Våbenhandelstraktaten - hvordan skal Danmark arbejde videre for en international traktat? Debatmøde, FN-forbundet 2. oktober 2012 Maj Rørdam Nielsen
Disposition Baggrund – dét er sket indtil nu Traktatudkastet – styrker og svagheder Muligheder for videre arbejde Situationen lige nu Debat!
Baggrund – dét er sket indtil nu
Baggrund – indledende arbejde Pt. ingen internationale regler for handel med konventionelle våben 1997: En gruppe nobelprismodtagere kalder for et adfærdskodeks for våbenoverførsler 2006: UNGA resolution 61/89 starter arbejdet – indhentning af synspunkter, ekspertgruppe. Kun USA stemmer imod, 24 afstår. 2009, oktober: Obama erklærer at USA nu bakker op, på betingelse af arbejdet foregår med konsensus. 2009, december: UNGA resolution 64/48 beslutter forhandlingskonference i juli 2012 og 4 forberedende møder. Kun Zimbabwe imod, 20 afstår.
Betingelser for en effektiv traktat Styrke: en traktattekst, som binder lande til ændret praksis. Udbredelse: en traktattekst, som mange lande accepterer og handler efter. KonsensusAfstemning
Konferencen i juli - konsensus Mange uenigheder kriterier (hvornår skal handel nægtes?) omfang (hvilke våben og aktiviteter dækkes?) internationalt opsyn (hvem skal kontrollere at bestemmelserne overholdes?) Traktatudkast med kompromiser præsenteret 26. juli USA blokerede for vedtagelse d. 27. juli – Rusland, Nordkorea, Cuba, Venezuela samt andre skeptiske lande bakker op.
Traktatudkastet – styrker og svagheder
Styrker ved udkastet Menneskelig sikkerhed skrevet ind i formålserklæring og kriterierne Folkemord, forbrydelser mod menneskeheden og grove overtrædelser af Genevekonventionerne fra 1949 forbud mod at overføre våben (ikke kun eksport, også transit/transshipment og import) (art. 3.3) Øvrige krigsforbrydelser og menneskerettighedskrænkelser risiko-vurdering: hvis overvejende risiko: forbud mod at eksportere våben. (art. 4)
Huller i udkastet - kriterier Kun eksporterende lande laver risikovurderinger Stater må tage hensyn til om våbeneksporten vil ”bidrage til” fred og sikkerhed kan trumfe forbud mod at eksportere, selv hvis betydelig risiko for at de bliver brugt til grove menneskerettighedskrænkelser eller krigsforbrydelser. (art. 4.1) Forbuddet mod at overføre våben ”med det formål” at bidrage til folkemord etc viden om at våben bliver brugt sådan udløser ikke i sig selv et forbud. (art. 3.3)
Huller i udkastet – omfanget Gaver, lån og udlejning er ikke dækket af traktaten i stedet for at eksportere våben, der bruges til forbrydelser, kan man udleje eller give dem væk (art. 2.B.3) Ammunition og våbendele er kun delvist dækket, og gælder kun eksporterende stater. (art. 6.4 og 6.5) Andre våben, fx droner og granater er ikke eksplicit dækket (art. 2.B.1)
Huller i udkastet – kontrakter Traktaten kan trumfes, hvis lande har ”andre kontraktlige forpligtelser” til at levere våben lande kan indgå forsvarssamarbejder og omgå traktaten, både bi- og multilateralt. (art. 5.2).
Andre ting, der kunne styrkes Det internationale sekretariat, der oprettes, har ikke mulighed for at gennemgå de nationale rapporter intet uvildigt opsyn (art. 12). Rapporterne må udelade ”sensitiv information” og er ikke offentlige begrænset mulighed for kontrol (art og 10.5). Ændringer af traktaten kræver vedtagelse ved konsensus svært at forbedre den (art. 20).
Hvorfor faldt udkastet? USA: hovedpunkter igennem, men gun- lobby-kampagne og forestående valg. 51 senatorer havde erklæret at de ikke ville lade traktaten blive ratificeret i Senatet (2/3-flertal nødvendigt). Derudover: mange skeptikere havde truet med at blokere og måske gjort det: Rusland, Pakistan, Nord-Korea, Cuba, Algeriet, Egypten, Hviderusland og Indien.
Muligheder for videre arbejde
UNGA: Man kan vedtage en ny forhandlingskonference med konsensus eller flertal UNGA: Traktat kan vedtages som resolution – kræver 2/3-flertal Ikke i år, men måske i 2013 Fortilfælde: Atomprøvestoptraktaten (1996) Udenfor FN Interesserede lande kan gå sammen udenfor FN – det skete fx i Ottawa-(landmine-traktaten ) og Oslo-processerne (klyngebombe-traktaten )
Konsensus – styrker og svagheder Styrker: Bevarer legitimitet fra forhandlingskonferencen Flere potentielle medunderskrivere Svagheder: Alle skeptikere vil igen kunne presse for en svag traktattekst blokere processen Valg i USA: hvis Romney vinder, er en ny konference tabt på forhånd (uden USA: svært at få Kina, Rusland og Indien m.fl. med.) Under alle omstændigheder: Stater, der deltager i forhandlingerne er ikke forpligtet til at underskrive en traktat bagefter.
Flertal – styrker og svagheder Styrker: Nemmere at få en stærk tekst, der kan ændre praksis Svagheder: Effektiv traktat uden store eksporterende stater? Vil blive kritiseret som illegitim af skeptiske stater Dog, selv hvis uden store stater: Kodificering af normer om menneskelig sikkerhed, muligheden for udvikling af sædvanelov.
Situationen lige nu
Formentlig vedtages en ny konference i UNGA (inden 7. november) – budget besluttes i december. Muligvis med konsensus-regler. Hvis en ny konference fejler kan man vedtage traktat-tekst i UNGA næste år.
Danmarks officielle position 1. oktober i UNGAs generelle session:
Debat! Hvordan skal Danmark arbejde videre for en våbenhandelstraktat?
Videre læsning… Traktat-udkastet: Documents/PrepCom4%20Documents/PrepCom%20Repor t_E_ pdf – FN-dokumentnummer A/CONF.217/CRP.1 Documents/PrepCom4%20Documents/PrepCom%20Repor t_E_ pdf ATT Monitor med daglige referater: fora/att/negotiating-conference/att-monitor fora/att/negotiating-conference/att-monitor Amnesty DK: - link til blog om kampagnen og traktatforhandlingernehttp:// Control Arms-kampagnen: (Oxfam, Amnesty, IANSA m.fl.): …og jeg har mange flere links til specifikke artikler, og er selv ved at skrive et paper og som jeg gerne sender til interesserede: skriv til
Mange tak!