Sammen kan vi mere – ny brobygning til erhvervsuddannelser og erhvervsliv Velkommen! UU Vestsjælland www.uuvestsjaelland.dk.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Et metodeudviklingsprojekt i UU DANMARK UU Vestsjælland
Advertisements

Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Ungepakke.
Fastholdelsesstrategier på EUC Syd Udfordringen  95 % af en ungdomsårgang skal gennemføre en ungdomsuddannelse.  Det er nødvendigt at vi alle i fællesskab.
1 Folkeskolereformen -hvilke perspektiver giver den i forhold til dagens overskrift set fra en politisk synsvinkel Søren Kristensen.
Garantiskolekonference 2013
Deltagere Cirkelledere Cirkel I – målgruppe: normalklasser
S AMMEN KAN VI MERE – N Y BROBYGNING TIL ERHVERVSUDDANNELSE OG ERHVERVSLIV UU Vestsjælland v. Helle Jacobsen Overordnet fokus: Implementering af brugbare.
Ungdomsskole – mellem reform af folkeskolen, erhvervsuddannelserne og vejledningsindsatsen Storbynetværk den 12. september 2013 Direktør Per B. Christensen,
Vælg layout på masteren: Højreklik på siden / Layout / Vælg mellem ”Fastholdelseskaravenen” eller ”Brug for unge” Overskrift MAX 2 linjer Underoverskrift.
Bo Ravn Temadag 26. januar 2006 Holstebro Kommune Unge uden uddannelse i centrum.
ProNet Konference – Korsør 29. november 2011 Udfordringer set fra et dansk Jobcenter 2011 Anette Steffensen Arbejdsmarkedsområdets Tværfaglig unge- og.
Projektpræsentation Fra marginaliseringstruet til uddannelsesparat.
Tietgen Erhverv HG Erhverv HG Erhverv 1½ år (tidligere HG FLEX) HG Erhverv 2 år (tidligere FIVU) Ny Mesterlære Afklarende / kombinerede forløb 10. Handel.
’Afklaring om valg af erhvervsuddannelse via frivillig brobygning’
Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!
 87,4 % er i uddannelse (933)  59,0 % går i gymnasiet (629)  24,7 % er i erhvervsuddannelse (264)  1,0 % er i andre ungdomsuddannelser (11)  2,4 %
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
UU-Vestegnen Vognporten Albertslund Tlf
”Vi når målet – men hvordan?”
Senest rettet: UU-Aalborg Unge på Tværs Nøgleord: – Uddannelsesparat – Udskoling – Uddannelsesforberedende indsats – Uddannelsesforberedende valgfag.
Lene Skovgaard Uddannelses Ungdomsvejleder
Uddannelsesvejledning – hvorfor og hvordan? Alle unge gennemfører en uddannelse Vejledningen skal differentieres eVejledning for unge med alm. vejledningsbehov.
Projekt Uddannelsesstart Aabenraa Kommune. Projekt Uddannelsesstart Sammenhæng mellem uddannelse, uddannelsesplaner og uddannelsespålæg Samarbejdspartner:
Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!
Bedre overgangsvejledning gennem øget aktørinddragelse på Djursland Et projekt med: Viden Djurs – Lead partner UU-Djursland Ørum Skole Auning Skole.
- Overgangsfrekvenser
Undervisning af tosprogede elever i grundskolen
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
Virksomhedsskolemodellen 29. september 2014 UU Danmark Samarbejde: UU og Jobcentret – Om unge.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Faglært.
Forældremøde 7. klasse.
FORÆLDREMØDE 9. ÅRGANG AUGUST 2014
Vejledning Alle skal have en uddannelse (95 %) Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse Mål med udskoling: Eleverne klar til at træffe valg Ansvar:
