Store infrastrukturprojekter - og muligheder for havnesektoren
(+ råderum til anlæg af Storstrøm) Aftale Forligskreds Større projekter Mia. kr.. 2009 Den grønne Nyt signalsystem, ny bane Kbh-Ringsted, Vejlefjord-, Køge Bugt-, Helsingør-, Vestfyn- og Frederikssunds-motorvejen 97,3 26. nov. 2010 Motorring 4, Havnepakke II 0,5 7. feb. 2012 Elektrificering Esbjerg-Lunderskov 1,3 1. marts 2012 S+SF+R+EL +DF (Milliardærklubben) 0,5 mia. til bedre og 0,5 mia. til billigere kollektiv transport 1 (årligt) 11. nov. 2012 Finanslovsaftale med EL Elektrificering Køge – Næstved 0,7 20. mar. 2013 Aftale mellem S+SF+ R+K+V+LA+DF Holstebromotorvejen 3,4 21. marts 2013 Køge Bugt, ny Roskilde Fjordforbindelse, bane til Aalborg Lufthavn, projektering af Storstrøm , Havnepakke 3 3,5 (+ råderum til anlæg af Storstrøm) 26. nov. 2013 Finanslovsaftale med K og V Letbane i Odense 1,1 14. jan. 2014 S+SF+R+EL +DF (Oliepengene) Togfonden DK (Timemodel og Elektrificering) 23,3 (28,5)
Investeringer Midler til statslige investeringer i infrastruktur i mia. kr. – uden Femern!
National strategisk betydning En fast Kattegatforbindelse En midtjysk motorvej (Hærvejsmotorvej) En ny Lillebæltsforbindelse (Timemodellen) Brug for at se på projekter af strategisk betydning for den internationale tilgængelighed
Ting tager tid… Femern forbindelsen 1995-1999 Talrige analyser 2003 Nye trafikprognoser 2004 Samfundsøkonomisk analyse 2007 Dansk-Tysk hensigtserklæring 2008 Politisk aftale i DK Dansk-Tysk traktat 2009 Projekteringslov 2013 VVM 2015 Anlæg går i gang 2022 Åbning? København-Ringsted 1994-1997 Analyser fra Baneplanudvalg 1997 Projekteringslov 2002 Projektet stoppes i 3. beh. af forslag til anlægslov 2005 Trafikaftale om langsigtet løsning 2009 Miljøredegørelse Politisk aftale 2010 Anlægslov 2013 Anlæg går i gang 2018 Åbning? Holstebromotorvejen 2010 Forundersøgelse 2012 VVM 2013 Politisk aftale Anlægslov 2015 Anlæg går i gang 2018 Åbning?
Vejprojekter Prioritering efter samfundsøkonomi Motorvej Syd om Odense - 15 pct. E45/E20 mellem Fredericia-Kolding - 15 pct. Vestlig ringkorridor om København (Ring 5) - 11 pct. Motorvej Næstved-Rønnede - 10 pct. Omfartsvej ved Ribe - 9 pct. 3. Limfjordsforbindelse ved Aalborg - 8 pct. Udbygning af E45 Aarhus S – Skanderborg S - 6-9 pct. Skovvejen / rute 23 (Kalundborgmotorvej) - 6-7 pct. Midtjysk Motorvej (Hærvejsmotorvej) - 6-7 pct. Udbygning af motorvejen på Vestfyn - 6 pct. Etape 1 af Østlig Ringvej i København (havnetunnel) - 6 pct. Udbygning af E45 Ejer Bavnehøj – Århus S - 5-7 pct. Udbygning af Helsingørmotorvejen - 5 pct.
Prioritering efter tidshorisont Anlægslov (men uden penge) Motorvejen på Vestfyn (2. etape) Helsingørmotorvejen (2. etape) Ny Frederikssund-motorvej (3. etape) Motorvejen syd om Odense VVM E45/E20 mellem Fredericia-Kolding 3. Limfjordsforbindelse ved Aalborg Kalundborgmotorvejen - etape 2 og etape 3 Rute 26 Viborg – Århus Forundersøgelse En lang række, herunder eksempelvis: motorvej Næstved-Rønnede, Ribe omfartsvej, omfartsvej ved Brovst og rute 15 Ringkøbing-Herning Strategisk analyse/screening Midtjysk motorvej (Hærvejsmotorvej) Udbygning af Østjyske Motorvej (E45) Østlig ringvej (Havnetunnel) Vestlig ringkorridor (Ring 5) Ny Lillebæltsforbindelse Kattegatforbindelse
Her skal der anvendes havnekapacitet Politisk vedtagne Femern-tunnelen – 2015-2021 (måske 2016-2022) Ny Storstrømsbro (+ nedrivning af gl.?) – 2016-2021(?) Ny bro over Roskilde Fjord – 2015-2020 ??? (anlægslov mangler) Ny Vejlefjord-bro – 2018-2024 ??? (VVM & anlægslov mangler) Ikke-vedtagne 3. Limfjordsforbindelse (sænketunnel) Kattegat-forbindelse Ny Lillebæltsbro Randers Fjord-forbindelse
Eksempel: Ny Storstrømsbro Vejdirektoratets vurdering af kapacitetsbehov: Ved den oftest anvendte type anlæg er det ca. 10 ha, 200 m. kaj, 6 m. vanddybde samt 50 m. bred sejlrende. Andre metoder kræver mindre kapacitet. Produktionen ventes at tage 2-3 år. Vejdirektoratet har vurderet 10 havne og anbefalet Nakskov Havn. Kriterierne var de ovennævnte samt beliggenhed og at arealerne allerede findes. Produktionsareal skal indgå i VVM-undersøgelsen. Det er i sidste ende entreprenøren, der træffer beslutningen om metode og placering.
Projekter i Nordtyskland Rader Hochbrücke over Kieler-kanalen. Ny sænketunnel? Femern landanlæg på den tyske side (jernbane) Ny Femernsund-bro Ny Elb-forbindelse(r) – udbygning af A20 og A21