Hold Fast – et tværregionalt projekt med fokus på frafald.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
 Mission Unge, der ønsker at tage en ungdomsuddannelse, sikres mulighed for at gennemføre ved hjælp af et tæt og koordineret samarbejde mellem uddannelsesinstitutionerne.
Advertisements

Mission Unge, der ønsker at tage en ungdomsuddannelse, sikres mulighed for at gennemføre ved hjælp af et tæt og koordineret samarbejde mellem uddannelsesinstitutionerne/
Garantiskoleoplæg Vejlederkonferencen den Stefan Rossel UU Silkeborg.
Fastholdelsesstrategier på EUC Syd Udfordringen  95 % af en ungdomsårgang skal gennemføre en ungdomsuddannelse.  Det er nødvendigt at vi alle i fællesskab.
Udviklingschef Anne Holm Sjøberg, Region Hovedstaden
Hvordan vil Region Midtjylland engagere sig i indsatsen?
SOSU i EUD: Nye rammer og opgaver Charlotte Netterstrøm Uddannelseskonsulent Afdelingen for erhvervsrettet ungdomsuddannelse Undervisningsministeriet.
Kommunens forventninger til, at UU er med til at opfylde 95 % målsætningen Ved Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør, Næstved Kommune.
Vælg layout på masteren: Højreklik på siden / Layout / Vælg mellem ”Fastholdelseskaravenen” eller ”Brug for unge” Overskrift MAX 2 linjer Underoverskrift.
Temadag 7. juni 2006 Struer Kommune
Formål at videreudvikle Silkeborg som en attraktiv uddannelsesby med fremtrædende uddannelsesinstitutioner, der sikrer erhvervsliv og offentlige institutioner.
Hvad er et nationalt videncenter? Centrene er knyttet til CVU-erne/professionshøjskolerne Centrene er støttet af Undervisningsministeriet i en tidsafgrænset.
”Sammenhængskraft som dynamo i klasserummet” August 2010 – September 2012.
Hold Fast Konsortiemedlemmer i UU Ringkøbing Fjords område: Deltagere:
’Afklaring om valg af erhvervsuddannelse via frivillig brobygning’
Ud af skolen – og hva’ så? UU Ringkøbing Fjord
De unges vandring i uddannelsessystemet – uddannelsesmønstre i Region Midtjylland og betydningen af geografi og social baggrund Handels- og Ingeniørhøjskolen.
Velkommen hjem fra efterskole….
Hold Fast Oplæg ved UUO-møde om De gymnasiale uddannelser Christian Alnor rektor ved Middelfart Gymnasium og HF.
Forventninger til Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center - mission og vision ved Driftschef, Else Ammitzbøll Den 6. marts
Profilskole og styrket social indsats i Høje Gladsaxe skoles skoledistrikt og i Værebro Gladsaxe kommune deltager i Socialministeriets projekt Styrket.
Øget overgangsfrekvens til de videregående uddannelser
Fællesskaber fastholdelse og personlig udvikling
Samarbejde og koordineret indsats Kompetencerådsmøde den 4. marts 2011
Fra grundskole til ungdomsuddannelse Seminar for UU-medarbejdere og medarbejdere på de tekniske skoler. Sorø den 27. marts 2006 og Middelfart den 3. april.
Orientering forældremøde 10. klasse
Orientering forældremøde 9. klasse
Socialtilsyn Midt Dialogforum Midtjylland mandag den 16. september 2013.
Organisering af sundhedsberedskabet og forberedelserne vedr. influenzapandemi Orienteringsmøde vedr. influenza-situationen 18.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Hold Fast: EUD Temadag
Arbejde i temagrupper Metode:
Præsentation til opstartsmøde for projektledere 12. oktober 2010.
Grundforløbet Dyr planter og natur ( ca 400 elever /år ) Uddannelserne: Anlægsgartner, produktionsgartner og væksthusgartner Landmand, dyrepasser og jordbrugtsmaskinfører.
UNGE OG UDDANNELSE. Et væld af muligheder…. Som ungt menneske i Danmark har man et væld af muligheder for uddannelse, job og afklaring. Regeringens mål.
UU Aarhus og Samsø – læs mere på Bekymringsmærker og kontaktvejleder.
Bo Ravn leder UU – Nordvestjylland Ungdommens Uddannelsesvejledning
