Program Kl. 9.30-10.15 Introduktion v. fagkonsulenten Kl. 10.15-11.00Unges forhold til naturvidenskab i et kulturelt perspektiv v. Lars Brian Krogh Kl.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
VMS data Geografisk og tidsmæssig udvikling af indsatsen i tobisfiskeriet v/ dataspecialist Josefine Egekvist Sekretariat for myndighedsbetjening.
Advertisements

Elevtilfredshedsundersøgelsen 2006 ESB-netværket Efteråret 2006.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
NGG.
NY STRUKTUR I FREMTIDENS SKOLE
UU-Aalborg Evaluering af brobygning og intro 2013/14 Velkommen UU-Aalborg Ungdommens Uddannelsesvejledning.
Temadag om undervisningsmiljø
Tre klare mål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan –Mindst 80 pct. af eleverne skal være gode til at læse og regne.
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
Handler om naturvidenskab
SRP på Faaborg Gymnasium 2013
Erfaringer fra netværkssamarbejde
Indsatsområdet ”Naturvidenskab for Alle” Naturvidenskab for Alle •Målet •Projektet tilbyder •Planer for næste års indsats •Eksempler på pilotprojekter.
VELKOMMEN TIL FORÆLDREMØDE. REFORMENS MÅL ER: • AT GØRE FOLKESKOLEN ENDNU BEDRE OG UDFORDRE ALLE ELEVER, SÅ DE BLIVER SÅ DYGTIGE, SOM DE KAN • AT HÆVE.
Grundforløbsevaluering elever 2006/ elevsvar 2007/ elevsvar 2008/ elevsvar 2009/10 – 160 elevsvar.
Folkeskole-reformen August 2014.
Prøveformer og evaluering af kompetencer i biologi
NGG.
Qualifying In-service Education of Science Teachers Silkeborg
Organisering af NV 2005 •Arbejdsgruppe nedsat efteråret 2004 •Arbejdsgruppen skal –udarbejde oplæg til organisering af NV –lave forslag til indhold af.
v/ Professor Lars Ehlers, Aalborg Universitet
Elevernes evaluering af grundforløbet Efterår 2012.
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
Dialogmøder 2012 De private tilbud og kommunerne - fælles udfordringer og muligheder Geert Jørgensen.
Skoler og uddannelse i verdensklasse Bertel Haarder Undervisningsminister Minister for nordisk samarbejde NHO’s årskonference, ”Kunnskapslandet Norge”,
Information om folkeskolereformen mandag den 28
NTS-centeret Nationalt center for undervisning i natur, teknik og sundhed - Fordi interessen for og kvaliteten af undervisningen i natur, teknik og sundhed.
Folkeskolereformen - generel information
Konference om styring af specialundervisning og inklusion den 4
Esbjerg 5. nov 03 / TC1 Reform af de gymnasiale uddannelser.
AARHUS UNIVERSITET Centre for Science Education 27. marts 2009 Centre for Science Education Michael E. Caspersen Centerleder
Udbredelsesformer. Form 1 En eftermiddag kl Te, kaffe og kage Oplæg fra ”ressourcepersoner” fra udviklingsholdet: Fremlæggelse af forløbstema og.
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
Eleverne bliver bedre Eleverne læser nu lige så godt i 3. klasse, som de gjorde før i 4. klasse. I naturfag og matematik er de nu lige så gode i 4. klasse,
Undervisning af tosprogede elever i grundskolen
Formål: Gøre Aalborgs skoler mere rummelige, således at man på distriktsskolen bliver i stand til at undervise flere af de elever, der i dag henvises til.
NGG.
S TUDIERETNINGSPROJEKTET ÅSG H VAD ER ET STUDIERETNINGSPROJEKT ? En skriftlig opgave i typisk to fag Du skal tage udgangspunkt i et studieretningsfag.
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Fra sanseindtryk til fagudtryk
De naturvidenskabelige fag identificerer sig (også historisk) som
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
Præsentationskonference – forårsversion af EASY-A Jørgen Rendsvig afdelingsleder.
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
Gymnasiet (Stx)
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Udviklingen af elevtal samt timetal m.v. I perioden skoleår 99/00 til 09/10 Institut for Læring Inerisaavik Marts 2011.
Folkeskolereform Politiske mål
Velkommen til Fællesledermøde. Program for i dag.
Fremtidens fysikstudenter DFS debatmøde april 2007 Jette Rygaard Poulsen Frederikshavn Gymnasium og HF-kursus.
Udeskolekursus Tårnby Kommune, august 2011
Matematik B 1.
Grunde til at jeg elsker dig
Kl.MandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 8:30-10:00Intro til Økonomi RenteformelOpsparingLånGruppe- video-opgave 10:15-11:45Penge Excel & Geogebra Tips & Tricks.
Folkeskolereform august 2014 Velkommen til oplæg om implementeringen af folkeskolereformen på Haldum-Hinnerup Skolen.
Nørre Aaby Realskole - en skole jeg er stolt af Velkommen til info-møde om 10. klasse GYM10.
Gymnasierådet – 11. marts 2008 Evalueringer af gymnasiereformen Forsøg med digitale eksamensopgaver Forsøg med nyt bioteknologifag i stx og htx.
6 ugers selvvalgt kursus for nyledige pædagoger Med forbehold for ændringer i kursusplanen!
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
Kollektiv vejledning 8. klasse, første gang
Naturvidenskabeligt grundforløb på Gladsaxe Gymnasium
Møde om forberedelsesmaterialet i matematik A
Fagdidaktisk kursus i biologi
Skriftlighed i nv Skriftlighed i nv Aalborghus Gymnasium.
Temadag om grundfag og de pædagogiske intentioner i eud-reformen
Informationsmøde om erhvervsområde og erhvervsområdeprojekt i tekniske eux-forløb Bjørn René Hansen, Erik Engel og Rasmus Schou Christensen Styrelsen.
Præsentationens transcript:

