Naturgas Fyns vision - omstilling frem mod 2050

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Bioenergiressourcerne tænkt anderledes og med kommende nye Teknologier
Advertisements

FREMTIDENS LEVENDE LABORATORIUM Thomas Hune, Insero Software.
Gasdrift af busser – tid til at komme frem i bussen?
Skal forbrugernes adfærd eller luftfartens regulering ændres? Jacob Sørensen, NOAH Bæredygtighed DGI-byen, 23. november 2011.
Et fremtidsscenarie for gas i vejtransport i Danmark Skive, 31
Fokus på brændstof ! ”En hest er ikke bare en hest ” !!
Fremtidens energiplanlægning
Lagring af vedvarende energi Jens Brandt Sørensen
Hvad betyder omlægning af transport til gas For CO2 reduktion?
REnescience & Amagerforbrænding
Præsentation af Fredericia Spildevand
InnoCamp Design af fremtidens selvforsynende Smarthouses Jonas Rasmussen & Anne B. Holm Innovationscenter, DONG Energy A/S.
CO2-reduktioner gennem energibesparelser i erhvervslivet Christian Stege, Energistyrelsen IDA Energi den 26. januar 2010.
Energy Day Hans Peter Slente 22.nov. 12 Eksport af energiløsninger Hans Peter Slente Branchedirektør DI Energibranchen.
Gate 21 – Fælles DNA Gate 21 – Fælles DNA • 31. marts 2014 • Jørgen Lindegaard Olesen, PlanEnergi.
Dataopsamling og GPS-styring
Infrastruktur om gasstationer - Partnerskab mellem Fredericia kommune, Tide busser og Bionaturgas Danmark.
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
v/ Andrew Kjærulff Maddock
Målsætninger på klima- og energiområdet
DONG Energy 85/15 Jakob Askou Bøss Vice President DONG Energy
Klimapolitik: Kommer den bilbranchen ved?
INDHOLD Hvordan virker brændselsceller
GRØNNE JOB JESPER LUND-LARSEN, 3F
Københavns fjernvarmesystem
ITB 2009 Grøn it Mere effekt end du tror …. ITB 2009 It – den ny klimahelt … It har potentiale til at blive klimahelt 2% brug af verdens energi, 5 gange.
Energioptimering af boliger
Velkommen til DGF’s 92. årsmøde og generalforsamling.
Workshop – nyttiggørelse af landbrugets husdyrgødning 4. oktober 2012
Energibesparelser i offentlige bygninger
Forgasning af affald og biomasse
Møde i Danmarks Vækstråd den 1. juni 2007
Intelligent energi – intelligente markedsmuligheder
CASE I: Intelligent it fra vindmøllen og kraftværket til hjemmet v/ Tim Mondorf, IBM Danmark A/S Mandag den 28. april 2008.
Værdi gennem partnerskaber
Biogasrejseholdet Borgermøde i Brande den 20. oktober 2014
Hvem er NGF Nature Energy Månsson?
VE-anlæg Valg af vedvarende energikilder (case).
Klimaplan 2025 Favrskov Kommune
Vedvarende energi og energioptimering – muligheder og udfordringer? Marts 2013.
Konference om Grøn Transport DI – den 25. november 2009 CO 2 -tiltag her og nu Center for Grøn Transport v/direktør Henning Christiansen, Færdselsstyrelsen.
Bæredygtighedskriterier for flydende biobrændsler og biobrændstoffer
1 ISS – Carbon Hvorfor ISS i Carbon 20? 2 Dialog med kunder der prioriterer miljø Inspiration til det fortsatte arbejde med udvikling af.
Elsam og fremtidens danske energiforsyning Fremtidens energiforsyning 22. februar 2005 Adm. direktør Peter Høstgaard-Jensen Elsam A/S.
Mindre CO 2 fra transporten Et V-oplæg om reduktion af CO 2 udledningen fra transport – med omtanke.
Status og perspektiver for energiforsyningen i Fredericia Kommune Jørgen Lindgaard Olesen 1Strategisk Energiplan Fredericia - Erhvervsforeningen 12. november.
VE til procesordningen Hjallerup Fjernvarme Temadag 11. december 2014
Forslag Energi 2020 – Lemvig Kommune % VE i 2020
Oplæg på workshop om teknologisk udvikling Procesindustriens årsmøde d. 26. marts 2006 Susanne Kuehn Hvordan møder en energitung virksomhed samfundets.
22 år med succes med biogas til kraftvarme Lemvig Kommune Danmark
Matematik B 1.
Morgendagens varmeforsyning – samspil og fleksibilitet i energisystemet. Transform2012, Dag 1 Breakout session på Aalborg Universitet København 21. November.
Grunde til at jeg elsker dig
Energiraffinaderiet - rygraden i fremtidens energisystem IDA den 12. juni 2006 Flemming Nissen Udviklingschef i Elsam.
Biogasanlæg ved Andi.
Udledninger og råderum
© 7 januar 2007 –Claus Felby 1 Biobrændsler, hvor langt er vi og hvor langt kan vi nå? Claus Felby Skov & Landskab, KU.
Morgendagens varmeforsyning samspil og fleksibilitet i energisystemet TRANSFORM konference den 21. november 2012 Lars Gullev Direktør, VEKS.
Regeringens politik med hensyn til biobrændstoffer i transportsektoren Den 11. januar 2006 Kontorchef Claus Andersen, Energistyrelsen.
Energimærkets top-ti – og hvad vi ellers kan lære af 7500 energimærker… Tema-eftermiddage om energimærkning og energibesparelser Energiforum.
Biobrændslers rolle i fremtidens energisystem Kristoffer Böttzauw, Energistyrelsen.
Arriva Danmark de bedste rejseoplevelser i den kollektive trafik Tid til at komme frem i bussen? Anvendelsen af og forventninger til gasbusser i Arriva.
Erfaringer med brintbiler Trafikstyrelsen og Energistyrelsens elbilnetværk for kommuner og regioner 30. September 2014 » Birte Busch Thomsen » Projektleder.
1 Blue Corridor NGV Rally 2013 administrerende direktør Susanne Juhl.
Christian Ege, sekretariatsleder Biogas og bæredygtighed N&L-kommissionen Det Økologiske Råd.
Temamøde 3: Strategisk energiplanlægning i kommunerne Bjarne Juul-Kristensen, Energistyrelsen, d. 14. april 2011.
Afgifter og grøn omstilling Indlæg på CEPOS Vækstkonference 2017 Peter Birch Sørensen Københavns Universitet og Klimarådet.
KLIMASPIL AARHUS Præsenter programmet:
Klimapolitik: Kommer den bilbranchen ved?
Figur 1: Den tidsmæssige rækkevidde af regulering med særlig betydning for BF19s “Frozen Policy” scenarie. Lyse områder afspejler tiltag, der er en del.
Præsentationens transcript:

Danmarks første offentlige gastankstation Direktør Hans Duus Jørgensen, Bionaturgas Danmark

Naturgas Fyns vision - omstilling frem mod 2050 76 71 70 2010 Naturgas Fyns vision - omstilling frem mod 2050 Elektrolyse - proces Lad os bruge naturgasinfrastrukturen til vedvarende energi 33 % 67 % 2030 2050 Fossil naturgas% ”Grøn” gas Naturgas Fyns vision: 2030: Al gas substitueret til grønne/syntetiske gasser 2050: Øget anvendelse af grønne/syntetiske gasser 2

Fra idé til realisering Projektet hos Naturgas Fyn Projektet blev besluttet i maj 2011 25. november 2011 lancerede vi Danmarks første gasbilflåde og tankanlæg på CNG I dag 15 gasbiler i daglig drift (VW Transporter, Caddy og Passat) CNG tankanlæg med tilhørende betalingsautomat En del forbipasserende benytter tanken 3

Transport udgør en klimaudfordring Forurening fra vejtransport 2009 Udledning på 12,1 mio. ton CO2, svarende til 25% af Danmarks samlede udledning Udledning på 46.100 ton NOx svarende til 35% af Danmarks samlet NOx forurening 4

På trods af, at Danmark er ”bagud” i forhold til udlandet, har vi særligt gode forudsætninger for at omstille til gas i transport Betydelige danske gasforekomster: Naturgas fra Nordsøen – herunder også den del der p.t. ”frigøres” på gr. af fjernvarmen. Ca. 86 PJ biogas fra landbrug, spildevand, industri, husholdninger Fint forgrenet gasledningsnet Samfundet har allerede investeret mindst 50 mia. DKK i det eksisterende gasledningsnet Vi undgår at skulle distribuere gassen på lastbiler Bedre udnyttelse af infrastrukturen som stadig har levetid på ca. 40-50 år. Biogas er det samfundsøkonomisk billigste alternativ Rapporten ”Alternative Drivmidler 2.0” konkluderer, at biogas i transport er det samfundsøkonomiske billigste alternativ til benzin og diesel I takt med at nye biogasanlæg tilsluttes gasnettet kan vi skrue op for VE i transport Gasbiler er kendt og udbredt teknik - Ca. 1,7 mio. gasbiler i Europa (2012). - Lavere motorvirkningsgrad end diesel, men samme driftssikkerhed som diesel- og benzinbiler. 5

Gas er en del af løsningen Reduktion af udledninger Op til 30% reduktion af CO2 ved naturgas 100% reduktion af CO2 ved biogas Op til 90% reduktion af NOx forureningen ved brug af naturgas og biogas Alternativ til fossile brændsler Eneste reelle alternativ til fossilt brændstof til gulpladevarebiler og tung transport 6

