©FDLF OPSTRØM Generelt informationsmøde Januar 2005.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Introduktion til REACH
Advertisements

15 OKTOBER 2012 RETHINK BUSINESS 1 Projekt "Rethink business" handler om at styrke din virksomheds forretning. Det kan være i forhold til indkøb af materialer,
PR KAMPAGNE.
Trehøje-Pigerne Side 1 Vejledning til brug af hjemmesiden Det er slet ikke så vanskeligt – så brug hjemmesiden flittigt… Det er.
Uddannelsesseminar 25.August 2008 Horesta – 3f DK 1 De lokale uddannelsesudvalgs arbejdsopgaver og kompetencer Bruno Clematide.
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Vandrammedirektivet Involvering af offentligheden i planlægningen Henriette Færgemann Team koordinator Europa Kommissionen DG Miljø, Vandafdelingen.
REACH Status for forhandlingerne i EU
Første gang du logger på, skal du bestille ny adgangskode her
Status over centrale områder i REACH
Løntermometer° Vedligehold dit lønsystem. Løntermometeret Mange virksomheder oplever, at et ellers godt lønsystem efter nogle år ikke længere har den.
Introduktion Values Interweave ™. Når ledelsen sætter fokus på et område, så er ord sjældent nok til at få medarbejderne til følge med.
Af Udbudsjurist Janni Hadulla Nielsen
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Modul 1 - Processer.
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto SIDE 1 Kemikalierne.
Velkommen til workshoppen Blindgyde eller karrierevej - kundecentret som en integreret del af koncernen Drivsel – drift og trivsel i call centre konference.
Velkommen. Agenda •Hvorfor informationsmøde nu? •Hvad er der sket de sidste 3 måneder? •Hvor vil vi gerne hen? •Aktiviteter frem til 31. december •Hvordan.
Kommunikationsstrategi Scleroseforeningen
Præsentationsskabelon til Forpremiere 26. februar 2013 UDFYLD KONCEPTNAVN.
Indledning Vibeke Plambeck 19.nov. 09 Formål med projektet og hvad vi har nået.
Opstartsmøde fase 2: Implementering og etablering af miljøerne
Opstart i forretningen • Hvad var det smarteste du så? • Tjene eller spare penge! • 2 måder at starte på: • Lille eller stor forretning • Min. et test.
Udviklingsplaner Sønderborg
Kommunikation i projekter
Intern survey uge 45.
Teknisk Workshop om NemHandel Heinrich Clausen Århus den 4. november 2010.
METAL 2006 samt fremtidige METAL-messer.  Afvikling af næste METAL-messe i år 2006, herefter  DVF: Hvert 4. år – Næste gang: År 2010  Termin: Efterår.
Dialogmøder 2012 De private tilbud og kommunerne - fælles udfordringer og muligheder Geert Jørgensen.
Mødeledelse og deltagelse
Selvevaluering ’It i folkeskolen’
Program for valg af platform Præsentation af os selv/IdeFA Gruppen Tjeklisten Valg af platform – Godt det ikke er os! – GENERELT Gruppearbejde 1. Pause.
Usability – øvelse 2: Heuristisk inspektion
Udvikling af ES i EU REACH og eksponeringsscenarier 27. September 2007 Gl. Vindinge.
MST-møde Indkøb af råvarer (x100) Branchens virksomheder Kommerciel fokus PRODUKT Salg af produkter (x100) MEN Regulering sker på stof - niveau.
Hvad er CID.xls? Workshop 8. december 2004
Dialog i forsyningskæden REACH og eksponeringsscenarier 27. September 2007 Gl. Vindinge.
