1 Den inkluderende skole Danske Handicaporganisationers repræsentantskabsmøde Grenå, 25. april 2008 Niels Egelund Professor i specialpædagogik, DPU Medlem.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
Advertisements

VMS data Geografisk og tidsmæssig udvikling af indsatsen i tobisfiskeriet v/ dataspecialist Josefine Egekvist Sekretariat for myndighedsbetjening.
Center for Grundskoleforskning
Læringsreformen En stor forandringsproces er i gang i folkeskolen. Det handler ikke blot om implementering af en ny lov. Det handler om omstilling og udvikling.
UU-Aalborg Evaluering af brobygning og intro 2013/14 Velkommen UU-Aalborg Ungdommens Uddannelsesvejledning.
Indvandrere og efterkommere i grundskolen Niels Egelund, professor, dr
Pionerprojektet i BUF – bedre arbejdsmiljø og mindre sygefravær
Døgninstitutioner i et forvaltningsmæssigt perspektiv
Projektet ELI – Effekter af Efteruddannelse af Lærere i Indskolingen – er en workpackage under Center For Strategisk uddannelseforskning –
Hvad viser de foreløbige progressionsdata på tværs af landet? Michael Rosholm Aarhus universitet.
Uddannede færingers tilpasning til arbejdsmarkedet og erfaringer med studieophold i udlandet En spørgeskemaundersøgelse blandt færdiguddannede
EUD for ordblinde – en helhedsorienteret indsats
Specialpædagogikkens udfordringer i praksisfeltet Hvordan skaber vi rum for en bæredygtig fremtid? Vingsted 4/ Brian Degn Mårtensson.
Hvordan hjælper du mig? - børn og unge med særlige behov Danmarks Specialpædagogiske Forening VINGSTEDKURSET, 5. Nov Niels Egelund Professor i specialpædagogik,
v/ Professor Lars Ehlers, Aalborg Universitet
Elevernes evaluering af grundforløbet Efterår 2012.
Hvem er vi? •Vi er organiseret i KBH Amts behandlingscenter for stofbrugere. •Vi er 3 år gamle. •Hjulpet i gang af fokus på Ecstasy. •Hjulpet i gang af.
1 DSB og Bibliotekerne Personlige interview foretaget 20. til 25. januar respondenter Holdning til evt. ny portal.
Præsentation af Børnehaven Thorshavnsgade
Elevernes digitale dannelse
Analyse for Ældre Sagen:
Fokus LedelsenBestyrelsen Klar til skolelivet Andelen af skolestartere, der ikke har behov for særlige sprogstøttende foranstaltninger (herunder modtageklasser)
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
Analyse for Ældre Sagen: Trafikundersøgelse: Cykel, cykelhjelm mv Rapport Marts 2010.
Inklusion i skolen og lærerassistenter
Status på danske patientforeninger
for elever i komplicerede læringssituationer DPU, Aarhus Universitet
Folkeskolereformen - generel information
Det Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse Lisbet Hørslev Rasmussen.
26. MARTS 2009 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Effekter af den specialundervisning, der gives som supplement til den almindelige.
Oplæg for DH-Vallensbæk d. 25. februar Inklusion i grundskolen
Udfordringen - faglighed - fællesskab i en ikke ekskluderende folkeskole Århus d. 23. maj 2011 Flemming Olsen.
Konference om styring af specialundervisning og inklusion, 4. oktober 2010.
1 & Om holdninger og holdningsændring blandt ledere og medarbejdere på sociale institutioner Evalueringsmedarbejder.
Inklusion med læring Hvilke navne??.
Læring og inklusion i skolen
UNGDOMSUDDANNELSERNE HADERSLEV HANDELSSKOLE
