Fra Instructional Design til designbaseret læring

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Advertisements

Danehofskolens værdigrundlag
Om nærhed og distance mellem uddannelsesinstitution og praksisfelt
Oplæg v Stine Liv Johansen, ph.d., Aarhus Universitet Opstartsdag i Skanderborg Lørdag den 22. januar 2011.
Fra skitse til prototype. Mål med ReflecTable 1. Teknologiens muligheder udnyttes – vi bygger broer mellem teori og praksis som ikke var mulige uden teknologien.
ANT og udstilling Connie Svabo, adjunkt ved RUC
Lablæring Uddannelsesforum 2011 Projekt i Sosuuddannelsen
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Roskilde Tekniske Skole
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Undervisningsplanlægning
DIDAKTIK 2.0 KG/RBC 27/08/2008 metoder problemformulering skelet.
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
Lektor Rasmus Fink Lorentzen
Det udvidede klasserum
Begrundelse for ændringer i uddannelsen
- MED BUD PÅ NYE ARBEJDSFORMER INDENFOR ÆSTETIK, MEDIE- OG KOMMUNIKATIONSPÆDAGOGIK I DET SENMODERNE - ANNE AGGER, VIBEKE NØRGAARD RØNSBO OG RASMUS FINK.
Kurt og kubik-knægtene - eleven som producent
Firma / virksomheds-klasse Elever lærer af nødvendighed
Digital produktion - leg og læring på begyndertrinnet
MODERNE MEDIER – et 6 ugers kursus for lærere august-oktober 2012 Foto fra rapporten: Digitale medier i folkeskolen.
Fuld fart frem… anderledes måde.. Hvorfor skal vi være innovative/entreprenante? Den globale udfordring Vi skal konkurrere på produkter og services.
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
Præsentation af teorien transfer
Ekspansiv læring – Hvad betyder det?
James G. March & Johan P. Olsen: Organizational Learning and the Ambiguity of the Past                    James G. March Johan P. Olsen.
Krop og læring Karen Barfod,
I-Space Niels Henrik Helms, Knowledge Lab SDU. Projektet: Udfordringer i forhold til velfærdsteknologi: Hvordan skaber vi løsninger som både giver mening.
At udforske sin egen praksis
LP som skoleudvikling – et perspektiv udefra og ind i modellen
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet OPFRISKNING AF BEGREBER FRA DAG 1 August 2011.
- Hvad kan I forvente som forældre?
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Dansen omkring handicapbegrebet
Teknologiudvikling Litteratur Bruhn Jensen (1993): One Person: One Computer Kling (1991): Computers as Tools and Social Systems Williams (1974): The Technology.
Læremiddelkultur I Folkeskolen
Teori, metodologi og metode
Det humanistiske fakultet – didaktiske virkemidler og metoder
Mediepædagogiske værktøjer i teori og i praksis
Uddannelse mellem skole og praktik -Et aktionsforskningsprojekt på Social- og Sundhedsskolen Fyn Kvalitet i praktikken – så godt det kan være i EUD Workshop.
Teknologi i undervisningen Antvorskov Skole
Fra forskning til forandring Lektor og udviklingsleder Camilla Hutters Center for Ungdomsforskning, DPU, Aarhus universitet
Reformen på Stavnsholtskolen. Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de udnytter deres potentialer optimalt Folkeskolen skal mindske betydningen af.
Niveauer for læring i organisationen
VISL – begrænsninger og styrker
Oplæg til koordinerings- gruppen Transfer
Madkamp - DM i madkundskab
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
Hva' kan vi bruge vores uddannelse til i:
Kontekst: - Kolding Kommunes tilbud for elever med autisme.
Planlægning, proces og evaluering
INNOVATION I FAGENE - KONFERENCER ÅRHUS OG FREDERIKSBERG SEPTEMBER 2014 MEDIEFAG.
Læreprocesser i naturvidenskabelige fag - I erhvervsuddannelses-kontekster Ole Ravn Christensen Paola Valero Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi.
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Processen J.Lövgren & E. Stolterman
Program: Præsentation af teorien og praktiske øvelser CL på Ejby skole Spørgsmål og dialog Cooperative Learning.
Samarbejde og kommunikation på en arbejdsplads
Inklusion og Specialviden
Relations kompetencer
1 Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige, sociale og personlige.
Digital Didaktisk Design
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Flemming B. Olsen, Tornbjerg 1 Lektier - i ny didaktisk belysning.
Diskussionsoplæg Didaktik, design og digitalisering.
Didaktisk kompetence Temadag 23. november 2016.

Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Præsentationens transcript:

Fra Instructional Design til designbaseret læring Niels Henrik Helms Forsknings og innovationschef

Så det, der sker.. Instructional Design – Ekspert – Udøver - Modtager Designbased Learning ??

Første konklusion Brugeren er en konstruktion, som konstituerer sig gennem den måde, som vedkommende indgår i fx en udviklingsproces, altså hvilken rolle, der tilskrives til ham eller hende. Udvikling af nye samspilsformer Og en ny koreografi – den kalder vi så didaktisk design

- Men hvor ligger brugerens Nærmeste didaktiske udviklingszone Forholdet mellem øget kompleksitet og kompleksitetsreduktion Forholdet mellem autencitet og medierbarhed

Mobillæring i arbejdsmiljøundervisningen EUC Syd Lundsbjerg Mobillæring i arbejdsmiljøundervisningen

Udviklingsmetoder Observation Interview Workshops

Kurt og Kubik-knægtene Et forløb på en uge (37 timer) på indgangen ”Transport og logistik” Teori traditionel lærerstyret undervisning dialog (søger at opvirke holdning/indstilling hos elever) Praktiske øvelser: finde regler øvelse i APV (ArbejdsPladsVurdering) fremlæggelser for klassen Eksisterende læremidler: power points, internettet, et (ikke anvendt) kompendium.