Forældremøde 8. kl. UEA-undervisning
Orienteringsaften på Byhøjskolen 24. januar 2012
Fælleskommunal arbejdsgruppe nedsat af UUVs styregruppe 4 møder i alt = beskrivelse af indhold og forslag til organisation UUVs styregruppe tager den endelige.
Forældremøde Sortedamskolen 2014/15. UU København Serviceinstitution under Børne- og Ungdomsforvaltningen i Københavns Kommune Vi vejleder unge i København.
Forældremøde Sortedamskolen 2013/14
Vejledning i 9. klasse. Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse Mål med udskoling: Eleverne klar til at træffe valg Ansvar: UU Skive, i samarbejde.
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser
Ungdommens Uddannelsesvejledning Odder & Skanderborg
Hvor bevæger det danske erhvervsuddannelsessystem sig hen? Oktober 2013.
8.kl Sortedamskolen 2014/15. UU København Serviceinstitution under Børne- og Ungdomsforvaltningen i Københavns Kommune Vi vejleder unge i København mellem.
UU Ringkøbing Fjord August 2008 Lov nr. 171 Der skal tilrettelægges en særlig indsats for elever fra 6. klasse, der har en øget risiko for ikke at påbegynde.
Vejledning på den politiske dagsorden Regeringsgrundlaget ”Nye Mål” Aftalen ”En ny chance til alle” 4 debatoplæg til Globaliseringsrådet Udspillet om ungdomsklassen.
Velkommen 9. klasses forældre Ungdommens Uddannelsesvejledning Nordvestsjælland UU-vejleder Janne Matthiassen Tlf:
Ungdomsuddannelse til alle Konference d. 18. april 2007 Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør, Næstved Kommune og formand for Børne- og Kulturchefforeningen.
FORÆLDREMØDE 10. ÅRGANG AUGUST Vejledning 10. årgang Præsentation Vejledningslov Uddannelsesparathedsvurdering Uddannelsesplan – minuddannelse.net.
Velkommen til 8. klasses forældre Ungdommens Uddannelsesvejledning Nordvestsjælland UU-vejleder Janne Matthiassen Tlf:
Er vi enige om, hvordan ser en KUU-elev ud?
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
Status på implementeringen af vejledningsreformen
EUD-reform og unge i HTK. Erhvervsuddannelsernes store udfordringer 1.Færre unge søger ind på erhvervsuddannelserne, og søgningen direkte fra 9. og 10.
Glostrup §17.4 / UU ansvar:Uddannelsesvejledning og information Foretage endelig uddannelsesparathedsvurdering Formidling af intro, brobyg praktik.
UU Aarhus og Samsø – læs mere på UU’s opgaver Vejledning op til 18 år - Grundskolen – ca. 10 årsværk - 15 – 17 årige –
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Faglært.
Landsorganisationen i Danmark Bedre erhvervsuddannelser til unge og voksne Ejner K. Holst LO sekretær.
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord.
Landsforeningen af 10. Klasseskoler i Danmark, Xclass. 10. klasse-centret i Slagelse, Willemoesvej 2 b, 4200 Slagelse, tlf ,
Forældremøde i 9. klasse
Klædt på til en erhvervsuddannelse
Forældremøde UU Faaborg-Midtfyn.
Perspektiver i ungepakken Per Bredholt Frederiksen
Forældremøde.
Godt du kom - et Fælles Ansvar Udviklingsindsatser
Velkommen til: Temamøde
Fra folkeskole til faglært - Erhvervsuddannelser til Fremtiden
Mål for ungeindsatsen i Høje-Taastrup Kommune
Forældremøde 2019/2020 Specialtilbud.
Præsentationens transcript:

Sammen kan vi mere – ny brobygning til erhvervsuddannelser og erhvervsliv Velkommen! UU Vestsjælland

Program • Introduktion – Unge på tværs, UU DANMARK, BROEN – De tre delprojekter i UU Vestsjælland • Forskerdelen v. Rie Thomsen • Tværfagligt samarbejde v. Helle Nordentoft • Projektarbejde UU Vestsjælland

Program • Introduktion – Unge på tværs, UU DANMARK, BROEN – De tre delprojekter i UU Vestsjælland • Forskerdelen v. Rie Thomsen • Tværfagligt samarbejde v. Helle Nordentoft • Projektarbejde UU Vestsjælland

Baggrund (også for erhvervsuddannelsesreformen) Udfordringer: • Søgningen til erhvervsuddannelser er faldet siden • Ca. 50 % falder fra EUD. Nogen på grund af uddannelsesskift, nogen falder helt ud af uddannelsessystemet. • Mangel på faglærte i de kommende år Baggrund for udfordringer: • Uoverskueligt erhvervsuddannelsessystem • For mange unge er uafklarede og usikre på erhvervsuddannelsernes muligheder • Ubalance på praktikpladsområdet. Mangel på pladser på mange områder. • Ca. ¼ af de unge, der påbegynder en erhvervsuddannelse, har faglige udfordringer i blandt andet dansk og matematik. • Ungdomsuddannelsesmiljøet på de gymnasiale uddannelser har et bedre ry. • For mange unge, der gennemfører en gymnasial uddannelse, går videre til erhvervsuddannelser eller bliver ufaglærte. UU Vestsjælland

UNGE PÅ TVÆRS - bedre overgange til og fastholdelse i EUD • Satspuljeaftale 2011 til styrkelse af bedre overgange til og fastholdelse i EUD. • Metodeudvikling og implementering af god praksis for overgange til EUD • 12 projekter i DK – UU Vestsjælland og UU Aarhus: Nye brobygningsforløb • Projektperiode: Sept. 13 – dec. 14 • UU DANMARK samler op fra alle projekterne i BROEN – systematisk vidensopsamling, -forarbejdning og -formidling UU Vestsjælland

BROEN • Slutproduktet • Procedurebeskrivelser, modeller, metoder, værktøjer fra de 12 projekter i DK • Underbygget af praksiserfaringer • Forskning • Publicering januar 2015 og løbende på • UU DANMARK samler op fra alle projekterne i BROEN UU Vestsjælland

UU Vestsjælland: Sammen kan vi mere – ny brobygning til erhvervsuddannelse og erhvervsliv • 3 delprojekter – Individuelle brobygningsforløb i 8. – 9. klasse, Sorø (Lilli) – Projekt GPS: Valgfag i 8. – 9. klasse, Slagelse (Jan) – 4 ugers vejledningsforløb for 15 – 17 årige, Slagelse (Thomas) • Forskellige steder i projektforløbet UU Vestsjælland

UU Vestsjælland: Sammen kan vi mere – ny brobygning til erhvervsuddannelse og erhvervsliv • Formål: – Sammenhæng mellem praktik, brobygning, vejledning og undervisning. – Nye samarbejdsformer med mange aktører, bla. erhvervsliv, EUD, grundskoler, ungdomsskoler. – Styrke elevernes/de unges faglige, personlige og sociale kompetencer ift. at kunne påbegynde og gennemføre en ungdomsuddannelse. • Mål: – Flere unge påbegynder EUD – Deltagerne får styrket deres kompetencer og bliver afklarede – Forpligtende og tæt samarbejde mellem aktørerne – Metodeudvikling – Færre frafald fra EUD UU Vestsjælland

UU Vestsjælland: Sammen kan vi mere – ny brobygning til erhvervsuddannelse og erhvervsliv • Formål: – Sammenhæng mellem praktik, brobygning, vejledning og undervisning. – Nye samarbejdsformer med mange aktører, bla. erhvervsliv, EUD, grundskoler, ungdomsskoler. – Styrke elevernes/de unges faglige, personlige og sociale kompetencer ift. at kunne påbegynde og gennemføre en ungdomsuddannelse. Herunder egen erkendelse og målsætning i projektperioden. • Mål: – Flere unge påbegynder EUD – Deltagerne får styrket deres kompetencer og bliver afklarede – Forpligtende og tæt samarbejde mellem aktørerne – Metodeudvikling, som skal kunne implementeres for eksisterende ressourcer – Færre frafald fra EUD UU Vestsjælland

UU Vestsjælland: Sammen kan vi mere – ny brobygning til erhvervsuddannelse og erhvervsliv Leverancer: – Metode til vurdering af uddannelsesparathed og mål for udvikling heraf – Udvikling af nye koncepter for samarbejde – Udgive læringshæfte – Afsluttende konference for alle aktører UU Vestsjælland