Betyder Israel noget for kristne?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Jeg lever, og I skal leve! Vi skal ikke selv stable et nyt liv på benene. Det gør Ånden. Det nye liv skal vi ikke leve for at gøre os fortjent til det.
Advertisements

Paulus en brik i Guds frelsesplan
Johannesevangeliet kap 15,1-11.
Filipperbrevshymnen.
Vi er en menighed, som giver evangeliet videre, med det mål at mennesker bliver efterfølgere af Jesus. (Mt. 28:18-20) - Det betyder, at vi i menigheden.
Leder Oase 2011 Hvorfor tjene mennesker ?. 5.Mosebog Du skal give ham, og du skal ikke være ked af at give ham. For gør du det, vil Herren din.
Opstandelsesfest.
Jesus kalder, for at velsigne Søndag den 9. september 2012.
VELKOMMEN – VI ER GLADE FOR DIG SLUTTEDE SIG TIL OS.
Hvilket hus bygger vi til Gud ?
Hvad vil det sige at leve i tro?
Nøgler til menighedens vækst
Glem ikke Gud i dit liv! 5 Mos 8,1-20
Bjergprædikenen (3) Ønsker og evner. Tilskrevet og levet retfærdighed.
Loven om forholdet til penge Matt 6,19-24
Tag en gave til børnene Et pinse-opgavehæfte fra Danmarks Folkekirkelige Søndagsskoler.
Løgnen er en åndsmagt Joh 8,42-51  Indledning. Løgnen i vores tid.  Sammenhængen med dagens andre bibellæsninger.
En guddommelig vækkelse (4), Salomo
Havde Luther en teologi om Guds rige?
Gud og penge Penge som en test på vores administration af ’de sande værdier’.
Tradition og Fornyelse
Døbt til discipelskab! Matthæus Evangeliet 28:18.
”Kaldet til kærlighed”
Livets Ord Livets Ord Maj 2012 Maj 2012 « Ild er jeg kommet for at kaste på jorden, og hvor ville jeg ønske, at den allerede havde fænget ! » ( Luk 12,
Paulus’ brev til de kristne i Efesus
Ingen bliver efterladt - eller gør de ?
Overvældet af Jesu opstandelse!
At leve i Guds ubetingede kærlighed!
”Religion er opium til folket”
”Kaldet til kærlighed”
”Men ved Jesu kors”.. Joh.19:25 Hvem blev ved Jesu kors?
Holstebro Frimenighed At være en Jesu discipel. Discipel En der er i lære, men mere end det. Norm for lære og liv Den mundtlige tradition blev overleveret.
5. Mos 6:4-9 Hør, Israel! Herren vor Gud, Herren er én. Derfor skal du elske Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele din.
Påskedag 2012 Jesu opstandelse forandrede verden Livs-vandringen mod Emmaus Luk 24.
Det gamle og det nye menneske. Ef 4, v17 Det siger jeg da og vidner om i Herren: Lev ikke længere som hedningerne, tomme i deres tanker, v18 formørkede.
V5 Han sagde også til dem: »Hvis en af jer har en ven og midt om natten går hen til ham og siger: Kære ven, lån mig tre brød, v6 for en ven af mig er kommet.
En menighed, der søger enhed
At vente på Guds time.
Kaldelsen til evangeliet Rom. 1, v1 Fra Paulus, Kristi Jesu tjener, kaldet til apostel, udset til at forkynde det evangelium, v2 som Gud forud har lovet.
Ef 4,1-16: Hvordan fastholder vi Åndens enhed i vor menighed?
Hvordan mærker jeg, at Gud findes?. a. Kommer troen af hvorvidt jeg mærker at Gud findes? a. Kommer troen af hvorvidt jeg mærker at Gud findes? Men I,
Hvorfor er Bibelen troværdig? 66 bøger Ca. 40 forskellige forfattere Ca år Guds ord!
Introduktion til Kongen og hans Rige
Kapitel 1 dias 1.1 Kapitel 1: Indledning VELKOMMEN til kurset ! Bibelen og Jesus.
Korsets kald og kraft i syv sætninger: 1.Total tilgivelse Soning for synd! 2.Retfærdiggørelse nuFællesskab med Gud! 3.Ny familieKirken kaldes frem! 4.Frihed.
Bjergprædikenen (26) Rigets konge Matt 7,28-29.
Livet i Helligånden TEMA: Pinse TEXT: Rom. kap. 8 MÅLGRUPPE: kristne og endnu ikke kristne FORMÅL: At forstå og kalde os til at praktisere fællesskabet.
”…stil jer til rådighed for Gud… som redskaber for retfærdighed!”
ÅNDENS OPBYGGELSE! Overskriften over menighedslivet her i foråret: ”Åndens opbyggelse”! I små og mellemstore fællesskaber! Vi fornemmer, at OPBYGGELSE.
Tid til ”jordbunds- undersøgelse”
Kate-QUIZ-mus.
Loven om at dømme andre Matt 7,1-5
Rom. 12:2 – Sindet fornyes Og tilpas jer ikke denne verden, men lad jer forvandle, ved at sindet fornyes, så I kan skønne, hvad der er Guds vilje: det.
Fristelse Så blev Jesus af Ånden ført ud i ørkenen for at fristes af Djævelen. Og da han havde fastet i fyrre dage og fyrre nætter, led han til sidst.
At byde den fremmede velkommen. Hvad siger Gud? v33 Når en fremmed bor som gæst i jeres land, må I ikke udnytte ham. v34 Den fremmede, der bor som gæst.
Lydighed v33 Men søg først Guds rige og hans retfærdighed, så skal alt det andet gives jer i tilgift. (Matt 6,33)
Prisen for efterfølgelse – vi du betale den?. Teksten til 3. søndag eft. Trinitatis v25 Store skarer fulgtes med Jesus, og han vendte sig om og sagde.
Kaldet til at være kanal for kærligheden!. Menigheden i Korinth ville hellere synge solo end synge i kor! Korinth lektien svarer to spørgsmål: 1. Hvad.
Kristen mystik – den spirituelle gudsopfattelse..
Forløsende bøn, kap.9.. Daniel 9:1-5 I Dareios’ første regeringsår – han var af medisk herkomst, søn af Ahasverus, og var blevet konge over kaldæernes.
Historien om Jesus’ fødsel
1. Kor. 1:17-2:5 For Kristus sendte mig ikke for at døbe, men for at forkynde evangeliet, dog ikke med talekunstens visdom, for at Kristi kors ikke skal.
18. Søndag efter Trinitatis Søndag d. 4. oktober 2015 Gudstjeneste kl
Romerbrevet v. Rolf W. Jørgensen. 7 følger af retfærdiggørelsen jf. Rom 5,1-11 1) Fred med Gud v.1 2) Adgang til Gud v.2a 3) Håb om herlighed v.2b 4)
Et rige, hvor Gud er med os Esajas 7-8 Bibelcamping Fårevejle 2015.
Romerbrevet v. Rolf W. Jørgensen De herliges lidelser er nåde Romerbrevet 8,17-39 De herliges lidelser er nåde Søndag, den 9. august 2015 Aalborg Frimenighed.
Når Helligånden taler Lektion 1: Helligånden taler gennem Bibelens forfattere Lektion 2: Helligånden taler gennem nulevende mennesker.
Vi forsager Djævelen og alle hans gerninger og alt hans væsen. Vi tror på Gud Fader, den almægtige, himmelens og jordens skaber.
Uenighed uden bitterhed. Spørgsmål 1. Kan man være uenige uden at blive bitre? 2. Kan uenighed have et formål? 3. Kan man være enige om at være uenige?
Frelse af nåde ved tro Hvordan syndere bliver forligt og kan leve i fællesskab med den levende Gud Kristian Guttesen.
Præsentationens transcript:

Betyder Israel noget for kristne? Eva Ravn Møenbak, lektor, formand for Dansk-Jødisk Venskab

DJV’s formålserklæring DANSK-JØDISK VENSKAB tror, at Gamle og Ny Testamente er en uadskillelige enhed og åbenbaring, hvis endelige formål er at bringe frelse og velsignelse til alle folk. Navnene Israel og Jesus Messias hører uadskilleligt sammen. DANSK-JØDISK VENSKAB tror, at staten Israels genfødelse i 1948 skyldes Guds indgriben i historien, og at det moderne Israel derfor kun kan forstås på baggrund af det profetiske ord. DANSK-JØDISK VENSKAB ser det som sit formål at virke som et forum for dialog mellem jøder og kristne. DANSK-JØDISK VENSKAB ser det endvidere som sin opgave og sit formål at være i en diakonal tjeneste over for det jødiske folk. DANSK-JØDISK VENSKAB tror, at vi lever i hurtigt skiftende tider, og vi vil derfor opmuntre til forbøn for Israel og vort eget folk, ligesom vi vil modarbejde antisemitisme og støtte Israel, hvor der er mulighed for det.

Lederen af Det Lutherske Verdensforbund: Munib Younan 6/1, 2003: I hereby declare that Christian Zionism is not only a sick theology but it is a heresy, right along with Arianism and Nestorianism. I believe it is time we name this misinterpretation of Christ and the gospel for what it is.”

NCC: National council of Churches New York, December 12, 2008 -- "Christian Zionism is a dangerous movement that distorts the teachings of the Church, fosters fear and hatred of Muslims and non-Western Christians, and has negative consequences for Middle East Peace”

Den nye aftale (Det Nye Testamente på nudansk, 2008) Navnet Israel er blevet slettet, erstattet af jøder, jødisk Et eksempel: ”Jeg har med mine egne øjne set den frelse, du vil vise til alle verdens folk. Det bliver et lys for os alle sammen, en ære for os jøder …” (Lukas 2, 30-32).