Ifølge underviseren har en stor andel af eleverne det man kan betegne som funktionelle læsevanskeligheder. Forløbet indeholder en stor del teori, mens eleverne primært motiveres af det praksisnære. Ift. øvelser: svært for eleverne at orientere sig på relevante hjemmesider, overskue, forstå og bearbejde. Indholdet på hjemmesider om arbejdsmiljø (copy – paste). I højere grad at aktivere eleverne (receptive => produktive) APV-øvelsen kan være til gene for personalet, når et nyt hold hver 10. uge beder dem udpege arbejdsmiljøproblematikker på deres arbejdsplads.

Øvelse i APV baseret på mobillæring (Smartphones + iPads) Mobisticks (QR-koder): kontor, lager, værksted - augmentet reality, situeret læring Multimodalitet (tekst, billede, lyd) mange måder at skabe mening på dokumentation af øvelser Videooptagelser med arbejdsmiljøkonsulent

Smartphones virker motiverende Undervisere (ser nye potentialer, udvider forsøget, deltager i temadag) Elever: Ved selv at producere små videoer a la dem, konsulenten og ELYK-forskerne har produceret, får eleverne mulighed for at gå fra knowledge telling til knowledge transforming. Nye roller forholdet mellem underviser og elever elever indbyrdes (samarbejde, forskellige roller)

In Action www.elyk.dk

Didaktisk Design Det er blevet populært at tale om didaktisk design – altså formgivning af læring. Snævert betragtet er begrebet meningsløst, idet didaktik pr. definition er en formgivning af og refleksion over formgivning af læreprocesser.

Ændrede betingelser Begrebet karakteriserer således ikke didaktik som begreb, men snarere at den didaktiske proces er underkastet nye og ændrede betingelser: Betingelser, der vedrører nye medier, ændrede kompetencebehov og videre de ændrede forventninger fra de lærendes side.

Uddannelsessystemet Uddannelsessystemets anliggende er læring, uddannelsessystemets midler er formgivning, herunder indholdsbestemmelse af undervisningen. Denne formgivning, dette design, åbnes nu op for flere aktører – først og fremmest for brugerne. Det sker for at skabe mere relevante former, knytte tættere mellem deltagernes forudsætninger og præferencer, men ikke mindst for, at dette potentiale ikke må henligge uopdyrket.

Bidrag? Udfordringen er naturligvis at skabe former, hvor disse potentialer kan mobiliseres, idet den lærende eller innovative her skal bidrage med noget vedkommende ikke ved eller kan. Den lærende er jo netop lærende, i og med han eller hun ikke kan netop dette. Hvis vedkommende kan det, er der jo ingen grund til at lære det. Hvis vedkommende ikke kan det, hvordan kan det så artikuleres? Kan vi formulere det, vi ikke ved? Det er netop underviserens rolle, men det bliver også udviklerens rolle i innovationsprojekter

Den tavse viden – før-viden Vi må bygge videre på den viden, der er i praksis. Derfor har vi brug for det fremmede, iagttagelsen, der igen kan indgå i genkonstruktion af praksis. Den ydre iagttagelse af en praksis, et særligt felt, giver anledning til en systematisk bestemmelse af fænomener i feltet, men denne parentisering for, skal så oversættes til en for praksis forståelig optik.

Mening Refleksionen sker på basis af iagttagelserne, der måske er oversat til en prototype. Denne prototype er vores oversættelse fra en iagttagelse til en mulighed. Iagttagelsen, teorien om praksis, er netop generel, men gennem oversættelsen til prototypen bliver den igen partikulær, hvorved den bliver en mulighed, som feltet kan bruge som afsæt for selviagttagelsen. Giver denne prototype mening i vores sammenhæng, hvordan kan vi forstå den, hvilke ændringer skal den gennemgå, hvis den skal undgå i vores fremtidige praksis – og hvordan vil vores praksis ændre sig, hvis denne indgår.

Design dimensionen Design er et trefoldigt begreb, i og med, at det for det første skal kunne begribe en verden. For det andet skal vi kunne skabe form på denne fornemmelse eller begribelse. For det tredje det kunne skabe mulighed for meningstilskrivelse i denne formsættelse.

To rationaler Didaktisk design bringer således didaktikkens moralske imperativ sammen med designtænkningens stigende erkendelse af nødvendigheden af at overskride rationelle parametre sammen.

Innovationsfællesskaber Vi plejer at tale om: Praksisfællesskaber Praksisfællesskaber – når vi lærer ved at blive en del af et fællesskab – Fællesskaber er konservative og kompleksitetsreducerende

Vs. Innovationsfælleskaber Der frembringes en situation, hvor forskellige domæner mødes, ikke fordi de deler rationalitet, men fordi de er forenet i en vision om eller interesse for nyskabelse gennem forskellighed.

Case Story – endusers and students developing together

Trying

Knyttet sammen af prototyperne Når aktørerne samarbejder i en innovativ kontekst i snitfladen mellem forskellige domæner, er der behov for materialitet eller medierende artefakter. Fisher fremhæver behovet for grænseobjekter, som skaber mening på tværs af vidensystemer. De skaber netop ifølge ham en fælles referenceramme, som giver mening indenfor flere systemer, men som samtidig tillader både forskellige fortolkninger og forventninger til resultater.: Dermed bliver den indledende: “…symmetri af ignorance til ressourcer for læring og social kreativitet (because innovations come from outside the city wall).” (Fischer 2001)

Anden konklusion Behov for at udvikle nye didaktiske designmodeller Behov for at tænke i meta-design Skabe fælles, men ikke identiske udviklings og innovationsprocesser