Program Kl Introduktion v. fagkonsulenten Kl Unges forhold til naturvidenskab i et kulturelt perspektiv v. Lars Brian Krogh Kl Eks. på organisering og afvikling af NV-forløb v. Anne-Birgitte Bruskin og Peter Limkilde Kl Gruppedrøftelser Kl Frokost Kl Erfaringer fra et udviklingsprojekt i NV v. Morten Gjeddebæk og Jesper Mebus Kl Kaffepause Kl Workshops Kl Opsamling og afslutning

Konference om naturvidenskabeligt grundforløb Brian Krog Christensen Vejle, den 7. april 2008

Indhold •Om læreplan og undervisningsvejledning •Spørgeskemaundersøgelse

Monsterrapport – anbefalinger (1) •Det anbefales, at naturvidenskabeligt grundforløb … ikke skal bidrage med tid til almen studieforberedelse •… bedre sammenhæng mellem … naturvidenskabeligt grundforløb og … almen studieforberedelse, så naturvidenskabeligt grundforløb indeholder dele, der er en forberedelse til almen studieforberedelse, og så almen studieforberedelse på visse punkter bygger videre på og perspektiverer naturvidenskabeligt grundforløb.

Monsterrapport – anbefalinger (2) •Læreplanens fokus flyttes fra 4 enkeltstående fag, der samarbejder, til at have fokus på generelle naturvidenskabelige kompetencer og problemstillinger. •Anbefaling af, at naturvidenskabeligt grundforløb og det naturvidenskabelige fag i grundforløbet tilsammen kan dækkes af 2 lærere, hvoraf den ene fx har fysik og kemi, og den anden har biologi eller naturgeografi. Lærere med naturfagskompetence kan indgå i de fag, de har naturfagskompetence i. Lærere med fag, der ikke er repræsenteret blandt de 2 ansvarlige lærere, kan indgå i korte forløb som gæstelærere.

Læreplansændring – juni 2007 (1)  Ordvalg nedtoner fagene i forhold til generel naturvidenskab: ”indholdet viser fagenes relevans i samfundsmæssig eller historisk henseende.” ”indholdet viser relevansen af naturvidenskab i samfundsmæssig eller historisk henseende.”

Læreplansændring – juni 2007 (2) ”NV bygges op omkring tematiske, fortrinsvis flerfaglige forløb” ”NV bygges op omkring tematiske forløb, der normalt er flerfaglige”

Læreplansændring – juni 2007 (3) ”Praktiske undersøgelser og iagttagelser integreres i undervisningen, og valg af temaer skal foregå således, at alle fire fag tilgodeses eksperimentelt.” ”Praktiske undersøgelser og iagttagelser integreres i undervisningen, og valg af temaer eller metoder skal muliggøre gennemførelse af eksperimenter, som samtidigt kan indgå i flere af de naturvidenskabelige fag.”