Specialskolernes muligheder fremover Odense, 11. september 2012 Niels Egelund, professor i specialpædagogik, dr.pæd. Direktør, Center for Strategisk Uddannelsesforskning,
Resultater fra 50 skoler knækker mobbekurven – 1. Undersøgelsesrunde (2009) Mere mobning i 4.kl. end i 6.kl.,og 9.kl. (flest piger, 19,2 %) På alle klassetrin.
Status på specialundervisningen SIKON Odense 28. april 2009 Niels Egelund Professor i specialpædagogik Medlem af Skolerådets formandskab, Børnerådet og.
Det gode liv? Møde d Forældre Odense Kommnune skoleafdeling Professor Niels Egelund fra DPU.
Pleje og Sundhed Gennemførte719 Inviterede895 Svarprocent80% FREDERICIA KOMMUNE MTU og Psykisk APV 2012 Rapportspecifikationer.
Skolerigsdag 2011 Folkeskolen – liv og læring Data peger på behov for nye veje Anders Hingel Tidl. kontorchef, EU’s analysekontor for uddannelse.
Ny kommunestruktur Strukturkommissionens anbefalinger – hvad betyder de for Odder Kommunes muligheder?
Narrativitet i specialpædagogisk skolepraksis
Er den ikke-ekskluderende skole en mulighed ?
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
Naboskabet - en undersøgelse af det sociale liv i Egedalsvænge Egedalsvænge.
Statistik om kvindelige iværksættere - udviklingen
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
Inklusion ”Hvad skal der til for at det lykkes?”
IRF 5. oktober 2004 Frederiksborg Amt BOB Lone Due og Bente Kirkeby.
Fremtidens fysikstudenter DFS debatmøde april 2007 Jette Rygaard Poulsen Frederikshavn Gymnasium og HF-kursus.
Matematik B 1.
Claus Brabrand, ITU, Denmark Mar 10, 2009EFFECTIVE JAVA Effective Java Presentation Workshop Claus Brabrand [ ] ( “FÅP”: First-year Project.
Grunde til at jeg elsker dig
Inklusion på Skovlyskolen. Mål for inklusionsarbejdet; Udvikle inkluderende læringsmiljøer Understøtte stærke forældrefællesskaber Fastholde høj faglighed.
Pædagogisk rådsmøde den 7. marts. Debat om organiseringen 1. Intro ved Kristian (5 min) 2. Oplæg ved skolebestyrelsen (10 min) 3. Gruppediskussioner (20.
Visualisering af den nuværende struktur for udvidet specialpædagogisk bistand i Silkeborg Kommune Tilbud uden for kommunen Elever med svære generelle indlæringsvanskeligheder.
Fundamentale datastrukturer
Skolebestyrelsens forældremøde tirsdag d. 4.marts Den nye skolereform - rammen Ved Kirsten Brønd 2. Fremtiden for Høsterkøb Skole Ved bestyrelsen.
Det gode liv? Møde d Forældre Odense Kommnune skoleafdeling Professor Niels Egelund fra DPU.
Kolding 30. april 2005 Indsats for at reducere antallet af storforbrugere af nerve- og sovemedicin i Frederiksborg Amt Farmaceut Lone Due.
1 Fundamentale datastrukturer. 2 Definitioner: abstrakt datatype, datastruktur Elementære datastrukturer og abstrakte datatyper : arrays, stakke, køer,
Scanning af cervix uteri U-kursus i føtal medicin 2005.
Fremtidens ungdomsuddannelsessystem Vejlederkonferencen, Svendborg 7. maj 2014 Niels Egelund, professor i specialpædagogik, dr.pæd. Direktør, Center for.
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
Inklusion – også et forældreanliggende
Mangfoldighed og Inklusion i efterskolen Pædagogisk konsulent Maren Ottar Hessner
Rammesætning Aftaler om indhold Jeg taler ud fra en faglig position
Præsentationens transcript:

1 Den inkluderende skole Danske Handicaporganisationers repræsentantskabsmøde Grenå, 25. april 2008 Niels Egelund Professor i specialpædagogik, DPU Medlem af ’Skolerådet’s formandskab

2 Vigtige ændringer i nyere tid •1937 Kommunerne kunne oprette særundervisning •1958 Kommunerne skulle tilbyde særundervisning •1980 Særforsorgens udlægning •1990 Enhedsbekendtgørelsen •1994 Salamanca erklæringen •2000 Takstændringen •2007 Strukturreformen

3 Det store spørgsmål •Hvordan skal den specialpædagogiske indsats organiseres? –Så tæt ved det almene system, som muligt? –I et så specialiseret system, som muligt? •Hvad ved vi om, hvad der virker bedst med hensyn til det faglige, det sociale – og livskvalitet? –Stort set intet!

4 Vi stræber mod: •Lige muligheder for alle •Nærhedsprincippet •Mindste indgrebsprincippet •En så inkluderende indsats som muligt •- og en økonomisk optimal løsning •Men praksis er meget forskellig og holdningerne er forskellige

5 Andel elever i den vidtgående specialundervisning •1994/1995 –Gennemsnit 1,04% –Variation i amterne fra 0,61% til 1,24% •2004/2005 –Gennemsnit 1,38 –Variation i amterne fra 0,93% til 2,03%

6 Procentuel fordeling og grader af inkludering År1991/ /2005 Spec. skoler 46% 48% Spec. klasser 35% 37% Enkelt integ. 19% 10% Opholdssted 5%

7 Procentuel fordeling på handicapkategorier År1985/ /2005 Generelle 42% 45% AKT 9% 27% Læse/sprog/tale 20% 8% Bevæge 6% 4% Syn 1% 1% Høre 10% 5% Andet 12% 9%

8 Hvordan står det til med inklusionen andre steder? - andel elever i segregerede foranstaltninger •Belgien (F) 4,0% •Belgien (FL)4,9% •Tjekkiet5,0% •Danmark*1,5% •Estland3,4% •Finland3,7% •Tyskland4,6% •Island0,9% •Italien <0,5% •Letland3,6% •Litauen1,1% •Holland1,8% •Norge0,5% •Polen2,0% •Sverige1,3% •UK1,1%

9 Andel af elever i segregerede tilbud – specialklasser i DK •1970: 2,39% •1972: 2,70% •1977: 2,14% •1982: 1,55% •1987: 1,57% •1992: 1,40% •1997: 1,69% •2000: 1,99% •2002: 2,04% •2005:2,30%

10 Mulige forklaringer på stigende andel af elever med AKT problemer •Det moderne liv •Nye diagnoser •Stigende kemisk forurening – også via medicin, vacciner mv. •Stigende antal børn med skader på grund af mødres misbrug •Stigende antal børn født helt ned til 24. svangerskabsuge •Stigende antal børn belastet af fætter-kusineægteskaber •Større udskillelse i den fleksible skole •Mediers og IT’s indflydelse på børn •”Curlingbørn” uden opdragelse •Adopterede børn fra øst- og sydøstlande

11 Oversidning i forskellige lande – 15-årige i 2000 •Frankrig44% •Belgien (FR)43% •Tyskland36% •Holland32% •Spanien27% •Belgien (FL)27% •Italien18% •Tjekkiet 5%

12 Rummelighedsfremmende faktorer (2003) •Fleksibilitet i organisering af skolen •Viden om undervisningsdifferentiering •Store forventninger og skærpet løbende evaluering af progression •Tidlig indsats over for læse- og matematikvanskeligheder •Teamsamarbejde •Viden om specialpædagogiske principper og metoder •Samarbejde med dagtilbuddene •Tolerance over for forskellighed •Mulighed for støtte til ”det normale system” •Supervision fra ressourcecenteret og PPR •Ledelse og delegering af ansvar til skoler og personaleteams •Tilstrækkelig størrelse (samlet ressource)

13 Sorte huller og lysende stjerner (fra Velfærdsprogrammet) •”Fra kommunens side har man simpelthen brugt specialklasserækkerne som en affaldsspand, bl.a. som en aftrædelsesordning for lærere. Når man ikke kunne mere, så kunne man komme her. Det kæmper vi med endnu” (lærer i specialklasserække) •Her bruger man ikke specialundervisnings- timerne som skemakit eller til vikardækning. Sådan har det ikke altid været” (koordinerende specialundervisningslærer)

14 Sorte huller og lysende stjerner (fra Velfærdsprogrammet) ”Lærere ser sjældent sig selv, undervisningen eller elevens relationer som en del af elevens vanskelighed” (ny skoleleder) ”Den mest effektive indsats er, når en elev tages ud og tilbydes noget særligt i støttecenteret” (faglærer) ”Eleven bliver måske ikke klogere af at komme ud, men får i hvert fald ro” (faglærer) ”PPR er nogle der holder til oppe på rådhuset” (ny skoleleder)

