Instituttet for Blinde og Svagsynede, Rymarksvej 1, 2900 Hellerup, T: 3945 2545, W: Kompetenceudvikling.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Status for de lokale uddannelsesudvalgs rolle efter lovforslag om VEU-centre på Konference for Lokale Uddannelsesudvalg og repræsentanter fra udbydere.
Advertisements

Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
LEAN Akademy.
Ny sikkerhedsorganisation – nu med efteruddannelse
Lederudvikling.
VEJLEDNING… … til brug af præsentationen:
Vi gennemførte en række interview ifm
Velkommen til workshoppen Blindgyde eller karrierevej - kundecentret som en integreret del af koncernen Drivsel – drift og trivsel i call centre konference.
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
PUC Pædagogisk Udviklingscenter
v/ Anne Kathrine Skibelund, Roskilde Bibliotekerne
Innovation – et mindset hos ledere og medarbejdere Tina Lambrecht Danske Fysioterapeuter.
Hvad skal en vision kunne? Kommunalbestyrelsesmøde Hørsholm Kommune 8. oktober 2012.
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
Et projekt i Beskæftigelsesafdelingen (BA) på Københavns Fængsler
Vision Daloon er den moderne forbrugers foretrukne leverandør af etniske conveniencefødevarer.
Praksis Kommunen modtager en almen genoptræningsplan fra hospital. Er kommunen enig i, at det er en almen genoptræning? Birgit Svarre, afdelingsleder PPR.
Synshandicap og beskæftigelse
Instituttet for Blinde og Svagsynede
Roller og ansvar i forandringsnetværket
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Hvad siger medarbejderne?
Kodeks for offentlig topledelse
FORMÅL MED TUPVAK – OG KONKRETE EFFEKTMÅL Projektets hovedformål er følgende: 1.Formulering og forankring af en styrket strategisk prioritering af IKV-indsatsen.
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Efter konsensus. Det er spild af tid at gennemføre en selvevaluering uden at følge den op med klare forbedringsprojekter! Prioritering Alle forbedringsområderne.
Et fagligt løft af folkeskolen.
FORMÅL MED TUPVAK – OG KONKRETE EFFEKTMÅL Projektets hovedformål er følgende: 1.Formulering og forankring af en styrket strategisk prioritering af IKV-indsatsen.
HR i Nice Topledelsens krav til HR ! V/ Gert R. Jonassen - Arbejdernes Landsbank den
Det gode børneliv - og det tværprofessionelle samarbejde Børn og Kultur Internt seminar 22. Juni 2012.
Den lærende organisation
Kontekst: - Kolding Kommunes tilbud for elever med autisme.
Den nye sundhedsaftale 2015 – 2018
Ledelse i forskellige retninger
Læringspunkter modul 1-5
Udfordringer i sundhedsopgaven i den enkelte kommune - temaer fra interviewrunde strategiseminar januar 2015.
- Værktøjer til strategisk og systematisk kompetenceudvikling
Strategisk og systematisk kompetenceudvikling
Sportsmanagement November 2008
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
Kortdage 2004 Omlægningerne i de offentlige GI/GIS relaterede forvaltninger. Hvordan håndterer man de menneskelige og organisatoriske omstillingsprocesser?
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
BKFs årsmøde 13. november 2008 Præsentation af BKFs nye ledelsespublikation Ved Børne- og Kulturdirektør Klaus Nørskov.
Mission, vision og strategi.....det er DER – VI skal hen !
INSTITUTLEDERFORLØB, KICKOFF 27. FEBRUAR 2012 AARHUS UNIVERSITET PROGRAM FOR KICK OFF-MØDE 1 Velkomst v. Lauritz B. Holm-Nielsen Præsentation af forløbet.
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Strategi 2011 – x4 edsbjerg er et konsulenthus, der rådgiver og.
Strategisk kompetenceudvikling - konteksten
1 Mission BUC varetager hospitalsbaseret tværfaglig udredning og behandling af børn og unge fra 0-18 (21) år med psykisk sygdom og udviklingsforstyrrelse.
Vision og Strategi for Forslag Vision og Strategi for Vision og indsatser i strategi.
Tanker om nye støtteformer i ungdomsuddannelserne Studievejleder Anne Bjørkmann Synsfaglige netværksdage IBOS 30. november 2012.
Instituttet for Blinde og Svagsynede i samarbejde med Handivid, støttet af Arbejdsmarkedsstyrelsen Ny Praksis april 2011 – april 2013 v. Lise Plagborg.
Instituttet for Blinde og Svagsynede i samarbejde med Handivid, støttet af Arbejdsmarkedsstyrelsen/Fastholdelse & Rekruttering Ny Praksis april 2011 –
Miljøcertificering på IBOS
Vision mission værdier handleplaner
1 Temamøde om Social Ulighed i Sundhed Erfaringer med at sætte social ulighed i sundhed (SUS) på dagsordenen i Københavns Kommune Disposition: - Begreber.
Aktiviteter OutputResultater kt. sigt Effekt ml. sig t Virkning lg. sigt Lokalt samarbejde med private og offentlige arbejdspladser om IKV Ledige, a-kasser.
Samarbejdsaftale Badminton
Velfærdskommunen under forandring – kultur, kompetencer og komplekse problemer Kommunens (næst)største arbejdsplads.
Dynamisk Strategi Evaluering af demonstrationsprojektet 2011
Handleplaner for Mad og måltider
Neuro Vision Technology
KONCERNSERVICE STRATEGI 2020
At være ung med en synsnedsættelse
Ungdomsskolen 2021 MISSION
Handlingsplan 2015.
Godt du kom - et Fælles Ansvar Udviklingsindsatser
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Instituttet for Blinde og Svagsynede, Rymarksvej 1, 2900 Hellerup, T: , W: Kompetenceudvikling

