Gode råd og eksempler på faldgruber

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Advertisements

LEAN Akademy.
Særlige ressourcepersoner i folkeskolen
Ny sikkerhedsorganisation – nu med efteruddannelse
Skolebiblioteket indgår som en central del af skolens læringsmiljø og fungerer som skolens innovative, formidlende og pædagogiske læringscenter. Skolebiblioteket.
Hans Jørgen Limborg Arbejdsmiljøkonferencen 2005
Agi Csonka, direktør Danmarks Evalueringsinstitut
Lean Salgskonsulentuddannelsen
Lederudvikling.
Værdistrømsanalyser.
Arkitektur - data.
Introduktion til værdistrømsanalyser
Innovative Værksteder til udvikling af Akademiuddannelserne IVA
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Efter selvevalueringen Tovholderens rolle og opgaver 22. august 2007.
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
Udvikling og styring af en virksomhed
POLITIK LEDELSESSYSTEM
IS-Strategi.
Input FMEA Output Shit in = Shit out FMEA
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Værktøjer i KVIK og opsamling på forbedringsprojekter Hvordan foregår en KVIK-selvevaluering?
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg for ledelsen m.fl.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Teknologi i undervisningen Antvorskov Skole
Vis mig værdien v. arbejdsmarkedschef i Viborg Kommune Jette Lorenzen
Kodeks for offentlig topledelse
Tema 3 Samarbejde om indsatsen for barnet Udgivet af Socialstyrelsen februar 2014.
Struktur og processer I alle studier af innovationssucceser og fiaskoer er det konstateret, at de største årsager til manglende succes er: 1.Manglende.
INTRODUKTION. Kort om metoden: -Udviklet i partsprojekt mellem KL og KTO -Gennemført med inddragelse af 10 organisationer på tværs af sektorer -Metoder.
Udarbejde af den fremtidige flow
Formål – i dag Lidt dybere kendskab til lean Tankesættet Værktøjerne
Oplæg om DUKH og retssikkerhed for handicappede
De 8 excellence-begreber
1 COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 ARBEJDSMILJØLEDELSE OHSAS Seminar 1 Arbejdsmiljøledelse OHSAS
Arbejdsmiljøledelse – hvad er det? Oktober Formål Arbejde målrettet og systematisk på at sikre medarbejdernes sundhed, trivsel og arbejdsglæde.
Quality Management Systems
Funktioner og roller i projekter
©SCKK - KVIK læringsmiljø om arbejdsgange Hvorfor måle? Tilfredsstille eksterne interessenters behov Få fokus på fakta Få overblik over hvad tid og ressourcer.
RADAR i projektarbejdet 12. okt C2E netværk.
Uddannelseskommissorium Intention med uddannelse er at skabe konsensus i DAI. Konsensus skal forankres, videreføres og forøges i DAI’s grene.
Kortdage 2004 Omlægningerne i de offentlige GI/GIS relaterede forvaltninger. Hvordan håndterer man de menneskelige og organisatoriske omstillingsprocesser?
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Seminar 6 – Arbejdsmiljøledelse
Oplæg til 3. møde i udvalget vedr. professionsspor Formål og læringsmål.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Design af KVIK-selvevaluering Tovholderens rolle og opgaver 17. januar 2007.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Collaborative Practice Research Lars Mathiassen eCommerce Institute, Georgia State University.
TATIONpRÆSEN AARHUS UNIVERSITET NY ØKONOMIMODEL Overordnet beskrivelse af formål og proces, marts
 Astrid Lumbye 2002Objektorienteret systemudvikling Begreber i systemudviklingsprocessen Udviklingsmodel Metode Beskrivelsesteknik Værktøj.
SKABELON.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Introduktion til KVIK Selvevaluering fra start til slut 27. september 2007 SCKK temadag.
KVIK erfa-dag 22. Maj 2006 Hvorfor gør det en forskel at blive ved med at selvevaluere?
Indsæt hjælpelinjer til placering af objekter 1. Højre klik udenfor slidet og vælg ’Gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis tegne- hjælpelinjer på.
Hvad er lean? Lean er at opnå en kultur, baseret på løbende forbedringer, hvor der fokuseres på, hvad der giver værdi, set med kundens øjne. Alt andet.
Projekt PaRIS Projektgruppemøde d.14.januar 2009 Præsentation af: definition af innovation de foreløbige data fra de kvalitative data Projektleder Mette.
Afklaring af arbejdsevnen/ arbejdsprøvning
Introduktion Nationale retningslinjer - for rehabilitering til borgere med svære spiseforstyrrelser april 2016.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Modul 2.1 – Go’dag til Cura og Fælles Sprog III
Modul 3.1 – Hvorfor og hvordan dokumenterer vi?
”BrunT Papir” - workshop
Leavitts model.
Leavitts model.
SMTTE-Modellen Sammenhæng Evaluering Mål Tiltag Tegn Hvad vil vi?
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Del 2 - Synliggørelse af hvordan vi hver især bidrager til løsningen af kerneopgaven. Til proceslederen: Inden du gennemfører processen med medarbejderne,
Læringsmål og niveaubeskrivelser
Værktøj 10: Forandringer og stress - Ledelsen
Præsentationens transcript:

Gode råd og eksempler på faldgruber Kriterium 5: Processer Gode råd og eksempler på faldgruber Om at etablere et fælles sprog og fælles forståelse Potentielle faldgruber i arbejdet med proceskortlægning Det simple og det svære i arbejdet med procesforbedringer 5 vigtige spørgsmål vedr. kundefokus

Fælles sprog – fælles forståelse Etabler institutionens eget sprog og egen forståelse af de begreber, som anvendes i forbindelse med processer – herunder et samlet billede, som alle kan forholde sig til Find frem til ”vores værktøjskasse”, dvs. hvordan vi hos os arbejder med at kortlægge, dokumentere, måle, evaluere og forny processer (her kan rådgivere være med til at pege på relevante metoder) Det tager meget lang tid før et fælles sprog og en egentlig forståelse af processer er forankret (og opgaven kan ikke overlades til ”fremmede”) Overvej at sætte ind med en egentlig uddannelse (intern træning, workshops, seminarer) for at få et fælles fundament etableret Det er vigtigt, at ledelsen også snakker processer og er optaget af processer. Det kan fx afspejle sig i dagsordner for ledelsens møder

Potentielle faldgruber ved kortlægning Intern fokus - fremfor at kortlægge processerne set fra kundens synsvinkel (hvilket indebærer at definere, hvem kunden er) Funktions-, enheds-, eller opgaveopdeling- fremfor at skelne mellem processer, delprocesser og aktiviteter/-arbejdsopgaver Institutionelt fokus - fremfor at kortlægge processer på tværs af institutionelle og organisatoriske rammer Traditionelt fokus - hvor arbejdsopgaver, arbejdsgange og ansvarsskift tages for givet, fremfor at fokusere på, hvad der tilfører værdi til slutproduktet (og kunden…) Regelfobier (”juristeri”) – hvor lovgivning og regler opleves som en hindring for at tale om, hvordan det ville være smartest at løse opgaverne, uagtet at der reelt ikke er hindringer for at ændre praksis Overfokus på detajler – i en sådan grad at overblikket mistes og at det ikke gavner det egentlige mål med proceskortlægning (man mister pusten…)

Eksempler på metoder ”Lappemetoden” - hvor en gruppe medarbejdere, som alle bidrager til den samme proces kortlægger processen mht arbejdsopgaver, ansvarsskift, flow, typer af roller (fx udførende, sparringspartner, review’er) ved hjælp af gule lapper på en tavle BPR-metoder - hvor processer kortlægges systematisk (muligvis i samarbejde med eksterne konsulenter), hvor der bl.a. gennemføres kundeinterviews mv med henblik på redesign af processer Stikprøve - hvor en sag følges fysisk rundt i systemet, og review’eren noterer oplevelser undervejs Logbog - hvor der ved siden af et sagsforløb/en arbejdsgang føres logbog over forløbet (ventetid, sagsbehandlingstid, ændringer tilføjet af den enkelte osv.)

Det simple og det svære i arbejdet med procesforbedringer Al erfaring viser, at langt det sværeste er at få arbejdet med forbedringer til at fungere – endsige at få det til at fungere af sig selv… Planlægge (formål, mål) Lære (evaluere) Gennemføre (indhold) Måle resultater Ideal Hverdag

5 vigtige spørgsmål vedr. kundefokus Hvad er kunder hos os? – herunder hvordan disse kunder deles op i passende grupper (segmenter) og hvordan de adskiller sig fra andre interessenter (samspil med 2a) Hvilke dyder praktiserer vi i mødet med kunden? – hvordan er det lige at vores værdier omsættes til praksis, og hvordan snakker vi om disse dyder og udvikler vores evner til at udvise disse dyder (samspil med 1a) Hvordan informerer vi kunden om, hvad han/hun kan forvente – fx via servicedeklarationer, oplysninger om sagsforløb (samspil med 4e) Hvordan samler vi viden ind om kundernes mening (kundetilfredshedsmålinger, klager, daglige tilkendegivelser, fokusgrupper, evalueringer…) – og hvordan bruger vi så den viden (samspil med 6a og 6b) Hvordan bruger vi kunderne til udvikling – fx af nye arbejdsgange, test af nye teknologier/metoder, tilpasning af ydelser, afvikling af ydelser