Introduktion til REACH ”Agenda” REACH i overskrifter REACH konsekvenser REACH forberedelser.
Dialog med myndigheder Europæisk plan: Nationalt plan: - Foreningen for Danmarks Farve- og Lakindustri - Brancheforeningen for Lim og Fugemasse - Fugebranchens.
Branche orienteringsmøde 12. Juni Nøgleemner for idag EU’s nye Kemikaliepolitik EU Lovgivningsproces, generelt Dialog med myndigheder Brancheindsatsprojekt.
Opsamling og afrunding på konferencen “Den gode genoptræning” Landstingssalen, 22. september 2008 NB: Pga manglende tid blev hele oplægget ikke præsenteret.
UDVEKSLINGSMØDE 19. NOVEMBER 2013
Informationsmøde om Kvalitet i MUS - Et projekt i Udviklings- og Omstillingsfonden.
Workshop om trivselsmålinger SSID – årskonference Rita Jensen Personalestyrelse 29. April 2009.
Formål: Gøre Aalborgs skoler mere rummelige, således at man på distriktsskolen bliver i stand til at undervise flere af de elever, der i dag henvises til.
Udbud på Biler foråret 2013 Orienteringsmøde den 7. maj 2012
Specifikke krav til virksomheder Hvordan kommer I i gang ?
DUBU oplæg til Interessentanalyse Kommunikationsplan
Definition på en artikel: Artikler defineres I REACH som en "genstand, der under fremstillingen har fået en bestemt form, overflade eller design, som har.
UOPFORDREDE ANSØGNINGER
Bachelorprojekter i fysik og nanoscience
VVM redegørelsen - hvordan arbejder vi for en højere kvalitet? GRUPPEOPGAVE 1: HVAD ER KVALITETEN AF REDEGØRELSEN? Miljøvurderingsdag
Velkommen til inspirationsdag Kompetencestrategi – hvordan?
Etablering af partnerskaber på anbringelsesområdet En opdagelsesrejse.
E-handel og FM Program: Kl Introduktion
Hvilke krav stiller Foderhygiejneforordningen til din virksomhed. v
Præ-registrering Vibeke Plambeck 28.maj 08 Hvad skal man være opmærksom på - som ansvarlig for et stof - som downstream-bruger.
EU’s nye Kemikaliepolitik E. Overordnet mål Bæredygtig udvikling i Europa ved:  Beskyttelse af mennesker og miljø  Forbedring af den kemiske industri’s.
SLP foråret 2011 MedIS og Medicin Lars Peter Jensen,
Sundhedsaftaler og sundhedskoordinationsudvalg Specialkonsulent Andreas Jull Sørensen Indenrigs- og Sundhedsministeriet.
Pilotarbejde 1 Efterår Virksomhedens egne gevinster ved deltagelse i pilot 1 God forståelse af EU’s nye kemikaliepolik ved en indledende måling.
Temperaturmåling hos Firma X Indledende konsekvensovervejelser.
©FDLF VELKOMMEN WORKSHOP 8. december, ©FDLF Introduktion Workshop 8. december 2004 Plenum 1.
RTM Workshop Praktiske detaljer Workshop plan Frokost – sandwich her + kaffepauser Husk tidsregistrering efterfølgende Ca. 2 personer pr. PC’er.
VELKOMMEN BRANCHEORIENTERINGSMØDE Agenda Velkommen Praktiske detaljer REACH - den politiske proces Henrik Søren Larsen, Miljøstyrelsen REACH - set.
SMALL BUSINESS er BIG BUSINESS Office 2003 kampagne Gitte Casparij, Marketing Manager.
REACH: Den Generelle REACH Review Rapport 2012 Henrik LAURSEN General Direktoratet for Miljø Kemiens Dag – København den 15. november 2012.
1 1 REACH hos Brenntag Nordic Hvordan opnås den gode leverandørdialog og hvad gør leverandøren nu ?
REACH og virksomhederne Christina Busk, Dansk Industri.
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Præsentationens transcript:

©FDLF OPSTRØM Generelt informationsmøde Januar 2005

©FDLF Plan for dagen •Introduktion •Rammer for næste pilotarbejde •Hvorfor har vi brug for en REACH dialog med vores leverandører? •Hvad går næste pilotarbejde ud på? •Hvem skal lave pilotarbejdet? •Hvilke leverandører skal inviteres? •Afrunding Kaffe

©FDLF Overordnet fokus for projekt •Bliver REACH overhovedet gennemført? •Ja, men i en helt anden form - så spildt arbejde at forberede sig allerede nu. •Vi er så små i Danmark (nationalt og indenfor den kemiske industri) – så lad kæmperne afgøre slaget. •Kan man lurepasse overfor REACH? Bliver vi så ikke bare de evige “good guys”? •Vil den sydeuropæiske industri efterfølge reglerne? Og hvis ikke – hvorfor skal vi så? •Kan man overhovedet skille de politiske og tekniske problemstillinger fra hinanden? Teknisk forberedelsesarbejdeEksterne (politiske system)

©FDLF Materialer •Kopi af overheads Vil også blive lagt på FDLF’s hjemmeside •Deltagerliste •Baggrund til gruppearbejde •Feed-back til brug for leverandørkonference –Overordnede spørgsmål –Leverandør invitationsliste Skriv addresse på cirkulerende liste

©FDLF Funktionsområder for deltagerne •Indkøber (rød) •Miljøkemiker (grøn) •Produktudvikler (gul) •Andet (blå) Mærkater bliver cirkuleret ved bordene Farvemarkering sættes på navneskilt

©FDLF Virksomheden Præparater Stoffer Leverandører Kunder Opstrøm Nedstrøm Formidling MST rapport Brancheorienteringsmøder Generel CSR/SDS undervisning Overordnet projektplan Temperaturmåling Vidensindsamling CSA/CSR Helbredstest

©FDLF Udvidet SDS REACH nøglebegreber ProducentLeverandør Kunde Virksomhed FORSYNINGSKÆDEAnvendelse EU Agentur Produkt SDS Råvare SDS Stof SDS € Registrering € Godkendelse Alle stoffer som produceres over 1ton/år/producent skal registreres (2009; 2012; 2017) Problematiske stoffer vil på sigt skulle godkendes før de fortsat kan anvendes. DU “Downstream User” DU

©FDLF Plan for dagen •Introduktion •Rammer for næste pilotarbejde –især forberedelse til leverandørkonference •Hvorfor har vi brug for en REACH dialog med vores leverandører? •Hvad går det næste pilotarbejde ud på? •Hvem skal lave pilotarbejdet? •Hvilke leverandører skal inviteres? •Afrunding Kaffe

©FDLF REACH Dialog Udvidet dialog mellem leverandør og branchevirksomhed Leverandører Branchevirksomheder Dialog

©FDLF Indkøb af råvarer (x100) Branchens virksomheder Kommerciel fokus PRODUKT Salg af produkter (x100) MEN Regulering sker på stof - niveau (x100)

©FDLF Fokus for næste pilotarbejde Overordnet mål: REACH dialog med leverandører: •Bevare den maksimale råvarediversitet: –Mange råvarer med samme funktionalitet (indkøb) –Mange råvarer med forskellig funktionalitet (udviklere) •Undgå at “tabe” råvarer pga manglende fokus i kommunikationen Første “skridt”: •Afprøve værktøj til REACH dialog om den enkelte råvare –Blandt andet udvidet råvarebeskrivelse (i form af skema)

©FDLF Rutinemæssig brug af værktøj Tidsplan for pilot Tid 2006 Pilot REACH Udvikling Antal råvarer der undersøges i den enkelte virksomhed. 3-4 Hundredevis Potentiel reformulering hos Branchevirksomhed og/eller leverandør

©FDLF Forarbejde til pilot 2005 Tid Pilot Udvikling Internt: - Udvikling - Indkøb - Diverse udvalg/bestyrelser Eksternt: - Kemikaliebranchen - BASF; Bayer - Gropa; Brøste Diverse: SIKA, Schweich SPARRING Rutine? Informationsmøde (udvikling, indkøb, miljø) INFO Leverandørkonference LEV Teknisk workshop (udvikling, miljø) WS

©FDLF Leverandørkonference Overordnet mål •Sætte fokus på REACH problemstillinger set ud fra et Downstream User perspektiv. •….. + kickstarte pilotarbejdet

©FDLF Myndigheder EU kommission EU Parlament Rådet Leverandør (producent) Distributør Business Impact Leverandør Konference Eksterne præsentationer Leverandør Branche virksomhed Industri DOWNSTREAM Perspektiv

©FDLF Leverandør Konference Eksterne foredragsholdere Myndigheder: –Rådet: Miljøminister Connie Hedegaard –EU Parlament: Lena Ek REACH Koordinator Industri udvalget –EU Kommissionen: Bjørn Hansen, DG Env. Industri: –Andreas Ahrens, Oekopol Business Impact studier –Ingrid Herzog, Bayer Stor kemikalieproducent –Mette Herget, Kemikaliebranchen Distributør leddet Foreløbig Plan

©FDLF Leverandør Konference Interne præsentationer •Projektgruppens bud på et Downstream- user perspektiv •+ Generelt om brancheprojektet •+ Kort om opstrømspiloten

