Virksomhedens sociale kapital Kompetenceforum 7. sep. 2011 Virksomhedens sociale kapital Forstanderkredsens årsmøde d. 14. november 2013 Peter Hasle, professor Center for Industriel Produktion, Aalborg Universitet København 1
En uddannelsessektor under pres Høje politiske ambitioner Kompetencegivende uddannelse til 90% af en årgang Begrænsede økonomiske midler Uddannelse af flere for de samme midler Nye arbejdstidsregler imod lærerernes ønske Pres på mere undervisning til den enkelte lærer Større forventninger til de unge om at skabe sig selv Flere som ikke passer ind i systemerne Peter Hasle
Udviklingstræk i ledelse og organisation Teknologien overtager rutinearbejde og efterlader arbejdsopgaver baseret på skøn Arbejdsopgaverne bliver stadig mere komplekse og kræver stadig flere horisontale kontakter De traditionelle styrings- og koordineringsprincipper bliver utilstrækkelige: Marked: Køb og salg af produkter og ydelser Bureaukrati: På forhånd fastlagte roller og opgaver Samarbejde som det nye princip: Engagement i opgaven og anerkendelse af bidrag til en fælles løsning Peter Hasle
De tre styringsformer Peter Hasle
Virksomhedens sociale kapital som muligt svar En definition: Virksomhedens sociale kapital er den egenskab der sætter organisationens medlemmer i stand til i fællesskab at løse kerneopgaven Peter Hasle
De særlige danske forudsætninger giver et stærkt udgangspunkt Høj social kapital i samfundet Vi har tillid til hinanden Relativt små sociale forskelle (stadigvæk) Høj social kapital på danske arbejdspladser Lave spændinger mellem arbejdsgivere og med- arbejdere Traditioner for at samarbejde Aktivt engagement Peter Hasle
Tillid til andre mennesker i Europa Skala 1-10 Udvalgte lande European Quality of life survey 2007 Peter Hasle
Autonomi på arbejdspladsen i Europa Danmark Peter Hasle Skala fra 1-5, European working conditions survey 2005
Spændinger mellem ledelse og medarbejdere PCT. European quality of life survey 2007 Peter Hasle
Gjort noget for at påvirke forhold på arbejdet 10 20 30 40 50 60 70 80 % Danmark Norge Sverige Schweiz Holland Slovenien Spanien Rumænien Portugal Tyskland J. G. Andersen, 2004 Peter Hasle
Social kapital har positiv sammenhæng med produktivitet og kvalitet Eksempler: Produktivitet Team effektivitet Overlevelse af iværksætter virksomheder Tværgående vidensdeling Rettidige flyafgange Innovation Mindre personaleomsætning Bedre indlæring på skoler Færre liggesår og beboerkvalitet på plejehjem Sengedage og patienttilfredshed på hospitaler Performance i kommuner Trivsel og helbred Peter Hasle
Patient tilfredshed (Virkelig godt) Social kapital og patient tilfredshed Afdelinger på et stort hospital i Region Hovedstaden Patient tilfredshed (Virkelig godt) 60 50 40 30 Hospitalet 20 Social kapital 50 60 70 80 Tage Søndergaard Kristensen, 2011 og Trivselop 2011 – regionsrapport0 Peter Hasle
Der er forskel på sammenlignelige virksomheder 1 1,5 2 2,5 3 3,5 4 4,5 5 5,5 6 Arbejdsglæde Social kapital Folkeskoler i København Forskningsprojektet ’Engagement eller mistillid i folkeskoler’, www.teamarbejdsliv.dk Peter Hasle
Virksomhedens sociale kapital – en operationalisering Samarbejds- evne Tillid Retfærdighed Kerneopgaven Peter Hasle
Social kapital i balance Gruppen lukker sig om sig selv Samlende (Bonding) Gruppen taber sammenhængs-kraft Brobyggende (Bridging) Forbindende (Linking) Top-down kommunikation Peter Hasle
Ledelse med social kapital Opbygge social kapital Udvikle løsningen af kerneopgaven Peter Hasle
Radioavisen: Blomster og frugt reducerer fravær! Et projekt på Neurointensiv, Rigshospitalet: En nærværsgruppe Medarbejderinddragelse Implementering af medarbejderforslag Anerkendende ledelse og kollegaskab (Frugt og en buket til månedens medarbejder) Resultat: Markant lavere fravær og personaleafgang Forudsætning for succes er social kapital: Tillid til at ledelsens integritet og gode hensigter Gennemskuelige beslutningsprocesser Samarbejde om gennemførelse Sygeplejersken, 19, 2010 Peter Hasle
Tillid En definition: Accept af egen sårbarhed i forventning om at den anden ikke udnytter sårbarheden Tillidsbaseret ledelse: Ledelsen afgiver kontrol til medarbejderne i forventning om at de ikke udnytter situationen Medarbejdertillid: Medarbejderne accepterer at blive ledet i forventning om at ledelse udøves for at varetage det fælles bedste Peter Hasle
Om at vinde tillid Troværdighed: Velvillighed du viser at du har gode hensigter Integritet du siger og gør hvad du mener Kompetence du ved og viser hvad du kan og ikke kan Demonstration af tillid du viser selv tillid ved at gøre dig afhængig af andre fx uddelegere Peter Hasle
Tillidsspiralen Leder beslutning Medarbejder oplevelse fortolkning handling Peter Hasle
