Værtensklasse på de åbne biblioteker.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Fokusgruppe Hvad er en fokusgruppe?
Advertisements

Sprogpakkens 6-dages kursus
Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
Den lille Mads.
Portfolioeksamen Studieområde 2
- ”Digitalt medborgerskab” – om bibliotek og borgerservice som kulturkonvergens eller konvergenskultur.
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
James Bond går tur i en park...
Trivselspolitik på Løsning Skole
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
Den svære ungdom Om unge i gråzonen.
Skole- og Kulturforvaltningen Centralbibliotek.dk - det gode arbejdsredskab.
EN HELHEDSORIENTERET UNGEINDSATS? ERFARINGER FRA NULPUNKTSANALYSEN AF ROUTE 25 V/ANNE MØLGAARD, RAMBØLL Alternative title slide.
Workshop almene boligdage
Vodskov - det åbne bibliotek
Progression i arbejdsmarkedsparathed
Projekt Værtensklasse i biblioteket - evaluering Carl Gustav Johannsen Det Informationsvidenskabelige Akademi (IVA) Aalborg den 12. september 2012 Sådan.
E-Læring Gruppe #3. Definition af E-læring Udgangspunktet med E-læring er, at læringsprocessen bliver individuel og der bliver taget højde for den enkeltes.
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
Samarbejde med eller uden Service Level Agreement (SLA)
Rehabilitering Brønderslev Kommune
Klik på Aktivér redigering i meddelelseslinjen, Hvis videoerne i kurset ikke afspilles, skal du måske hente QuickTime eller blot skifte til PowerPoint.
Albanigade 54E, 1. sal ● 5000 Odense C ● tlf: ● Frivillighed og foreningsliv sat på spidsen Hjerteforeningen, Region Midt.
Biblioteket er ”godt tidsfordriv” til at få tiden til at gå.
Biblioteket i flere lag Præsentation til projektbørs Vejle, 13/
Vold og job Viden, inspiration og værktøjer : Velkommen 12.15: Hvad ved vi om vold og trusler? 12.50: Spil dig til en god dialog 13.20: Pause 13.35:
UDGANGSPUNKT 25. April Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
UDGANGSPUNKT 7. Maj UDGANGSPUNKT •It som begreb er forældet og favner ikke udviklingen •Brug for et nyt udsigtspunkt og ny begrebsbrug •Fokus på.
UDGANGSPUNKT 6. Februar Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
Oplysningsforbund og folkebiblioteker må sammen finde nye veje Jens Thorhauge
Inspiration og viden i din hverdag Brugerundersøgelse Åbne biblioteker Randers Bibliotek 2012 BCF Middelfart.
Newcomers – Bibliotekerne og de nye arbejdsmigranter En ny rapport fra Det Nationale Forskningscenter for Velfærd 16. september 2010 Highlights.
MÆRKK - Markedskommunikation & Æstetik: Kultur & Kognition 1 Åbne biblioteker – pilottests G ode forslag og metodeforslag v/ Rasmus Grøn.
Af Pernille Mathiesen og Rikke Wiuff
Den gode, den onde og den grusomme - om digital selvbetjening SnitkerGroup 6. September 2011 af Usability Specialist Thomas Visby Snitker.
Workstations.
MARTS 2013 NATIONAL BENCHMARKUNDERSØGELSE RESULTATER OG ANBEFALINGER BEDRE BIBLIOTEKER 2013 NATIONALE RESULTATER Alternative title slide.
Program Opfriske de centrale værktøjer i Den motiverende samtale
18. April 2012 Fællesskaber for Alle - Dagtilbuddets Fællesskaber Velkommen.
Præsentation af resultaterne fra erfaringsopsamlingen om ny klassedannelse LIM den 5. januar 2012.
Svar venligst på nedenstående spørgsmål, før du besvarer spørgsmålene om din hørelse Navn: Dato: Alder: Jeg bruger ét høreapparat (venstre øre) Jeg bruger.
Brugerdialog FS SASMO kongres , Vejle Center Hotel
Opsamling og afrunding på konferencen “Den gode genoptræning” Landstingssalen, 22. september 2008 NB: Pga manglende tid blev hele oplægget ikke præsenteret.
Relationer – Omgangstone
SERVICE DESIGN IT AARHUS UNIVERSITET/ARKITEKTSKOLEN AARHUS ONSDAG D : VISUALISER OG ANALYSER JERES INDHENTEDE DATA.
- Dagtilbuddets Fællesskaber
Det gode værtskab i Kerteminde Erhvervsskolen Nordsjælland
D E T G O D E V Æ R T S K A B F O R D A N S K E C A M P I N G P L A D S E R B I L L U N D 1 6 – 1 7 J A N U A R R E F L E KT I O N E R O G A R.
Udvidet åbningstid i Københavns Hovedbibliotek 20. februar 2012.
En undersøgelse af biblioteksservicen i landdistrikter. Et samarbejde mellem Esbjerg, Varde, Ringkøbing-Skjern og Skive biblioteker samt Center for Landdistriktsforskning.
Lederseminar 2014 Varde Kommune
Biblioteket 5 åbne biblioteker i Sønderborg Kommune.
Det Folkelige Forum Brugerundersøgelse. Hvem er jeg? Studerende på Syddansk Universitet i Odense Studentermedhjælper i Horsens Sund By fra september 2009.
Indsæt foto: Klik på det lille fotoikon og vælg det ønskede foto i dialogboksen. Skift eksisterende foto: Klik på foto og brug derefter slettetasten til.
OPERATE A/S – JESPER BROCHMANDS GADE 10 – 2200 KØBENHAVN N – TLF – Kommunikation i forandringer KL kommunikationsdøgn 2013.
Præsentation af resultaterne fra casestudie
Forandring og faglig identitet
Projektets fokus og rammer Formål: Udvikling og test af brugerinvolverende oplevelser/aktiviteter for gæsterne på de åbne biblioteker – tiltag der offensivt.
Refleksion før kurset Skal du i gang med et projekt?
Skole- og Kulturforvaltningen PLANLÆGNING AF BM-UNDERSØGELSE (2011)
SPEJDERNES LEJR 2012 Ildsjæle - rundt om lejren. Spejdernes Lejr 2012 HVEM OG HVOR MANGE Hvem: De spejderkorps i Danmark Forventet deltagere på lejren.
Præsentation af forårs-sfo
Læreren som læringsleder
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings- & Kompetencegivende coachingforløb.
Designoplæg Skabe opmærksomhed omkring bibliotekets arbejde med digitale ressourcer Info-søjlen.
Velkommen Formålet med denne workshop er At teste forskellige former for teknologiunderstøttelse ved etablere af samarbejde på hospitaler. Målet med dette.
Velkommen Formålet med denne workshop er At teste forskellige former at teknologiunderstøtte etablere af samarbejde på hospitaler. Målet med dette er:
Biblioteksstrategi Den 8. maj 2015
TEMA 1 Kortlægning: Mobilitet i hverdagen
SKOLE-VIRKSOMHEDSSAMARBEJDE
Præsentationens transcript:

