Virksomhedens sociale kapital

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Social kapital og arbejdsmiljø
Advertisements

Psykisk arbejdsmiljø.
Hvad påvirker medarbejdernes psykiske trivsel
Virksomhedens sociale kapital - En ny indgang til Arbejdsmiljø?
Social Kapital – rig på relationer
Konsulenter i praktik 9. laboratorium 26. februar 2013
Pionerprojektet i BUF – bedre arbejdsmiljø og mindre sygefravær
Social kapital – rig på relationer
SOCIAL KAPITAL - EN FÆLLES SAG
9. Laboratoriedag - eftermiddag. Fortsat udvikling ”At holde Gejsten Oppe”
Hans Jørgen Limborg Arbejdsmiljøkonferencen 2005
Arbejdsmiljødrøftelse HMU 6. december 2012
Projekt 5 i 12 Laboratorium 9: 26. februar 2013 ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag” ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag”
Generalsekretær. Forfatter. Medlem af Stresstænketanken og
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Social kapital i krisetider
LEAN UDEN STRESS (Leanus)
Styringsnetværk som middel til at skabe lokal og kommunal udvikling
En konflikthåndterende kultur
Social kapital, fair proces og upopulære forandringer
Dagens program Ankomst og morgenbuffet 9.00 Velkomst v/ OC Visionen for MED Gennemgang af MED-aftalen Pause Hvordan går arbejdet i TRIO? Hvad.
Dagens program Ankomst og morgenbuffet 9.00 Velkomst v/ OC Visionen for MED Gennemgang af MED-aftalen Pause Hvordan går arbejdet i TRIO? Hvad.
Refleksionsopgave Succesruten: Hvad har været motiverende for jer i denne proces? Hvad skete der? Hvem tog ansvar? Hvordan var humøret/stemningen? Hvordan.
Ledelsesudvikling på Københavns Universitet
Ledelse af frivillige i det kirkelige arbejde v. Dorte Kappelgaard Roskilde d. 5. september 2011.
Arbejdsglæde eller sygefravær
Tillid Temadag for AMIR
NOEA/Aalborg Universitet
Leder APV v/ arbejdsmiljøkonsulent Maj-Britt Stobberup
Tillidsbaseret ledelse: Faldgruber og forudsætninger
Præsentation af resultaterne fra erfaringsopsamlingen om ny klassedannelse LIM den 5. januar 2012.
Social kapital – vejen til trivsel og kvalitet
Nye fagprofessionelle lederroller
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Hvordan kan jeg som menneske og leder finde og udøve et lederskab, der er rigtigt og relevant? Margrethe Vestager, MF Ringstedkonferencen på Sørup Herregaard.
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Kodeks for offentlig topledelse
Læring i spændingsfeltet mellem det planlagte og det uforudsete Lone Thellesen, adm. direktør i Dacapo Teatret.
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Hvordan virker certificering som arbejdsmiljøregulering? Robson Sø Rocha, PhD Assistant Professor Copenhagen Business School.
Ledelse i forskellige retninger
KIRKERNES ROLLE I FRIVILLIGHEDSSAMFUNDET Nyborg Strand den 4. november 2011 Centerleder Laust Kristensen 1.
Carl Winsløv ”Didaktiske elementer”
Et velfungerende MEDsystem: Hvorfor og hvordan? - Erfaringer fra Region Midtjylland Lars Hansson, direktør, Region Midtjylland.
Lederkonferencen 9. juni 2010
Virksomhedens sociale kapital Selskab for Arbejdsmiljø 8. Oktober 2008 Kristian Gylling Olesen Ph.d.-studerende Eva Thoft/ Arbejdsmiljøkonsulent/Grontmij.
Virksomhedens sociale kapital - Nyt syn på arbejdsmiljøet?
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Thomas Bartels, VFAs rejsehold 15. april 2015
Ledelse over grænser i sundhedsvæsenet Hvordan kan vi lede på nye måder, der går på tværs? Christina Holm-Petersen & Martin Sandberg Buch.
Arbejdsmiljø og social kapital: Hvilke sammenhænge er der i de forskellige typer af organisationer? Anne-Mette Hjalager Syddansk Universitet Center for.
Afgangsprojekt om sygefravær 2013 Lystrup skole Morten Fjord.
1 Social kapital – én mulighed… Det handler om de skjulte velfærdsreserver.
Sæt fokus på arbejdets kerne hvis du vil forbedre trivslen Personalechefkonferencen, 4. november 2008 Peter Hasle Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø.
Sæt medarbejdere, fag og opfindsomhed fri – innovation? LO’s arbejdsmarkeds-, uddannelses- og erhvervspolitiske konference 25. november 2014 Pia Gjellerup.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Intro til organisations- sociologi v/Janne Seemann ORGANISATION AAU “Organisationsteoriens ambitioner er store. Den sigter mod at forstå og forklare, hvad.
Anne-Mette Hjalager Syddansk Universitet
Indre By / Østerbro LokalMED
Uddannelse i sygefraværshåndtering
VELKOMMEN TIL HALVÅRSMØDET DEN 16. NOVEMBER 2016
Virksomhedens sociale kapital
Mere MOST - mindre fravær
Personalepolitiske værdier for Assens Kommune
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Udgangspunktet er, at alle har de bedste intentioner. Udviklingsdag Udgangspunktet er, at alle har de bedste intentioner. Lad os gå på opdagelse.
Værktøj 10: Forandringer og stress - Ledelsen
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Virksomhedens sociale kapital Kompetenceforum 7. sep. 2011 Virksomhedens sociale kapital Forstanderkredsens årsmøde d. 14. november 2013 Peter Hasle, professor Center for Industriel Produktion, Aalborg Universitet København 1

