Facilitering af møder, der skaber værdi og mening

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Det Gode Møde.
Advertisements

PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
V./ Leif Tøfting Kongsgaard, Væksthuset
Hvilken forskel gør spørgsmål?
Overordnet målsætning:
Om at facilitere Facilitering, fra fransk facile = nemt, let
Videnledelse som facilitering af menneskers samblomstring
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
Nina Tange Aarhus Universitet
Dag 7.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Har du nogen sinde tænkt over hvad dine kæledyr laver, når du er på arbejde?
Projekt “Det lærende møde”: Ide og resultater
Erfaringer fra brugerpanelet i Onkologisk Klinik
Den gode klasse Forældrenes rolle
Advisory board-møde, MDI, den 17. april 2013, Mathilde Hjerrild Carlsen, Holger Højlund Oplevelser fra felten.
En bedre proces til videndeling på afdelingsmødet
Introduktion til værdistrømsanalyser
Samarbejde med eller uden Service Level Agreement (SLA)
Nye mødeformer til generalforsamlinger
Samarbejde med brugerne – konflikthåndtering og den gode relation Træf om Mening i arbejdet 2011 Julie Gredal og Ida Bering 13. Januar 2011.
Profilering af dig selv - vha de sociale medier
1 Formandens rolle - I bestyrelsen. 2 • Hold øje med trivslen –Inddrag medlemmer, der ikke siger meget –Få nye medlemmer godt ind i gruppen, besøg evt.
Hans Peter Wolsing iværksætterkoordinator SKYD IKKE DIG SELV I FODEN Nordjyske Medier 17. nov
Facilitering af videndeling i efteruddannelsesgruppen
+ FORBRUGERNE OG LANDBRUGET: HVAD GIK GALT? Henrik Byager Kommunikationsrådgiver Planteavlerdagen 1.
Ledelse af frivillige i det kirkelige arbejde v. Dorte Kappelgaard Roskilde d. 5. september 2011.
Hvordan giver man levendevand til sin næste? Dialog mellem Jesus og den samaritanske kvinde ved brønden i Joh Kærligheden formidles til msk ved.
IS-Strategi.
Skriv titel Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013
Forældretilfredshedsundersøgelse Lærerne og pædagogerne som har med mit barn at gøre har den nødvendige viden om mit barns vanskeligheder.
Mødeledelse og deltagelse
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Det handler om at følges med nogen og skabe resultater.
Effektiv mødekultur Formål: At udvikle en velstruktureret og effektiv mødekultur 1 Hvad er effektiv mødekultur? 2 Hvad er mål/resultat (Output)? 5 Hvordan.
1 SAMMEN GØR VI DIG BEDRE Copyright; Mogens Sparre Wise Mind Ledelse i Praksis – 11. aften v/Mogens Sparre.
1 Vejlednings- opgaven Tirsdag aften v. Adjunkt Martin Finderup Andersen.
Hvordan får vi de sidste 20 % med på SkoleIntra? v/ Christina Harting.
Øjeblikkets kunst Facilitering af tværfaglighed
MedTech Innovation Center – effektiv kommercialisering af innovationer.
Væksthuset Henrik Hansen Leif Tøfting Kongsgaard
Tekstslide med overskrift, indhold og notefelt Overskrift Max 1 linje Tekst her. For at skifte niveau på teksten, brug forøg / formindsk indrykning For.
Den anerkendende interviewform
1 Vejlednings- opgaven v. projektleder Martin Finderup Andersen.
Kodeks for offentlig topledelse
Vejlederens kommunikation
Grundlæg din succes med en langsigtet strategi Derfor er en strategi vigtig – også på landbrug. Mikael Vest 10. januar 2007.
Formål – i dag Lidt dybere kendskab til lean Tankesættet Værktøjerne
Forceret proces Introduktion til design og facilitering af netværk samt workshop 6. november 2008, Science kommuner Tore Wanscher Partner, Wanscher og.
CBS Bibliotek …flere fremtider, én strategi René Steffensen Statsgruppens temadag 20. november 2006.
At tale om sexualitet.
Skallebølle Landsbyordning ”Indsigt og opmærksomhed…”
VidenDanmark VG Digitalisering og procesorientering 8. december 2014.
VSM – Nuværende værdistrøm – Fase 1
Side 1 Trivselsmåling - December 2010 Dansk Kabel TV.
Træning af mundtlighed årgang Fysik/kemi UL Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
Læringsorienteret feedback og Den dynamiske årsplan
1 1 Vision 2020 Sammen rykker vi verden – med vilje.
Ti bud på det gode menighedsrådsmøde Inspirationsdag for menighedsrådsmedlemmer, præster og medarbejdere ved kirkerne i Fyens Stift Odense 18. april 2015.
Alle medarbejdere, der ønsker at have indflydelse på dagsordenen og mødepunkter, har haft mulighed for det – dvs. også alle kolleger, der ikke er i trio/MED.
Pædagogisk Rådsmøde F olkeskolereform 6. Februar 2014.
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Business Region Aarhus Møde om vidensamarbejde 2. marts dk
Mission BygSoL – Samarbejde og Læring i Byggeriet I fremtiden er byggeprocessen en værdiproces. Det betyder at det hverken er omkostningerne eller avancen,
Kommune 3.0 Teknik og Miljø. Kommunen er mere end 6000 medarbejdere Det er borgere!
Mødeledelse og deltagelse Nyremedicinsk Afdeling Y.
v/ Henrik Skovdal – Partner i Promentum
Mødeafholdelse Forberedelse Afvikling – roller: Opfølgning: Dagsorden
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Facilitering af møder, der skaber værdi og mening . Facilitering af møder, der skaber værdi og mening Marts 2006 Ib Ravn, Ph.D, lektor Learning Lab Denmark ravn.lld@dpu.dk