VEU-Centrenes rolle i løsning på voksen- og efteruddannelsesområde
10 konsortier Mentor Opsam- ling Praktik- pladser IT og læring Intro- duktion Indslus- ning.
VUC og de unge Konference i Fællessalen på Christiansborg d. 27. Februar Kommunerne, ansvaret for 95%-målsætningen og VUC v/ Per B. Christensen, Børne-
Fælleskommunal arbejdsgruppe nedsat af UUVs styregruppe 4 møder i alt = beskrivelse af indhold og forslag til organisation UUVs styregruppe tager den endelige.
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Bo Ravn Kommunernes indsats En samlet, strategisk indsats i kommunen En tidlig og differentieret indsats i grundskolen (overgang til ungdomsuddannelse)
Nye mål – Regeringsgrundlag 2005 Danmark skal have en globaliseringsstrategi, der styrker konkurrenceevne og sammenhængskraft: Danmark som førende vidensamfund.
UU Ringkøbing Fjord Ungdommens Uddannelsesvejledning
UU Ringkøbing Fjord August 2008 Lov nr. 171 Der skal tilrettelægges en særlig indsats for elever fra 6. klasse, der har en øget risiko for ikke at påbegynde.
Det regionale samspil med VEU- centrene Lotte Holten-Møller Kontorchef, Kontor for regional udvikling og EU.
Vejledning på den politiske dagsorden Regeringsgrundlaget ”Nye Mål” Aftalen ”En ny chance til alle” 4 debatoplæg til Globaliseringsrådet Udspillet om ungdomsklassen.
UU-ViborgEgnen UU/TS konference 27.marts og 3.april 2006 UU-ViborgEgnen
Ungdomsuddannelse til alle Konference d. 18. april 2007 Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør, Næstved Kommune og formand for Børne- og Kulturchefforeningen.
Pulje: udbredelse af erfaringer fra forsøg med fritidspas
Regionshospitalet Randers & Regionshospitalet Grenaa
Anbefalinger fra Vækstforum Hovedstadens task force om erhvervsuddannelser Vækstforum Hovedstadens møde den 21. juni 2012 v/ Klaus Nørskov,
Vejledning der gør en forskel Konference om vejledning af personer med handicap, Nyborg Strand den 26. marts 2007 Fagkonsulent Preben Siersbæk, Undervisningsministeriet.
1 Strukturreformens konsekvenser for kompetenceudvikling i Region Midtjylland Tinghallen 21. september 2006 Bent Hansen.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Faglært.
Velkommen Hvem er vi?. Velkommen Baggrund  Besøgsrunden – opsamling  Stor aktivitet og stor entusiasme  Stor forskellighed i regionen på, hvordan.
Produktionsskolernes ny rolle. Styrkelse af produktionsskolerne For unge der ikke umiddelbart har forudsætninger for at påbegynde en ungdomsuddannelse.
Grundlaget  Hvad skal der til? Eleven i centrum Vejlederviden og ledelseskompetence Fællesskab, tillid – og pengene gider vi ikke tænke på Samarbejdsaftaler.
Vejlederkonference Randers Tirsdag den Voksenvejledning.
Beskæftigelseskonference 15. maj 2014 v. John Hermansen Formand for Det Regionale Beskæftigelsesråd i Midtjylland.
1 Viden om arbejdsmarkedet i Midtjylland  Kontrakt 2012  Årlig analyserapport  Kommunebeskrivelser (april)  Udviklingen på det lokale arbejdsmarked.
Gode relationer, tydelige rammer og klar kommunikation - 10 trin til det gode samarbejde mellem efterskoler og kommuner omkring sårbare og udsatte unge.
Kontanthjælpsreformens betydning -i forhold til arbejdet med de unge Ungdommens Uddannelsesvejledning Nordvestsjælland Jørgen Dan Pedersen centerleder.
John Vinsbøl Udviklings- og VEU centerchef Vestsjælland
Klædt på til en erhvervsuddannelse
Regionsprojekt på Campus Køge
Introduktion til det tværsektorielle samarbejde om kompetenceudvikling
Perspektiver i ungepakken Per Bredholt Frederiksen
Hold Fast – et tværregionalt projekt med fokus på frafald.
DEN GODE OVERGANG SKIVE SYDDANMARK/ MIDTJYLLAND FREDERIKSHAVN HORSENS
Præsentationens transcript:

Hold Fast – et tværregionalt projekt med fokus på frafald.

Baggrund for projektet Den konkurrenceudsatte pulje 2009 – tema ungdomsuddannelser Kontakt mellem Region Midtjylland og Region Syddanmark ønske om samarbejde tværregionalt og tværinstitutionelt Syddanmarks Regionale Ungdomsuddannelsesråds forslag til indsatsområder Nedsættelse af en foreløbig styregruppe Indbydelse til infomøde i hhv. Syd og Midt til alle ungdomsuddannelser og UU’er Dannelse af lokale konsortier Udarbejdelse af ansøgning til 1.9.2009 Endeligt tilsagn fra Erhvervs- og byggestyrelsen ultimo december 2009

Økonomi I alt 46 mio. kr. over en toårig periode: 22,5 mio. kr. fra EU’s Socialfond 11,5 mio. kr. fra den danske stat til medfinansiering af KUP projekter 10 mio. kr. fra regionerne Syd og Midt 2 mio. kr. egenfinansiering

Filosofien bag projektet Samarbejde og partnerskaber på mange leder: Mellem regioner mhp. udvikling og erfaringsopsamling og -spredning Mellem udd. institutioner indbyrdes om de unge Mellem udd. inst. og UU, om de unge frafaldstruede Jf. AKF’s rapport: Unges frafald på erhvervsskolerne, Hvad gør de gode skoler ? Samarbejder med det omgivende samfund

For de unge: Kontinuitet i stedet for brud Adskilte institutioner – ved omvalg vælges alt fra bunden – ny institution En gang inde i systemet – hjælp til evt. omvalg, forbliven osv. via samarbejde institutionerne imellem

Organisation

Konsortier i Midtjylland Leadpartnere: Mercantec Randers Kommune UU Djursland UU Århus VIA UU Nordvestjylland Konsortier i Midtjylland Skive Lemvig Randers Struer Viborg Norddjurs Holstebro Favrskov Syddjurs Silkeborg Herning Ikast-Brande Århus Ringkøbing-Skjern Skander-borg Odder Horsens Samsø Hedensted

Organisering UU Kommuner Gymnasier VUC SOSU skole Handelsskole Landbrugsskoler Teknisk skole Produktions- skole Samspil mellem politikker - Et eksempel til efterfølgelse? -

Men……. Der skal samarbejdes om noget konkret – Et fælles mål: Flere unge skal gennemføre en ungdomsuddannelse ! Og det har vi nogle veje til…..

Indhold i projektet Obligatorisk Indslusning Mentorer Introduktion Integreret brug af de unges IT i undervisningen Evt. screening og forkurser i forskellige fag Særlige indslusningsaktiviteter fra den unge indmeldes på ungdomsuddannelsen i marts til start i august. Samarbejde mellem udd. inst. Og UU Hold Fast kurser eller ”helle” for unge, der er ved at falde fra Særlig indsats for at skaffe praktikpladser til unge med særlige behov Udpegning af en mentor, der følger den unge på tværs af uddannelser. UU i samarbejde med Udd. inst. Indslusning Mentorer Introduktion Hold Fast kurser IT I undervisningen Praktikpladser Forberedende arbejde Analyser på brancheniveau Branchens jobtyper & beskæftigelsesområder Branchens brug af uddannelsessystemet Branchens erhvervs- og virksomhedsstruktur Analyser på virksomhedsniveau Virksomhedens produktion og hovedydelser Virksomhedens jobkonstruktioner og arbejdsorganisering Virksomhedens oplæringspraksis Virksomhedens personalepolitik og rekrutteringspraksis Virksomhedens ledelsesroller og kommunikationsmønstre Virksomhedens organisering Virksomhedens markedsbetingelser og konkurrencesituation Analyser på medarbejderniveau Medarbejderens uddannelsesniveau og jobfunktioner Medarbejderens aktuelle arbejdssituation Medarbejderes ønsker om uddannelser eller kompetencer Medarbejderens aktuelle kompetenceniveau (tests, spørgeskemaer el. øvelser) Uddannelsesmøder Møder med virksomheden (medarbejder- og ledelsesrepræsentanter). Præsentation af branche-, virksomheds- og/eller medarbejderniveau Fælles afstemning af forventninger til forløbet Afholdelse af forløb Den pædagogiske og didaktiske implementering af de aftalte kompetenceudviklingsforløb. Udvikling/tilpasning af undervisningsmaterialer Gennemførsel af de aftalte uddannelsesforløb I denne fase er det ikke længere konsulenten, som arbejder, men underviseren (undervisningspraktikeren/didaktikeren). Opfølgende arbejde Evaluering/effektmålinger af forløb Afrapportering til ledelser Videre arbejde med strategisk planlægning (næste skridt?) Det strategiske arbejde er ikke slut (overstået, tilendebragt) når undervisningen er slut. Herefter følger evalueringer af forløbet og det videre arbejde med tilrettelæggelsen af nye forløb (dvs. det videre arbejde med virksomhedens strategisk uddannelsesplanlægning) Obligatorisk

Indslusning Formål: at sikre et professionelt og systematisk samarbejde omkring den enkelte elev, så eleven er tryg, når uddannelsesforløbet starter Eksempler på indsatser: Kontakt fra UU-vejlederen til den modtagende institution. UU vejlederen kan formidle information om opmærksomhedspunkter, som kan være til gavn for eleven. Det kan være en bemærkning på indmeldelsen, en telefonopringning / eller evt. et møde. Elevens UU-vejleder kan sammen med elev/forældre deltage i de særlige møder/arrangementer, som uddannelsesinstitutionerne gennemfører for nye elever. Efterskolerne tænkes ind i projektet, da mange unge vælger ungdomsuddannelse undervejs i efterskoleopholdet. Kontakt til efterskoler kan skabes af UU’erne i de enkelte lokalområder med det formål at sikre 4-parts samarbejdet.