En uddannelsessektor under pres Høje politiske ambitioner Kompetencegivende uddannelse til 90% af en årgang Begrænsede økonomiske midler Uddannelse af flere for de samme midler Nye arbejdstidsregler imod lærerernes ønske Pres på mere undervisning til den enkelte lærer Større forventninger til de unge om at skabe sig selv Flere som ikke passer ind i systemerne Peter Hasle

Udviklingstræk i ledelse og organisation Teknologien overtager rutinearbejde og efterlader arbejdsopgaver baseret på skøn Arbejdsopgaverne bliver stadig mere komplekse og kræver stadig flere horisontale kontakter De traditionelle styrings- og koordineringsprincipper bliver utilstrækkelige: Marked: Køb og salg af produkter og ydelser Bureaukrati: På forhånd fastlagte roller og opgaver Samarbejde som det nye princip: Engagement i opgaven og anerkendelse af bidrag til en fælles løsning Peter Hasle

De tre styringsformer Peter Hasle

Virksomhedens sociale kapital som muligt svar En definition: Virksomhedens sociale kapital er den egenskab der sætter organisationens medlemmer i stand til i fællesskab at løse kerneopgaven Peter Hasle

De særlige danske forudsætninger giver et stærkt udgangspunkt Høj social kapital i samfundet Vi har tillid til hinanden Relativt små sociale forskelle (stadigvæk) Høj social kapital på danske arbejdspladser Lave spændinger mellem arbejdsgivere og med- arbejdere Traditioner for at samarbejde Aktivt engagement Peter Hasle

Tillid til andre mennesker i Europa Skala 1-10 Udvalgte lande European Quality of life survey 2007 Peter Hasle

Autonomi på arbejdspladsen i Europa Danmark Peter Hasle Skala fra 1-5, European working conditions survey 2005

Spændinger mellem ledelse og medarbejdere PCT. European quality of life survey 2007 Peter Hasle

Gjort noget for at påvirke forhold på arbejdet 10 20 30 40 50 60 70 80 % Danmark Norge Sverige Schweiz Holland Slovenien Spanien Rumænien Portugal Tyskland J. G. Andersen, 2004 Peter Hasle

Social kapital har positiv sammenhæng med produktivitet og kvalitet Eksempler: Produktivitet Team effektivitet Overlevelse af iværksætter virksomheder Tværgående vidensdeling Rettidige flyafgange Innovation Mindre personaleomsætning Bedre indlæring på skoler Færre liggesår og beboerkvalitet på plejehjem Sengedage og patienttilfredshed på hospitaler Performance i kommuner Trivsel og helbred Peter Hasle

