Forskningens ændrede rammebetingelser Udvikling og effekter i et dansk perspektiv Fil. Dr. Evanthia K. Schmidt The Danish Centre for Studies in Research.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Har VIP’ere en formidlingsforpligtelse – og hvor langt rækker den i givet fald? Praksisudvalgets konference 23/ om forskningsformidling Oplæg ved.
Advertisements

Status for de lokale uddannelsesudvalgs rolle efter lovforslag om VEU-centre på Konference for Lokale Uddannelsesudvalg og repræsentanter fra udbydere.
Den Danske Kvalitetsmodel
Flere kvinder i Forskning -Kønsfordelingen blandt forskere i Danmark
Samspil med den offentlige sektor er afgørende
Uddannede færingers tilpasning til arbejdsmarkedet og erfaringer med studieophold i udlandet En spørgeskemaundersøgelse blandt færdiguddannede
Statistikkens rolle som grundlag for politiske beslutninger
Fra service til policy innovation: Lokalpolitikernes rolle i innovationsskabelse Eva Sørensen Roskilde Universitet og Universitetet i Nordland.
Finansieringsmekanismer på det specialiserede socialområde
Danske Forsamlingshuse
By og Byg Debatmøde 2002 Innovation i byggeriet Forskeren Samarbejde om innovation mellem vidensystemet og erhvervet Jørgen Nielsen.
Hvad kan København som hovedstad?
Den gamle universitetslov: Formål §1, stk 2: •at drive forskning og give uddannelse •værne om forskningsfriheden •bidrage til at udbrede kendskabet til.
Den danske universitetssektor
Aarhus School of Business. Trends i Europa 2010 – 2020 i universitetsverdenen Europa 2020 strategien (EU Commissionen 2010) Mål: Europa skal være verdensleder.
Forskning og uddannelse uden grænser – to globale initiativer Rektor Lauritz B. Holm-Nielsen, Aarhus Universitet Næstformand for Rektorkollegiet Medlem.
25. FEBRUAR 2011 AARHUS UNIVERSITET Aarhus Universitets strategi AARHUS UNIVERSITET.
Efteruddannelsesindsatsen 2007 Analyse Danmarks undersøgelse januar 2008 Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete.
NordDanmarks EU-kontor ”Lokale visioner – Internationalt samarbejde”
Basismidler i konkurrence- på vej mod A- og B-universiteter? Rektor, Lauritz B. Holm-Nielsen, Aarhus Universitet.
Danmarks relative produktivitetsudvikling
Søg støtte til projekter… København, 8. februar 2008.
Lauritz B. Holm-Nielsen, Rektor DK Infonetværkskonference, 10. og 11. maj 2007 AARHUS UNIVERSITET INFONETVÆRKSKONFERENCE 2007.
Hvordan får man kunderne rundt i Vidensupermarkedet ?
Empowerment og sundhed
Forventninger til professionshøjskolerne Oplæg for University College Sjælland v/ Børne- og Kulturdirektør Per B. Christensen.
Orientering fra bestyrelsesmøde 3. november 2006 Medarbejdermøde.
Medarbejdermøde 11. september Orientering om ASB’s strategi og udvikling  Hvordan klarer ASB sig lige nu?  Får vi flere penge og mere plads i.
CARSTEN GREVE INTERNATIONAL CENTER FOR BUSINESS AND POLITICS COPENHAGEN BUSINESS SCHOOL Partneskaber mellem offentlige og private aktører.
Brugerne i centrum for træfsikre løsninger
CBS Bibliotek …flere fremtider, én strategi René Steffensen Statsgruppens temadag 20. november 2006.
Nyt fra forskningen – med fokus på kvalitet og kvalitetssikring Lone Kørnøv ’Miljøvurderingsdag 2014’, august /14Lone Kørnøv, DCEA.
Den danske vandsektor – ”Vandskabet” Behov for samling?  Behov for en generel politisk opprioritering af ”vand” som væsentligt for det danske og det internationale.
En ny strategi for transportforskning Workshop - Trafikdage i Aalborg 28. august 2006.
Innovationsaccelererende Forskningsplatforme (IAFP) - i relation til landbrugets videre udvikling Greta Jakobsen, Medlem af Det Strategiske Forskningsråd.
Mulighed for øget produktivitet i det offentlige.