©FDLF Leverandør Konference Invitationer 1.GENEREL: Formel invitation hvor “afsenderen” er branchens virksomheder ( repræsenteret ved deres logoer): Underskrevet af Vibeke Plambeck 2.SPECIFIK: Uformel personlig opfølgning (pr. ) –Fra den enkelte branchevirksomhed –Til den enkelte leverandør Godkendes først

©FDLF Mål for dagen i dag •Give jer en baggrund således at jeres virksomhed kan beslutte: –Hvorvidt I vil være med på den formelle invitation til leverandørkonferencen –Hvilke leverandører I er interesseret i deltager på konferencen •Endvidere: –Hvem der skal deltage i den tekniske workshop d. 14. marts: •Miljøkemiker eller •Miljøkemiker + produktudvikler …. endelig beslutning om deltagelse i opstrømspilot kan dog tages EFTER workshoppen

©FDLF Plan for dagen •Introduktion •Rammer for næste pilotarbejde •Hvorfor har vi brug for en REACH dialog med vores leverandører? •Hvad går “opstrømspiloten” ud på? •Hvem skal lave “opstrømspiloten”? •Hvilke leverandører skal inviteres? •Afrunding Kaffe

©FDLF EU agentur Producent FORSYNINGSKÆDEAnvendelse Stof SDS € Registrering € Godkendelse Hvorfor REACH dialog? Stærkt forøgede dokumentationsopgaver Leverandør Kunde Virksomhed Produkt SDS Råvare SDS Anvendelse

©FDLF (150) (70) Hvorfor REACH dialog? Stærkt forøgede dokumentationsopgaver Leverandør Kunde Virksomhed Kommunikation om anvendelse SDS > SDS 350 ProduktRåvare

©FDLF Hvorfor REACH dialog? Råvareudvalget bliver reduceret Produkter/råvarer skal reformuleres (stigende priser?)

©FDLF Hvorfor REACH dialog? Råvareudvalget bliver reduceret – “stoffer forsvinder” EU Kommissionen: 1-2% CEFIC 20-40% (1-100 tonnage) Miljø og sundheds begrundelser Økonomiske overvejelser Især “speciality Chemicals” 20/80 regel

©FDLF Hvorfor REACH dialog? Råvareudvalget bliver reduceret – “stoffer forsvinder” Ukendte stoffer Definerede*) stoffer *) definerede stoffer har enten et CAS-no eller er klassificerede Klassificerede stoffer Problematiske stoffer

©FDLF Hvorfor REACH dialog? Råvareudvalget bliver reduceret – når priserne stiger Ukendte stoffer Definerede*) stoffer Klassificerede stoffer Problematiske stoffer  reformulering?

©FDLF Anden anvendelse Ukendte stoffer Definerede*) stoffer Klassificerede stoffer Problematiske stoffer  reformulering Ingen registrering Hvorfor REACH dialog? Råvareudvalget bliver reduceret - når leverandøren vælger ikke at registrere (til vores anvendelse)

©FDLF Anden anvendelse Hvorfor REACH dialog? Råvareudvalget bliver reduceret Ukendte stoffer Definerede*) stoffer Klassificerede stoffer Problematiske stoffer  reformulering Ingen godkendelse - når leverandøren vælger ikke at søge om godkendelse (til vores anvendelse)

©FDLF Hvorfor REACH dialog? Råvareudvalget kan blive reduceret Ukendte stoffer Definerede*) stoffer Klassificerede stoffer Problematiske stoffer  reformulering? - når stoffet får en ny og stærkere klassificering

©FDLF Opsamling Hvorfor REACH dialog? 1.Stærkt forøgede dokumentationsopgaver –Leverandører: Registrering  –Branchens virksomheder skal kommunikere anvendelse af råvarerne  Reviderede SDS for produkterne 2.Råvareudvalget bliver reduceret a.Råvareprisen stiger for at kompensere for registreringsafgiften b.Leverandøren vælger ikke at registrere (eller ikke til vores anvendelse) c.Leverandøren vælger ikke at søge om Godkendelse (for vores anvendelse) – og det er for dyrt at gennemføre det alene. d.Råvaren får en ny og stærkere klassificering == > Reformulering af råvarer/produkter –Hvor mange råvarer/produkter? –Hvornår? –I hvilken grad kan samme kvalitet opnås? –I hvilken grad ændres anvendelsesområderne?

©FDLF REACH dialog? JA …. men skal det være nu? Kan vi ikke vente til 2009? … eller ihvertfald 2006?

