Test af brugeroplevelsen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Fokusgruppe Hvad er en fokusgruppe?
Advertisements

Analyse af rejsekortet for
Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
VMS data Geografisk og tidsmæssig udvikling af indsatsen i tobisfiskeriet v/ dataspecialist Josefine Egekvist Sekretariat for myndighedsbetjening.
Atomer Et programmeret forløb. En måde at lære på.
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Et DEFF projekt under programområdet Mødet med Brugeren. Primo og usability 1.
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
SMUT PAKKE 3 VIDEN OM KOST.
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
Pionerprojektet i BUF – bedre arbejdsmiljø og mindre sygefravær
Den der discipler … arbejder så meget på, at få de åndelige babyer til at vokse ____________________ ____ At han glemmer, at de først må______________.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
Energi- & Vandværkstedet
Afrejsebriefing 2013 Mødet med det fremmede
Torbenfeldvej Vallensbæk strand Tlf.: – – dagligt brug af vores hjemmeside •AGEN LYS har en stor og omfattende.
I dag er temaet Visualisering
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
Arbejdspladsudvikling
Samlet årsrapport for Gårdhaven 2012 SIP-socialpsykiatri
Innovation og iværksætteri
Formularer (Access, del 3)
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
Darum skole 4. november 2013.
MUNDTLIG FREMSTILLING
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
Spørgeskemaundersøgelser og remote usability John Paulin Hansen 28. September 2011 DUST.
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
Energieffektivisering i byggeriet”. Program Introduktion til Energieffektivisering af byggeriet Delprojekt_01Systematisk energieffektivisering af tekniske.
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
SEO PÅ AU.
Efteruddannelsesindsatsen 2007 Analyse Danmarks undersøgelse januar 2008 Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
1 Effektiv forrentning Kjeld Tyllesen PEØ, CBS Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS.
Usability – øvelse 2: Heuristisk inspektion
Representations for Path Finding in Planar Environments.
Hanne-Pernille Stax, ph.d
Kvalitetstest af Palles Gavebod Spørgeskemaundersøgelse November 2010 – januar 2011 Center for Playware DPU.
Kursus om borger.dk og brugen af digital signatur
Oprettelse af tabeller (Access, del 2)
Jobrådgivernes Brancheforening Brugertilfredshed hos ”anden aktør” København 30. november 2011.
Titel: Arial, fed, skriftstr. 20, mørkegrå. Tekst: Arial, normal, fed eller kursiv, skriftstr. 10, 12 og 14 til print – 16 og 18 til projektor – mørkegrå.
Psykoterapeutisk Center Stolpegård Klinik for Spiseforstyrrelser Flerfamilieeftermiddage II PC Stolpegård 1.
Pleje og Sundhed Gennemførte719 Inviterede895 Svarprocent80% FREDERICIA KOMMUNE MTU og Psykisk APV 2012 Rapportspecifikationer.
Region Midtjyllands tilbud 2013
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
Lederseminar 2014 Varde Kommune
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Evaluering og IT Brøndby Gymnasium
Rapporter (Access, del 5). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller, og.
Grunde til at jeg elsker dig
Fundamentale datastrukturer
Usability 24. marts Tilgængelighed 2. Dagens øvelse 3. Spørgsmål.
DIEB14.1 Kursusgang 14 Tidsforbrug til en usability-evaluering Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktiviteter Erfaringer med tidsforbrug Instant Data.
1 Fundamentale datastrukturer. 2 Definitioner: abstrakt datatype, datastruktur Elementære datastrukturer og abstrakte datatyper : arrays, stakke, køer,
Øvelser Usability Metoder. I dag Evaluering af opgaver.  Aflevering.  Strukturen – (se senere). Aftenens øvelse: Usability plan.
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Strategisk Usability John Paulin Hansen. Næste gang er sidste gang Hver gruppe fremlægger deres oplæg i 15 minutter Start 17:00 - Slut 20:00 Gruppe 1,2,3,pause,18:00.
Oprettelse af tabeller (Access, del 2)
Usability ITU, forår Usability metoder. Usability ITU, forår 2008 Overvej undervejs ”- Hvilke metoder kunne være relevante at bruge ift. til de.
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 ’Teori 2’ 3. kursusgang, 14. februar 2008.
DIEB12.1 Kursusgang 12 Feedback fra en usability-evaluering Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Feedback Are Usability Reports Any Good? Alternativer til.
FISA – BATIBOUW Mia, Michelle, Pernille & Sofie CASE.
Kvalitative og kvantitative undersøgelser
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Præsentationens transcript:

Test af brugeroplevelsen Koncept Prototype Færdigt produkt Test Test af brugeroplevelsen Formidling, projektarbejde og webdesign-E2011 Steen Filskov Andersen 25. oktober 2011

Hvorfor brugerteste? Er der et grundlag for at lave produktet? Koncept Prototype Færdigt produkt Test Er der et grundlag for at lave produktet? Hvordan skal produktet laves, så brugerne kan finde ud af at bruge det effektivt? Hvad synes brugerne om produktet? Metoder? Find problemerne mens det er billigt at fikse dem. Det færdige produkt vil falde i bedre jord hos brugerne og kræver ikke så meget support og træning.

”Men jeg ved da godt, hvordan brugerne opfører sig og tænker!”

Nej du gør ikke

Få et realitetstjek

Vil du ikke komme over og hjælpe mig med at tegne mine nye øjenbryn? Er det en god idé, at jeg plukker mine bryn væk og tegner nogle nye et sjovt sted? Vil du ikke komme over og hjælpe mig med at tegne mine nye øjenbryn? Hvad synes du om det færdige resultat? Koncept Prototype Færdigt produkt

Uvildigheden og de friske øjne Spørg alle! (undtagen din mor) Hall tests, guerilla tests, spørg-en-ven/-kollega Brug en ekstern leverandør af usability for at: Få større gennemslagskraft på direktionsgangen Spare tid Teste med de rette brugere Teste på neutral grund under optimale forhold Garanteret uvildighed fra testleder under test såvel som undersøgelsesdesign Ulemper ved ekstern: Kræver tid og penge, testleder kender ikke projektet dybdegående, færre brugere, resultaterne kan have svær ved at finde grobund hos kunden.

Formativ eller summativ evaluering Grundlæggende kan en evaluering have to funktioner, den kan enten være formativ eller summativ. Formativ: Evaluerer med henblik på, hvordan man kan videreudvikle produktet før det lanceres. Man finder ud af, hvor produktet er lige nu. Ud fra resultatet kan man tilrettelægge det fremtidige forløb bedst muligt. Summativ: Evaluerer med henblik på at ”opsummere” resultatet af en designproces. Der fokuseres på, hvad produktet rent faktisk kan i forhold til de mål, der er blevet sat for produktet. F: Iterative prototypetest S: Test af færdigt system – lever det op til kravspec?

Adfærd og holdning En ting er, hvad brugerne gør – en anden er hvad de siger. Hvornår skal man kende brugernes adfærd? Hvornår skal man kende brugernes holdning?

Målsætning for et system Kan brugerne løse de relevant opgaver? Hvor lang tid bruger brugerne på opgaverne? Hvor mange trin skal brugerne igennem for at løse opgaverne? Hvor mange fejl laver brugerne undervejs? Hvor tilfredse er brugerne med systemet? Adfærd eller holdning? Præstation og tilfredsstillelse.

Koncepttest Effektive metoder: Fokusgrupper 1-til-1 dybdeinterviews Spørgeskemaer (i kombination med en af ovenstående metoder)

Stimuli til koncepttest 2_sms_call.exe 1_touchscreen_widgets.exe

Eksempel på kvantitativ dataindsamling

Prototypetest Effektive metoder: 1-til-1 dybdeinterviews Spørgeskemaer (i kombination med ovenstående metode)

Stimuli til prototypetest

Test af færdigt system Effektive metoder: 1-til-1 dybdeinterviews Spørgeskemaer (i kombination med ovenstående metode eller alene)

www.bravotours.dk Hvorfor teste et færdigt system? Virker det endeligt produkt med både design, struktur og funktionalitet? Opsæt benchmark Andre grunde?

