ovenpå hovedet og foden på en skammel