1. Learning Lab Denmark og møder Emne: ”Facilitering af videnprocesser” Projekter: ”Det lærende møde” og ”Mere Effektive Møder” Projekt MEM med Elsam, BRFkredit, Jyske Bank, Nokia, Novozymes 5 x 20 ledere, 3 workshops om mødefacilitering, personlig sparring, før- og eftermåling over 10 måneder: Blev de bedre? Hvad virkede?

2. Facts om møder Globalt: Ledere bruger 25-80% af deres tid i møder I MEM, ugentligt: Ledere: 12 timer, 9 møder Andre: 5 timer, 4 møder. Tendensen: stadig mere tid bruges i møder Fordi: projekt, tværfaglig, innovation 11-33% af mødetid vurderes spildt, MEM: 21%

3. Almindelige problemer med møder Starter 5-15 min. for sent Formålet og forventede resultater er uklart Diskussionen er ufokuseret Nogle få taler for meget, andre bidrager ikke Ej: opsamling, beslutning, handlingsansvar Slutter for sent

4. Hvordan er det kommet dertil? Det autoritære møde fra 1950’erne Det demokratiske møde fra 1970’erne Møder på skala fra ”For stramme” til ”For slappe” Mødeledelse opstod for at stramme op på møder Det handlede om: Dagsorden, referat, ordstyrer, talerliste, tids-styring, ”mødedisciplin”. Kedeligt!

5. Data fra MEM Starter 3½ min. for sent, slutter 2½ min. for sent Det står rimeligt klart, hvad der skal tales om (3,8), men ikke hvad der skal opnås (3,3) 89% siger dagsordenen ofte eller altid nås, men kun for 61% står det klart, hvad beslutningen blev Det er kun sådan lidt vigtigt, at jeg er med (3,4) Folk er sekventielt åndsnærværende ”For hvis skyld holder I mødet?” 95%: ”Vores” Kun 52% benægter at mødet er en forstyrrelse

6. Fra autoritær til kundeværdi Den autoritære mødeleders resultatfokus hedder i dag værdiskabelse Service mgt. Kunden i fokus. Skrankepaver. TQM. Værdikæden. Mission. Stakeholder value. New Public Mgt? I mødet: - Mødets berettigelse er som led i værdikæden - Det er for brugerens skyld vi mødes - Mødet skal fremme vores mission

7. Fra demokratisk til personlig mening Den demokratiske mødeleders deltagerfokus hedder i dag personlig meningsfuldhed Fast arbejde vs. et meningsfuldt arbejde. Personlig udvikling. ”Et job hvor jeg kan gøre en forskel.” I mødet: - Man vil være på - Man vil bidrage og bruge sig selv - Ellers er det spild af tid

8. Både værdi og meningsfuldhed Begge poler er mulige: det kan give stor per-sonlig mening at skabe værdi for ens brugere Mening Både-og Demokratisk Autoritær Værdi

9. Udfordringen Hvordan bringe både brugerværdi og mening for medarbjderne langt mere ind i mødet? MEM-virksomhederne gjorde det ikke (se data) Lad os se på facilitering som redskab hertil.

10. Facilitering som møderedskab Facile: let, nemt (jf. facilitet: bekvemmelighed) At guide en gruppes samtale frem mod et resultat ved at styre processen stramt Mødets indhold vs. dets form (proces) Moralske appeller vs. rammer for god adfærd Facilitator kan være leder, medarbejder eller TR

11. At facilitere et møde Lav dagsorden med indhold og form Identificér facilitator (ikke nødv. formand) Start til tiden Indled ordentligt: emne, resultattype, tid Hold indlæg korte og relevante Bevæg mødet fremad – helikopter, proces! Opsamling, beslutninger, handlingsansvar Slut til tiden - el. bliv enige om overskridelser

12. Hvordan skabe meningsfuldhed? Deltagerfleksible indkaldelser Facilitator inddrager de tavse Runden: Alle kommer på Summe med sidemand: Her tør enhver tale Teknik til afdelingsmødet: En nylig succes Den anerkendende vinkel: Folk føler sig set Hver laver personligt referat: Hvad skal jeg gøre? Hvad inspirerede mig i dag?

13. Hvordan skabe brugerværdi? Skriv på dagsordenen: - Hvem har gjort hvad siden sidst? - Hvad skal vi udrette? - Referat med handlingsansvar Brugerens advokat i mødet Runde: Hvordan bliver hvilke kunder glade for X Diskussion vs. konstruktion - i mødediamanten Afbrydelsesøvelsen Ladebygning i stedet for ”Bordet rundt” ”Købe” et tilbud (erfaringer, råd, info)