IBOS 2008 I dag er IBOS vilkår og rammer kontraktbaseret og på markedsvilkår: 1. Kommunen har kompetencen til at beslutte hvilket tilbud de ønsker til deres borger. 2. Tilbud der særligt er tilrettelagt for borgere med synsnedsættelse er i frit udbud. 3. Alle aftaler er kontraktbaseret i forhold til tid, indhold, formål og resultat - og økonomi.

IBOS 2008 Det fordre, at medarbejderne kan: a. at analysere hvem man står overfor - borgeren, familien, arbejdsgiveren, Kommunen b. forstå behovet c. møde behovet - personligt, fagligt og socialt d. at beskrive og dokumentere indsatsen e. sikre at det aftalte resultat nås og at det kan bruges fremadrettet

IBOS 2008 I år har IBOS gennemført en organisations udvikling og har klargjort mission og vision for IBOS. IBOS arbejder med to værdikæder: 1. borgere med synshandicap: Udredning, analyse, rådgivning, uddannelse, job, opfølgning 2. synsprofessionelle: Viden, rådgivning, uddannelse

Instituttet for Blinde og Svagsynede, Rymarksvej 1, 2900 Hellerup, T: , W: Den samlede proces Organisations ændring Organisation 2008 Mission og vision Impl. af org. ændring • Beskrivelse af forretningsgrundlag • Strategiske valg • Formulering af mission og vision • Organisationen på plads • Klare roller & ansvar • Kommunikation og forandringsledelse Fremtidssikret organisation og ledelse Forankring af strategien • Oversættelse af mission og vision til de enkelte afdelinger - udarbejdelse af konkrete handlingsplaner • Udvikle chefgruppen som team • Organisationsanalyse • Ny organisationsstruktur • Kommunikation af organisationsændring • Bemanding af ny struktur

Vi har flere forretnings- områder 1.Udredning, rådgivnings- og undervisning for synshandicappede 2.Uddannelse af synsprofessionelle 3.Rådgivning af synsprofessionelle 4.Videncenter

Vores mission VI GØR EN FORSKEL FOR SYNSHANDICAPPEDE ! Det betyder, at: •Vi leverer den nødvendige løsning til den synshandicappede med sammensatte behov inden for rehabilitering •Vi formidler synsfaglig specialviden til det synsprofessionelle felt •Vi er en faglig sparringspartner for kommunerne og løser de komplicerede problemer, som ikke kan løses lokalt •Vi er det logiske samlingssted i Danmark for viden om synshandicap Det forudsætter, at: •Vi prioriterer høj faglighed hos medarbejderne •Vi har en anerkendende kultur og stærke værdier i organisationen

Vores vision 2012 VI VIL FREMME INKLUSIONEN AF DEN SYNSHANDICAPPEDE I SAMFUNDET ! …ved at: •udvikle en IBOS-model, som sætter standard for faglig og pædagogisk arbejde med synshandicappede •være et sjovt innovativt væksthus med høj puls, som skaber stolthed og ejerskab blandt vores medarbejdere •være kendt og anvendt af synshandicappede, synsprofessionelle og kommuner •påvirke handicapsynet i samfundet

Kompetenceudvikling •Hvordan forstår vi kompetence? •Kompetence er måden, man bruger sine kvalifikationer på i praksis, og evnen til at løse en opgave. •Kompetencer er at kunne udnytte sine kvalifikationer til at varetage sine arbejdsopgaver på et højt kvalitativt niveau. •Kompetenceudvikling handler om at udvikle medarbejdernes evne til at varetage sine arbejdsopgaver bedre eller mere effektivt

Kompetenceudvikling Ift. Medarbejder kompetenceudvikling er der 2-3 metoder der har været i dominans ud over instruktøruddannelserne: •1. mesterlærerprincippet •2. sidemandsoplæring •3. mentorordning