Fremmedsprogsindlæring

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Leg og lektier Idéer til 2-4 piger Alder 4. klasse
Advertisements

NGG-INFO 1.
Portfolioeksamen Studieområde 2
Mennesker gør det rigtige – Hvis de kan!!
Læsning i danskfaget i Island
Projekt - Litteratursøgning og skriftlighed
Velkommen til workshoppen
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Læringsstile og lektier
Hvad du har lært Dine nye mentaltræningsvaner. Du har nu lært dig selv bedre at kende som løber • Du er blevet mere bevidst om den tankevirksomhed der.
Elsker DU også at læse lektier?
Prøver 2014 Dagens motto: Husk nu det er en prøve, ikke en eksamen!
”Den gode elev” Kvalifikationer er defineret som den enkelte persons faglige, sociale og personlige færdigheder og kunnen Kompetencer betegner personens.
Taskbaseret sprogundervisning
Større Skriftlig opgave •Orienteringsmøde v. Catherine Lønholdt.
HADERSLEV KOMMUNES 10.KLASSECENTER ved Kløften Skriftlige prøver Haderslev Kommune – 2013 Skriftlige prøve.
Studieteknik i studievejledningen Ved Katrine Berke, decentral studievejleder på Det Samfundsvidenskabelige Basisår.
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
De sidste undervisningstimer
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Tværfagligt projektarbejde
Sidsel Sinding Andersen (AT-eksamen 2009)
Danskforløb i 10. klasse Gentofte Ungdomsskole
Ergoterapeutuddannelsen – informationssøgning  Bibliotekets tilbud  Samarbejde – uddannelse og bibliotek  Informationssøgningsundervisning på ergoterapeutuddannelsen.
Grammatik hvorfor og hvordan?
Min hobby Fornuftig og relevant tekst af emnet:
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
How to boost students´ vocabulary via reading
DEN 3-delte prøve: Den skriftlige synopsis Den mundtlige fremlæggelse
De skriftlige eksamensopgaver i engelsk
Dansk 1. klasse.
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Projekt i billedkunst Resten af tiden.
Kultur- og branchestudier
Kulturstudier M-KA Festivaler. Et teoretisk perspektiv.
Kulturstudier M Festivaler, koncerter og ”liveness”
Elevaktiverende undervisning
Modul 1 Rød løber (A). Spilleregler for dagen Ingen pauser Byrge, C. & Hansen, S. (2009). The creative platform: A new paradigm for teaching creativity,
Karl Henrik Flyums model
NGG-INFO.
NGG-INFO.  Afsluttet 10. klasse.  Aflagt afgangsprøve i fagene: Både skriftlig og mundtlig: Dansk, matematik, engelsk. 10. klasse-prøve eller 9. klasse.
Matematik i 4 klasse.
Taksonomisk mindmap i religion
MUNDTLIGT krav – form – indhold
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
Vejlederens kommunikation
Billedkunst C og B Gymnasiet og hf.
Eksamen.
IT i fagteamet Sofielundskolen 5. December 2013 December 2013 Niels Jacob Hansen - Læreruddannelsen Holbæk - UCSJ 1.
Skriftlighed i biologi
EDB og terminsprøve – prøve
Gymnasiet (Stx)
I-bogs arbejde Pædagogiske overvejelser Randers HF og VUC TE.
Indsæt foto: Klik på det lille fotoikon og vælg det ønskede foto i dialogboksen. Skift eksisterende foto: Klik på foto og brug derefter slettetasten til.
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Årsplan – en kort en lang
Sammenhæng: Eleverne bliver ikke bedre til at skrive og arbejder ikke med deres fejl. Eleverne snyder: bruger oversættelsesmaskiner eller henter stile.
Stilladsering af det skriftlige arbejde i samfundsfag
Udvid din didaktiske værktøjskasse.
Terminsprøver december  Kom i god tid. Helst 15 min. Før prøven begynder  Find din plads. Dit navn og prøvenr. Står på bordet.  Du skal selv.
Tjørnegårdskolen og VUC Roskilde – Fællesskaber - ensomhed: Hvornår er man med i et fællesskab, og hvordan ser man, at nogen er ensom? – Fokus på fællesskab.
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
SSO - Større skriftlig opgave
SSO - Større skriftlig opgave
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Strategier og værktøjer i sprogundervisningen
Skole / School School is fun.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Fremmedsprogsindlæring Succeshistorier og problemfelter engelsk - tysk – fransk - spansk