Erstatningsteologi og bibeloversættelse Johannesevangeliet 5, 22: Den nye aftale: ”Frelsen begynder med os” Den græske grundtekst: ”Frelsen er fra jøderne”

Det jødiske folks udvælgelse Israel er Herrens: folk: עם (Es 51,16; Luk. 1,68; Rom 11,1 + 19) særligt dyrebare folk: סגולה עם (2. Mos. 19,5) ejendom: נחלתי(Joel 4,2) tjener:עבדי (Es. 43.10) søn: בני (2. Mos. 4,22) brud: כלה (Es. 62,5) hjord: רועה (Ez. 32, 11-13) øjeæble: עינו בבת (Zak. 2,12)

Det jødiske folks kald: vidner, tjenere for Gud (Es. 43,10) præster for Gud (2. Mos. 19,6; Es. 61,6) bærere af Guds ord (Rom. 3,2) Messias-folket (Rom. 1,3)

Herren er Israels Gud (1. Mos. 33,20) Israels Skaber (Es. 43,15) Israels fader (5. Mos. 32,6) Israels Frelser (Es. 43,3) Israels Hellige (Es. 43,14) Israels Konge (Es. 44,6) Israels Mægtige (Es. 49,26) Israels Klippe (Es. 49,24) Israels Læge (2. Mos. 15,26) Israels Hyrde (Salme 80,1) Israels Håb (Jer. 14,8)

Romerbrevet 9, 1-5 Jeg taler sandt i Kristus, jeg lyver ikke, og min samvittighed kan i Helligånden bevidne, v2  at jeg har en stor sorg, der altid piner mit hjerte. v3  Jeg ville ønske, at jeg selv var forbandet og skilt fra Kristus, hvis det kunne hjælpe mine brødre og landsmænd. v4  De er jo israelitter, de har førstefødselsretten og herligheden og pagterne og loven og tempeltjenesten og løfterne; v5  de har fædrene, og fra dem er Kristus kommet som menneske – han, som er over alt og alle, Gud, være lovet til evig tid! Amen.

Romerbrevet 9, 6-13 Dog ikke sådan at forstå, at Guds ord er slået fejl. Det er ikke alle, som kommer fra Israel, der er Israel, v7  og det er heller ikke alle Abrahams efterkommere, der er hans børn – det hedder jo: »Det er efter Isak, dine efterkommere skal have navn.« v8  Det betyder, at det ikke er hans kødelige børn, der er Guds børn, men det er de børn, som løftet handler om, der regnes for hans efterkommere. v9  For det var et løfte, han fik: »Næste år ved denne tid kommer jeg tilbage, og så har Sara en søn.« v10  Men ikke nok med det; sådan også, da Rebekka skulle have børn med én mand, vor fader Isak: v11  Endnu inden de var født, endsige havde gjort noget godt eller ondt, blev der – for at Guds beslutning om udvælgelse skulle stå fast, v12  ikke på grund af gerninger, men fordi han selv kalder – sagt til hende: »Den ældste skal trælle for den yngste.« v13  Der står jo skrevet: »Jeg elskede Jakob, men hadede Esau.«

Romerbrevet 11, 1-9 Jeg spørger nu: Har Gud da forkastet sit folk? Aldeles ikke! Jeg er jo selv israelit, af Abrahams slægt, af Benjamins stamme. v2  Gud har ikke forkastet sit folk, som han først har vedkendt sig. I ved jo, hvad Skriften siger i stykket om Elias, hvordan han træder frem for Gud og anklager Israel: v3  »Herre, dine profeter har de dræbt, og dine altre har de revet ned; jeg er den eneste, der er tilbage, og mig stræber de efter livet.« v4  Men hvordan lyder guddomssvaret til ham? »Jeg har stadig syv tusind mænd tilbage, der ikke har bøjet knæ for Ba'al.« v5  Sådan er der også i vor tid blevet en rest tilbage, som er udvalgt af nåde. v6  Og er det ved nåde, er det ikke længere af gerninger; ellers ville nåden jo ikke længere være nåde. v7  Hvad kan vi da slutte heraf? At det, som Israel stræber efter, har det ikke opnået, men de udvalgte har opnået det. De andre blev forhærdet v8  – som der står skrevet: »Gud har givet dem en søvnens ånd, øjne, som ikke ser, og ører, som ikke hører, indtil den dag i dag.«

Beskrivelse af de der modtager Jesus, og de der afviser Jesus (Rom Jøder der modtager: Israel Abrahams børn Løftets børn Guds børn En rest שאר Hellig førstegrøde = de messianske jøder Jøder der afviser: ikke Israel ikke Abrahams børn kødelige børn forhærdede = hovedparten af det jødiske folk

Paulus’ to forskellige måder til at beskrive det Israel, der afviser Jesus Ikke Israel Ikke Abrahams børn Kødelige børn Forhærdede De andre Hele dejen er hellig Afbrækkede grene, der igen vil blive indpodet I deres eget træ = det ædle oliventræ En del af Israel Israelitter Elskede af Gud

Hele Israel fastholdes i Guds plan Rom. 9, 4 Paulus brødre og landsmænd er Israelitter, de har Førstefødselsretten Herligheden Pagterne Loven Tempeltjenesten Løfterne Fædrene Messias er kommet fra dem