Hurtig øvelse Scenario: Bravo Tours skal overbevises om, at det er på tide, at de får optimeret deres site for at gøre det mere brugervenligt. Hvad gør man?

Andre metoder Kortsortering Heuristisk inspektion Eye-tracking test Workshops Brugercentret design

Tænke-højt metoden Få brugeren til at sætte ord på deres tanker. Testlederen får derved indsigt i tankeprocesserne bag brugerens handlinger. Aaaargh! Hvorfor er indsigt i tankeprocessen vigtig?

Hurtig øvelse Løs en opgave på www.bravotours.dk mens du tænker højt. Hvem har lyst til at prøve? Bravotoursopgaver.jpg

Den gode spørgeguide 1 Forklarer, hvad der skal ske. Får brugeren til at slappe af. Systemet testes – ikke dig. Du er eksperten – jeg er her for at lære af dig. Sætter brugeren i den rette kontekst. State of mind Scenario Indeholder ikke mere end 5-6 opgaver, der skal løses (eller opgives) indenfor 45-60 min.

Den gode spørgeguide 2 Starter med en nem opgave. Kan indeholde opfølgende spørgsmål til opgaverne. Emner, som udviklerne gerne vil have brugernes holdning til Bruger åbne hv-spørgsmål og et neutralt ordvalg. Er blevet gennemprøvet ved en pilottest. Afrunder testen med at brugeren opsummerer sin oplevelse.

Eksempel på spørgeguide

??? Læg en plan 1 Hvad skal formålet være med brugertesten? Hvilken metode skal benyttes? Hvilke type brugere, vil du benytte - og hvor mange? Lav en screener til at udvælge brugerne med. Kontakt evt. et rekrutteringsbureau og overdrag opgaven. Forklar screener

??? Læg en plan 2 Hvor i verden skal der testes henne? Lokalt eller remotely? Definér et sæt opgaver og lav en spørgeguide. Skal der indsamles kvantitative data? Lav et spørgeskema Kræves der et specielt test-setup? Usability lab, computerudstyr, optageudstyr, betaling af deltagerne, forplejning, m.m.m. Udfordringer med test i andre dele af verden

Læg en plan 3 ??? Skal der samarbejdes med en eller flere eksterne testledere? Få feedback på dit materiale fra dem. Endnu bedre: Bed dem om at lave det hele baseret på dit input. Afsæt tid i kalenderen til at udføre/overvære testene og sørg for at relevante stakeholders også er klar over tidsplanen. Sørg for at der er indlagt tid i udviklingen til at rette eventuelle fejl fundet under testene.

Find deltagerne… Brug dit netværk. Brug udviklerens netværk. Venner, venners venner Sociale netværk (on- og offline) Brug udviklerens netværk. Der kan være meget specifikke krav Udviklerens hjemmeside/nyhedsbrev Rekrutteringsbureauer. Gaderekruttering. Vikarbureauer. Stillingsopslag.

… og beløn dem med Kontanter (skattefrit) Gavekort Produkter fra udviklerens hylder Vin, øl, pizza Et knus Find selv på flere I virkeligheden er det jo for deres eget bedste, så deltagelsen burde være belønning nok!  Bliv brugertester på f.eks. www.brugertest.nu og www.snitkergroup.com

Eksempel på screener

Antal testdeltagere Kvalitativ eller kvantitativ dataindsamling? Eller lidt af hvert? 3-5 repræsentanter for hver målgruppe. 12+ hvis der skal måles på dem. Vælg kun de primære målgrupper, hvis tid og penge er et problem. Afgør, hvad der kan have indflydelse på brugernes tilgang til systemet. Spredning på alder, køn, interneterfaring, systemerfaring, uddannelsesbaggrund, m.m. kan hurtigt betyde, at der skal køres alt for mange brugere gennem testmaskinen.