Den danske model Den bibliometriske forskningsindikator Vetenskapsrådets workshop den 19. december 2007 Lotte Faurbæk Forsknings- og Innovationsstyrelsen.
Uddannede færingers tilpasning til arbejdsmarkedet og erfaringer med studieophold i udlandet En spørgeskemaundersøgelse blandt færdiguddannede
Teknik og videnskab for samfundet. Den polytekniske læreanstalt - Danmarks Tekniske Universitet (DTU) Oprettet af H.C. Ørsted i 1829 som Den Polytekniske.
Plantekongres 2006 kontorchef Hanne Kristensen,
Strategiseminar – 23. januar 2007 Lauritz B. Holm-Nielsen A A R H U S U N I V E R S I T E T Strategiseminar – 23. januar 2007 Velkommen.
Lauritz B. Holm-Nielsen, Rektor Statsbiblioteket-AU kick off-møde, 22 marts 2006 A A R H U S U N I V E R S I T E T Aktuelle udfordringer til de Videregående.
Forskningspolitisk Årsmøde Videnskabernes Selskab 28. Februar 2006 ”Forskning for fremtiden – strategi, synergi og styring” Linda Nielsen, professor, dr.jur.
Strategikort for MEF Samfunds- værdi (eksempler)
Introduktion til Analyseenheden under FPC Oplæg for FSE den 7. februar 2008 Anette Dørge Jessen Lotte Faurbæk.
Fordelingen af forskningsbevillinger i 2005 og 2010.
FARMA SF 2011 Det Farmaceutiske Fakultet Forskningsformidling ”Formidlingsforpligtigelses -ja tak” Sven Frøkjær 23. marts 2011.
Lauritz B. Holm-Nielsen, Rektor Oplæg for statslige topledere 2006 A A R H U S U N I V E R S I T E T Internationalisering af uddannelser.
Informationssamfundet Dansk Statistisk Forening 30. maj 2005.
Teknik og videnskab for samfundet 50 års Jubilæumstræf for årgang 56 den 26. januar 2006.
Lauritz B. Holm-Nielsen, Rektor Besøg af: Erhversrådet Herning Ikast Brande 11. april 2007 AARHUS UNIVERSITET Velkommen til Aarhus Universitet! 11. April.
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek.
RECTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSEN AARHUS UNIVERSITET REKTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSEN UNIVERSITETERNE I FREMTIDEN.
Outcome og performance measurement i forskningsbibliotekerne Tal eller handling der tæller Overbibliotekar Tove Bang.
Ordførende direktør, Arne Jensen, SEDIRK 1 Rekruttering af kvindelige forskere på SEDIRK- institutioner Hvad har man gjort, og hvad kan der gøres.
Lauritz B. Holm-Nielsen, rektor Forberedelsesudvalget Region Midtjylland A A R H U S U N I V E R S I T E T Aarhus Universitet  studerende pt. 
Lauritz B. Holm-Nielsen, rektor Lederudvikling, 2. oktober2006 AARHUS UNIVERSITET Lederudvikling forventninger til ledelsen i universitetets strategiske.
DMU den 2. januar 2007 Lauritz B. Holm-Nielsen A A R H U S U N I V E R S I T E T Aarhus Universitet 2007.
Forskningslederseminar Birte Siim : Hvilke udfordringer/opgaver har en forskningsleder/projektleder ? 1.Kontinuitet og dynamik 2.Anerkendelse eller.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
7. MARTS 2011 AARHUS UNIVERSITET Aarhus Universitets strategi AARHUS UNIVERSITET.
Det Frie Forskningsråd (DFF) og visionære områder
Flakkebjerg 2 marts 2007 Lauritz B. Holm-Nielsen A A R H U S U N I V E R S I T E T Aarhus Universitet 2007.
Rektor Lauritz B. Holm-Nielsen18. JANUAR 2012 AARHUS UNIVERSITET Møde med Palle Christiansen REKTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSENJANUAR 2012 VELKOMST OG INTRODUKTION.
Aarhus Aros Rotary Det gode forsker- og studieliv.
Lauritz B. Holm-Nielsen, Rektor PUMPKIN 21. september 2007 AARHUS UNIVERSITET PUMPKIN Centre for Membrane Pumps in Cells and Disease.
Forskning der flytter: erfaringer og anbefalinger Andreas Roepstorff.
Betydningen af fars barsel for lige løn mellem kønnene
Forskningens bud på mulighederne i landdistrikterne
En kønsforsker takker af. At se frem ved at se tilbage
Præsentationens transcript:

Forskningens ændrede rammebetingelser Udvikling og effekter i et dansk perspektiv Fil. Dr. Evanthia K. Schmidt The Danish Centre for Studies in Research and Research Policy University of Aarhus

Indhold •Universitetslov og forskningsrådgivende system •Finansieringssystemets effekter på universiteter •Universitetsforsker-undersøgelser 2000 og 2006 •Kommende reformer (Globaliseringsrådet, Danmarks Forskningspolitiske Råd)

Universitetsloven •Selvejende institutioner •Bestyrelsen sammensættes af udefrakommende medlemmer, VIP, TAP og studenter •Flertallet er udefrakommende (formand) •Daglige ledelse varetages af en rektor, som ansætter dekaner (institutledere).

Det rådgivende system •Danmarks Forskningspolitiske Råd rådgiver ministeren, regering og Folketing •Det Frie Forskningsråd støtter forskning baseret på forskernes egne initiativer •Det Strategiske Forskningsråd støtter forskning inden for politisk prioriterede områder •Koordinationsudvalget for forskning

Finansiering af univ. Forskningsfrihed Data fra to studier A.Finansiering af forskning – effekter på universiteter (2006). Stakeholders survey/interviewer (50 personer, forskere, rektorer, bestyrelsesformænd, akademikernes organisation, studenter mm.) B. Universitetsforsker-undersøgelserne 2000 og 2006 (2700 personer).

Den danske finansieringsmodel •Finansiering af uddannelse –Taxameter-system •Finansiering af forskning 2% skal bruges til formidling –Basis og eksterne midler –Private virksomheder (13%) –Andre ressourcer (EU) •Offentlig FoU investering nå 1% af BNP i Den private sektor står for 2%.

Taxameter-systemet •Output baseret - midler følger studenter •Fremmer effektivitet •Transparent allokering af midler •Fremmer kvalitet i konkurrence med andre •Ikke negative effekter (EVA 1995, 1998, Undervisningsmin. 2001, VTU 2004 & 2005) - Professionel etik og sensorsystem •Positive effekter: Fokus på stud. og service, management (nye initiativer).

Basis midler I Finansiering af forskning •28% mener basismidler burde være flere •68% efterlyser større sammenhæng mellem produktion og finansiering (10% uenig) •72% mener der burde findes sammenhæng mellem universitets-udviklingskontrakter og finansiering.

Basis midler II Finansiering af forskning Fordele •Sikre budgetstabilitet og langtids-planlægning •Vigtige for strukturreformer •Vigtige for grundforskning •Tillader fleksibilitet (ændrede samfundsforhold, nye forskningsområder, innovation).

Basis midler III Finansiering af forskning Ulemper •Rationalet i allokering af ressourcer er uklart (kvalitet, produktivitet og opnåelse af udviklingskontrakters mål). •Brist på anvendelse af produktivitetsparametre begrænser virkning af incitamentsmekanismer og kvalitetskontrol.

Konkurrencemidler I Finansiering af forskning •50% finder, at hvis andel af konkurrencemidler øges, øges også risiko for politisk styring (28% er uenig) •75% finder, at stigning af andelen leder til flere korttids- ansættelser, problemer med langtids-planlægning af forskning og personale.

Konkurrencemidler II Finansiering af forskning Fordele •Konkurrence øger kvalitet (midler gives til brede forskningsområder, i større summer, har langtidshorisont, ”bottom-up” approach) •Konkurrence giver opmærksomhed til relevans og applikation •Kan finansiere forskning som ikke finansieres internt •Kan styrke samarbejdet.

Konkurrencemidler III Finansiering af forskning Ulemper •Bruges ofte til finansiering af snævre områder •Ikke alle forskningsområder har samme mulighed for at tiltrække midler •Fremmer sjældent originalitet, kreativitet og refleksion •Ansøgninger kræver mange ressourcer.