Værtensklasse på de åbne biblioteker

Formål Baggrund: Vi har længe haft fokus på tekniske og praktiske løsninger i etableringen af de åbne biblioteker. Nu er der behov for at se på bibliotekets indretning, formidling, service og de udfordringer, en differentieret åbningstid medfører. Der mangler viden om gæsterne, deres adfærd og behov i den ubetjente åbningstid – og hvordan vi møder disse behov. Det ubetjente bibliotek stiller nye udfordringer til vores roller både som personale og gæster. Værtskabstanken er hentet fra projekt ”Biblioteket i Værtensklasse”. Formål: ”At gøre de åbne biblioteker i Danmark til et rart og inspirerende rum at være i for gæsterne, hvor de føler sig velkomne og hvor de præsenteres for bibliotekets tilbud, brugervenlighed og bibliotekets kompetencer uanset personalets fysiske tilstedeværelse”. Mål: At segmentere dem, som kommer i den ubetjente tid på tre forskellige biblioteker. At afdække dilemmaer, som rammerne for åbne biblioteker medfører. At udvikle et nationalt brugbart formidlingskoncept til værtskab, når personalet ikke er der. Dagens program

Sammenhænge i projektet Mål 1: Dilemmaer At afdække de dilemmaer, som rammerne for det åbne bibliotek medfører Internt Mål 2: Segmentering At segmentere dem, som kommer i den ubetjente tid på tre biblioteker Eksternt Mål 3: Værtskabeligt formidlingskoncept At udvikle et nationalt brugbart formidlings-koncept, når personalet ikke er til stede Koncept Dagens program * Værtensklassen er et kompetence-udviklingsforløb udviklet af Aalborg Bibliotekerne Mål 4: Kompetenceudvikling Udvikling af x antal kompetenceudviklingspakker til VærtensKlasse-akademiet* Kompetence- udvikling

3 åbne biblioteker i det Nordjyske… Hasseris Bibliotek Åbent bibliotek kategoriseret som ”et bybibliotek” beliggende i en velhavende bydel ca. 3 km fra hovedbiblioteket i Aalborg. Løvvang Bibliotek Åbent bibliotek kategoriseret som ”lokalbibliotek” beliggende i et socialt belastet område i Nørresundby ca. 3 km fra hovedbiblioteket i Aalborg. Dronninglund Bibliotek Åbent Bibliotek i en landkommune. Det var hovedbibliotek i det tidligere Dronninglund Kommune og nu lokalbibliotek i Brønderslev Kommune. Beliggende ca. 20-25 km fra Brønderslev Bibliotek. Dagens program