Plussiden ved fremmedsprogsindlæring ”Jeg besluttede mig for at lære mig selv engelsk, da jeg var fem” Frederik 3z Engelsk = primært kommunikationssprog Stort ordforråd Stor baggrundsviden Generel velvilje

(Nogle af) udfordringerne ved fremmedsprogsindlæring Stor faglig spredning Konkret tænkning Intuitiv tilgang Problemer med grammatisk terminologi ”Hvorfor skal jeg lære om fejl? Jeg ved jo, hvordan den korrekte sætning skal være” Steffen 2s Hukommelsesproblemer Skriveblokering; djævlen ligger i detaljen. Dagsform Vægring ”Blandede” hold (fransk/spansk)

Plussider og problemfelter Kunstneriske fag Plussider og problemfelter Musik – Mediefag - Billedkunst

Plussiden ved de kunstneriske fag Konkret tænkning (nu som et aktiv!) God mulighed for progression og succesoplevelser (efter ”afkodning”) Talent/evner/teknisk snilde Deltagelse i skolens sociale/kreative liv mediefagsgalla billedkunstudstillinger skolekomedie diverse koncerter

Generelle problemfelter ved de kunstneriske fag Krav om teori og praksis Langvarigt projektarbejde (krav om selvdisciplin og kontinuitet) Gruppearbejde/gruppedynamik Finmotoriske vanskeligheder Sensorisk følsomhed Fobier Vægring

Eksempel på mediefagsproduktioner http://www.youtube.com/watch?v=HkTqBg01AtM&list=PLBDB1B3ECA4131C07 ”Mathias og Mia” og ”Bobs misforståelse”

Case i engelskundervisningen Klassen har engelsk, og der læses en fiktiv tekst med Vietnam som tema. En elev er tydeligvis meget interesseret og sidder konstant med en knipsende hånd oppe, fordi Vietnamkrigen (og især granattyper) er en af hans særinteresser. En anden elev har svært ved bare at forstå teksten på et redegørende niveau og vægrer sig i øvrigt ved at formulere sig på engelsk overhovedet. En tredje elev vil gerne deltage men får ofte absencer og ved derfor sjældent, hvor vi er i teksten. En fjerde elev har begravet sig bag en computer og spiller tydeligvis et eller andet spil, hvilket han energisk nægter, når man siger det til ham. Resten af klassen følger med. Hvordan får alle elever noget ud af timen?

Lavpraktiske tricks i fremmedsprogsundervisningen Bøger frem for kopier. Hvis kopier – scan ind elektronisk Følg bogens struktur Hav ekstra eksemplarer af alt liggende Brug intranet systematisk Minimer læselektier Fast plan for undervisningen Klassereferent Stilladsering ”Taletid” ”No is not an option”!

Engelsk og de 6 hoveddiscipliner 1. Pronunciation 2. Vocabulary 3. Fluency 4. Grammar 5. Analysis 6. Writing

1. Pronunciation Træn oplæsning med old-school fonetikregler Etymologi en mulighed

2. Vocabulary Lean back and enjoy! Vær opmærksom på spredningen (oversæt til dansk ind imellem)

3. Fluency 5-minute talks Retfærdig taletidsfordeling Don’t take no for an answer!

4. Grammar 3 fejlsætninger hver dag Ret fejlen i følgende sætninger og forklar fejlen ved at benytte korrekt grammatisk terminologi: 1. I am convinced of that I will never win 2. I am getting up at 6 every morning 3. It succeeded him to climb the mountain Systematisk gennemgang af grammatiske regler med tydelig differentiering Gentagelse, gentagelse, gentagelse

Claim – quotation - comment 5. Analysis Husk altid den store spredning Stilladsering Analyse som et system/et genkendeligt mønster: Claim – quotation - comment

6. Writing Tjek om eleven skriver bedre på engelsk end på dansk Stilladsering Del-deadlines Eleverne SKAL aflevere, også selv om opgaven ikke er perfekt/færdig Accepter elevernes styrker og svagheder

Skriftlige krav til eksamen Delprøve 1 uden hjælpemidler fejlsætninger grammatisk emne stilistik/retorik oversættelse Delprøve 2 med hjælpemidler analyse af fiktionstekst eller analyse af sagprosatekst

