Oplæg 1: Perspektiver for traditionel undervisning

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
EGAA GYMNASIUM 2014 DIGITALE DELINGSVÆRKTØJER. INDHOLD • Organisation • Samarbejde, Gruppeskrivning og grupperapporter, projektarbejde • Feedback: lærer-elev.
Advertisements

Et projekt til undersøgelse af udviklingsmetodologi.
Overordnet målsætning:
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Progression i de større skriftlige opgaver:
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Læringsstile og lektier
Hvad gør livet så værdifuldt?
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
Web 2.0 Teoretisk viden.
Grundlæggende IT, niveau G
Arbejdspladsudvikling
De sidste undervisningstimer
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
Flipped Classroom IT-faciliteret omlagte undervisningsformer.
Workshop 8 WEB 2.0 værktøjer udvider læse- og skrivepotentialet i Kristendomskundskab og Samfundsfag Birgitte Holck Bækgaard, lektor på UC Syddanmark,
Danskforløb i 10. klasse Gentofte Ungdomsskole
Evaluering som en del af elevernes lærings proces
Sigrid .
Introduktion til Blackboard og netmedieret kommunika-tion
Organisering af undervisningen. Det er muligt at indsætte links til diverse filer, hjemmesider, video- og lydklip eller åbne dem direkte i OneNote, så.
Et projekt til undersøgelse af udviklingsmetodologi.
Udvikling af fagenes didaktik Flakkebjerg,
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
MUNDTLIG FREMSTILLING
GPS i undervisningen inspiration.
Sociale Medier og Jobsøgning - Sælg dig selv på nettet.
Mindre grimt, tak.
Den lille forskel - der gør så stor forskel Kære familie og venner Selvom I alle kender til Daniels diagnose, så ved vi at det kan være svært helt at forstå.
Et projekt til undersøgelse af udviklingsmetodologi.
Skriv titel Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013
Workstations.
Gymnasietid Lektielæsning Læringsstile. Lektielæsning Hvad er god lektielæsning? ◦ Man når at lave det, man har planlagt (realistisk planlægning) ◦ Man.
Elevaktiverende undervisning
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
23. februar 2009 Dias 1 Studie- og Karrierevejledningen Humaniora Læsegrupper Mødeledelse og planlægning Studie- og karrierevejledningen Humaniora Ea Feldfos.
ATV – Science i skolen 3. maj 2010 Lektor, ph.d. Jeppe Bundsgaard Danmarks Pædagogiske Universitetsskole/Aarhus Universitet.
ATV – Science i skolen 3. maj 2010 Lektor, ph.d. Jeppe Bundsgaard Danmarks Pædagogiske Universitetsskole/Aarhus Universitet.
Et kursus om it som faglig udfordring og didaktisk mulighed for danskfaget. Ph.d. Jeppe Bundsgaard
Det humanistiske fakultet – didaktiske virkemidler og metoder
Opgaver Forventninger og vejledningsstrategier 1.
Drejebog Program Café-debat metode Praktiske forhold Intro Cafedebat
Eksamen.
Et projekt til undersøgelse af udviklingsmetodologi.
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Robin Cheesman Hvad er fleksibel uddannelse? Overblik over undervisningsformer Fleksibel Uddannelse på Bornholm Bornholms Akademi 20. januar 2003.
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 1. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Videregående pc-vejledning 60+Bornholm Velkommen til.
Evaluering og IT Brøndby Gymnasium
Fra vidensdeling til produsage Kursisten som vidensproducent.
OOMI Præsentation 28: Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 6 Pensum Pensum har været noget fragmenteret (ny struktur for faget, nyt indhold og.
Objektorienteret Netværkskommunikation Præsentation 28: Eksamen.
Lektion 2. Netsprog Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Dagens program Kommunikationssituationen At skrive til nettet Pause.
Øvelse 1: First Impressions
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Dagens program Hvem er jeg Formålet med workshoppen Forskning omkring fysisk aktivitet i undervisningen Formål med fysisk aktivitet i undervisning Hvordan.
Kurser der virker Akademimøde 26. oktober Hjemmeopgaven: Hvad er det vi vil have ud af kurset TRANSFER.
Kævlefolket - Et undervisningsforløb i skulptur
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Mødeafholdelse Forberedelse Afvikling – roller: Opfølgning: Dagsorden
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
VELKOMMEN TIL B-BOX! Power Point Slides.
Del 2 - Synliggørelse af hvordan vi hver især bidrager til løsningen af kerneopgaven. Til proceslederen: Inden du gennemfører processen med medarbejderne,
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Oplæg 1: Perspektiver for traditionel undervisning Jacob Gadegaard

The End

Jacob Gadegaard (Hvem er jeg?) Oplæg 2 Perspektiver for Ny undervisning Snak med: www.todaysmeet.com/kvuc1 Jacob Gadegaard (Hvem er jeg?)

