E – styret ( 68 ) ESTJ ( 26 ) ESTP ( 7 ) ENTP( 13 ) ENTJ ( 5 )

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvordan får vi arbejdet med kvalitet og afbureaukratisering forankret på vores arbejdsplads, så både ledere og medarbejdere er involveret og bidrager i.
Advertisements

Uddannelse til tværfaglighed
Folkeskolereform 2014 En gennemgang af hvor vi på TDS er nu i forhold til forliget om ny folkeskolereform.
Dansborgskolen – vi udvikler hele mennesker
Social kapital – rig på relationer
På vej mod en innovativ offentlig sektor
Hans Jørgen Limborg Arbejdsmiljøkonferencen 2005
John.M.Nielsen Metode & Co.
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
Diversity at Work Tør vi sætte en ny dagsorden?. MELLEMLEDEREN - ELLER DEN NYE GENERATION AF TOPLEDERE ! KVANTITATIVE ANALYSE HAR FOKUS PÅ:
Omsorg sundhed eller samvær? Rehne Christensen filosofisk firma
Old timers and newcomers
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
Tryllefløjten tilbyder børnene kulturelle oplevelser indenfor drama, kunst, kulturhistorie og musik i børnehøjde i tæt samarbejde med kulturinstitutioner.
Det autentiske menneske
Disposition Gennemgang af teksten ”Den kærlige organisation”
Tillid Temadag for AMIR
Evnen til at se og forstå talenternes forskellighed og behandle dem individuelt ud fra deres præmisser, gøre sig umage for at forstå de bagvedliggende.
Orienteringsmøde 11. november Trørødskolen - en attraktiv skole! rummelighed og anerkendelse faglighed og arbejdsglæde klare regler og godt humør.
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet OPFRISKNING AF BEGREBER FRA DAG 1 August 2011.
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Lederen og sygefraværet - om at arbejde med sygefravær som leder
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
. Præsentation af Handicapområdets udviklingsproces.
Hvad er mål/resultat (output)?
Værdigrundlag AEU Chefkursus 2007 Hold 6.
Kodeks for offentlig topledelse
Bestemmelse af din typekode
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
INDSKRIVNINGSMØDE.
Omrejsende ledere - Svendborg Kommunes interne konsulentkorps.
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende Coachingforløb.
Læringsmiljø og anvendelsesorienteret undervisning
Biblioteket som katalysator for social kapital
Eva Sørensen Roskilde Universitet. Old Public AdministrationNew Public ManagementNew Public Governance.
Selvledelse (Empowerment)
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder i grupper og teams.
Kortdage 2004 Omlægningerne i de offentlige GI/GIS relaterede forvaltninger. Hvordan håndterer man de menneskelige og organisatoriske omstillingsprocesser?
Ledelsesrum Oplæg til refleksion
Inklusion og inkluderende processer
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet BEGREBER TIL HATTETRÆK-ØVELSE Juni 2011.
Ledelsesudfordringer i kommunerne – nu og i den nære fremtid Oplæg for FTF`s Tænketank om ledelse, d. 6. juni v/ Per B. Christensen, formand for.
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb.
Rehabiliteringsbegrebet på Psykiatrisk Center Ballerup
Dorthe Carlsen UC Syddanmark og Læremiddel.dk Esbjerg, 22.oktober 2014
Intro: elever/STUDERENDE CENTER Nord-Vest
1 Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige, sociale og personlige.
Samfundet- Institutionen og Individet. Hvad kan og er en institution? Hvordan opfattes brugeren? Forhold til samarbejdspartnere? Arbejdsmiljø?
Trænerakademi 1 Traumer Stress IQ Normalitet Psykiske lidelser Modenhed Effektivitet Dette er ikke noget I kan se ud fra ”testen”
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
IIS del 2 Mekanisk kultur. Organisationskultur Iværksætterkulturen Den mekaniske kultur Opbrudskulturen Den dynamiske samstemte kultur »Jørgen Gleerup.
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
UDVIKLINGSKATALOG - A Lavt “D” kan udvikle sig ved at:
SUF - gevinstrealisering
Hvordan får vi arbejdet med kvalitet og afbureaukratisering forankret på vores arbejdsplads, så både ledere og medarbejdere er involveret og bidrager i.
Ansvarlig.
Forløbet: Unge – identitet, socialisering og sociale medier
Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015
Talentudvikling SOSU elever.
Tag snakken – bryd vanerne
Ændring i praktikmål 6 for SSH
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Værktøj 10: Forandringer og stress - Arbejdsgruppen
Værktøj 10: Forandringer og stress - Ledelsen
Præsentationens transcript:

COK visudd. hold 1 - 5 , typekoder ( juni 04 / jan 05 / nov 05 / maj 06 / jan 07 ) E – styret ( 68 ) ESTJ ( 26 ) ESTP ( 7 ) ENTP( 13 ) ENTJ ( 5 ) ESFJ ( 7 ) ESFP ( 2 ) ENFP ( 7 ) ENFJ ( 1 ) I – styret ( 28 ) INTJ ( 4 ) ISFP ( 2 ) ISTJ ( 12 ) ISFJ ( 3 ) INFP( 4 ) INTP( 2 ) ISTP ( 1 ) E 68 I 28 S 60 N 36 T 70 F 26 J 58 P 38

Selvledelse og visitator – en definition af selvledelse ” Selvledelseskompetence er evne og vilje til at træffe beslutninger om eget arbejde , hvad angår , planlægning , gennemførelse og me – tode , med henblik på at bidrage til realisering af arbejdspladsens mål og værdier ” . ( Det Nationale kompetenceregnskab 2006 )

Selvledelse og visitator – om gruppen og dens udvikling 7. Modenhed ( produktiv ) 6. Illusionerne brister ( vågner ) tid 5. Modstand ( forsvar ) 4. Overfladeharmoni ( idyl ) 3. Fællesskab ( vi - følelse ) 2. Hvedebrødsdage ( høflighed ) 1. Den ny situation ( forsigtighed )

Selvledelse og visitator – om gruppen som socialt system En gruppe er et socialt system – åbent eller lukket – der indeholder en bevarende og en forandrende kraft , og altid søger sin egen balance eller ligevægt (princippet om homeostase )

Selvledelse og visitator – om gruppens dynamik og reaktioner Hierarki Positioner Loyalitet og udvikling Dolorisme Gruppetænkning Autopoiesis

Selvledelse og visitator – om forholdet mellem kvalifikationer og kompetencer Aflæring og tillæring ny erfaringsdannelse Kvali- fikatio- ner Kompe- tencer Visitator arbejder med at omsætte læring og erfaring til kompetencer Tid

Selvledelse og visitator – om forholdet mellem mål og opgaver i visitatorgrupper Løse komplekse opgaver tværorganisatorisk samarbejde tværfagligt samarbejde fleksibel gruppering i organisationen målrettet og målstyrende udnytter den enkeltes ressourcer loyalitet og identifikation med gruppen frihed under ansvar via normstyret adfærd resultatorienteret og engageret udviklingsorienteret og kreativ / idérig

Selvledelse og visitator – om forholdet mellem produktion og læring Tilstand A . Tilstand B . Produktion Læring Tid

Selvledelse og visitator – nogle fordele og ulemper Dalende engagement og stress Social darwinisme Ledelse utydelig eller i tvivl Værdier og kultur glemmes eller skaber konkurrence Manglende uddelegering eller indflydelse Opgaveglidning og opgavestyring Fordele Ansvarlighed og engagement Selvstændighed og initiativ Bidrager til ledelsesopgaven Professionel darwinisme Værdier og kultur udfordres Ejerskab og fællesskab kobles

Selvledelse og visitator – om leders rolle fra ledelse til selvledelse I forbindelse med ledelse af visitatorer i grupper , må leder slippe eller helt give afkald på rollen som instruk – tør eller kontrollant ift . gruppens opgaveløsning . leder i stedet udvikle eller udfordre gruppens forståelse af opgaverne , samt gruppens regler og adfærd ift . sin måde at tackle opgaverne på .

Visitatorrollen og organisation 1 – nogle begreber Kultur Struktur Processer Kvalitet Produk- tion Relationer

Visitatorrollen og organisation 2 – en afklaring af begreber Struktur : Visitatorrollen er synlig , beskrevet via stillingsbeskrivelse, rutiner, arbejdsgange o.lign. Visitator er noget og har noget . Kultur : Visitatorrollen er værdier , normer og forventninger knyttet til visitator . Visitation er spillet om viden og faglighed . Visitatorrollen både skaber og bærer værdier . Proces : Visitatorrollen er aktiviteter og samarbejde i organisationen knyttet til visitation. Visitator er dét visitator gør via sin adfærd og sit samarbejde.

Struktur , kultur og proces : Visitatorrollens gennemslagskraft hviler på hvordan visitator kan profilere sig gennem personlige og faglige kompetencer . På denne måde skaber visitator forudsætninger og grobund for egne og andres forventninger til hvad visitation er .