A typical English lesson 1. Five-minute talk (The Vietnam War – what do you know about it?) 2. Three sentences on the blackboard 3. Today’s text: Philip Caputo: ”A Rumor of War” (1977) Analysis (Tools) 4. Write down a 100-word analysis of the text 5. Grammar; 2 pages in the grammar book – we read the rules together

Materiale Forløb og analysemodeller til engelskundervisningen Caputo, Philip: ”A Rumor of War” (1977) (tekst til Vietnamforløb) Engberg-Pedersen, Jonna et. al.: Contexts, Gyldendal, 2004 (”Tools”: analysemodeller til fiktion og sagprosa) Quist, Nanna Flindt: On Purpose (om retorisk analyse) Eksempler på essay og sprogopgave til engelskundervisningen ”Sprogopgave 3”: træning til delprøve 1 uden hjælpemidler 2 elevbesvarelser ”Essay 7”: analyse af Jo Lloyd: ”Because It Is Running By” (2009): træning til delprøve 2 uden hjælpemidler

Undervisning i kunstneriske fag; cases Billedkunst - Vi gennemgår arkitekturhistorie, herunder pyramider. En elev siger pludselig, at han har en fobi med trekanter. Billedkunst - Vi sidder i klassen men jeg siger, at vi nu skal ned i billedkunstlokalet og male. En elev nægter – der lugter i lokalet, og han panikker, hvis han skal have et maleforklæde på. Billedkunst - Vi er på Statens Museum for Kunst. En elev kan slet ikke holde fokus og går rundt og griner og siger ”porno” hele tiden. Billedkunst - Vi skal lave en mimetisk tegneøvelse. En elev kan ikke holde ordentligt på blyanten og bliver tydeligt frustreret. En anden elev insisterer på kun at tegne Manga-figurer. Mediefag – der arbejdes med eksamensprojektet. En elev nægter at være foran kameraet, selv om det er blevet gjort klart, at alle skal. Mediefag – en elev får pludselig et angstanfald midt i en optagelse ude på græsset. Han ligger i fosterstilling og råber og skriger. Musik – en elev nægter at stille sig op på scenen og optræde til forårskoncerten.

Lavpraktiske tricks i undervisning i kunstneriske fag (billedkunst som eksempel) Tydelig struktur – gerne med en egentlig grundbog Kedsomhed - din eller deres? Udgangspunkt i evt. særinteresser Differentiering. Hav en plan A, B og C klar Tag styring i gruppearbejde/indgå i gruppen Nedton betydningsanalyse, fokuser på formal- og socialanalyse Hjælp eleverne med at ”knække koden” Evt. teoretisk projekt Stilladsering til analyse Overvej materiale- og lokalebrug (er billedkunstlokalet nødvendigt?) Fotografi som mulig udtryksform Elektronisk ressourcerum Accepter fobier – det er ikke for sjov!

Eksempel på billedkunst-forløb Titel: Mønstre og det gyldne snit Emnet er valgt, fordi en af de stille elever har fortalt mig, at han interesserer sig meget for matematik i kunst Jeg har ugen forinden bedt klassens matematiklærer gennemgå det gyldne snit matematisk Vi læser sammen afsnittet om Det Gyldne Snit i Scheel Andersen, Henrik: Billedkunst, Metode, Kronologi, systime 2006 s. 13-14 Eleverne bliver sat til at finde to værker med kunsthistorisk spredning, hvor det gyldne snit har en vis relevans. Der laves formal- og socialanalyser af værkerne individuelt (jeg har to værker i baghånden til de elever, der har svært ved at finde værker selv) Visualiseringsøvelse. Vælg mellem 1. akryl på lærred, mønster, det gyldne snit, ”Henning Larsen”-farver. Lav mindst tre skitser, inden du vælger det endelige motiv. Skitserne må laves i hånden eller på computer 2. Foto-serie med titlen ”Det Gyldne Snit i Naturen (f.eks solsikker, konkylier osv.) Du må gerne efterbehandle fotografierne i et billedbehandlingsprogram.

Øvelse Lav et forløb inden for ”dit” kunstneriske fag, som tilgodeser flest mulige problemfelter for en asperger-elev.

Materiale til billedkunst Scheel Andersen, Henrik et. al.: Billedkunst, Metode, Kronologi, systime 2006 (formalanalyse og diverse analysemodeller) Min mailadresse er: sl@htg.dk