Trykkeriet - den negative og fastlåste tillidsspiral Refleksion over afvisning af direktørens forslag til at inddrage konsulenter til at hjælpe: “Kommunikation er et reelt problem. Måske skulle vi have brugt noget tid på at overveje forslaget – måske kunne det så være lykkedes. Men vi afviste det meget hurtigt, fordi vi har erfaringer for at han [direktøren] aldrig vil noget godt.” (Tillidsrepræsentant) Begrundelse for afvisning af medarbejdernes forslag til styrket forebyggende vedligeholdelse: “Der er helt klart tale om dovenskab. Det er altid meget lettere for dem at sidde og drikke kaffe mens de venter på en smed i stedet for at tage kedeldragten på og selv gå i gang med skiftenøglen.” (Direktør) Peter Hasle
Tillid og kontrol i det offentlige ’Kontrol’ som opmærksomhed og anerkendelse eller ‘Kontrol’ som mistillid: meningsløs kontrol (det rapporterede anvendes ikke) skævvredet kontrol (kontrol af uvæsentlige emner) gabestokken (offentliggørelse af kontrolresultat) bebrejdende kontrol (placering af skyld for resultatet) overdreven kontrol (alle detaljer skal rapporteres) Peter Hasle
Retfærdighed Distributiv retfærdighed Goder fordeles retfærdigt Proces retfærdighed Det går ordentligt til Informationel retfærdighed Man informeres rettigdigt og ordentlig Peter Hasle
Retfærdige processer Konsistens: Lige behandling af alle Involvering: De berørte høres Respekt: Synspunkter behandles seriøst Synlighed: Beslutningsprocessen er gennemskuelig Forklaring: Hvorfor beslutningen blev som den blev, og hvilken konsekvenser den får Ankemulighed: Unfair og forkerte beslutninger kan omgøres Peter Hasle
Samarbejdsevne Struktur: Netværk Relationel koordinering Fælles mål Fælles viden Anerkendelse: Gensidig respekt Både ledelsen og medarbejderne har legitime interesser Man viser aktivt anerkendelse af de andre Normer og værdier understøtter samarbejdet fx: Hjælpsomhed Lydhørhed Orientering mod fællesskabet Peter Hasle
Ole Henning Sørensen: Pionerprojektet i Københavns Kommune (upublicerede data 2012)
Hvordan træffes der beslutninger med høj social kapital? Kriteriet er løsning af kerneopgaven Forståelsen af kerneopgaven er hverken entydig eller simpel Både ledere og medarbejdere bidrager til at udvikle en fælles forståelse af kerneopgaven At der skal skæres igennem og træffes en beslutning, accepteres fordi medarbejderne: har tillid til at det sker ud fra løsningen af kerneopgaven til det fælles bedste beslutningerne træffes og gennemføres på en retfærdig måde Peter Hasle
Social kapital fører ikke til et konfliktløst konsensus Høj social kapital indebærer accept af andre gruppers interesser, perspektiver og fortolkninger Afvisning af kritik - fx i form af prædikatet modstand mod forandring - nedbryder social kapital Social kapital indebærer derfor en evne til at rumme og anerkende kritik samtidig med at uenighed ikke fører til uløselige konflikter Peter Hasle
Udvikling med kerneopgaven i centrum Relationer Kortlægning Udviklingsledelse Kommunikation Strukturer Opgavefordeling Procedurer Mål Belønning Møder Information Afklaring Fælles forståelse Performance Kvalitet Effektivitet Trivsel Kerneopgaven Processer Værdistrømsanalyse Procesmålinger Løbende forbedringer
Gruppediskussion Diskuter med udgangspunkt i tankegangen om social kapital dette dilemma: I vil som ledere gerne udvikle en engageret og kvalificeret gruppe af lærere Samtidig beder politikerne/moderniseringsstyrelsen om mere undervisning for pengene Spørgsmål: Hvilke handlemuligheder har I? Hvad er fordele og ulemper ved de forskellige handlemuligheder? Peter Hasle
Social kapital som et trivselsprojekt? Social kapital er en ressource til løsning af fælles opgaver Trivsel uden opgaveløsning har ikke noget med social kapital at gøre Fokus på det positive i at løse den fælles opgave betyder mere for trivslen end fokus på trivsel Social kapital en strategisk ressource for hele organisationens opgaveløsning En styrkelse af den sociale kapital fører derfor til en positiv udvikling i både effektivitet, kvalitet og trivsel Peter Hasle
Social kapital som strategisk grundlag Høj social kapital bidrager både til høj performance og trivsel En social kapital tilgang giver mulighed for at Udnytte unikke ressourcer i virksomheden Sikre medarbejderinteressen i performance og helhedstænkning Sikre arbejdsgiverinteressen i medarbejderinddragelse og et godt arbejdsmiljø En ledelse som går foran: Integritet (jeg siger og gør hvad jeg mener) Velvillighed (jeg gør mit bedste for fællesskabet) Kompentence (jeg handler på et gennemskueligt vidensgrundlag med åbenhed overfor andres bidrag) Medarbejdere som spiller med og tør vise tillid Peter Hasle
Ingen fribillet Udvikling i fællesskab baseret på social kapital giver ikke en fribillet til paradis Enhver organisation er præget af problemer og dilemmaer som der hele tiden skal tages stilling til, og hvor de perfekte løsninger ikke findes Social kapital tilbyder nye ledelelses- og samarbejds-former som udnytter de særlige danske forudsæt-ninger og åbner mulighed for både at forbedre arbejds-miljø og performance Ledelse, medarbejderrepræsentanter og medarbejdere får nye og mere komplekse roller Peter Hasle
Social kapital og kerneopgaven i en nøddeskal Tak for opmærksomheden hasle@business.aau.dk