©FDLF Kan vi ikke vente? - Nej, for forberedelsen tager tid! Tid 2006 Pilot Rutinemæssig brug af værktøj Udvikling Det tager tid: - at udvikle værktøjet: 1: Udvidet råvarebeskrivelse 2: Kommunikation om anvendelse - og efterfølgende anvende det på 100-vis af råvarer

©FDLF Kan vi ikke vente? - og udstrækningen af reformuleringsarbejdet kan variere Tid Få dage Årevis Solventskift baseret på analysecertifikat Skift af additiv i funktionelt produkt (træbeskyttelse) Laboratorie arbejde Felt afprøvning Ekstern dokumentation Myndighedsgodkendelse Validering hos industriel kunde

©FDLF Kan vi ikke vente? Nej, for det er nu vi har indflydelse på lovgivningen Tid 1990’erne NU Hvidbog Forordningsforslag Diskussioner 1. deadline 2. og 3. deadline Råd Parlament Vedtagelse? Indflydelse Potentielt i lovgivningsteksten Kun i fortolkning

©FDLF Opsamling: Kan vi ikke vente? 1.Det tager tid at udvikle det rette værktøj –REACH Dialog 1: Udvidet råvarebeskrivelse –REACH Dialog 2: Kommunikation om anvendelse og efterfølgende anvende det på 100-vis af råvarer 2.Udstrækningen af reformuleringsarbejde kan variere –Få dage –Flere år 3.Det er nu vi har indflydelse på lovgivningen …… iøvrigt er målet at udvikle et “robust” værktøj

©FDLF REACH dialog? JA …. og kan vi vente? NEJ Men hvordan kan vi så bruge den viden vi får i vores forberedelse til REACH?

©FDLF Forberedelse til REACH Hvordan kan vi høste udbyttet? 2005 Tid 2006 Pilot Rutinemæssig brug af værktøj Udvikling “Høst” ?

©FDLF Stigende prioritet Væsentlig “Lette” “Svære” Forberedelse til REACH Sortering af råvaresortiment Sammensætning af råvaren Leverandør samarbejde Brug i Produkt sortiment Std SDSUdvidet SDS Indeholder -problematiske stoffer (-nye klassifikationer) Import (via agent) udenfor EU Begrænset commitment Begrænset information Bred anvendelse Niche funktionalitet Commodity med mange leverandører Strategisk samarbejde

©FDLF Stigende prioritet Væsentlig “Lette” “Svære” Forberedelse til REACH Aktiviteten afhænger af “kategorien” Std SDSUdvidet SDS Indeholder -problematiske stoffer (-nye klassifikationer) Import (via agent) udenfor EU Begrænset commitment Begrænset information Bred anvendelse Niche funktionalitet Commodity med mange leverandører Strategisk samarbejde Diskuter leverandørens planer

©FDLF Stigende prioritet Væsentlig “Lette” “Svære” Forberedelse til REACH Aktiviteten afhænger af “kategorien” Std SDSUdvidet SDS Indeholder -problematiske stoffer (-nye klassifikationer) Import (via agent) udenfor EU Begrænset commitment Begrænset information Bred anvendelse Niche funktionalitet Commodity med mange leverandører Strategisk samarbejde Sende information om anvendelse i god tid før registrering

©FDLF Stigende prioritet Væsentlig “Lette” “Svære” Forberedelse til REACH Aktiviteten afhænger af “kategorien” Std SDSUdvidet SDS Indeholder -problematiske stoffer (-nye klassifikationer) Import (via agent) udenfor EU Begrænset commitment Begrænset information Bred anvendelse Niche funktionalitet Commodity med mange leverandører Strategisk samarbejde Lede efter alternative leverandører - Eller lave indkøbsaftale

©FDLF Stigende prioritet Væsentlig “Lette” “Svære” Forberedelse til REACH Aktiviteten afhænger af “kategorien” Std SDSUdvidet SDS Indeholder -problematiske stoffer (-nye klassifikationer) Import (via agent) udenfor EU Begrænset commitment Begrænset information Bred anvendelse Niche funktionalitet Commodity med mange leverandører Strategisk samarbejde I forbindelse med anden udviklings- arbejde – overveje reformulering Væk fra de “svære” råvarer