Konkurrencemidler IV Finansiering af forskning •Universiteter fokuserer på områder, hvor midlerne findes snarere end områder, hvor institutionerne har høj kompetence •Strategisk management af universiteter flyttes fra institutioner til finansieringsagenter •Øgning af andelen kan begrænse muligheder for langtidsplanlægning •Øget risiko for bureaukrati.

Forskningsfrihed Data fra universitetsforsker-undersøg og 2006 •Indflydelse på opgaver •Midler •Frihed til projektvalg/incitamenter (steder, hvor der ikke er forskel på 2000 og 2006 er kun fordelinger for 2006 vist.)

’Jeg har stor indflydelse på mine arbejdsopgaver’ •Ingen forskel i besvarelser fra 2000 og 2006 •Forskel afhængig af position –lektorer oftere uenige end professorer •Forskel afhængig af køn –kvinder oftere uenige end mænd.

’Jeg har stor indflydelse på mine arbejdsopgaver’

’Jeg har de midler, jeg ønsker til min forskning’ Forskel på besvarelserne i 2000 og 2006 –Færre enige i 2006 •Ingen kønsforskel •Forskel afhængig af position –lektorer oftere uenige end professorer.

’Jeg har de midler, jeg ønsker til min forskning’

’Der er afgørende for mig som forsker, at jeg selv kan vælge projekter’ •Ingen forskel på besvarelserne i 2000 og 2006 •Ingen kønsforskel •Ingen forskel afhængig af position.

’Der er afgørende for mig som forsker, at jeg selv kan vælge projekter’

’Forskningsfriheden er for mig det vigtigste incitament til at forblive på universitetet’ •Forskel på besvarelserne i 2000 og 2006 –Flere er enige i 2006 •Ingen kønsforskel •Ingen forskel afhængig af position.

’Forskningsfriheden er for mig vigtigste incitament til at forblive på universitetet’

Kommende reformer •Mere eller mindre samtlige aspekter af universitetssystemet er blevet - eller vil blive - reformeret •Universiteter og sektorforskningsinstitutioner fusioneres januar 2007.

Globaliseringsrådet •Basismidler allokeres efter kvalitet (intern. paneler) •Kvalitetsbarometer baseret på internationale indikatorer •Direkte link mellem basismidler – opfyldelse af udviklingskontrakter (2008) •50% af offentlig forskningsbevilling konkurrencebaserede i 2010 (nuværende 30%)

Kvalitet og relevans-vurdering Kvalitet 1. Publicering (impact) 2. Citationer 3. Eksterne forskningsbevillinger/-indtægter 4. Formaliseret intern. samarbejde Relevans 1. Relevans for erhverv (patenter, spin-offs m.v.) 2. Relevans for øvrige samfund (uddannelser).

Ny model? •Basis Historiske data, derfor ikke velegnet til at beskrive helt nye forskningsområder •Universiteternes rolle Medvirke til at generalisere metoderne (sammenligne kvalitet/relevans på tværs af fakultære og andre faggrænser) •Hvis til fordeling af basismidler Universiteterne må beskrive kvalitet og relevans af forskning.

Sammenfatning I Negative effekter •Universiteter fokuserer på områder med midler •Strategisk management flyttes til finansieringsagenter •Øget risiko for bureaukrati (admin. øger) •Forskere fokuserer på målbare outputs •Produktionsræs og betydning for originalitet, innovativ forskning og refleksion.

Sammenfatning II •Matthew effect - etablerede forskere, områder og grupper favoriseres (kvinder, unge, nye tilgange og paradigme?) •Orientering mod lav risiko og korttids-forskning? •Sammenligning af publ. på tværs af felt, univ. og institutter? •Effekter på andre aktiviteter?

Sammenfatning III Positive effekter •Produktivitetsparametre støtter incitamentsmekanismer og kvalitetsvurdering •Konkurrence øger kvalitet •Styrke samarbejdet - nye interaktioner, ideer og projekter •Mere samfundsrelevant forskning •Kontant belønning til dygtige og resultatorienterede forskere •Flere ressourcer til formidling og kommercialisering af forskning •Bedre forskningsorganisering og ledelse.

Tak for opmærksomheden The Danish Centre for Studies in Research and Research Policy University of Aarhus