Patient tilfredshed (Virkelig godt) Social kapital og patient tilfredshed Afdelinger på et stort hospital i Region Hovedstaden Patient tilfredshed (Virkelig godt) 60 50 40 30 Hospitalet 20 Social kapital 50 60 70 80 Tage Søndergaard Kristensen, 2011 og Trivselop 2011 – regionsrapport0 Peter Hasle

Der er forskel på sammenlignelige virksomheder 1 1,5 2 2,5 3 3,5 4 4,5 5 5,5 6 Arbejdsglæde Social kapital Folkeskoler i København Forskningsprojektet ’Engagement eller mistillid i folkeskoler’, www.teamarbejdsliv.dk Peter Hasle

Virksomhedens sociale kapital – en operationalisering Samarbejds- evne Tillid Retfærdighed Kerneopgaven Peter Hasle

Social kapital i balance Gruppen lukker sig om sig selv Samlende (Bonding) Gruppen taber sammenhængs-kraft Brobyggende (Bridging) Forbindende (Linking) Top-down kommunikation Peter Hasle

Ledelse med social kapital Opbygge social kapital Udvikle løsningen af kerneopgaven Peter Hasle

Radioavisen: Blomster og frugt reducerer fravær! Et projekt på Neurointensiv, Rigshospitalet: En nærværsgruppe Medarbejderinddragelse Implementering af medarbejderforslag Anerkendende ledelse og kollegaskab (Frugt og en buket til månedens medarbejder) Resultat: Markant lavere fravær og personaleafgang Forudsætning for succes er social kapital: Tillid til at ledelsens integritet og gode hensigter Gennemskuelige beslutningsprocesser Samarbejde om gennemførelse Sygeplejersken, 19, 2010 Peter Hasle

Tillid En definition: Accept af egen sårbarhed i forventning om at den anden ikke udnytter sårbarheden Tillidsbaseret ledelse: Ledelsen afgiver kontrol til medarbejderne i forventning om at de ikke udnytter situationen Medarbejdertillid: Medarbejderne accepterer at blive ledet i forventning om at ledelse udøves for at varetage det fælles bedste Peter Hasle

Om at vinde tillid Troværdighed: Velvillighed du viser at du har gode hensigter Integritet du siger og gør hvad du mener Kompetence du ved og viser hvad du kan og ikke kan Demonstration af tillid du viser selv tillid ved at gøre dig afhængig af andre fx uddelegere Peter Hasle

Tillidsspiralen Leder beslutning Medarbejder oplevelse fortolkning handling Peter Hasle

Trykkeriet - den negative og fastlåste tillidsspiral Refleksion over afvisning af direktørens forslag til at inddrage konsulenter til at hjælpe: “Kommunikation er et reelt problem. Måske skulle vi have brugt noget tid på at overveje forslaget – måske kunne det så være lykkedes. Men vi afviste det meget hurtigt, fordi vi har erfaringer for at han [direktøren] aldrig vil noget godt.” (Tillidsrepræsentant) Begrundelse for afvisning af medarbejdernes forslag til styrket forebyggende vedligeholdelse: “Der er helt klart tale om dovenskab. Det er altid meget lettere for dem at sidde og drikke kaffe mens de venter på en smed i stedet for at tage kedeldragten på og selv gå i gang med skiftenøglen.” (Direktør) Peter Hasle

Tillid og kontrol i det offentlige ’Kontrol’ som opmærksomhed og anerkendelse eller ‘Kontrol’ som mistillid: meningsløs kontrol (det rapporterede anvendes ikke) skævvredet kontrol (kontrol af uvæsentlige emner) gabestokken (offentliggørelse af kontrolresultat) bebrejdende kontrol (placering af skyld for resultatet) overdreven kontrol (alle detaljer skal rapporteres) Peter Hasle

Retfærdighed Distributiv retfærdighed Goder fordeles retfærdigt Proces retfærdighed Det går ordentligt til Informationel retfærdighed Man informeres rettigdigt og ordentlig Peter Hasle