©FDLF Plan for dagen •Introduktion •Rammer for næste pilotarbejde •Hvorfor har vi brug for en REACH dialog med vores leverandører? •Hvad går næste pilotarbejde ud på? –Del 1: Udvidet råvare beskrivelse –(Del 2: Kommunikation om anvendelse) •Hvem skal lave pilotarbejdet? •Hvilke leverandører skal inviteres? •Afrunding Kaffe

©FDLF Forarbejde til pilot 2005 Tid Pilot Udvikling Internt: - Udvikling - Indkøb - Diverse udvalg/bestyrelser Eksternt: - Kemikaliebranchen - BASF; Bayer - Gropa; Brøste SPARRING Rutine? Informationsmøde (udvikling, indkøb, miljø) INFO Leverandørkonference LEV Teknisk workshop (udvikling, miljø) WS

©FDLF REACH Dialog Test af værktøj Værktøj Metode feed-back Branchens virksomheder Udvikling i Projekt gruppen Udvalgte leverandører 1:1 Fortrolig diskussion

©FDLF REACH Dialog Test af Værktøj Downstream virksomhed Råvare leverandør Inspirationsliste Spørgsmål til vurdering af leverandørens REACH kompetence REACH er fast agendapunkt på leverandør møderne

©FDLF REACH Dialog Inspirationsliste Eksempler på Spørgsmål til Vurdering af leverandørens REACH kompetence •Typen af råvareleverandør - Lokal dansk (agent) versus salgsafdeling fra International kemikaliekoncern •Hvordan arbejdes der med REACH? - Det tager “moderen” sig af - Sporadisk information via brancheforeningen (kemikaliebranchen i Dk) versus selvstændig deltagelse i europæisk arbejdsgruppe •Hvor langt er råvareleverandøren med forberedelse til REACH, ex. kortlægning af - Hvilke stoffer indgår i hvilke tonnage bånd? - potentielt authorisationspligtige stoffer i råvarene

©FDLF REACH Dialog Test af værktøj Branche virksomhed Råvare leverandør Inspirationsliste Spørgsmål til vurdering af leverandørens REACH kompetence Møde n+1 Opbygning af kompetence Møde n

©FDLF REACH Dialog Udvidet råvarebeskrivelse Råvare Stof Inkl. CAS no “Ukendt” CAS no “Ukendt stof” GENERAL INFORMATION REGISTRERINGS ANSVAR SAMARBEJDE Volumen Stof Klassificeret J/N Godkendelse Forsynings kæde

©FDLF REACH Dialog Opsamling •Udelukkende basale stof/råvareinformationer •Generelt anvendelige == > uafhængigt af endog store ændringer af REACH (ex. OSOR) •(=robust værktøj)

©FDLF Plan for dagen •Introduktion •Rammer for næste pilotarbejde •Hvorfor har vi brug for en REACH dialog med vores leverandører? •Hvad går næste pilotarbejde ud på? •Hvem skal lave pilotarbejdet? –og hvor meget kræver det af ressourcer? •Hvilke leverandører skal inviteres? •Afrunding Kaffe

©FDLF Hvem skal lave pilotarbejdet? Produktudvikler Indkøber Miljøkemiker Nye råvarerEksisterende råvarer Kompetence Beslutning Task Force REACH dialog Rutine Pilot

©FDLF -og hvor meget kræver det af ressourcer ?... på pilotarbejdet •Forberedelse: Miljøkemiker: 2-3 timer pr. råvare •Leverandørmøder, total: Miljøkemiker+Udvikler: Total 2-3 timer pr. råvare •Task-force møder Eksempelvis i forbindelse med kvartalsvise normale opfølgningsmøder imellem indkøb og udvikling → Totaltid anvendt i pilotarbejde 25 timer ….. og langt mindre tid ved den rutinemæssige brug af værktøj

©FDLF Plan for dagen •Introduktion •Rammer for næste pilotarbejde •Hvorfor har vi brug for en REACH dialog med vores leverandører? •Hvad går næste pilotarbejde ud på? •Hvem skal lave pilotarbejdet? •Hvilke leverandører skal inviteres? –inkl. “hands-on” diskussion •Afrunding Kaffe

©FDLF Feed-back om leverandørkonference Vedlagt materiale •Overordnede spørgsmål •Leverandør invitationsliste FORELØBIG Leverandør invitationsliste + Tilføjelser/ønsker fra den enkelte branchevirksomhed → ENDELIG Leverandør invitationsliste