Ændringer i vejledning – august 2007 •Konsekvensændringer – jf. læreplansændringer: •”Det er ikke et krav, at de fire naturvidenskabelige fag tidsmæssigt indgår med samme vægt i den samlede afvikling af naturvidenskabeligt grundforløb.” (afsnit 3.1) ”Hensigten med eksperimenter, som samtidigt kan indgå i flere af de naturvidenskabelige fag, er at forstærke elevernes oplevelse af sammenhæng i delforløb involverende flere fag samt at tydeliggøre de metodemæssige fællestræk i naturfagene.” (afsnit 3.2)

Ændringer i vejledning – august 2006 ”Undervisningen i det samlede grundforløb kan organiseres således, at der er 1-2 lærere, som er gennemgående, og som for eksempel er ansvarlige for introduktionen til grundlæggende og generelle arbejdsmetoder i naturvidenskab og til videnskabsteori. Der skal så efter behov suppleres med lærere i de naturvidenskabelige fag, hvori de ikke besidder den nødvendige faglige kompetence.”

Lovændring, forår 2008 ”10 pct. af uddannelsestiden i det samlede forløb op til studentereksamen, dog fraregnet uddannelsestiden til almen sprogforståelse og naturvidenskabeligt grundforløb, skal anvendes til samarbejde og sammenhæng mellem fagene (almen studieforberedelse)” (Forslag til lovændring, fremsat af B. Haarder, d. 27/2-08) MED LOV SKAL LAND BYGGES!

Forslag i oplæg til en National Strategi for Natur, Teknik og Sundhed ”Det naturvidenskabelige grundforløb (NV) i det almene gymnasium omdannes til et NTS-forløb for at støtte en samlet forståelse af naturvidenskab, ingeniørvidenskab og sundhedsvidenskab. Forløbet skal fortsat tage afsæt i eksemplariske og aktuelle problemstillinger kombineret med en eksperimentel tilgang til omverdenen, og eleverne skal indse betydningen af at kende til naturvidenskabelige, tekniske og sundhedsvidenskabelige problematikker og deres samfundsmæssige betydning.” (Et fælles løft, Rapport fra arbejdsgruppen til forberedelse af en National Strategi for Natur, Teknik og Sundhed, s. 14)

Spørgeskemaundersøgelse, marts 2008 •Om NV i efteråret 2007 •117 skoler har deltaget – men ikke alle besvarer alle spørgsmål •Visse spørgsmål er gentagelser fra evaluering NV i efteråret 2005

Har der været brugt en model for NV med to gennemgående lærere? JA 37 % NEJ 63 % N = 81

JANEJI ALT 10 % 253 %0 %20 % 327 %22 %24 % 413 %70 %48 % flere7 %8 % Anvendes 2-lærermodel? Antal lærere involveret i det samlede NV-forløb? I alt

Gennemsnit: 1,7 i ,8 i 2005 ”Hvis der parallelt med NV læses matematik … skal der ske en koordinering”

Gennemsnit: 3,5 i ,4 i 2005

3 procent dumper35 procent får topkarakter Får eleverne lært noget i NV? Tænk på et tal!

N=79, 2007

Har den lærer, der underviser i det naturvidenskabelige fag i grundforløbet, også undervist i NV i samme klasse? JA63 % NEJ2 % Forskelligt fra klasse til klasse35 %

Lekt. à 45 min Lekt. à 90 min Halve dage Hele dage UgerAndet Lekt. à 45 min 100 %0 % 5 % Lekt. à 90 min 0 %100 %9 %0 % 55 % Halve dage 0 % 91 %50 %0 %16 % Hele dage 0 % 50 %0 %3 % Uger0 % Andet0 % 21 % I alt Placering i 2007 Placering i 2008 N=76

FordelingProcentBemærkning Jævn fordeling: 4 x 25 % (± 5 %) 77 Langt de fleste deler uddannelses- tiden helt lige mellem fagene Skævdeling med ét fag på max 15 % 10 Naturgeografi 7 gange det ”lille” fag, mens de øvrige er det én gang hver Skævdeling med to fag på max 15 % 8Fysik er sjældent det ”lille” fag Jævnt, men ét fag helt ude: 3 x 33 % + 0 % 5 Alle fagene er et sted et fag, som er helt ude Fordeling mellem fagene af uddannelsestiden til NV N = 99