Muligheder og udfordringer Bilerne Kendt og testet teknologi – også i Europa Fabriksfremstilles hos større bilproducenter Tankanlæg Infrastrukturen er der – tankanlæg mangler Økonomi Ikke konkurrencedygtig under nuværende afgiftsforhold 7

Rivende udvikling I Verden 2020 65 mio. gasbiler 9% markedsandel GASBILER I VERDEN Primo 2012: 14,5 mio. Gasbiler Primo 2013: 16 mio. Gasbiler Gasbiler på verdensplan (I tusinder) 2007 7 mio. gasbiler 2001 1,7 mio. gasbiler 2011 Personbiler 13.772.500 Busser 321.600 Lastbiler 159.000 Andre køretøjer 265.100 Forbrug: 47,3 mia. Nm3 metan 20.600 fyldestationer Kilde: NGVA Europe

Rivende udvikling I USA FOKUS PÅ TUNG TRANPORT Store flådeejere skifter til naturgas, f.eks. AT&T, UPS, Verizon, Waste Management Forventet salg af enheder til tung transport Forventet naturgas forbrug til tung transport Figure 37. Annual sales of new heavy-duty natural gas vehicles 2008-2035. (thousand vehicles) Figure 38. Natural gas fuel use by heavy-duty vehicles 2008-2035. (trillion cubic feet) Note: HD NGV = Heavy Duty Natural Gas Vehicle Kilde: EIA Annual Energy Outlook 2012 9

Rivende udvikling I Europa GASBILER PÅ VERDENSPLAN Primo 2012: 14,5 mio. CNG biler Primo 2013: 16 mio. CNG biler GASBILER I EUROPA 1,6 mio. CNG biler 1,8 mio. CNG biler SVERIGE Antal køretøjer 2011 Lastbiler: 552 Busser: 1.529 Personbiler: 36.528 TYSKLAND Lastbiler: 1.200 Busser: 1.590 Personbiler: 92.100 Kilde: NGVA Europe

CNG tankanlæg Valgt efter udbud Bauer Kompressoren (DE) Betalingsanlæg: NPS (DK) 280 bar i tankanlægget - 200 bar i bilen Der kan tankes ca. 40 store biler/døgn Der kan tankes ca. 5 biler i træk á 3-4 min. Offentligt tilgængelig 11

Etablering af anlæg Det praktiske arbejde Etablering af naturgasledning Indhentelse af byggetilladelse Godkendelse i forhold til lokalplan Installation af præfabrikeret 22 tons kompressorstation Endelige godkendelse fra Arbejdstilsynet 12

De udfordringer mødte vi Meget var nyt og ukendt i Danmark Leverandørernes manglende risikovillighed – til dels løst Manglende registreringsmulighed - løst Manglende typegodkendelse - løst Ufleksibelt beregningsgrundlag – til dels løst Ingen mulighed for leasing - løst Afgifter på naturgas/bionaturgas til transport – ikke løst 13

Potentiale for 65% reduktion af CO2 i vejtransporten? SCENARIE Al vejtransport konverteres til gas 50 % konverteres til naturgas 25% konverteres til biogas produceret på gylle 25% konverteres til biogas produceret på anden biomasse -70% -70% -55% KONKLUSION Samlede CO2 udledning for transport reduceres med 65% Samlede CO2 udledning for hele Danmark reduceres med 15% -68% -65% Reduktion angivet i %

Regulatoriske barrierer for gas i transport Tabel 1 Registreringsafgift jfr. lovforslag (case: VW Passat) Halvårlig grøn ejerafgift jfr. lovforslag (case: VW Passat) Gasmodel 252.267 DKK 1.599 DKK Benzinmodel 239.404 DKK 1.320 DKK Dieselmodel 244.424 DKK 1.741 DKK Dansk afgiftspolitik fremmer diesel. Høj dansk afgifts-belastning af gas til transport. Ingen transport-politisk målsætning om gas og biogas i transport, herunder i busser. Den mest miljøvenlige bil (gas) beskattes fortsat hårdere end benzin og diesel. Afgiftsniveauet vægter stadig køretøjets pris frem for miljøprofilen – derfor opretholdes uhensigtsmæssig skævvridning. Tabel 2 Brændstofafgift på gas Brændstofafgift på diesel Danmark 3,23 DKK/Nm3 2,91 kr./liter Sverige 1,26 DKK/Nm3 3,65 kr./liter Tyskland 1,14 DKK/Nm3 3,60 kr./liter Danske afgifter på gas til transport er mere end dobbelt så høje som i Tyskland og Sverige. Danske dieselafgifter er kun ca. 0,8 af tyske og svenske afgifter.

Tiltag Registreringsafgift og grønne afgifter for gasbiler bør fastlægges ”teknologineutralt” så niveauet afspejler miljøprofil (CO2, NOx mv.). Nedsættelse af brændstofafgiften for gas til transport med 2 kr./m3. Bindende politisk mål om biogas i den kollektive bustransport. 16