Erfaringer fra netværkssamarbejde

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Advertisements

Kollegavejledning i teori
N ETVÆRKSARBEJDE I FORBINDELSE MED EVALUERINGEN AF AT DELMÅL. I DENTIFIKATION AF DET GODE AT FORLØB.
Atomer Et programmeret forløb. En måde at lære på.
Overordnet målsætning:
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Forældrearrangement om folkeskolereform
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
UU-Aalborg Evaluering af brobygning og intro 2013/14 Velkommen UU-Aalborg Ungdommens Uddannelsesvejledning.
Særlige ressourcepersoner i folkeskolen
SFO Nydamskolen Medarbejderundersøgelse i Sønderborg Kommune 2012
1 Trekant-drama i et UM perspektiv – en sammenligning af ’The Change Triangle’ og formuleringer i UMs ’Generelle principper’
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
IKV i den politiske kontekst
FORSTÅ DIN NABO! VI ER FORSKELLIGE.
Når lærere samarbejder med forældre
Vejgaard Østre Skole 29. august 2007
1 Folkeskolereformen -hvilke perspektiver giver den i forhold til dagens overskrift set fra en politisk synsvinkel Søren Kristensen.
De næste 3 timer skal I Til gavn for jeres mission - beboerne
Lederudvikling.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Real Kompetence Vurdering
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
Et væksthus for børn og voksne
Kvalitetsmåling – barometerundersøgelse: Hvorledes sker ”oversættelsen”
Introduktion 7/9-11 Højstrupgård
At leve med en kronisk sygdom
Præsentation af resultater fra elev-trivselsundersøgelsen i Team X 2
MUNDTLIG FREMSTILLING
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
Fra undervisningsevaluering til skolens kvalitetsarbejde
Hvem kommer på Perron 3 Hvilken profil har de? Hvad har fået dem til at komme?
Hvordan kom vi igang Vi ville anlægge en stor ”Landbohave” med ønsket om at skabe mere udeliv, livskvalitet, samt trække minder frem hos de ældre. Udfra.
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Virksomheder - definition
Efteruddannelsesindsatsen 2007 Analyse Danmarks undersøgelse januar 2008 Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete.
Gør det simpelt Trænings planlægning.
IT i undervisningen.
Læsegruppel ederen. Kursets ethos  Den ethos som kendetegner Læseforeningens aktiviteter er, at litteraturen kan blive genstand for menneskelig erkendelse,
1 SAMMEN GØR VI DIG BEDRE Copyright; Mogens Sparre Wise Mind Ledelse i Praksis – 11. aften v/Mogens Sparre.
Uge 7 Unge og seksualitet.
Konstruktiv dialog kan forebygge smerter i muskler og led
Survey Organisering og styregruppehåndtering. Spørgsmål 1 62,5 % mener de har stor indflydelse på tilpasning af egen projektorganisation! Hvis projektorganisationen.
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Hvad siger medarbejderne?
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
Workshop 1 Forskningsprojektet Ind i undervisningsrummet på EUD.
Spørgeskemaundersøgelse
Region Midtjyllands tilbud 2013
Dagens program Præsentation af mig15 min. Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium m.m.)15 min. Øvelse:
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
Gymnasiereformen på Odder Gymnasium. Organisation Balance mellem differentiering og integration. Balance mellem differentiering og integration. Autonomi.
Velkommen til Konference om rammeforsøgene: Studietid, Timepuljer og Studiefællesskaber 26. Februar 2013 Konference om rammeforsøg 26. februar
1 Senior Erhverv Søhøjlandet Nye tider, nye muligheder…! PP er sendt pr.mail.
Michael Elbo Ditte-Lene Betina
Randers Kommune. 2 Stabene i Randers Kommune - 2 Møde gruppen af stabsledere – Velkommen v. Klaus Christiansen - Introduktion til arbejdsprocessen.
Lærings- og praksisfortælling
Frivillighed. Det handler om at give Samarbejde Være sammen med nye mennekser Lave frivilligt arbejde.
Evaluering og IT Brøndby Gymnasium
Grunde til at jeg elsker dig
Ida Koch, 2005 BELASTNINGER I ARBEJDET MED SELVMORDSTRUEDE Hvad er svært for dig – og hvordan har du mærket belastningerne? Hvordan beskytte sig mest muligt.
Efteruddannelse og kompetenceudvikling. Efteruddannelse før reformen Eksterne faglige kurser Kurser for hele faggrupper Skolebaserede kurser Pædagogiske.
Afsætning og IT Erfaringer fra den første test. Forudsætninger 2. års klasse – marketing/multimedia 11 drenge og 17 piger Bærbar PC fra første dag En.
Hvad er LEADER metoden? Præsentation Sammenhæng til landdistriktsprogrammet Principper: 1.Territorielt program 2.Lokal udviklingsplan 3.LAG (Lokal AktionsGruppe)
Projekt ”Unge med psykiske vanskeligheder – overgang fra barn til voksen” Vingsted den 18.marts 2015.
Oplæg om lektieintegreret undervisning Data og overvejelser.
Praktikvejlederuddannelsen Fjernundervisning. Hvad er fjernundervisning? ”Fjernundervisning betegnes som undervisning, der ikke som udgangspunkt forudsætter,
Præsentationens transcript:

Erfaringer fra netværkssamarbejde ”Hvad virker, hvad forstyrrer, hvad kan vi gøre bedre?” Dorthe Petersen CBS

Spørgeskemaundersøgelse blandt de tre skolers lærere I forhold til bekendtgørelse og vejledninger forventes det, at gymnasierne arbejder med elementer som undervisningsevaluering, studieplan, ny skriftlighed, AT, mm. I netværket udfører vi således noget af det arbejde, skolerne alligevel skulle have arbejdet med hver for sig. Hvor meget vurderer du, at der "fagligt" i forhold til disse emner, er kommet ud af samarbejdet?   særdeles meget (4 - 15%) meget (12 - 44%) noget (11 - 41%) for lidt (0 - 0%) ingenting

Spørgeskemaundersøgelse blandt de tre skolers lærere Hvor meget vurderer du, at du personligt har fået ud af at arbejde i netværk med to andre skoler?   særdeles meget (2 - 7%) meget (13 - 48%) noget (9 - 33%) for lidt (3 - 11%) ingenting (0 - 0%)

Spørgeskemaundersøgelse blandt de tre skolers lærere Hvor meget vurderer du, at skolen har fået ud af netværkssamarbejdet?   særdeles meget (2 - 7%) meget (7 - 26%) noget (17 - 63%) for lidt (1 - 4%) ingenting (0 - 0%)

Spørgeskemaundersøgelse blandt de tre skolers lærere Står netværksarbejdet mål med skolernes anvendte tid?   ja (15 - 56%) nej (12 - 44%)

Spørgeskemaundersøgelse blandt de tre skolers lærere Kunne du tænke dig at indgå i netværkssamarbejde fremover?   ja (23 - 85%) nej (4 - 15%)

Spørgeskemaundersøgelse blandt de tre skolers lærere Vil arbejdet føre til ændring af praksis for skolens arbejde på nogle områder?   ja (27 - 100%) nej (0 - 0%)

Spørgeskemaundersøgelse: Hvad virker? Det er en god ide at samarbejde omkring ting, som vi alligevel skal udvikle noget nyt om, så skolerne ikke behøver at sidde med det selv Inspiration og ekstern evaluering er altid rart. Det øger min professionalisering og letter mit personlige udviklingsarbejde. Man får nye vinkler på sit arbejde. Der gives tid og rum til at tænke tanker, som man måske ikke har tid og overskud til i hverdagen. Man kommer op på et meta-niveau i forhold til det emne, man arbejder med. Fordi man lærer af det. Netværk kan mere og andet end rent fagligt; - men det kræver at man på de involverede skoler har samme mål med arbejdet og i høj grad overholder aftaler og deadlines.

Hvad virker? Undervisning/lærer Operationel ledelse Strategisk ledelse Efteruddannelse af lærere/ledere Sammenligning giver ny selvforståelse Operationel ledelse Skoleudvikling: Helhedstænkning fra undervisning til strategi Godt at blive ”forstyrret” af de andre og de helt anderledes Strategisk ledelse Træning i markedsgørelse/neoliberal styring: styring af selvstyring man kan ikke overleve ved at efterleve regler – man skal tolke, hvordan man vil beskrive sig selv

Hvad virker? Undervisning og strategi er to sider af samme sag Undervisningsniveau (ma-en evaluering) Teamniveau (AT og studieplan) Målsætningsniveau/indsatsområder (Ny skriftlighed) Ledelses-/strateginiveau (Kvalitetsarbejde som styringsredskab i al slags vejr)

Spørgeskemaundersøgelse: Hvad forstyrrer? At opgaverne ikke var godt nok definerede, at det griber ind i den øvrige skolegang, at Skolekom- konferencerne ikke fungerede fra starten. Svært at koordinere det praktiske arbejde, at få aftaler om klasser og forløb i stand på skolerne og dernæst mellem skolerne. kræver at man på de involverede skoler har samme mål med arbejdet og i høj grad overholder aftaler og deadlines. Det tager lang tid – transporttid. Tidskrævende, tidskrævende og tidskrævende Det tager lang tid at finde et fælles ståsted at arbejde ud fra, når man kommer fra forskellige skolemiljøer.

Hvad kan vi gøre bedre? På det lavpraktiske niveau: Klarhed om opgavefordeling Sikring af god elektronisk kommunikation Respekt for deadlines På det strategiske niveau: At netværkssamarbejde er en del af målsætningen/indsatsområde At blive bedre til at anvende de andre og de anderledes til selvindsigt og dermed give plads for udviklingspotentiale Og på sigt: Gøre nogle læreres viden til alle læreres viden/videndeling i skolen

Skolenetværk og kvalitetsarbejde: netværk er hot, netværk er godt - go’ fornøjelse Netværk er hot + godt God fornøjelse