©FDLF Feed-back om leverandør konference Overordnede spørgsmål 1/2 •Hvor bredt skal der inviteres til leverandørkonferencen?  Udvalgte leverandører i Danmark  Udvalgte medlemmer af Kemikaliebranchen  Udvalgte danske og europæiske leverandører (frit valg på “alle hylder”)

©FDLF Feed-back om leverandør konference Overordnede spørgsmål 2/2 •Hvordan forholder din virksomhed sig til afholdelsen af leverandørkonferencen? Udfyld fra en skala fra 1-10, hvor 1: Overhovedet ikke interesseret 10: Utroligt godt initiativ __________ Eventuelle yderligere kommentarer: ______________________________

©FDLF Leverandørkonference invitationer 1.GENEREL: Formel invitation hvor “afsenderen” er branchens virksomheder ( repræsenteret ved deres logoer): Underskrevet af Vibeke Plambeck 2.SPECIFIK: Uformel personlig opfølgning (pr. ) –Fra den enkelte branchevirksomhed –Til den enkelte leverandør Godkendes først

©FDLF Formel invitation Fra hele branchen til leverandøren FORELØBIG Leverandør invitationsliste Dk Udenlandsk Bayer BASF Gropa Tilføjelser GENEREL Tilføjelser fra den enkelte Branchevirksomhed HUSK addressen. 2 √ Leverandører, som ønskes inviteret Anbefaling: Sørg for at vigtige leverandører er med! 1 √ √ √ √ √ √

©FDLF Personlig opfølgning Fra den enkelte virksomhed til leverandøren ENDELIG Leverandør invitationsliste Dk Udenlandsk Bayer BASF Gropa SPECIFIK √ √ √ √ √ √ – Leverandør 2 Fra: Miljøchefen Til: Miljøansvarlige – Leverandør 1 Fra: Indkøbschefen Til: Salgsansvarlige Husk at komme! Anbefaling: Følg som minimum personligt op med de leverandører, I ønsker skal deltage i pilotarbejdet.

©FDLF ”Hands-on” – diskussion 1/2 •I skal vælge de leverandører, der skal –deltage i pilot-arbejdet –modtage en personlig opfølgning til leverandørkonferencen Det er vigtigt at holde sig for øje, at vi i øjeblikket er i pilot-arbejdet, og der derfor KUN skal vælges 2-3 leverandører ud af virksomhedens mange kontakter •I er en gruppen (fra samme virksomhed), der består –indkøber –produktudvikler –miljøkemiker Vær tilbage Kl

©FDLF Virksomheden køber råvarer fra: •MegaMulti – stor fransk(!) betydningsfuld leverandør med gode priser på ”Commodity Chemicals” med et bredt sortiment •KlogeÅge & Søn – dygtig, men dyr dansk agent med unikke råvarer (”Speciality chemicals”) •Kurts Kemibutik – flexibel dansk agentur, som importerer ”Commodity Chemicals” fra hele verden til konkurrencevenlige priser, men som desværre har et meget smalt sortiment •GarageGert – prisbillig agentur som importerer ”Commodity Chemicals” primært fra Europa, men af meget svingende kvalitet. •CareChem – stor amerikansk leverandør af ”Speciality chemicals”, der fremstår meget ”miljøbevidst”, uden at din egen virksomhed dog mærker noget til det… ”Hands-on” – diskussion 2/2

©FDLF Plan for dagen •Introduktion •Rammer for næste pilotarbejde •Hvorfor har vi brug for en udvidet dialog med vores leverandører? •Hvad går næste pilotarbejde ud på? •Hvem skal lave næste pilotarbejde? •Hvilke leverandører skal inviteres? •Afrunding – Feed-back om leverandørkonference Kaffe

©FDLF Feedback om leverandørkonference “Hjemmeopgaver” •Involvering af den enkelte virksomhed Ref: Mail fra Vibeke Plambeck til administrerende direktører. Ja, Firma XXX, vil være “medunderskriver” på leverandørkonferencen –Printbar logo (elektronisk version) Sendes til eller Vibeke •Feedback om Leverandørkonferencen: –Svar på overordnede spørgsmål –Tilføjelser/ønsker til Leverandør invitationsliste Sendes til •Personlig ( ) henvendelse til leverandøren –Vedlægges elektronisk version af generel invitation –Valgfri skabelon til sendes ud samtidig med invitation Deadline Senest Efter Senest

©FDLF SLUT