Mentorordning De unge oplever kontinuitet frem for frafald og nederlag. De unge gennemfører en ungdomsuddannelse. De unge oplever, at systemet insisterer på fastholdelse, og dermed signalerer, at de unge ikke er ligegyldige, og at de som (næsten) voksne mennesker har en forpligtelse til at bidrage aktivt til samfundet enten gennem arbejde eller uddannelse Mentors opgave er at være voksenstøtte for eleven og dermed vejlede eleven i forhold til de personlige og praktiske problemer, den unge måtte opleve i forbindelse med skiftet fra en uddannelse eller institution til den næste. Mentor skal etablere et tæt samarbejde med vejledere på den modtagende institution/ uddannelse.

Introduktionsforløb Screening af sprogkompetencer Introduktion til enkelt fag Læsegrupper Andet…..

Hold fast kurser Kursustilbud til unge, der enten har besluttet at stoppe i en uddannelse eller overvejer at gøre det. Undervisningen skal give de unge et generelt kompetenceløft for at øge deres studieparathed, samtidig med at de får mulighed for at træne deres kompetencer på specifikke områder med det formål at vende tilbage til den oprindelige uddannelse eller alternativt søge optagelse på en anden uddannelse.

IT i undervisningen Det faglige/ operationelle mål er at opsamle og systematisere erfaringer med brug af IT i undervisning og bruge disse som afsæt for udvikling af nye aktiviteter, hvor en øget anvendelse af IT kan medvirke til fastholdelse af unge i ungdomsuddannelse Aktiviteten starter med en workshop for samtlige deltagende skoler. Eksisterende erfaringer fra ind-og udland vil blive formidlet gennem oplæg af en eller flere eksterne ressourcepersoner, der har særlig indsigt i anvendelse af IT som motivationsfaktor for grupper af unge

Praktikpladser Det strategiske/politiske formål med indsatsen er at arbejde målrettet på at skaffe praktikpladser til den gruppe unge, der ikke af sig selv vil kunne skaffe en praktikplads, og ikke har ressourcerne til dette i deres eget netværk – hvorved de oftest vil falde fra uddannelsen ved afslutning af deres grundforløb, med mindre der er mulighed for skolepraktik. Indsatser: Virksomhedsforlagt undervisning i grundforløbet. Målrettede opsøgende aktiviteter overfor virksomhederne. Med basis i den enkelte unge udvælges en række virksomheder, som måske kan matche den unge. Virksomhederne besøges af den unge og praktikpladskonsulenten med henblik på at etablere en praktikplads – eventuelt i første omgang som forlagt undervisning i grundforløbet. Målet er at skabe personlige relationer mellem den unge og virksomheden. Aflønning af mentorer i forbindelse med den virksomhedsforlagte undervisning. Eventuel tilknytning af senior-opsøgere overfor mindre virksomheder.

Men….. Den dybe tallerken skal ikke opfindes Vi skal stå på skuldrene af allerede iværksatte initiativer Fokus på: -at træde nye samarbejdsstier/ indarbejde gode vaner - og fastholdelse af den enkelte unge

Målgruppe Unge, som uddannelsesvejledningen vurderer har mulighed for at gennemføre en ungdomsuddannelse, såfremt vedkommende får den rette støtte Projektet retter sig mod elever fra folkeskolens afgangsklasser til elever på ungdomsuddannelserne, der enten er i gang med en uddannelse, eller som uddannelsesvejledningen vurderer, har forudsætninger for at kunne gennemføre en ungdomsuddannelse.

Mål Øge andelen af en ungdomsårgang, der gennemførere en ungdomsuddannelse Nedsættelse af frafaldsraten uden omvalg fra 23 til 10 % 12 % frafald med omvalg

Bonusinfo 12.000 deltagere, 150 deltagende partnere Heraf 105 ungdomsuddannelser. Stort set alle ungdomsuddannelsesinstitutioner i de to regioner deltager Projektet omfatter 47% af en ungdomsårgang i Danmark.