Hvad skal du bruge til testen? Systemet der skal testes En spørgeguide En bruger En testleder (dig selv?) Hvis nødvendigt: Skærmoptagesoftware Webcam og/eller mikrofon + optagefaciliteter En referent – eller udstyr til at testleder tager noter. Værdi af videooptagelse både for kunden og for testleder – vis MVI_0105.avi Morae, Silverback, Desktop sharing apps (f.eks. Netviewer)

Den gode testleder under testen 1 Er venlig og imødekommende overfor brugeren. Forholder sig objektiv og distancerer sig fra brugeren. Forklarer sin rolle som uvildig part (hvis det er tilfældet). Stiller ikke-ledende spørgsmål – HV altid HV! Spørger ind, hvis brugerens handling eller højt-tænkning ikke forstås. Ved hvornår det er mest optimalt at hjælpe eller afbryde en opgave. Distancér med måde: Ofte kan der komme god feedback ud af en ”vi er sammen om det her”-stemning. Udnyt deltagernes kompetencer bedst muligt

Den gode testleder under testen 2 Følger med ”bag spejlet” i pauserne og følger op med spørgsmål, som udviklerne diskuterer på baggrund af testene. Minder brugeren om at blive ved med at tænke højt. Forstår når brugeren har brug for en pause eller et par opmuntrende ord. Tager noter med hovedkonklusioner og citater. Er tålmodig – MEGET tålmodig! – og god til at holde mund. Distancér med måde: Ofte kan der komme god feedback ud af en ”vi er sammen om det her”-stemning. Udnyt deltagernes kompetencer bedst muligt

Gode opfølgende spørgsmål Hvad tænker du lige nu? Hvad tror du, at der skete her? Hvad tror du, at der sker nu? Hvad forventede du at se her? Hvad er dit indtryk af…? Hvorfor klikkede/kiggede/prøvede du…?

Gode noter Mængden bør svare til den tid, der er til rådighed til analysen af data. Tydelig angivelse af hvilken session, hvilken bruger, hvilket land, etc. Begyndende konklusioner formes allerede her. Tydelig forskel på hvem der siger hvad, det sagte og det usagte og egne kommentarer. Overvej at samle noter fra alle deltagerne under det relevante spørgsmål og den relevante opgave i spørgeguiden. Brug af laptop kan stjæle opmærksomhed – brug evt. privacy filter på skærmen. Elektronisk notetagning gør søgning SÅ meget nemmere bagefter.

FEP – Frequently Experienced Problems Som du ikke altid selv er herre over (heldigvis) Ingen tid til pilottest. Prototypen er fejlbehæftet. Eller når ikke at blive færdig. For korte pauser mellem testene. Opgaverne der skal løses er ikke passende for de områder, der skal afdækkes i systemet. Det tekniske udstyr driller. Deltagerne kommer ikke (på det aftalte tidspunkt) Deltagerne lever ikke op til kriterierne.

Analysen og præsentationen af data Brainstorm af positive og negative fund. Med systemet ved hånden. Gennemlæsning af noter for at supplere brainstorm. Formulering af fund i et sprog, der taler til modtagerne og visning af fund på skærmdumps. Understøt med brugercitater fra noter og/eller video/lydoptagelse. Overvejelse af anbefalet løsningsforslag , formulering og evt. illustration af dette. Graduering af problemer. Kort opsummering til starten af rapporten (til direktionen). Hvis kvantitative data indgår kan disse understøtte de kvalitative fund på forskellig vis. Derudover indeholder rapporten: Metodebeskrivelse og fremgangsmåde, brugerkriterier og beskrivelser, spørgeguiden.