Retfærdige processer Konsistens: Lige behandling af alle Involvering: De berørte høres Respekt: Synspunkter behandles seriøst Synlighed: Beslutningsprocessen er gennemskuelig Forklaring: Hvorfor beslutningen blev som den blev, og hvilken konsekvenser den får Ankemulighed: Unfair og forkerte beslutninger kan omgøres Peter Hasle

Samarbejdsevne Struktur: Netværk Relationel koordinering Fælles mål Fælles viden Anerkendelse: Gensidig respekt Både ledelsen og medarbejderne har legitime interesser Man viser aktivt anerkendelse af de andre Normer og værdier understøtter samarbejdet fx: Hjælpsomhed Lydhørhed Orientering mod fællesskabet Peter Hasle

Ole Henning Sørensen: Pionerprojektet i Københavns Kommune (upublicerede data 2012)

Hvordan træffes der beslutninger med høj social kapital? Kriteriet er løsning af kerneopgaven Forståelsen af kerneopgaven er hverken entydig eller simpel Både ledere og medarbejdere bidrager til at udvikle en fælles forståelse af kerneopgaven At der skal skæres igennem og træffes en beslutning, accepteres fordi medarbejderne: har tillid til at det sker ud fra løsningen af kerneopgaven til det fælles bedste beslutningerne træffes og gennemføres på en retfærdig måde Peter Hasle

Social kapital fører ikke til et konfliktløst konsensus Høj social kapital indebærer accept af andre gruppers interesser, perspektiver og fortolkninger Afvisning af kritik - fx i form af prædikatet modstand mod forandring - nedbryder social kapital Social kapital indebærer derfor en evne til at rumme og anerkende kritik samtidig med at uenighed ikke fører til uløselige konflikter Peter Hasle

Udvikling med kerneopgaven i centrum Relationer Kortlægning Udviklingsledelse Kommunikation Strukturer Opgavefordeling Procedurer Mål Belønning Møder Information Afklaring Fælles forståelse Performance Kvalitet Effektivitet Trivsel Kerneopgaven Processer Værdistrømsanalyse Procesmålinger Løbende forbedringer

Gruppediskussion Diskuter med udgangspunkt i tankegangen om social kapital dette dilemma: I vil som ledere gerne udvikle en engageret og kvalificeret gruppe af lærere Samtidig beder politikerne/moderniseringsstyrelsen om mere undervisning for pengene Spørgsmål: Hvilke handlemuligheder har I? Hvad er fordele og ulemper ved de forskellige handlemuligheder? Peter Hasle

Social kapital som et trivselsprojekt? Social kapital er en ressource til løsning af fælles opgaver Trivsel uden opgaveløsning har ikke noget med social kapital at gøre Fokus på det positive i at løse den fælles opgave betyder mere for trivslen end fokus på trivsel Social kapital en strategisk ressource for hele organisationens opgaveløsning En styrkelse af den sociale kapital fører derfor til en positiv udvikling i både effektivitet, kvalitet og trivsel Peter Hasle

Social kapital som strategisk grundlag Høj social kapital bidrager både til høj performance og trivsel En social kapital tilgang giver mulighed for at Udnytte unikke ressourcer i virksomheden Sikre medarbejderinteressen i performance og helhedstænkning Sikre arbejdsgiverinteressen i medarbejderinddragelse og et godt arbejdsmiljø En ledelse som går foran: Integritet (jeg siger og gør hvad jeg mener) Velvillighed (jeg gør mit bedste for fællesskabet) Kompentence (jeg handler på et gennemskueligt vidensgrundlag med åbenhed overfor andres bidrag) Medarbejdere som spiller med og tør vise tillid Peter Hasle

Ingen fribillet Udvikling i fællesskab baseret på social kapital giver ikke en fribillet til paradis Enhver organisation er præget af problemer og dilemmaer som der hele tiden skal tages stilling til, og hvor de perfekte løsninger ikke findes Social kapital tilbyder nye ledelelses- og samarbejds-former som udnytter de særlige danske forudsæt-ninger og åbner mulighed for både at forbedre arbejds-miljø og performance Ledelse, medarbejderrepræsentanter og medarbejdere får nye og mere komplekse roller Peter Hasle

Social kapital og kerneopgaven i en nøddeskal Tak for opmærksomheden hasle@business.aau.dk