15 Sorte huller og lysende stjerner (fra Velfærdsprogrammet) ”Vi har børn, der ikke kan gå til afgangsprøve og nogle, der skal have beskåret skema. Det kan ikke være rigtigt, og her skal vi blive bedre” (ny skoleleder) ”Der skal tænkes i udvikling af børn i stedet for at sige, at du har jo behov for hjælp, og så for du 8 timer om ugen fra august til juli. Vi skal være fleksible og se på effekter” (ny pædagogisk leder) ”Vi har et positivt syn på rummelighedstanken, så det ikke er et sparebegreb” (ny pædagogisk leder) ”Den stigende fokus på rummelighed ligger i interessen for at spare ressourcer til specialiserede foranstaltninger (faglærer)

16 Sorte huller og lysende stjerner (fra Velfærdsprogrammet) ”Det er skolens formelle holdning, at der skal arbejdes med en anerkendende kultur, men lærergruppen har ikke en fælles forståelse af dette” (ressourcelærer) ”Når vi får nye lærere, skal vi begynde med at sende dem på kursus – de aner ikke noget om specialpædagogik” (skoleleder) ”Vi har arbejdet med handleplaner for specialundervisningselever siden 2005 – eleverne? – de inddrages ikke” (støttecenterlærer)

17 Sorte huller og lysende stjerner (fra Velfærdsprogrammet) ”Vi tror ikke ret meget på, at børn der i årevis bliver taget ud af klassen for at blive trænet med, får ret meget andet ud af det end tab af selvværd” (ressourcelærer) ”Specialgrupperne har deres eget lokale, der støder op til den almindelige klasse, de hedder begge 7a, det betyder meget for deres identitet” (faglærer) ”Elevplanerne er blevet er arbejdsredskab frem for bare et stykke papir. Det er rart at have fokuspunkter, så man ved, hvordan man skal målrette indsatsen” (ressourcelærer)

18 Sorte huller og lysende stjerner (fra Velfærdsprogrammet) ”I forhold til tidligere, hvor det jo tit var en radiatorlærer, der kom ind, betyder teamets udarbejdelse af elevplanerne, at der er en helt anden kvalitet i arbejdet” (skoleleder) ”Vi har stor glæde af sparring fra pædagogerne fra børnepsykiatrisk og fra specialskolen i forbindelse med de børn, vi har inkluderet. Vi kan ringe og få råd, eller de kan komme ud. Der er ikke en mur af formalia. Bare vi kunne bruge PPR på samme måde” (faglærer)

19 Sorte huller og lysende stjerner (fra Velfærdsprogrammet) ”Jeg kan godt sige dig, at det har været et gode for den her klasse at de har haft Sine, for de har lært at forholde sig til andre og tage de der specielle hensyn – de har oplevet at verden er mangfoldig ” (klasselærer) ”Der var en dreng som kom til klassen med det prædikat, at han var umulig, en dårlig kammerat og til tider ondskabsfuld overfor andre børn. Denne dreng opdagede hurtigt, at der blev taget særlige hensyn til Sine og han fulgte efter ved også at vise sig som en god kammerat overfor Sine. Han blev en af vores rigtig gode ressourcer i klassen, rent socialt, og det har han jo aldrig været før – men det er han nu ” (klasselæreren)

20 Konklusion Det er muligt at opnå en høj grad af inklusion, men det kræver: •Positive holdninger til forskelligheder •Fleksibel organisering af skoler/klasser/grupper •Teamsamarbejde •Elevsamarbejde – ’peer tutoring’ •Viden om undervisningsdifferentiering og specialpædagogik •Fornuftig ressourceallokering •Mulighed for støtte og supervision •Der vil imidlertid altid være en lille andel elever, for hvem et specialiseret tilbud vil være pædagogisk og socialt optimalt

21 De nødvendige segregerede tilbud •Omfatter 2 – 4% af en elevårgang •Har en specialisering i forhold til diagnostiske kategorier •Har et tværfagligt personale med specialiseret efteruddannelse og lyst til at arbejde med børn med særlige behov •Har et nationalt og internationalt professionelt netværk •Har en høj grad af synlighed i lokalområdet •Har tilstrækkelige fysiske faciliteter •Har en udadrettet konsultativ og uddannelsesmæssig funktion over for almindelige skoler