Elevmotiverende arbejdsformer Kompetenceudvikling for lærere i Gymnasiefællesskabet 2010-2011 Moodle Fra it-teknik til pædagogik Fra pædagogik til it-teknik
Brøndby Gymnasium Privat gymnasium startet i 2005 Klar profil: Idræt – it – internationalisering 240 elever Fuldstændig 1 til 1 skole It er fuldt integreret på skolen fra administration, ledelse og lærere til eleverne Undervisningen foregår via digitale læringssystemer
It-teknikker
It-infrastruktur Vigtigt med en fuldt udbygget it-infrastruktur Bærbare computere til alle Trådløst netværk overalt på skolen Avancerede læringssystemer – som f.eks. Moodle
Hvorfor it i undervisningen? Fordi det gør undervisningen bedre Fordi det gør undervisningen lettere – lig frigørelse af ressourcer Fordi det er fremtiden
It og den producerende elev Eleverne skal være mere producerende Det de producerer skal kunne bruges af andre elever Elevdifferentiering i undervisningen
Remediering Vil sige at overføre bestående aktiviteter til det nye medium - så godt som muligt - i tillid til at alt bliver bedre. Heilesen (2002,s. 79) Remediering bevarer kvaliteten af undervisningen, men bringer ikke kvalitaivt nyt ind i undervisningen
Pædagogik
Fra it-teknik til pædagogik Fra pædagogik til it-teknik
Moodle Moodle er open source - alt er frit tilgængeligt til download og brug - www.moodle.org Learning Management System (LMS) Kan bruges af en lærer med to studerende til skoler med tusinder af studerende
Funktioner-aktiviteter-undervisningsform-læringsteori Download af ressourcer - vidensdistribution Online tekst - elevproduktion - Forum - elevkommunikation - fælles vidensproduktion
Quizzer - vidensoverførelse - elev differentiering Journal - elevkommunikation - elevproduktion Jing - podcast - elevproduktion - Websider - ressourcer - vidensoverførelse - Wiki - fællesressource - elevproduktion - videndeling - elevkommunikation Opslagsværk - fællesressource - elevproduktion - videndeling
Hands-on Lærerområde - moodel-test kursus1-7 brugernavn - password
Moodle-Opgaver Opret en journal/dagbog - Refleksioner over de to sidste dage. Opret en online tekst - lav 3 spørgsmål omkring elevaktiverende undervisningsformer Opret en evaluering - lav 3 spørgsmål til evaluering af workshoppen