Alvorsgradsskala Katastrofalt brugervenlighedsproblem – højeste prioritet Det er essentielt at problemet rettes. Stort brugervenlighedsproblem – høj prioritet Påvirker i høj grad brugervenligheden negativt og forhindrer de fleste brugere i at anvende funktionerne. Moderat brugervenlighedsproblem – mellem prioritet Påvirker brugervenligheden negativt og kræver en indsats af brugerne for at de kan tilpasse sig - nogle brugere vil ikke kunne. Mindre brugervenlighedsproblem – lav prioritet Påvirker brugervenligheden negativt men brugerne vil sandsynligvis nemt tilpasse sig. Kosmetisk problem, der ikke påvirker brugervenligheden Bør rettes hvis tiden tillader det. Positiv brugeroplevelse! Brugerne har en god oplevelse. SnitkerGroup

Typisk indholdsfortegnelse Executive summary kommer først

Eksempel på to slides fra rapport

Make map controls more visible The majority of the users do not notice (or understand) nor use the map controls. The fact that they are in English in the prototype plays a minor role in this problem. Zooming in and out is hidden within a drop down menu. Using the mouse’s scroll wheel for zooming do not come natural to these users. The label “Automatic” is confusing for the users. It is not clear what item is selected in the map control drop down lists. Controls should be made more intuitive to use and they should stand out from the rest of the map. Labels should be in Danish. Zoom level should be displayed at all times Instead of showing the status eg. “Automatic” as a drop down list label consider showing the name of the function eg. “Viev mode”. Items selected should be clearly highlighted using a check mark, radio button, or similar. Items that are active and clickable do not convey this to the users when displayed on the map. Some users do not discover them and all users doubt if anything will happen if they click on them. It is recommended to inspire the users to use the items on the map by the use of mouse (hover) over text and change of the mouse cursor from a hand to a pointing hand. ”’Se alle’ – det har jeg ingen anelse om hvad er – det konflikter med at der heroppe står ’Vis flere klinikker’.” – Kim, 55 år SnitkerGroup

Optimize driving directions ”Movia – den er god, fordi den kan man også bruge hvis man går.” – Lene, 60 år In most cases the users find the driving directions to be confusing and even misleading – not taking the most obvious or direct route between the two points. Users request that parking areas in near vicinity of the hearing centers are shown on the map. Many users will prefer to go by bus from their home to a hearing center and this is not supported by the HCL. Some users find that there are inconsistencies between the route description and the route displayed on the map. To some users the route on the map is not displayed at all. Generally the route description is too detailed to be practical. In some cases the routing engine is not able to calculate a route at all. When supplying the users with a navigational tool it is a good idea to offer some of the possibilities available on other sites or devices with the same purpose. Offer public transport guidelines. Offer alternative routes. Let the user chose between shortest, quickest or most economical route – or optimize for driving, biking, and walking. Optimize the routing engine so it does not annoy the users with downright impractical directions. Show parking areas in near vicinity of the hearing centers. ”’Kørselsvejledning’ – jeg vil hellere med bussen!” – Kirsten, 65 år ”Der mangler jo bussen her.” – Hans Erik, 67 år ”Hvor kan du parkere?” – Kenneth, 57 år ”Afgang fra Snerlevej mod Kløvervej er stærkt misvisende fordi det er en stikvej på en helt anden vej – det er helt i skoven. Den dumper! Og selve ruten den er også tåbelig.” – Kim, 55 år SnitkerGroup

Øvelse – lav en brugertest af jeres portfolie Opgaven løses i grupper à fire. Individuelt: Lav en spørgeguide inklusiv en række opgaver, der skal løses på jeres site. Brug de tre andre i din gruppe som testpersoner og test din portfolie med de tre ”brugere” – en ad gangen. Brugeren tænker højt undervejs og du tager noter. Du er selv testleder – det er vigtigt at man kan teste sit ”eget barn”. Individuelt: Analysér dine noter og sammenfat resultatet af brugertestene i en kort rapport, der illustrerer problemer med brugeroplevelsen og giver forbedringsforslag. Rapporten lægges ud på dit site (og fejlene på sitet udbedres naturligvis! )