2004 – 2008 … verden ændrede sig eleverne lærerne 2000 2011

Hvad skete der? Web1 blev til Web2 Billige bærbare Wifi i klassen Reformen i 2005 erstatter pensum med mål ”Utilstedelighed” præger eleverne …og pludselig havde vilkåret for undervisning ændret sig radikalt

The ecstacy of communication

En mulig tilgang? Kombinér: Massiv - forpligtende - it-inddragelse (web2 tools, oma) med CL principper/strukturer I forsøget på at gøre computeren til en medspiller i stedet for det modsatte. Her primært med fokus på skriftlighed.

Eksempler Hurtigskrivning Skrivecirkler Back channel Side channel Notetagning Timeresumeer Delte dokumenter Ekspertkarussel Blogskrivning Wiki Polls/clickers

Hurtigskrivning – godt til den lille skriftlighed Redskab Word Mail Timer - http://www.barryfunenglish.com/enter/toolsStopwatch.html Delt dokument – fx. http://www.primarypad.com Form Individuelt, evt. opfølgning i grupper Eksempler Opstart af time, emne Før gruppearbejde Opsamling Organisering Skal kobles til noget af det der i øvrigt skal ske eller er sket i timen Fordel Kan opfindes og igangsættes med meget kort varsel Skaber koncentration og intensitet Træner skriftlighed

Skrivecirkel Redskab Word Mail Form Individuelt Eksempler Træning af nye begreber Oplæg til gruppearbejde Taksonomitræning Organisering 3-4 hurtigskrivningsrunder a 3-5 minutter (eksempel1/eksempel2) Beskriv en forbrugsoplevelse – send og modtag Sæt fagbegreber på det du har modtaget – send og modtag Analyser det du har modtaget – send og modtag Hvordan kan det bruges – send og modtag Opfølgning – måske gruppearbejde Fordele Meget elevaktiverende

Back channel – I prøver det jo lige nu Redskab http://todaysmeet.com Og en linkforkorter, fx www.bitly.com Form Utallige Eksempler ”Hvisken” Linkdeling Diskussion mellem deltagere Praktiske detaljer – hvem, hvad, hvor Hvor er eleverne ift et nyt emne. Kommentarer til video, præsentationer Opsamling af spørgsmål og kommentarer Organisering Kræver intet at sætte op - demonstrér Fordele

Side channel Redskab Discussion boards i LMS, fx Sharepoint Eller på nettet, fx http://www.threddie.com Form Klasse- eller gruppevis Eksempler Kast emner ud til skriftlig diskussion - med elevtid – knyttet til undervisningens emne. Lad det løbe over en periode og træk med ind i timerne. Fx ”I’m so tired of Danishness and Dannebrog” Organisering Sæt selv op og styr eller udnævn ”redaktører” Knyt evt. RSS til Fordele God træning af skriftlighed ”De stille”

Notetagning – en sørgelig oplevelse Redskab A-4, A-3, kuglepen Word Mindmap tool: fx http://www.mindmeister.com eller www.bubbl.us Form Par eller gruppe Ikke individuelt Eksempler Gennemgang af ”Checks and balances” Organisering En med hammer og mejsel En på pc Skriv sammen efterfølgende Fordele Opmærksomhed på hvad noter skal bruges til – ikke kun tavle-dumps. Refleksionsnoter Forpligtet på den anden.

Timeresumeer Redskaber Word Discussion board, LMS, eller tilsvarende Selektor tool, fx: http://www.barryfunenglish.com/enter/toolsRandomStudent.php RSS eller besked-funktion Form Individuelt Eksempel Ved timens slutning trækkes lod mellem eleverne. ”Vinderen” skal seneste sammen dag uploade et resume til klassens forum af dagens lektion med følgende punkter: Emner, Indhold, Kilder, Arbejdsformer, Væsentligste pointer, Næste gang Alle vinder 2-3 gang på et år og for en times elevtid Organisering Der skal være et forum alle i klassen abonnerer på Fordele Dagbog for alle (også de fraværende) over timerne Lektiebogen bliver delvist uddelegeret til eleverne

Delte dokumenter Redskab http://primarypad.com Google Docs/Apps kan mange af de samme ting Form Gruppearbejde (Utallige anvendelsesmuligheder – eleverne begynder hurtigt selv at udnytte det) Eksempel Grammatikundervisning i Engelsk Skriftligt forløb i Afsætning Organisering Hver gruppe har et delt dokument, som følger dem for året. Ved gennemgang tages noter til grammatik i det delte dokumenter. De skriver løsninger ind her, korrigerer her, når der rettes Grammatiklektien er kollektiv – de fordeler selv. Fordele Eleverne laver selv tit disse og deler dem i en gruppe Historik-funktion, så man kan se, hvem der har lavet hvad, hvornår. Chat ved siden af dokumentet Læreren kan kigge og skrive med, mens de er igang

