Velkommen
Program: •Præsentation –af personalet –af Stenballeskolen og læringsgrundlaget •Samarbejde mellem skole og børnehaver •Skoleparathed –at gøre skoleparat –arbejdet med førskolebørn i børnehaverne –den sproglige tilegnelse •Førskoleperioden – at være Komet på Stensballeskolen •Skolestart – set fra et forældreperspektiv •Spørgsmål og rundvisning
Folkeskolens 3 ben Fokus på det enkelte barn – i fællesskabet –Faglig udvikling –Personlig udvikling –Udvikling i samspil med andre I et samarbejde mellem skole og hjem
Stensballeskolen Udvikling for den enkelte elev •Solid faglig ballast. Alle skal blive så dygtige som de kan
Anerkendelse •Alle skal opleve at blive set. Ressourcesyn. Livsduelighed
Ansvar •For selv – i fællesskabet – tilpasset den enkelte
Fællesskab •Vi vil være skolen for alle børn i Stenballe •Fælles oplevelse •Læring i fællesskabet •Årgang/klassse
Respekt •Vores afhængighed af hinanden •Forskellige holdninger
Læringsgrundlag •Undervisningsrum •Træningsrum •Studierum •Fagdage •Fordybelsesuger •Samarbejde på årgangen
Folkeskolereform –Læring og mål –Mere varieret skoledag –Længere skoledag –Understøttende undervisning –Vi starter en udvikling pr
Skoleparat - hvad er det?
Skoleparat – hvad •lyst til at lære – f.eks. interesse for tal/bogstaver •kan indgå i fællesskaber – kan vente på ”tur” •leger med andre •begyndende abstrakt tænkning – tid – udskyde behov •bevarer koncentration i længere tid •tør ”handle”
Er du klar til at klippe navlestrengen? •kammerater kommer mere i fokus end forældre •du ved mindre om dit barns hverdag end du gør i børnehaven •selv spørge efter det du gerne vil vide •pyt – tillid Husk hver gang du gør noget for dit barn, som det selv kunne have gjort, så fratager du det en udviklingsmulighed.
At ”gøre” skoleparat? •stil krav – også nogle dit barn ikke helt kan håndtere •stil kravene et af gangen •hold struktur i hverdagen •søvn, måltider •lær dit barn at være selvhjulpen: •tøj – at vurdere påklædning •klare toiletbesøg
At ”gøre” skoleparat? •lær dit barn at skelne mellem hvornår noget er til diskussion – og hvornår en anvisning bare skal følges •vis interesse omkring sprog/tal/tid •læs højt
At gøre skoleparat - skolen •Samarbejdet med børnehaverne •Førskoleperioden – kometerne •Overlevering af gruppen •Overlevering af enkelte børn •Udskudt klassedannelse
Skoleudsættelse...? •børn skal modtage undervisning fra august måned – i det kalenderår de fylder 6 år –hvis ikke – så skal der søges skoleudsættelse •distriktsskolen – skal godkende udsættelsen •udsættelsen skal begrundes i barnets udvikling •psykologudtalelse kan indhentes som beslutningsgrundlag