afdække praksis, arbejdsopgaver og ressourcer Mål 1: Dilemmaer At afdække de dilemmaer, som rammerne for det åbne bibliotek medfører En intern evalueringsproces af det åbne bibliotek med fokus på at afdække: afdække praksis, arbejdsopgaver og ressourcer fysiske rammer og indhold: teknik, åbningstider, indretning, formidling m.v. personalets roller i ubetjent tid: serviceniveau og relationelle kompetencer Metode: Aalborg 2012: Spørgeskemaundersøgelse, fokusgruppeinterviews og 1-personers interviews med medarbejderne på 5 åbne bybiblioteker. Dronninglund 2013: Fokusgruppeinterviews med medarbejdere på Dronninglund Bibliotek. Målet er at: Afdække dilemmaer og udfordringer i et stor biblioteksvæsen med besparelser og mange matrikler kontra et mindre biblioteksvæsen med serviceudvidelser og langt mellem matriklerne. Kort sagt en beskrivelse af 2 forskellige ”virkeligheder” samle input til ”Dialogspillet”: Et kompetenceudviklingsværktøj i Værtensklasse-akademiet med fokus på at tackle dilemmaer gennem dialog om egen praksis. Dagens program

Dilemmaerne kunne være… Biblioteket overgår til ubetjent åbningstid om fem minutter. Der står stadig fire gæster i kø, som venter på hjælp Dilemmaerne kunne være… En kvinde henvender sig i den ubetjente åbningstid. Hun sidder i kørestol, og vil gerne have hjælp til at tage nogle fotokopier af forskellige opskrifter Du er på vej hjem, da en gæst gør dig opmærksom på, at toilettet er stoppet Dagens program

Interessante pointer: Mål 2: Segmentering At segmentere dem, som kommer i den ubetjente tid på tre biblioteker Metoder: Observation og kvalitative interviews 247 observationer og 45 kvalitative interviews med biblioteksgæsterne i den ubetjente tid. Fokus på baggrundsdata, adfærd, behov og formål med besøget. 5 segmenter: 44 % Drive in-gæsten* 29 % Entusiasten* 12 % Arbejdsbien* 6 % Den sociale bruger 9 % Avislæseren *Disse 3 segmenter er defineret i DEFF-rapporten ”Det hybride bibliotek set med brugernes øjne” Interessante pointer: Det samme mønster af segmenter på tværs af de 3 biblioteker Gæsterne kan godt skifte segment fra besøg til besøg ”Det er meget forskelligt; somme tider så er jeg her kun et halvt minut, bare lige inde og hente de bøger jeg har bestilt og så ud igen, og andre gange der går jeg lige rundt og kigger og sådan noget, og så bruger jeg 20 minutter - en halv time eller sådan noget...” (Kvinde 45 år, Dronninglund) Dagens program

”Vi skal have gæster… men vi er ikke selv hjemme” Mål 3: Værtskabeligt formidlingskoncept At udvikle et nationalt brugbart formidlings-koncept, når personalet ikke er til stede ”Vi skal have gæster… men vi er ikke selv hjemme” Værtskabstanken – den korte version: Kunsten at få mennesker til at føle sig velkomne I værtskabet arbejder vi med begreberne værten og gæsten 2 typer værtskab: Det direkte værtskab og det indirekte værtskab Værtskab er et relationelt fænomen og handler om forholdet mellem mennesker. Relationer mellem mennesker forudsætter umiddelbart en form for interaktion mellem to eller flere parter i form af fx et møde eller en samtale, som det især udfolder sig i Det direkte værtskab. Men hvad så med værtskabet, når der er ubetjent åbningstid og værten er gået hjem? Dagens program

”Vi skal have gæster… men vi er ikke selv hjemme” Mål 3: Værtskabeligt formidlingskoncept At udvikle et nationalt brugbart formidlings-koncept, når personalet ikke er til stede ”Vi skal have gæster… men vi er ikke selv hjemme” Det indirekte værtskab – den korte version I det indirekte værtskab arbejder vi en bredere forståelse af begrebet gæstfrihed og det at få gæsterne til at føle sig velkomne Et værtskab, hvor relationerne medieres mere indirekte gennem fysiske, rumlige og teknologiske kontaktpunkter mellem vært (=bibliotek) og gæst Målet er: Udvikling og test af en standard for indirekte værtskab. Primært fokus drive in-gæsten og entusiasten - de kontaktpunkter, de er i berøring med på biblioteket i ubetjent åbningstid. Metoder: Segmentering, kontaktpunktsanalyse og Customer Journey Mapping (gæstens rejse gennem biblioteket) og mystery shopping (test). Samarbejde med konsulentfirmaet ServiceMind. Dagens program

Vil du høre mere om projektets resultater? Mål 4: Kompetenceudvikling Udvikling af x antal kompetenceudviklingspakker til VærtensKlasse-akademiet Afsluttende temadag d. 12.06.13 i Aalborg Evalueringsrapport til Styrelsen i august Dagens program Kontaktoplysninger: Line Hoffgaard, Aalborg Bibliotekerne Tlf.: 99 31 43 09 / leh-kultur@aalborg.dk