Ekspertkarrusel Redskab Digital poster: http://www.glogster.com Flash side: http://www.wix.com Eller et af de utallige andre præsentationsværktøjer – se ”Liste med links…” Form Grupper Eksempel The Primary election Organisering Tager minimum 2-3 lektioner 6 tekster valgt om emnet. Klassen deles ind i 6 arbejdsgrupper, som på fx 2 lektioner, arbejder med teksten og laver en digital præsentation om det – 10 minutters varighed. 1 lektion: Arbejdsgrupper splittes op – præsentationsgrupper på tværs. 6 digitale præsentation sættes op 6 forskellige steder. 6 runder af præsentation – grupperne roterer. Tildelte roller hvert sted. Fordele Meget højt aktivitetsniveau Alle præsenterer – alle ved, at den præsentation, de er med til at lave, kommer de også til at afvikle.

Blog Redskab Måske i skolens eget LMS, men hvorfor ikke sende dem ud i virkeligheden, så find en blog – med meget aktivitet – hvor det emne, der arbejdes med, diskuteres Form Grupper eller individuelt Eksempel Multiculturalism Hør BBC Radio dokumentar om højrebølgen i DK. Læs Engelsk blog-artikel om denne udsendelse Eleverne skriver gruppevis en blogindlæg om dette. Afleveres til læreren. Rettes. Poster det på en engelsk blog og ryger i diskussion med de indfødte. Organisering Simpelt Fordele De oplever det som meget virkeligt.

Wiki Redskab Et eller andet wikiredskab, fx wikispaces, eller indbygget i LMS Form Gruppe- eller klassevis Eksempel Wiki skabelon for Erhvervscase – vellykket Britain – absolut ikke vellykket Organisering Lav meget stramme skabeloner/ Svært at bevare overblikket Vælg redaktører Fordele Hvis man kan få eleverne til at tage ”ejerskab” for wiki’en kan det sikkert være et fremragende redskab – jeg har ikke fået det til at fungere endnu.

Polls/clickers Redskab www.polleverywhere.com Form Klassevis Eksempel Multiple choice Which is correct? Who was the second president in the US? Små meningsmålinger/afstemninger Organisering Hurtigt og nemt at bruge – kan være lavet på forhånd eller opfindes undervejs – der skal bare deles et link. De kan nemt lave deres egne og fx fyre den af ifm en præsentation Fordele Sjovt til lige at få dem op af stolen

Bare et lille udpluk Men der er utallige tools derude: Her er en liste over nogen af dem. Det fungerer ofte bedst, hvis undervisningen ”står på hovedet”

Sådan kan det føles

Dét, der ikke passede ind andre steder Angst for redskab/teknik må ikke blive en hindring for at prøve, men læreren skal altid have sig selv med, så det er ikke for alle. Variation er godt, men pas på med ikke at drukne dem i for mange tools Rummet er en udfordring Lad eleverne blive eksperter på nogle få redskaber hver – præsenter for klassen Work shops for elever og lærere på tværs af klasser/årgange. Demo-videoer om redskaberne på deres sites og på Youtube Lær dem (jer selv) at holde styr på passwords/profiler To gode index: http://www.go2web20.net http://cooltoolsforschools.wikispaces.com/Home

Konklusioner Computeren integreres naturligt i det meste på mange forskellige måder. Eleverne har givet udtryk for, at det er som om måden der undervises på er ”blevet ligesom virkeligheden”. De tillærer sig alsidige it-kompetencer, som kan anvendes – og bliver anvendt - over i andre fag/sammenhænge. Deres studieparathed og selvstændighed styrkes – de bliver bedre til selv at tage ansvar for opgaveformulering, informationssøgning, kildekritik, lektier, etc.   De svageste elevers svaghed bliver i højere grad tydelig/”udstillet”, hvor de ved traditionel undervisning nemmere kan ”gemme sig”. Elever på Facebook eller andet irrelevant bliver et ret begrænset problem, når der arbejdes på denne måde. De sanktionerer hinanden og har ikke tid.

Flere konklusioner Der opleves en høj grad af dynamik før, under og efter timerne og der er rigtig mange ting i gang på en samme tid, så det kan være lidt svært at bevare overblikket – især for underviseren. Forberedelse til denne form for undervisning er fra et lærerperspektiv meget anderledes. Faktisk flyder tingene meget sammen og der bliver reelt mere ”efterberedelse” end for-beredelse. En svaghed er klart at organiseringen og arbejdsformerne (nogle af dem) er meget følsomme overfor fravær og/eller uforberedte elever. Følgelig skal tilgangen til lektier gentænkes – ofte afvikles dele af denne i timerne, og jeg giver så lidt som muligt for. Det er altid nødvendigt at have en Plan B klar. I klasser, som er svage i udgangspunktet, bør dette afprøves i små afgrænsede sammenhænge, ellers står de helt af.

Hellere miste noget af overblikket over at der sker en masse, end bevare overblikket over at der sker meget lidt! The End 2.0